Категорія
Найбагатші
Дата

Крістіан Лубутен тепер мільярдер. Як хлопець зі звичайної французької сімʼї перетворив взуття на культ і заробив на цьому $1,2 млрд?

Крістіан Лубутен Christian Louboutin /Getty Images

Дизайнер взуття Крістіан Лубутен на коктейльному прийомі Christian Louboutin в The Corner Shop Фото Getty Images

Тепер уже дуже відомий французький швець зміг перетворити свої флагманські туфлі з червоними підошвами на золоту жилу. Чим бренд Christian Louboutin завоював любов співачок Бейонсе і Тейлор Свіфт та весь світ?

40 років прихильності клієнток, задоволених культовими туфлями з червоними підошвами, зробили з французького дизайнера та модельєра Крістіана Лубутена мільярдера. Саме Christian Louboutin, його однойменний бренд, допоміг дизайнеру потрапити до когорти найбагатших. І хоч відомим Лубутен став завдяки туфлям і босоніжкам на височенних підборах і запаморочливих платформах, під брендом Louboutin виходять також кросівки, сумки та косметика. А ще є лінії товарів для чоловіків і дітей.

2023 року компанію французького дизайнера інвестиційна фірма Exor оцінила у $3,2 млрд. Італійська родина Аньєлі, якій належить Exor, купила 24% акцій Christian Louboutin у 2021-му за близько $650 млн. Лубутену все ще належить 35% свого дітища, які Forbes оцінює в $1,1 млрд.

Саме цей актив становить левову частку загальних статків дизайнера, а це $1,2 млрд, але є в нього й інші інвестиції. Наприклад Vermelho Hotel, розкішний курорт на півдні Португалії, який Лубутен відкрив минулого року. Його представники не відповіли на прохання Forbes прокоментувати оцінку його статків.

«Я заснував компанію з двома найкращими друзями, – розповів Лубутен в інтервʼю The Business Of Fashion у 2021-му. – Ніколи не задумувався про продаж компанії. Ніколи не думав ні про що інше, окрім створення красивого взуття».

Тейлор Свіфт Taylor Swift Christian Louboutin /Getty Images

Тейлор Свіфт виступає на сцені на відкритті туру Taylor Swift | The Eras Tour у чоботах Christian Louboutin Фото Getty Images

Красиве взуття розробки Лубутена, ціна на яке стартує від $800 і може досягати тисяч доларів, швидко підкорило світ. Свій перший бутик Лубутен відкрив у Парижі в 1991-му. А однією з перших відомих клієнток стала принцеса Монако Кароліна. 

З того часу жоден червоний хідник не обходиться без взуття Christian Louboutin із характерною червоною підошвою. На цьогорічній церемонії «Золотий глобус» у взутті цього бренду були американські селебріті Селена Гомез, Ленні Кравіц, Гайді Клум, Сіму Лю та інші.

Минулого року під час концертних турів Бейонсе і Тейлор Свіфт буквально виблискували у взутті Christian Louboutin, які створили спеціально для співачок. 

А завдяки героїні Керрі Бредшоу із серіалу «Секс і місто», яку зіграла Сара Джессіка Паркер, «лубутени» стали частиною попкультури.  

З робочого класу на подіум

Лубутен народився і виріс у Парижі в родині представників робочого класу. Його батько, родом із Бретані, виробляв шафи, поки мама була вдома і виховувала Крістіана та трьох його старших сестер. (Багато років по тому, коли Лубутену було 51, він дізнався, що його батьком був єгиптянином, з яким його мати познайомилася в 40 років.) 

У 10 років Лубутен відвідав Паризький музей мистецтва Африки та Океанії, де побачив табличку, яка забороняла жінкам носити там взуття на шпильках. Хлопчику таке правило не сподобалося, і це стало початком його захоплення цим взуттям.

«Я народився і виріс у жіночому середовищі. Саме мої сестри допомогли мені зрозуміти жінок і, напевне, привели мене до моєї професії, – казав дизайнер Forbes у 2016-му. – Я постійно малював взуття, коли ріс, але, чесно кажучи, ніколи не думав, що його створення може бути професією».

У 16 років Лубутена виключили зі школи, й він поїхав подорожувати Індією. Коли повернувся до Парижу, став стажистом Folies Bergère, де розробляв взуття для танцівниць. Потім недовго працював на французького дизайнера взуття Шарля Журдана, а далі був фриланс у Chanel та Yves Saint Laurent. У 1988-му його найняв Роджер Вівʼє, відомий винаходом взуття на шпильках у 1950-х.

«Коли мені було років 16, хтось дав мені книжку в красивій золотій палітурці про дизайнера взуття Роджера Вівʼє, – розповідав Лубутен Forbes у 2016-му. – Тоді я подумав – як же це прекрасно, що існує така професія і що дизайном взуття можна заробляти на життя».

Крістіан Лубутен Christian Louboutin /Getty Images

Дизайнер Крістіан Лубутен під час свого особистого показу та автограф-сесії взуття в Saks Fifth Avenue Beverly Hills Фото Getty Images

Після того він взяв коротку перерву від виготовлення взуття, зайнявшись дизайном терас у Нью-Йорку і садів у Франції. Вже у 1991-му Лубутен відкриває свій перший магазин у Парижі з допомогою двох друзів – Анрі Сейду і Бруно Чемберлена. (Сейду продав свою частку в бізнесі у 2021-му під час угоди з Exor.)

Ідея з червоною підошвою спала Лубутену на думку у 1992-му, коли він був розчарований прототипом взуття в ательє. Тоді на очі йому трапилася помічниця, яка саме фарбувала нігті червоним лаком. «Довелося трохи подумати, але потім я збагнув, що мені не подобається чорна підошва, – пригадував Лубутен все в тому ж інтервʼю 2016 року. – Я схопив лак помічниці й пофарбував підошву у червоний колір».

Бренд почав розростатися, відкриваючи бутики в Нью-Йорку в 1994-му та в Лондоні в 1997-му. Впродовж наступних 10 років туфлі на шпильках від Лубутена можна було побачити скрізь, на всіх заходах: від похорону принцеси Діани до кліпів Мадонни. У 2000-му дизайнер зареєстрував червону підошву як торгову марку, за три роки почав продавати сумки, а в 2009-му настала черга й лінійки взуття для чоловіків.

Сьогодні в Лубутена понад 160 бутиків у 32 країнах на чотирьох континентах, зокрема 35 – у США, 23 – у Японії і 20 – у Китаї. «Louboutin – це рідкісний приклад бренду взуття, який може заходити в будь-яку іншу категорію продуктів, включно з одягом і сумочками», – коментує бізнес модельєра Лука Солка, старший дослідник люксових товарів у Bernstein.

Суди, будинки та прибутки

Роками компанія Лубутена агресивно захищала свою червону підошву в низці позовів по всьому світу. Це призвело до судових баталій із гігантами індустрії, такими як Zara (належить Inditex Амансіо Ортеґи), якій французький бренд програв, і Yves Saint Laurent (входить до LVMH Бернара Арно), в якої компанія Лубутена частково виграла. 

Минулого року Louboutin виграла судові справи в Бразилії та Індії, а також подала позов спільно з Meta проти мексиканського виробника підробок, який продавав псевдолубутени через Facebook та Instagram.

Особистий портфель нерухомості дизайнера включає обʼєкти по всьому світу:

  • розкішні апартаменти з підлогою з червоного дерева в Парижі біля Опери Гарньє;
  • будинок із човном у Луксорі, Єгипет;
  • квартири в Лос-Анджелесі та Ріо-де-Жанейро;
  • будинок XVII століття в Алеппо, Сирія, який було пошкоджено під час громадянської війни;
  • група житлових будинків на території понад 140 га в Мелідесі, Португалія, біля готелю дизайнера;
  • вілла на сім кімнат у Лісабоні й замок ХІІІ століття (тут він нібито зберігає свою колекцію взуття на 8000 екземплярів) у французькому селі – обидва у співвласності з Чемберленом.

Хоча асортимент бренду розширився до кросівок і декоративної косметики, Лубутен усе ще відіграє важливу роль в успіху компанії. Колекції осінь–зима він створює у французькому замку чи в Португалії, а над колекцією весна–літо працює в Єгипті чи Бразилії. Його намальовані розробки потім передають на фабрики в Італії та Іспанії, де вони перетворюються на взуття.

Джей-Зі і Бейонсе /Getty Images

Джей-Зі і Бейонсе Ноулз, в туфлях Christian Louboutin, під час матчу всіх зірок НБА в 2011 році Фото Getty Images

Компанія Louboutin виробляє понад 1 млн пар взуття на рік. І, як у випадку з багатьма люксовими брендами, високі ціни – це запорука успіху. «Фінансові ринки люблять розкішні модні бренди, бо в них вища маржа, доходи від інвестиційного капіталу й потужний вплив на формування цін, – пояснює Йорен ван Акен, аналітик бельгійського інвестиційного банку Degroof Petercam. – Зрештою, заможним людям байдуже – інфляція сягнула 2% чи 5%, вони попри все купуватимуть люкс-товари».

Після рекордних доходів під час пандемії, у 2023-му зростання індустрії люксових товарів уповільнилося. Минулого року саме взуття стало категорією розкішних товарів із найнижчим темпом зростання – лише 2–3%, повідомляє Bain & Company. 

Це зачепило і Louboutin. Компанія звітувала про $37 млн чистого прибутку в першій половині 2023 року, що на 51% менше, ніж за такий самий період 2022-го. На це вплинули брак сировини та сповільнення зростання в Китаї. Проте це не завадило Louboutin відкрити 10 нових бутиків і «продовжувати приносити непересічні прибутки», зазначено у звіті Exor.

Про пенсію Лубутен не думає і продовжує займатися улюбленою справою всього життя.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні