«Важливо зібрати все, що вивозиться з країни і залишити його вдома, як спадок», – каже етнограф Христина Рачицька. Середній чек бренду жінки Khrystyna Rachytska у $1000 і термін виготовлення у пів року не відлякують клієнтів. Як Khrystyna Rachytska будує бізнес на ручній праці?
⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».
Велика вінтажна скриня – об‘єкт, що відразу привертає увагу в квартирі Христини Рачицької, 37. У ній – понад 300 сорочок, які вручну вишивали українські жінки понад 100 років тому. «Маю вишиванки зі слідами грудного молока. Збереглися клаптики сорочок прадіда, як під час війни опинився в Аргентині», – говорить Рачицька.
Досліджуючи історію власного роду, захоплення студентки Львівської академії мистецтв переросло в бажання відтворювати вишивку у власних виробах. «Відкладала стипендію і придбала першу швейну машину за 7000 грн. З 2003 року створювала сорочки на замовлення, реінвестуючи кошти з кожного продажу», – говорить Рачицька.
В 2024 році у Христини Рачицької бренд вишиванок з виторгом 4,7 млн грн, каже вона. «Khrystyna Rachytska використовує стратегію доданої вартості. Якщо вироби ручної роботи – це підвищує ціну та цінність», – говорить СЕО маркетингової агенції Grape Юрій Гладкий.
Бренд Рачицької звертається до етнографії та вивчає колористику автентичних сорочок – процесу вишивання передує дослідження. На примірку клієнти приїздять до Львову навіть з інших міст.
Кожну колекцію бренд захищає авторським правом, як витвір мистецтва. Спочатку вишиванки фотографують на прозорому фоні, далі перетворюють контенту на чорно-білий і готують необхідні документи. «Увесь процес займає до півроку, але є гарантією, що крій і кольори не скопіюють інші бренди та самозайняті кравчині», – говорить Рачицька. Для захисту сорочок авторським правом співпрацюють з юристкою.
Середня вартість сорочки Khrystyna Rachytska – $1000. Найдорожчий виріб в каталозі бренду – сукня за $2200. Її виконують шовковими нитками до 9 місяців, використовуючи техніку «мережки». «Чверть наших клієнтів відкладають на сорочку місяцями, — говорить Рачицька. – За вбрання, яке може передаватися з покоління в покоління, готові платити багато».
«В Україні формується ринок преміальної етніки, яка цінується в світі», – каже Гладкий з Grape. Виторг бренду Khrystyna Rachytska в 2022 році – 230 000 грн, в 2023-му – зріс до 4,7 млн грн, говорить засновниця. Понад половина продажів припадає на Україну, ще 30% на США, решта – Європа.
Схожа ситуація у іншого популярного виробника вишиванок Etnodim, який входить до списку Forbes Next250. Протягом 2022 року попит в Україні збільшився вдвічі, за кордоном – у 4 рази. «З початком війни середній чек зріс на 30-40%», – каже засновник Etnodim Андрій Черуха. За його словами, в 2022 році компанія продала 17 000 одиниць товару, та закрила рік з виторгом у 75 млн грн. У 2023 році продажі збільшились у 1,5 рази.
Як бренд Khrystyna Rachytska впорався з десятикратними зростаннями? З початком великої війни, Христина Рачицька збільшила команду з 7 до 40 людей. «Знайти спеціалістів ручної вишивки – найважче в роботі. Ми не беремо людей, які працювали на швейних фабриках – вони не здатні до навчання, чіткої і повільної праці, яка одночасно має дедлайни», – говорить підприємиця.
Головний критерій – чи піддається майстер навчанню, додає вона. «Поки одні вчаться, інші стають кістяком роботи бренду», – каже Рачицька. Під масштабування найняли бухгалтера, юриста, SMM-спеціаліста. До 2022 року цим займалися засновниця та її помічниця самостійно, підключали також аутсорс. Мати штат працівників, що буде пояснювати цінності та культуру компанії – це може бути унікальним шляхом для її розвитку, каже Гладкий. «Бренд Христини Рачицької – це гра в майстерню, не гра в масс-маркет», – каже він.
В 2024 році Khrystyna Rachytska планує відкрити етнопростір у Львові. «Іноземці та українці зможуть ознайомитись з техніками шиття, біографією вишиванок», – говорить Рачицька. Приміщення вже придбали. На інсталяцію, оцифрування колекції та створення аудіо та відеогіду планують залучити від $100 000 інвестицій. Буде платний вхід, додамо можливість оренди простору під лекції і тематичні івент, каже спікерка.
Бренд створює сайт, нарощуватиме присутність в Україні – шукають магазини для співпраці. Для розвитку за кордоном звертатимуться в закордонні медіа, до інфлюенсерів і баєрів. «Збільшуватимемо штат майстрів, щоб відшивати більше виробів», – каже Христина Рачицька.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.