Крістофер Нолан «Оппенгеймер» Оскар /Getty Images
Категорія
Життя
Дата

«Оппенгеймер» взяв «Оскар» як найкращий фільм і зібрав майже $1 млрд касових зборів. Скільки на ньому заробив його творець Крістофер Нолан?

5 хв читання

Крістофер Нолан, режисер «Оппенгеймер» Фото Getty Images

Фільм-фаворит Американської кіноакадемії «Оппенгеймер» про батька атомної бомби заробив майже мільярд доларів касових зборів і приніс чималі гроші своєму режисеру, Крістоферу Нолану. Успіх кінострічки та одного із головних його творців у цифрах.

⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

«Оппенгеймер» перетворив недільну церемонію «Оскара» зі змагання на коронацію. Цей байопік про створення атомної бомби став найкасовішим переможцем номінації «Найкращий фільм» за останні 20 років і одним із найкасовіших усіх часів (попереду тільки «Володар перснів. Повернення короля» і «Титанік») завдяки майже $1 млрд світових зборів. 

Це рідкісне поєднання комерційного успіху і схвалення критиків сприятиме розвитку карʼєри багатьох людей, які працювали над цією картиною. Якщо ж говорити про Крістофера Нолана, то за ним ця стрічка надійно закріпила статус найприбутковішого аматора Голлівуду.

Менеджер, який представляє голлівудські таланти першої величини, каже таке: «Він нині найбільша зірка кіно у світі».

Оголошення переможця у номінації "Найкращий режисер" на 96-й церемонії "Оскар".

І платять йому відповідно до його статусу. Згідно із підрахунками Forbes, Нолан, 53, отримує 15% із «першого валового долара» «Оппенгеймера». Це означає, що режисеру йде частка доходів фільму ще до того, як студія компенсує свої витрати на його створення і рекламу. 

Від касових зборів, продажів для домашнього перегляду фільму і ліцензійної угоди на показ стрічки в стримінгу Нолан отримає $72 млн до сплати податків і після відрахувань агенту та юристу ($85 млн валовий прибуток). Загальна сума його доходів від «Оппенгеймера» продовжить рости із кожним перепродажем фільму стримінгам і кожною ліцензійною угодою у подальші роки.

Це новий пік у карʼєрі Нолана, якого часто номінували на «Оскара» за режисуру і сценарії. Навіть на перший погляд заплутані ідеї режисер майстерно перетворює на захопливе дійство: Париж, який складається як картковий будиночок у «Початку», падіння у чорну діру в «Інтерстеллар» чи підрив атомної бомби в «Оппенгеймері». 

Кожен його студійний фільм, починаючи із «Безсоння» 2002 року для Warner Bros., заробляв принаймні $100 млн касових зборів. А каса шести із його семи останніх стрічок, серед яких дві крайні частини «Темного лицаря», перевищила $500 млн кожна. Сьомий фільм, «Тенет», вийшов у розпал пандемії і все одно зібрав у прокаті $350 млн.

Найбільша втрата Warner Bros.

Такий послужний список робить Нолана головним режисером Warner Bros. Але у грудні 2020-го, після оголошення про те, що студія одночасно випускатиме премʼєри в кінотеатрах і на своєму стримінгу, Нолан швидко висловив своє незадоволення таким рішенням.

«Деякі найбільші режисери і найважливіші зірки кіно минулої ночі лягли спати із думкою про те, що працюють на найкращу кіностудію, а прокинулися сьогодні, щоб дізнатися, що працюють на найгірший стримінговий сервіс», — сказав Нолан The Hollywood Reporter, додавши, що вони не знають що втрачають.

Найбільшою втратою студії, схоже, був сам Нолан. Коли настав час продавати його наступний проєкт у вересні 2021-го, то на пітчинг у свій офіс він запросив представників Paramount, Sony, Universal й Apple. Саме там презентував свій сценарій «Оппенгеймера».

Враховуючи зацікавленість кількох студій престижним проєктом, Нолан міг виставляти власні умови потенційним партнерам. І попросив чимало:

  • $100 млн бюджету на виробництво (відносно скромний запит, як для нього);
  • ще $100 млн на маркетинг;
  • повний контроль за креативним процесом;
  • розширена тривалість кінопрокату в театрах;
  • наявність кіноблекауту (період до і після виходу його стрічки, протягом якого студія зобовʼязується не випускати інші фільми);
  • 20% першого валового долара.
Крістофер Нолан, режисер "Оппенгеймера", Оскар. /Фото Getty Images

Крістофер Нолан і Емма Томас, творці "Оппенгеймера", на 96-й церемонії нагородження премії "Оскар". Фото Фото Getty Images

Саме вміння вибити собі відсоток від першого валового долара залишається головним показником впливу у Голлівуді. Серед акторів такої умови в угодах немає вже майже ні в кого, окрім кількох старожилів, таких як Том Круз (він має 12,5% валових продажів останнього епізоду «Місії неможливої»). Навіть серед визнаних режисерів таке право надають лише найнадійнішим манімейкерам, як-то Стівен Спілберґ, Джеймс Кемерон і Пітер Джексон.

Зрештою, голова Universal Донна Ленґлі погодилася на умови Нолана і її студія отримала «Оппенгеймера». Власні джерела розповіли Forbes, що в остаточній угоді режисера прописані 15% валового доходу фільму, а не бажані 20%, але це могло бути зумовлено часткою, яка відійшла Еммі Томас, дружині і співпродюсерці Нолана, з якою вони разом понад 20 років. 

Угода Нолана із Universal — це по суті його ставка на самого себе. Річ у тому, що для того, щоб не вийти за рамки бюджету, йому довелося відмовитися від гарантованих попередніх виплат за свою режисерську роботу, сценаристську і продюсерську, які виплачуються саме з бюджету. Тобто, заробітки Нолана повністю залежали від успіху «Оппенгеймера».

«Барбігеймер»

Виробництво фільму стартували на початку 2022-го, а премʼєру призначили на липень 2023-го. Трохи згодом Warner Bros. оголосила, що запланувала премʼєру власного блокбастера «Барбі» на той самий день. Дехто в Голлівуді вважає, що це була реакція на те, що Нолан пішов з Warner Bros.

У розмові із Variety зірка «Барбі» Марго Роббі розповіла, що продюсер «Оппенгеймера» Чак Ровен телефонував їй, щоб попросити перенести премʼєру її фільму на іншу дату. Роббі процитувала власну відповідь йому: «Якщо ви боїтеся конкурувати із нами, то переносьте свою премʼєру».

Трейлер до фільму «Оппенгеймер»

Так і народився «Барбігеймер» — псевдосуперництво, яке маркетингова команда кожної стрічки перетворила на світовий феномен. «Барбі» та «Оппенгеймер» стали першим і третім найкасовішими фільмами у світі у 2023 році. Касові збори «Оппенгеймера» склали понад $957 млн, а після того, як кінотеатри забрали свою приблизно 50-відсоткову частку (у премʼєрний вікенд ця частка може сягати лише 20% і рости з часом), прийшла черга і до виплат Нолана.

Режисер тепер має майже культовий вплив на громаду любителів відвідин кінотеатрів, яка вбачає в ньому поборника недоторканості досвіду перегляду фільмів на великих екранах. Перед виходом «Оппенгеймера» Нолан заохочував глядачів дивитися фільм у найбільшому із доступних форматів IMAX, в якому режисер і знімав цю стрічку (на цей формат квитки найдорожчі). «Оппенгеймер» став четвертим найкасовішим фільмом у форматі IMAX — на нього припало $183,2 млн, або майже 20%, від загальних зборів стрічки. 

Крім того, перед тим, як найсвіжіше творіння Нолана випустили на фізичних носіях у листопаді, він сказав, що вкрай важливо мати «Оппенгеймера» на дисках Blu-ray. Все для того, щоб «жоден злий стримінг не міг вкрасти його у вас». Universal повідомила, що розпродала усі диски Blu-ray у форматі 4K менш ніж за тиждень, а тому їй гарячково довелося відновлювати запаси, щоб задовольнити попит.

Враховуючи шалений успіх Нолана, боротьба за його наступний проєкт обіцяє бути запеклою. Минулого року журнал Variety писав, що Warner Bros. надіслала режисеру чек на семизначну суму, який став бонусом до роялті за його фільм «Тенет» 2020-го. Крім того, студія відновила покази цього фільму у кінотеатрах (IMAX, звісно), частково щоб скористатися хвилею популярності Нолана і частково щоб спробувати помиритися із ним. 

На запитання про те, яким може бути наступна угода оскароносного Нолана, один із провідних юристів сфери розваг сказав: «Який тільки він [Нолан] захоче».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд