Максим Шеханін у 2018 році купив старий автомобіль з Південної Кореї, сірий KIA K5. Після 84 000 км по корейських дорогах він коштував майже вдвічі дешевше за новий, $14 600, але був в ідеальному стані. Три роки тому українці привезли 27 машин із Кореї. За перші сім місяців 2021-го їх вже у 20 разів більше, близько 5000. Чому зростає попит на корейські старі авто
Корейська KIA K5 – машина бізнес-класу, вона містка і приїжджає «новішою за убитих американців і навіть європейців», говорить Шеханін. Компанія, яка приганяє авто, доправила KIA за три місяці у порт в Одесі. Там Шеханін сів за кермо і поїхав до рідного Маріуполя.
ЄС і США залишаються лідерами з експорту уживаних авто – звідти у першому кварталі 2021-го привезли 60,1% і 23,9% всіх імпортних б/в машин відповідно. Але Корея вже на третьому місці – звідти їде 8,2%, за даними Українського інституту досліджень авторинку. Зараз корейські автомобілі доправляють в Україну всього за місяць, а американські – чотири місяці, каже Олексій Тригубенко, власник компанії AnyCar з парком на 200 машин, який співпрацює із сервісом Uklon. Всього за перші три місяці 2021 року в Україну ввезли 125 352 легкових авто, з них 99 771 – це б/в.
Приїжджі корейські машини – це або KIA K5, або Hyundai Sonata. Серед них часто трапляються яскраво-помаранчеві, такі називають «апельсинки». Це автомобілі з таксопарків у Сеулі, каже Олександр Голубов, керівник сайту з продажу авто RST.ua. В Україні вони теж часто використовуються таксопарками і через них у сервісах Uklon, Bolt і Uber.
«Апельсинки» дешевші за інших, тому що вже накатали від 250 000 до 800 000 км. За словами Тригубенка, авто з Кореї після пробігу 250 000 км продають за $5000–6000. «Водночас за $12 000 ти можеш купити тільки умовний Volkswagen Polo і він буде порожній. А тут Hyundai Sonatа у повній комплектації, комфортна і велика», – каже Тригубенко. На сайті Auto.Ria, ціна Hunday Sonata коштує від $6300 до $30 000, в залежності від пробігу. Двигуни корейських машини розраховані на пробіг 1 млн км.
Окрім того, корейські KIA K5 і Hyundai Sonata ще й дешевші в експлуатації, тому що їздять на газу. Газобалонне обладнання LPI на них ставлять ще на заводі. В середньому літр бензину коштує 29 грн, а літр газу – 17,5 грн. Споживають корейські авто в середньому 12–15 літрів газу на 100 км, за даними Тригубенка. Це близько 2,3 грн за 1 км. Для порівняння: витрата Hyundai Sonata з Америки – 10–12 літрів бензину або 3,2 грн за 1 км. Самому можна встановити газобалонне обладнання за $500.
Українці пересіли на «корейців» і з інших причин. На авторинку США, наприклад, вистачає своїх проблем: після швидкої кампанії з вакцинації попит на авто відновився швидше, ніж того очікували виробники на кшталт General Motors і Ford. Виробники не встигають задовільняти попит. Через відсутність нових машин американці стали купувати більше старих і ціни на них зросли на 45% в 2020 році, пише The New York Times. Новий цінник змусив українців шукати альтернативи. «Люди шукають нові можливості», – каже Тригубенко.
Автовиробники не встигають за попитом ще й через світовий дефіцит напівпровідників, необхідних для виробництва зокрема і цифрових спідометрів та систем навігації. Виробники авто, включно з американськими General Motors і Ford, навіть змушені були гальмувати виробництво автомобілів у 2021 році. Коли закінчиться криза? За даними McKinsey & Company, цього не станеться найближчим часом. «Швидше за все, дефіцит триватиме місяці, а може й роки через попит на напівпровідники», – сказав Bloomberg пʼятого вересня виконавчий директор Volkswagen Герберт Дисс. Криза закінчиться не раніше 2023 року, погоджується Ола Калленіус, глава Mercedes-Benz.
Популярність старих корейських автомобілів в Україні триватиме ще пʼять років, впевнений Шеханін. «Раніше важче було дістати деталі, а зараз вже є. Навколо корейських авто сформувалася ціла індустрія, – говорить він. – Наступну знову куплю у Кореї».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.