Дік Вульф – американський продюсер і сценарист, що спеціалізується на кримінальних драмах. Творець серіалів-франшиз «Закон і порядок», «Чикаго» та «ФБР» став мільярдером, який виробляє 200 годин телевізійного контенту на рік. Тепер він планує трансформацію стрімінгу. Який урок можна винести з його досвіду?
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Продюсерська компанія Wolf Entertainment Діка Вульфа, 77, є однією із найприбутковіших і найплідніших в історії Голлівуду. За свою понад 30-річну карʼєру сам Вульф, згідно з оцінкою Forbes, заробив $1,9 млрд до сплати податків і відрахування комісійних агентів.
Якщо врахувати низку його будинків, яхт та велику колекцію творів мистецтва, власний капітал продюсера становить $1,2 млрд. І це навіть попри те, що Вульф нещодавно пожертвував 200 мистецьких робіт часів Бароко і Ренесансу, а також значну суму коштів Музею мистецтв Метрополітен. Такі статки дали йому змогу приєднатися до дуже невеликої групи мільярдерів, які розбагатіли на телебаченні. Серед таких зіркових мільярдерів Опра Вінфрі і Тайлер Перрі.
У часи, коли більшість продюсерів ганяється за грошима Netflix, Apple, Amazon та інших стрімінгових компаній, на Wolf Entertainment тримаються за традиційне телебачення й американські канали. Сім серіалів Вульфа, серед яких «ФБР» і «Пожежники Чикаго», входять до 16 найпопулярніших програм сезону 2022–2023 років.
Його статус беззаперечного короля телеефіру, який виготовляє майже 200 епізодів на рік, приніс Вульфу небачену досі угоду із Universal Television. Ця домовленість передбачає, що Вульф забирає майже половину доходів від кожного продажу його серіалів іншим каналам, а також від продажу прав на повторну трансляцію (телевізійна синдикація) кабельним каналам, стрімінговим платформам чи на іноземні ринки.
І це на додачу до оплати його ролі як виконавчого продюсера серіалів. Ця «зарплатня» становить $350 000 за серію його найпопулярнішого шоу, згідно з оцінкою Forbes, і він отримує її до виходу серіалу в рамках бюджету. Це виняткова практика для Голлівуду.
Wolf Entertainment створила не одного мільйонера,
Кліфф Ґілберт-Лурі, юрист Діка Вульфа
З роками угода Вульфа почала включати бонуси, певний захист та обіцянки, а також умови, які давно не є стандартом індустрії. Наприклад, після пʼяти років у ефірі його серіалам гарантується повне фінансування процесу виробництва наступного сезону навіть якщо витрати перевищують раніше погоджені із каналом.
Навіть після того, як Вульф розрахувався із зарплатами співробітників, агентів і адвокатів, самому продюсеру залишилося $125 млн (до сплати податків) в результаті роботи останніх 12 місяців, порахував Forbes.
Так, Вульф не єдиний із вигідними угодами на телевізійну синдикацію його серіалів, адже одразу спадає на думку Чак Лоррі із його ситкомами «Два із половиною чоловіки» і «Теорія великого вибуху» або Шонда Раймс із медичною драмою «Анатомія Грей».
Але Вульфа серед них вирізняє кількість і тривалість трансляції його шоу. «Закон і порядок», який уперше зʼявився на екранах у 1990-му, став другим найдовшим серіалом каналу NBC із 22 сезонами, і його продовжують знімати. Випереджає його лише інший серіал Wolf Entertainment, «Закон і порядок. Спеціальний корпус», у якого 24 сезони і понад 500 серій.
Загалом Вульф і його компанія створили понад 2000 епізодів для телебачення, і зупинятися вони найближчим часом не збираються.
Від рекламника до сценариста
Свою карʼєру у Нью-Йорку Дік Вульф починав із рекламного копірайтера, і йому вдалося попрацювати над великими кампаніями для зубної пасти Crest і авіаперевізника National Airlines.
У 1980-х він починає писати сценарії для «Поліціянтів з Гілл-стріт» і «Поліції Маямі», а в 1990-му вже дебютує його «Закон і порядок». Революція першого самостійного дітища Вульфа у тому, що він бере історії із заголовків газет, а серію ділить на дві частини – сам злочин у першій частині і розгортання моральної дилеми у другій.
«Закон і порядок» став мегапопулярним, отримавши 11 номінацій «Еммі» і одну перемогу в категорії «Найкращий драматичний серіал» в період між 1992-м і 2002-м.
У 2004-му у Вульфа також уже йшли в ефірі успішні спінофи його першого серіалу – це «Закон і порядок. Спеціальний корпус» і «Закон і порядок. Злочинні наміри». Крім того, наближався термін закінчення його угоди із Universal.
Сталося так, що Universal саме тоді був у процесі злиття із NBC, і Universal потрібні були серіали Вульфа для кращого важеля впливу у переговорах про розподіл прибутків. Перемовини Вульфа зі студією були «безжальними», як каже сам продюсер, але кінцевий результат був того вартий.
Тоді вони домовилися про майже рівноцінне партнерство у питанні створення проєктів, завдяки чому Wolf Entertainment працює як міністудія, пʼять виконавчих директорів якої контролюють роботу більш як 3000 сценаристів, акторів та іншого кіношного персоналу.
Традиційна модель телевізійної синдикації, про яку зазвичай домовляються після трансляції 100 епізодів і яка є головним джерелом заробітків на телебаченні, заохочує Вульфа знімати якомога більше серій. Та вже у 2011 році справи у нього йшли не найкращим чином і в ефірі був лише один його серіал.
Оригінальний «Закон і порядок» закрили зі скандалом у 2010-му після 456 серій. «Злочинні наміри» спіткала та сама доля наступного року після 10 сезонів, а спіноф франшизи, події якого розгортаються в Лос-Анджелесі, протримався в ефірі лише один рік. Потрібна була нова стратегія.
Як не дати скасувати свої проєкти
Вульф наймає Ріка Росена, агента в медіакомпанії William Morris Endeavor Entertainment, який мав допомогти відродити імперію Wolf Entertainment. Разом вони пропонують NBC нову ідею: знімати ті самі процедурні драми, але в Чикаго, де штат саме запровадив податкові пільги на знімання.
Під час фільмування пілотної серії, яка пізніше стане початком «Пожежників Чикаго» (2012), у Вульфа зʼявляється ще одна ідея: створити всесвіт серіалів, події яких розгортаються у Чикаго, і транслювати їх один за одним в той самий день.
Спершу боси студії були проти, але згодом змінили свою думку і не прогадали. Цей формат змінить телебачення на наступні 10 років. У 2014-му відбулася премʼєра «Поліції Чикаго», а наступного року виходять «Медики Чикаго». Ця трійця займає три години ефіру NBC щосереди, а спільні персонажі та події переконують глядачів, що вони не можуть пропустити жоден із них.
Після цього в ефірі каналу CBS зʼявилася трійця серіалів всесвіту «ФБР», який теж створила Wolf Entertainment. Успіх цих франшиз дозволив Вульфу реанімувати «Закон і порядок» у 2020-му і навіть у 2021-му додати «Закон і порядок. Організована злочинність», в якому на екрани повертається улюблений персонаж глядачів Елліот Стеблер у виконанні Крістофера Мелоні. Ці двоє разом із «Закон і порядок. Спеціальний корпус» зайняли вечірній ефір NBC щочетверга.
Інші канали вдалися до такої ж стратегії для власних серіалів, як-то «NCIS» і «9-1-1». «Що ж, чудово, якщо вам це вдається, – сміється Вульф. – Зрештою, наслідування – це найщиріша форма лестощів».
У теорії така стратегія корисна не лише для приваблення глядачів. Якщо серіали повʼязані один з одним, то закрити хоча б один із них стає складніше. Крім того, у цій стратегії формат серіалу є зіркою, а не якісь актори чи сюжети; тобто, по суті, вони можуть тривати вічно.
Спадщина Діка Вульфа
Поки що Вульф переконаний, що «не варто вірити у прогнози про близьку смерть ефірного телебачення», адже воно залишається найкращим способом звернутися до 10 млн людей за один вечір. Він хоче створити ще більше нових серіалів і дійсно стати «останнім героєм» телебачення.
Але він також є й реалістом. «Якщо воно зникне, то зникне, – каже Вульф. – Гадаю, що у нас ще є років 10–12, перш ніж стрімінг повністю витіснить телебачення».
Для стрімінгового майбутнього у Вульфа теж є план. Пригадавши 30-хвилинні драми свого дитинства, він хоче адаптувати свою тригодинну модель зі спільним сюжетом і «заштовхати» в три години шість півгодинних серій шести серіалів. У себе в голові він уже створює успішні франшизи і спільні всесвіти.
Першою спробою у стрімінгу стане серіал «На чергуванні» про роботу поліції, премʼєра якого має відбутися у 2024-му на Amazon Prime Video. Його було створено спільно з Елліотом Вульфом, третім із пʼяти дітей Діка Вульфа. Елліот, 30-річний продюсер, приєднався до родинного бізнесу у 2018-му, щоб зайнятися цифровізацією компанії, яка включає повний ребрендинг, збільшення присутності у соцмережах і запуск виробництва подкастів.
Прихід у компанію нового покоління родини не означає, що старший Вульф поспішає на пенсію. Він сказав, що планує працювати ще 20 років, тобто до 97.
Вульф вплинув на не одне покоління акторів і діячів кінематографу. У деяких випадках діти давніх співробітників Wolf Entertainment зʼявлялися на екранах або працювали разом зі своїми батьками. Вульф розповів, що лише до створення нью-йоркських серіалів було залучено понад 35 000 акторів.
Іноді саме ці шоу ветерана телебачення дали старт карʼєрам десятків популярних сьогодні акторів, таких як Тімоті Шаламе, Адам Драйвер, Сара Полсон, Дженніфер Гарнер, Чедвік Боузман тощо.
Ті, хто затримався в компанії на кілька десятиліть, знайшли карʼєру свого життя і значно поліпшили своє матеріальне становище. Це і акторка Маріска Гарґітай із «Закон і порядок. Спеціальний корпус», і актор Крістофер Мелоні, і низка сценаристів, режисерів і продюсерів серіалів Вульфа.
За словами Кліффа Ґілберт-Лурі, юриста Вульфа, телеімперія продюсера збагатила не лише свого засновника. «Wolf Entertainment створила не одного мільйонера», – каже він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.