Як спадок СРСР, закупівлі в Міноборони України проводилися за радянською системою – всі повноваження були у міністерства. Під час повномасштабної війни вилізли її недоліки, які послаблювали обороноздатність армії. Тому її реформування було гострою потребою. Заступник міністра оборони України Дмитро Кліменков про деталі роботи нової структури закупівель для ЗСУ
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
З 1 грудня 2023 року в Україні працює нова система закупівель для Збройних сил України, розроблена за принципами НАТО. Раніше всі повноваження щодо закупівель були зосереджені в Департаменті ресурсного забезпечення Міноборони. Він відповідав за все: розраховував орієнтовну вартість закупівель та безпосередньо їх здійснював, укладав прямі договори.
Нова система закупівель складається з двох рівнів. На першому рівні – Департамент політики закупівель Міноборони, на другому – два новостворених держпідприємства, які безпосередньо займатимуться закупівлями: «Агенція закупівель у сфері оборони» (ДП «Державний оператор тилу») та «Агенція оборонних закупівель».
Як все працюватиме
Департамент політики закупівель формулюватиме профільну політику закупівель, координуватиме фінансову діяльність агенцій та розроблятиме нормативно-правові акти.
«Державний оператор тилу» закуповуватиме тилове майно для армії: харчі, амуніцію, пально-мастильні матеріали. Орієнтуватиметься на 100% постачання від українських виробників. Головні критерії – якість за стандартами НАТО та конкурентна ціна.
Стандарти НАТО – це не про систему закупівель, а про якість. Наразі діє складна система формування ціни на продукт, адже там закладена логістична складова. Наприклад, один комплект харчування для солдата коштує 125 грн, але сюди входить ще ціна за транспортування. Відповідно вартість харчів ще нижча, і це впливає на їхню якість.
У майбутньому аби її підвищити, а за ціну продукту отримувати саме продукт, логістику буде відділено. Так можна буде зрозуміти, скільки Міноборони платить саме за продукти.
Конкурентна ціна формуватиметься завдяки збільшенню кількості лотів на Prozorro, а також проведенню закупівель за категоріями товарів зі спеціального каталогу з 409 позицій.
Раніше постачальники мали забезпечувати військовослужбовців повним асортиментом продуктів, які були вказані у каталозі. «Державний оператор тилу» розбиватиме закупівлі на категорії, відкриваючи таким чином закупівлі для компаній, які спеціалізуються в конкретній галузі. Наприклад, молочні продукти зможуть постачати одні компанії, а хліб чи мʼясо – інші. Досі такі підприємства не брали участі в тендерах, адже не могли забезпечити постачання усіх 409 найменувань продуктів. Закуповувати харчі за таким принципом Агенція буде вже коштом бюджету 2024-го року.
За свої послуги «Державний оператор тилу» отримуватиме 0,4% від ціни контрактів (однак не більше 250 млн грн на рік). Ці гроші спрямовуватимуть з державного бюджету на забезпечення операційної діяльності Агенції. Це не впливатиме на постачальника та ціну продукту.
Озброєння та боєприпаси для ЗСУ купуватиме «Агенція оборонних закупівель». Держкомпанія вже контрактує усі оборонні угоди, перший результат – вдвічі зменшились терміни розгляду комерційних пропозицій. Крім цього, агенція напряму контрактується з нашими міжнародними партнерами. Вже використано 97,9% бюджету на озброєння та техніку за 2023 рік за цим напрямком. Будь-який постачальник може подати свою пропозицію на сайті Агенції.
Ці дві агенції працюватимуть за сучасними корпоративними стандартами.
Що вже вдалося закупити
Поки запускалися агенції, 100% закупівель тилового майна Міноборони здійснювало через Prozorro. Вдалося вчасно провести конкурентні торги та збільшити середню кількість учасників за низкою лотів.
Міноборони встановило верхню і нижню граничну ціну на комплект харчування для ЗСУ. Як результат – вдалося знизити вартість без втрати якості зі 156 грн до 125 грн, порівняно зі стартовими цінами.
Раніше відсутність цих меж дозволяла учасникам торгів маніпулювати вартістю. Наприклад, деякі постачальники ставили низьку ціну на продукти, які постачали військовим у малих обсягах (шпинат, сир моцарела, рукола), а на ті, що мають попит (картопля, яйця, макаронні вироби), – високу. Це дозволяло занижувати ціну всього каталогу продуктів на паперах. На практиці ж Міноборони переплачувало.
У 2023 році Міноборони вперше закупило жіночу військову форму, тому в наступному році на складах буде 50 000 комплектів. Вперше придбали грілки для військових: 300 000 хімічних та 100 000 електричних, які можна підʼєднувати до павербанка. Торги з речового, пально-мастильного забезпечення тривають, з харчування – завершуються. З вересня по грудень Міноборони уклало 23 контракти (16 контрактів – харчування і сім – речове забезпечення) на 11,6 млрд грн.
Прогнозувати потреби ЗСУ – це нове завдання Міноборони, мінімізувати закупівлі за принципом «тут і зараз». Наприклад, закуповувати зимову форму влітку, а літню – взимку. Сподіваюся, що нова структура закупівель допоможе забезпечити якісне та неперервне постачання для ЗСУ.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.