Категорія
Свій бізнес
Дата

Вартість — від $1000. Бренд Христини Рачицької вишиває сорочки понад півроку та захищає їх авторським правом. Як підприємиця будує бізнес з мільйонним виторгом

«Важливо зібрати все, що вивозиться з країни і залишити його вдома, як спадок», – каже етнограф Христина Рачицька. Середній чек бренду жінки Khrystyna Rachytska у $1000 і термін виготовлення у пів року не відлякують клієнтів. Як Khrystyna Rachytska будує бізнес на ручній праці? 

Велика війна пришвидшила вихід жінок на лідерські ролі. Вже 15 травня на форумі «Вільна» Forbes пропонує подивитися на це явище крізь нову, чітку оптику. Спікерки та спікери з Superhumans, Google, ENKO, Diia.City United, G. Bar та інших. Купуйте квитки за посиланням.

Велика вінтажна скриня – об‘єкт, що відразу привертає увагу в квартирі Христини Рачицької, 37. У ній – понад 300 сорочок, які вручну вишивали українські жінки понад 100 років тому. «Маю вишиванки зі слідами грудного молока. Збереглися клаптики сорочок прадіда, як під час війни опинився в Аргентині», – говорить Рачицька. 

Досліджуючи історію власного роду, захоплення студентки Львівської академії мистецтв переросло в бажання відтворювати вишивку у власних виробах. «Відкладала стипендію і придбала першу швейну машину за 7000 грн. З 2003 року створювала сорочки на замовлення, реінвестуючи кошти з кожного продажу», – говорить Рачицька. 

вишиванки Khrystyna Rachytska

Христина Рачицька

В 2024 році у Христини Рачицької бренд вишиванок з виторгом 4,7 млн грн, каже вона. «Khrystyna Rachytska використовує стратегію доданої вартості. Якщо вироби ручної роботи – це підвищує ціну та цінність», – говорить СЕО маркетингової агенції Grape Юрій Гладкий

Бренд Рачицької звертається до етнографії та вивчає колористику автентичних сорочок – процесу вишивання передує дослідження. На примірку клієнти приїздять до Львову навіть з інших міст. 

Кожну колекцію бренд захищає авторським правом, як витвір мистецтва. Спочатку вишиванки фотографують на прозорому фоні, далі перетворюють контенту на чорно-білий і готують необхідні документи. «Увесь процес займає до півроку, але є гарантією, що крій і кольори не скопіюють інші бренди та самозайняті кравчині», – говорить Рачицька. Для захисту сорочок авторським правом співпрацюють з юристкою.  

вишиванки ручної роботи
вишиванка Khrystyna Rachytska
Khrystyna Rachytska
Попередній слайд
Наступний слайд

Середня вартість сорочки Khrystyna Rachytska – $1000. Найдорожчий виріб в каталозі бренду – сукня за $2200. Її виконують шовковими нитками до 9 місяців, використовуючи техніку «мережки». «Чверть наших клієнтів відкладають на сорочку місяцями, — говорить Рачицька. – За вбрання, яке може передаватися з покоління в покоління, готові платити багато». 

«В Україні формується ринок преміальної етніки, яка цінується в світі», – каже Гладкий з Grape. Виторг бренду Khrystyna Rachytska в 2022 році – 230 000 грн, в 2023-му – зріс до 4,7 млн грн, говорить засновниця. Понад половина продажів припадає на Україну, ще 30% на США, решта – Європа. 

Схожа ситуація у іншого популярного виробника вишиванок Etnodim, який входить до списку Forbes Next250. Протягом 2022 року попит в Україні збільшився вдвічі, за кордоном – у 4 рази. «З початком війни середній чек зріс на 30-40%», – каже засновник Etnodim Андрій Черуха. За його словами, в 2022 році компанія продала 17 000 одиниць товару, та закрила рік з виторгом у 75 млн грн. У 2023 році продажі збільшились у 1,5 рази.

Як бренд Khrystyna Rachytska впорався з десятикратними зростаннями? З початком великої війни, Христина Рачицька збільшила команду з 7 до 40 людей. «Знайти спеціалістів ручної вишивки – найважче в роботі. Ми не беремо людей, які працювали на швейних фабриках – вони не здатні до навчання, чіткої і повільної праці, яка одночасно має дедлайни», – говорить підприємиця. 

Головний критерій – чи піддається майстер навчанню, додає вона. «Поки одні вчаться, інші стають кістяком роботи бренду», – каже Рачицька. Під масштабування найняли бухгалтера, юриста, SMM-спеціаліста. До 2022 року цим займалися засновниця та її помічниця самостійно, підключали також аутсорс. Мати штат працівників, що буде пояснювати цінності та культуру компанії – це може бути унікальним шляхом для її розвитку, каже Гладкий. «Бренд Христини Рачицької – це гра в майстерню, не гра в масс-маркет», – каже він. 

вишиванки ручної роботи
вишиванка
Кристина Рачицька
Попередній слайд
Наступний слайд

В 2024 році Khrystyna Rachytska планує відкрити етнопростір у Львові. «Іноземці та українці зможуть ознайомитись з техніками шиття, біографією вишиванок», – говорить Рачицька. Приміщення вже придбали. На інсталяцію, оцифрування колекції та створення аудіо та відеогіду планують залучити від $100 000 інвестицій. Буде платний вхід, додамо можливість оренди простору під лекції і тематичні івент, каже спікерка. 

Бренд створює сайт, нарощуватиме присутність в Україні – шукають магазини для співпраці. Для розвитку за кордоном звертатимуться в закордонні медіа, до інфлюенсерів і баєрів. «Збільшуватимемо штат майстрів, щоб відшивати більше виробів», – каже Христина Рачицька. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні