Простежується позитивна динаміка у намірах бізнесу здійснювати виплати: все менше підприємців декларують відсутність виплат як співробітникам, так і постачальникам, також зростає розмір суми. За останній місяць кількість компаній, які планують платити хоча б 70% довоєнної зарплати працівникам, збільшилася з 25% до 40%, постачальникам – з 32% до 51%. Про це свідчать результати другої хвилі дослідження компанії Gradus Research та KSE Business School стану українського бізнесу в умовах війни.
Ключові факти
- Війна значно вплинула на український бізнес: 79% підприємців декларують зменшення доходу, 7% – його втрату. Бізнеси, що припинили свою діяльність, були вимушені відправити працівників у безоплатну відпустку (42%) та скоротити штат (18%). Лише 22% активних бізнесів зазначають, що режим роботи залишився без змін, порівняно з довоєнним часом.
- У структурі бізнес-аудиторії 75% займаються підприємництвом зараз, 23% – втратили бізнес, проте планують відновити діяльність. Із тих, хто планує, більшість (62%) будують плани на післявоєнні часи, проте 32% чекають слушної нагоди і готові розпочати бізнес-діяльність і до закінчення війни.
- Серед підприємців, що мають бізнес зараз, лише 14% працюють у такому ж режимі, що й до війни. 31% декларують часткову діяльність, а 45% або майже не працюють, або призупинили свою діяльність в очікуванні кращих часів.
- 38% підприємців зазначають, що їхній бізнес не потребує галузевої трансформації. Цей відсоток значно вищий, ніж спостерігався за попередньої хвилі. Галузева трансформація залишається актуальною для 52% підприємств.
- Найчастіше галузевої трансформації зазнають підприємства, що займаються роздрібною торгівлею нехарчовими продуктами (17%).
- Найпопулярнішими сферами діяльності бізнесу під час війни є роздрібна торгівля нехарчовими продуктами, оптова торгівля та IT-діяльність, надання професійних послуг. Майбутні підприємці найчастіше планують старт діяльності у сфері роздрібної торгівлі нехарчовими продуктами (17%), освіти (14%), готельно-ресторанного бізнесу (13%), мистецтва, спорту, розваг та відпочинку (12%).
- Для 31% підприємців актуальним є переміщення свого бізнесу, здебільшого з метою його збереження. З них більша частина планує робити це в межах України.
Методологія
Опитування проведено дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку. Цільова група дослідження: чоловіки та жінки, які є власниками / керівниками малого, середнього та великого бізнесу. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст із кількістю мешканців понад 50 000 у віці 18–60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Період проведення опитування: 12–22 квітня 2022 року. Розмір вибірки: 303 респонденти.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.