Тепер уже дуже відомий французький швець зміг перетворити свої флагманські туфлі з червоними підошвами на золоту жилу. Чим бренд Christian Louboutin завоював любов співачок Бейонсе і Тейлор Свіфт та весь світ?
40 років прихильності клієнток, задоволених культовими туфлями з червоними підошвами, зробили з французького дизайнера та модельєра Крістіана Лубутена мільярдера. Саме Christian Louboutin, його однойменний бренд, допоміг дизайнеру потрапити до когорти найбагатших. І хоч відомим Лубутен став завдяки туфлям і босоніжкам на височенних підборах і запаморочливих платформах, під брендом Louboutin виходять також кросівки, сумки та косметика. А ще є лінії товарів для чоловіків і дітей.
2023 року компанію французького дизайнера інвестиційна фірма Exor оцінила у $3,2 млрд. Італійська родина Аньєлі, якій належить Exor, купила 24% акцій Christian Louboutin у 2021-му за близько $650 млн. Лубутену все ще належить 35% свого дітища, які Forbes оцінює в $1,1 млрд.
Саме цей актив становить левову частку загальних статків дизайнера, а це $1,2 млрд, але є в нього й інші інвестиції. Наприклад Vermelho Hotel, розкішний курорт на півдні Португалії, який Лубутен відкрив минулого року. Його представники не відповіли на прохання Forbes прокоментувати оцінку його статків.
«Я заснував компанію з двома найкращими друзями, – розповів Лубутен в інтервʼю The Business Of Fashion у 2021-му. – Ніколи не задумувався про продаж компанії. Ніколи не думав ні про що інше, окрім створення красивого взуття».
Красиве взуття розробки Лубутена, ціна на яке стартує від $800 і може досягати тисяч доларів, швидко підкорило світ. Свій перший бутик Лубутен відкрив у Парижі в 1991-му. А однією з перших відомих клієнток стала принцеса Монако Кароліна.
З того часу жоден червоний хідник не обходиться без взуття Christian Louboutin із характерною червоною підошвою. На цьогорічній церемонії «Золотий глобус» у взутті цього бренду були американські селебріті Селена Гомез, Ленні Кравіц, Гайді Клум, Сіму Лю та інші.
Минулого року під час концертних турів Бейонсе і Тейлор Свіфт буквально виблискували у взутті Christian Louboutin, які створили спеціально для співачок.
А завдяки героїні Керрі Бредшоу із серіалу «Секс і місто», яку зіграла Сара Джессіка Паркер, «лубутени» стали частиною попкультури.
З робочого класу на подіум
Лубутен народився і виріс у Парижі в родині представників робочого класу. Його батько, родом із Бретані, виробляв шафи, поки мама була вдома і виховувала Крістіана та трьох його старших сестер. (Багато років по тому, коли Лубутену було 51, він дізнався, що його батьком був єгиптянином, з яким його мати познайомилася в 40 років.)
У 10 років Лубутен відвідав Паризький музей мистецтва Африки та Океанії, де побачив табличку, яка забороняла жінкам носити там взуття на шпильках. Хлопчику таке правило не сподобалося, і це стало початком його захоплення цим взуттям.
«Я народився і виріс у жіночому середовищі. Саме мої сестри допомогли мені зрозуміти жінок і, напевне, привели мене до моєї професії, – казав дизайнер Forbes у 2016-му. – Я постійно малював взуття, коли ріс, але, чесно кажучи, ніколи не думав, що його створення може бути професією».
У 16 років Лубутена виключили зі школи, й він поїхав подорожувати Індією. Коли повернувся до Парижу, став стажистом Folies Bergère, де розробляв взуття для танцівниць. Потім недовго працював на французького дизайнера взуття Шарля Журдана, а далі був фриланс у Chanel та Yves Saint Laurent. У 1988-му його найняв Роджер Вівʼє, відомий винаходом взуття на шпильках у 1950-х.
«Коли мені було років 16, хтось дав мені книжку в красивій золотій палітурці про дизайнера взуття Роджера Вівʼє, – розповідав Лубутен Forbes у 2016-му. – Тоді я подумав – як же це прекрасно, що існує така професія і що дизайном взуття можна заробляти на життя».
Після того він взяв коротку перерву від виготовлення взуття, зайнявшись дизайном терас у Нью-Йорку і садів у Франції. Вже у 1991-му Лубутен відкриває свій перший магазин у Парижі з допомогою двох друзів – Анрі Сейду і Бруно Чемберлена. (Сейду продав свою частку в бізнесі у 2021-му під час угоди з Exor.)
Ідея з червоною підошвою спала Лубутену на думку у 1992-му, коли він був розчарований прототипом взуття в ательє. Тоді на очі йому трапилася помічниця, яка саме фарбувала нігті червоним лаком. «Довелося трохи подумати, але потім я збагнув, що мені не подобається чорна підошва, – пригадував Лубутен все в тому ж інтервʼю 2016 року. – Я схопив лак помічниці й пофарбував підошву у червоний колір».
Бренд почав розростатися, відкриваючи бутики в Нью-Йорку в 1994-му та в Лондоні в 1997-му. Впродовж наступних 10 років туфлі на шпильках від Лубутена можна було побачити скрізь, на всіх заходах: від похорону принцеси Діани до кліпів Мадонни. У 2000-му дизайнер зареєстрував червону підошву як торгову марку, за три роки почав продавати сумки, а в 2009-му настала черга й лінійки взуття для чоловіків.
Сьогодні в Лубутена понад 160 бутиків у 32 країнах на чотирьох континентах, зокрема 35 – у США, 23 – у Японії і 20 – у Китаї. «Louboutin – це рідкісний приклад бренду взуття, який може заходити в будь-яку іншу категорію продуктів, включно з одягом і сумочками», – коментує бізнес модельєра Лука Солка, старший дослідник люксових товарів у Bernstein.
Суди, будинки та прибутки
Роками компанія Лубутена агресивно захищала свою червону підошву в низці позовів по всьому світу. Це призвело до судових баталій із гігантами індустрії, такими як Zara (належить Inditex Амансіо Ортеґи), якій французький бренд програв, і Yves Saint Laurent (входить до LVMH Бернара Арно), в якої компанія Лубутена частково виграла.
Минулого року Louboutin виграла судові справи в Бразилії та Індії, а також подала позов спільно з Meta проти мексиканського виробника підробок, який продавав псевдолубутени через Facebook та Instagram.
Особистий портфель нерухомості дизайнера включає обʼєкти по всьому світу:
- розкішні апартаменти з підлогою з червоного дерева в Парижі біля Опери Гарньє;
- будинок із човном у Луксорі, Єгипет;
- квартири в Лос-Анджелесі та Ріо-де-Жанейро;
- будинок XVII століття в Алеппо, Сирія, який було пошкоджено під час громадянської війни;
- група житлових будинків на території понад 140 га в Мелідесі, Португалія, біля готелю дизайнера;
- вілла на сім кімнат у Лісабоні й замок ХІІІ століття (тут він нібито зберігає свою колекцію взуття на 8000 екземплярів) у французькому селі – обидва у співвласності з Чемберленом.
Хоча асортимент бренду розширився до кросівок і декоративної косметики, Лубутен усе ще відіграє важливу роль в успіху компанії. Колекції осінь–зима він створює у французькому замку чи в Португалії, а над колекцією весна–літо працює в Єгипті чи Бразилії. Його намальовані розробки потім передають на фабрики в Італії та Іспанії, де вони перетворюються на взуття.
Компанія Louboutin виробляє понад 1 млн пар взуття на рік. І, як у випадку з багатьма люксовими брендами, високі ціни – це запорука успіху. «Фінансові ринки люблять розкішні модні бренди, бо в них вища маржа, доходи від інвестиційного капіталу й потужний вплив на формування цін, – пояснює Йорен ван Акен, аналітик бельгійського інвестиційного банку Degroof Petercam. – Зрештою, заможним людям байдуже – інфляція сягнула 2% чи 5%, вони попри все купуватимуть люкс-товари».
Після рекордних доходів під час пандемії, у 2023-му зростання індустрії люксових товарів уповільнилося. Минулого року саме взуття стало категорією розкішних товарів із найнижчим темпом зростання – лише 2–3%, повідомляє Bain & Company.
Це зачепило і Louboutin. Компанія звітувала про $37 млн чистого прибутку в першій половині 2023 року, що на 51% менше, ніж за такий самий період 2022-го. На це вплинули брак сировини та сповільнення зростання в Китаї. Проте це не завадило Louboutin відкрити 10 нових бутиків і «продовжувати приносити непересічні прибутки», зазначено у звіті Exor.
Про пенсію Лубутен не думає і продовжує займатися улюбленою справою всього життя.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.