Польська логістична компанія InPost, яка має майже 21 000 поштоматів по всій Польщі й активно завойовує європейські ринки, у цьогорічному списку Forbes Polska «100 найбільших приватних компаній Польщі» посіла друге місце з оцінкою $7,9 млрд. У засновника компанії Рафала Бжоски журнал взяв інтервʼю, значну частину якого приділили питанню відбудови України та ролі, яку Бжоска бачить у цій місії для себе і польського бізнесу. Також бізнесмен говорив про розширення на європейські ринки, польське підприємництво та вплив благодійності. Forbes Ukraine вибрав головні тези.
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
Про відбудову України та залучення до цього польського бізнесу
Необхідно проактивно розпочати дискусію про те, як польський бізнес може взяти участь у відбудові України. Не треба чекати на ініціативи уряду, Світового банку та інших установ, для того щоб почати. Бізнес повинен показати власні ідеї, а не чекати на якесь примарне «опісля».
Збираюся зробити два кроки у пожвавленні цього питання.
- Переконати польських бізнесменів у тому, що їм варто взяти участь у відбудові України спільно з американськими колегами.
- Налагодити партнерство з американськими корпораціями.
У попередніх схожих дискусіях бракувало голосу підприємців. А потрібно створити фонд під конкретний сектор. Особисто хочу вкласти в один із них €100 млн. Поки триматиму при собі, який саме сектор, але плани для України є абсолютно окремими від Inpost.
Хочу створити фонд спільно з американськими колегами, бо вони можуть собі дозволити вищі ризики в обмін на захист їхніх інтересів, особливо в питанні захисту від корупції в Україні. Лише американці можуть прямо вплинути на розвʼязання проблем України з корупцією, хиткими законами, нестабільною юридичною системою і браком захисту інтересів іноземних інвесторів.
У мене вже є конкретні плани та партнери, але їх теж поки не розкриватиму. Продовжую заохочувати колег приєднатися до мене у цій справі та не боятися ризиків. Ризики є завжди, але польським підприємцям варто ризикнути, бо є за що боротися.
Реконструкція України обійдеться у $700–800 млрд, а то й більше, тобто потенціал неймовірний. Якщо польським компаніям вдасться виграти 5–7% цього бюджету, це буде чудовою можливістю для нас.
Мені не потрібно грати першу скрипку у відбудові України, готовий бути субпідрядником американської компанії. Так я автоматично потрапляю під захист американського уряду, який гарантує його своїм інвесторам.
Про неготовність польського бізнесу відбудовувати Україну
На жаль, польські колеги не готові до проактивного підходу в питанні України. Багато з них переконані, що поспішати немає куди, що їм треба сісти, заспокоїтися і подивитися, що станеться. Щось станеться, але без нас.
Польські компанії не готові вдаватися до ризикованих іноземних інвестицій. Переважно всі обирають безпечні ринки – Чехію, Словаччину, Угорщину і Румунію. Хочу власним прикладом показати, що готовий ризикувати своїми грошима, щоб привабити американський капітал і розпочати серйозну дискусію на цю тему.
До мого плану переважно готові приєднатися підприємці «другої хвилі», моє покоління, яких не побачиш часто на сторінках газет, але які будують чудові компанії, розуміють ризик і готові на нього йти.
Відновлення України – моя місія. У відбудові сильної України вбачаю гарантію безпеки Польщі.
Під час розширення НАТО ми самі стали таким буфером для Німеччини. Тоді Німеччина почала активно інвестувати у Польщу і заробила €4 на кожному витраченому €1. Історія може повторитися…, і це матиме економічні переваги для всієї нашої країни.
Контекст України буде дуже важливий для InPost у майбутньому. В України буде багато проблем, але суспільство захоче надолужити згаяний час якомога швидше. Це стане природною нагодою для логістичних компаній, як наша.
Про експансію та особливості країн Заходу
Наразі польський ринок складає 60% виторгу InPost. Хочу розширитися настільки, щоб ця частка зменшилася до 20%, а решту будуть приносити інші країни.
Франція
Французькою частиною бізнесу InPost управляють не польські, а французькі менеджери.
Ми наймаємо французів, ділимося з ними знаннями та найкращими практиками, які вони раніше проігнорували б, а тепер визнають їхню ефективність. З французькими клієнтами ми покладаємося на Декартову філософію. Вона заснована на тому, щоб ставити під сумнів очевидні речі. Просто треба було переконати освічених людей у перевагах того, щоб самостійно забирати посилку в поштоматі, а не чекати курʼєра цілий день.
Для цього в Польщі InPost знадобилося два роки, а у Франції компанії вже належить майже половина ринку. Після купівлі Mondial Relay, французького конкурента, більше і поглинати особливо немає кого, адже на ринку всього три французькі компанії.
Британія
Основний фокус уваги зосереджений на Туманному Альбіоні, адже цей ринок удесятеро більший за польський і тут росте тризначними темпами.
Купівля міноритарної частки в британській логістичній компанії Menzies дала InPost доступ до величезної мережі: 100 відділень, 40 000 пунктів доставлення преси щодня. І все це 360 днів на рік, адже компанія працює в суботу і неділю. Ніде на інших ринках Європи це неможливо.
Німеччина
Цей ринок не розглядаю взагалі через майже тотальне домінування DHL, яка належить державному поштовому оператору Deutsche Post. Навіть місцева компанія Hermes несе сотні мільйонів євро збитків, попри те що є другим номером в країні та головним конкурентом DHL.
На ринку виникла монополія, яку підтримує держава, і це заважає чесній грі: наприклад, після підвищення мінімальної такси для курʼєрів із Deutsche Post ніхто просто не здатен конкурувати.
Італія
Найменш розвинений ринок в секторі е-комерції серед усіх, на які виходила InPost. Тут бракує інвестицій у логістику, але водночас це означає, що є простір для зростання.
Про партнерство та нове покоління польських підприємців
У скрутні часи, коли я просив допомоги в колег по цеху, ті навіть на дзвінки не відповідали. З такими людьми більше не мав жодних справ і навіть створив спеціальний блокнот, до якого заношу таких ненадійних людей, на яких не можна покластися в скруті. Таких блокнотів у мене вже два.
Натомість почав оточувати себе тими, хто не покине і завжди виручить, хто вміє радіти за успіхи одне одного. Це спільнота підприємців, які належать до одного покоління, які не успадкували статки, а досягали усього важкою працею. Вони поважають одне одного і мають спільні цінності: розвиток країни, відповідальне і свідоме підприємництво, благодійність.
На жаль, у нашій спільноті ще небагато учасників, але крок за кроком їх ставатиме все більше, адже «всі хочуть бути в команді переможців».
Про бізнес із дружиною
У мене та моєї дружини є спільний інвестиційний фонд RIO. Ми спільно ухвалюємо рішення про те, куди вкладати гроші, дослухаємося до думок одне одного. Інвестуємо у широкий спектр індустрій: від медицини, здорової їжі та е-комерції до штучного інтелекту, хмари даних.
Про польську філантропію та її вплив на розвиток держави та населення
Не варто розраховувати на те, що так званий американський стиль благодійності, який культивувався в США сотню років і вирізняється особливою щедрістю, приживеться в Польщі за два–три роки. Але позитивні зрушення, безумовно, є, і це чудово видно на прикладі допомоги Україні. Геть усі, кого я знаю, допомагали й чимало.
Кожен, хто бере участь у благодійній діяльності, робить свій вклад у знищення негативного образу польського бізнесу в справах доброчинних. Хочу, щоб підприємці власними прикладами спонукали колег «мати сміливість ділитися з іншими».
Наші з дружиною благодійні ініціативи та ті, до яких ми долучаємося, найбільше спрямовані на допомогу дітям із сиротинців, бідних районів, міст чи країн. Такі проєкти зосереджені на освіті дітей та реалізації їхнього потенціалу.
Наприклад, Фонд Оменаа допомагає бездомним дітям із Гани, а Rafał Brzoska Foundation за два роки видав 50 грантів на навчання в Оксфорді, Кембриджі, Гарварді та МІТ талановитим дітям у складних життєвих ситуаціях.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.