Привілеї вакцинованим.Як компанії мотивують співробітників отримувати щеплення перед наступною хвилею коронавірусу /Ілюстрація Getty Images
Категорія
Новини
Дата

Привілеї вакцинованим.Як компанії мотивують співробітників отримувати щеплення перед наступною хвилею коронавірусу

3 хв читання

Ілюстрація Getty Images

Наступна хвиля захворювань COVID-19 не за горами: Forbes прогнозує її початок вже в кінці жовтня. За такого сценарію уряд змушений буде ввести «червону» зону карантину в найбільш уражених областях або по всій країні. В умовах жорсткого карантину, крім захисту від вірусу, вакцинація співробітників дасть змогу компаніям продовжувати працювати з урахуванням нових норм. Як підприємства переконують людей вакцинуватися

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

За час пандемії в Україні захворіли понад 2 млн осіб, померли 56 466. 1 жовтня Міністерство охорони здоровʼя зафіксувало 12 034 нових випадки. При цьому українці вакцинуються неохоче: за сім місяців з початку кампанії з вакцинації мінімум одну дозу з двох необхідних отримали 12 млн чоловік, або 16% населення. У світі цей показник становить 44%, пише британський Our World in Data.

З 24 лютого в Україні діє адаптивний карантин: регіони розділені на «зелену», «жовту», «помаранчеву» й «червону» зону. У «зеленій» люди повинні носити маски тільки в приміщеннях і транспорті. За правилами «червоної» зони, однак, торговельні центри, кафе, ресторани, кінотеатри, ринки, фітнес-зали повинні закритися. Працювати можуть тільки установи критичної інфраструктури, наприклад продуктові магазини, аптеки, заправки. Але тепер, якщо всі відвідувачі й працівники повністю вакциновані, ці обмеження не будуть діяти.

Підприємства, які хочуть допомогти співробітникам вакцинуватися й продовжити працювати під час «червоного» карантину, користуються програмою колективної вакцинації, запущеною МОЗ ще в квітні. Є одна умова: від організації має бути 50 осіб.

IT-компанія Netpeak скористалася держпрограмою однією з перших. Із 671 співробітника наразі щеплення зробили 54%, ще не зважилися – 22%, не будуть вакцинуватися – 7%, пише в Facebook Артем Бородатюк, засновник компанії. Підприємець впевнений, що якщо серед айтішників із легким доступом до вакцини частка вакцинованих злегка перевищує половину, навряд чи вся Україна вакцинується навіть на 50% без додаткового стимулювання.

Банк ПУМБ скористався ще однією програмою від держави – викликати в офіс мобільну бригаду лікарів, які прищеплюють бажаючих. Найскладніше було організувати стабільний потік людей, каже Володимир Завгородній, начальник управління з адміністративної роботи з персоналом. Наприклад, спочатку банк не знав, що ампула Pfiizer розрахована на вакцинування шести осіб. Вранці на вакцинацію могли прийти три людини, а відкрита ампула довго зберігатися не може. Лікарі пропонували ловити людей на вулиці і кликати на вакцинацію, згадує Завгородній. Щоб вакцина не пропала, ловили співробітників у офісі, «продавали» тим, хто сумнівається, хто не встиг записатися. «Потім налагодили графік відвідування і дробили людей на малі групи», – каже Завгородній. ПУМБ вакцинував близько 1600 осіб із близько 7500 співробітників.

Усі компанії, опитані Forbes, не наполягають на вакцинації, а тільки рекомендують працівникам самостійно зважитися. «Це добровільне рішення кожного», – сказав представник «Метінвесту» Володимир Равінський. Його компанія дає можливість легко отримати дві дози вакцини Pfizer і поширює інформаційні бюлетені з розʼясненнями про вакцинацію. Як бонус за щеплення підприємство дає три додаткові дні до оплачуваної відпустки. За словами Равінського, щеплено вже понад 17 000 осіб, але програма вакцинації ще триває. На деяких підприємствах «Метінвесту» рівень вакцинації персоналу сягає 80%. «Програма триватиме стільки часу, скільки потребуватиме ситуація», – каже Равінський.

Холдинг ДТЕК не використовував заохочувальні механізми, щоб не дискримінувати працівників за їхнім ставленням до щеплень. У компанії також проводять зустрічі з медиками, на яких розвіюють міфи про COVID-19. А топменеджери намагаються мотивувати співробітників особистим прикладом: Дмитро Сахарук, виконавчий директор ДТЕК, і директор зі стратегії та фінансів Олег Тимків вакцинувалися одними з перших. Власник холдингу теж не залишився осторонь і не сумнівався в необхідності вакцинації: влітку цього року Рінат Ахметов прищепився вакциною Pfizer.

Загальної статистики щодо кількості вакцинованих співробітників у холдингу немає. Кожна його компанія веде облік окремо. Лідерами стали D.TRADING і Академія ДТЕК, де вакцину отримали понад 50%. Всього там працюють 60 000 чоловік.

Smart Holding теж організував добровільну вакцинацію з інформаційними кампаніями. Лідером серед бізнесів групи став газодобувний напрямок «Смарт Енерджі» – щеплені 85% співробітників.

В АТБ вакцинацію проводять з весни цього року і встигли прищепити близько 75% співробітників.

Крім розʼяснювальної роботи деякі компанії вдаються до методу «пряника», розповідає про досвід клієнтів адвокат, старший юрист фірми Integrites Інна Кострицька. В якості мотивації працівникам дають додатковий вихідний в день вакцинації або короткострокову відпустку, можуть оплатити таксі до пункту вакцинації і назад, дати грошей або щось подарувати. «Ці плюшки не переконають затятих супротивників вакцинації, але можуть стати стимулом для тих, хто сумнівається чи не знаходить часу», — говорить Кострицька.

Грошовий бонус використовують і в «АрселорМіттал Кривий Ріг». У вересні компанія ввела програму «Бонус за імунітет». З 1 жовтня до 30 листопада всі щеплені співробітники отримають 1000 гривень або додаткові два дні відпустки. Ще 1000 грн отримають співробітники підрозділів, де понад 80% щеплених. Також компанія розіграє 100 грошових призів на 10 000 грн серед усіх вакцинованих співробітників. Всього в компанії вакцинувалися 25% співробітників (Pfizer і Moderna). «Завдяки мотиваційній програмі за місяць кількість щеплених співробітників збільшилася в півтора раза», – сказала Юлія Чермазович, директор із соціального розвитку «АрселорМіттал Кривий Ріг».

У компаній немає правових інструментів, щоб змушувати людей вакцинуватися, каже Павло Ковтонюк, співзасновник Українського центру охорони здоровʼя. За його словами, навіть найменше наполягання з боку керівництва може бути оскаржене, і працівник виграє. «У такій ситуації потрібні більш чіткі сигнали від уряду, що вакцинація обовʼязкова, – каже Ковтонюк. – І треба створити більше правових норм для бізнесу, щоб вони могли наполегливіше вимагати вакцинації від працівників».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд