Категорія
Компанії
Дата

Чорний день для гаманця. Скільки українці витратили у «чорну пʼятницю» і що купували – п'ять висновків

3 хв читання

Чорна п'ятниця /Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою

Зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою

За рік список покупок українців у «чорну пʼятницю» змінився. Якщо раніше це були енергозбережувальна техніка, то тепер – товари, якими можна порадувати себе та близьких. Лідери – традиційні для довоєнного часу смартфони, телевізори, одяг і взуття, товари для дому й саду. Чим іще відзначилася «чорна пʼятниця»? Forbes зібрав найцікавіше про головний розпродаж року.

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

Цьогорічну «чорну пʼятницю» українські торговельні мережі провели без блекауту. «Порівняно з розпродажем 2022 року, українці зробили на 46% більше покупок і витратили на них на 35% більше грошей. «Чорна пʼятниця» знову стала актуальною для українського e-commerce», – зазначають у пресслужбі маркетингової компанії «Admitad Україна». 

Чим запамʼятається «чорна пʼятниця – 2023»? 

Техніка, але вже не енергозбережувальна

Найпопулярнішою категорією другий рік поспіль залишається «Техніка і електроніка». Але якщо торік лідерами продажів були повербанки, генератори та ліхтарики, то тепер на перше місце, залежно від торговельної мережі, вийшли смартфони і телевізори. 

У топ-5 найпопулярніших товарів «Фокстроту» – смартфони, ігрові приставки та ноутбуки, каже CEO компанії Олексій Зозуля. «Однак найбільший приріст показали продажі телевізорів – на 250% до попереднього тижня», – додає він. 

Більше ніж удвічі зросли продажі телевізорів, ноутбуків та товарів для геймінгу в «Алло» у порівнянні зі звичайним тижнем листопада. «Водночас попит на повербанки, генератори та зарядні станції зменшився у шість разів», – говорить керівник відділу аналітики омніканального роздробу компанії Сергій Чорний.

У Rozetka найдорожчим замовленням у період «чорної пʼятниці» минулого року був дизельний генератор за 682 000 грн. «Цьогоріч найдорожче замовлення було на суму 322 000 грн і складалося з кількох товарів: телевізора, вебкамери, ноутбука і чотирьох IPhone 15», – розповідає Forbes директор з маркетингу Rozetka Євген Образок. 

На категорію «Техніка і електроніка» припало до 27% від усіх замовлень до «чорної пʼятниці». Наприклад, клієнти ПриватБанку витратили на смартфони та компʼютери 281 млн грн, кажуть в «Admitad Україна».

Українці більше почали купувати товарів «для себе»

Слідом за технікою найпопулярнішими товарами 2023 року у «чорну пʼятницю» стали одяг та взуття (13% усіх продажів), товари для дому та саду (11%), товари для краси та здоровʼя (9%), товари для дому та інструменти (7,8%), наводять дані в «Admitad Україна».

Це позначилося на компаніях, які не продають техніку. «Динаміка продажів у «чорну п’ятницю» зросла на 43,5% до аналогічного періоду 2022 року й до неакційного періоду (10–13 листопада) +115%, розповідає Forbes директорка з маркетингу Intertop Марія Самплавська.

У мережі магазинів EVA у 2022 році найпопулярнішими позиціями були дитячі товари та побутова хімія. Цьогоріч – парфумерія і категорія «Догляд за обличчям». 

Продавці заробили більше і онлайн, і офлайн

Найбільший український онлайн-ритейлер країни Rozetka продав на 10% більше товарів цієї «чорної пʼятниці», ніж двома попередніми роками. «Відбувається поступове відновлення структури попиту до довоєнного рівня. Виняток – категорія товарів для дітей», – розповідає директор з маркетингу компанії Євген Образок. 

«Стрибок кількості замовлень у 2023 році порівняно зі звичайним періодом без розпродажів перевищив навіть наші оптимістичні прогнози – кількість покупок підскочила на 70%, а витрати українців – на 106%», – зазначили в «Admitad Україна». Але в жовтні там помітили спад купівельної активності.

Найпопулярніші товари на Rozetka у «чорну пʼятницю – 2023».

Найпопулярніші товари на Rozetka у «чорну пʼятницю – 2023».

В EVA продажі цьогорічної «чорної пʼятниці» становили близько 10% від річного виторгу інтернет-магазину, каже Олена Аннєнко. 

Товарообіг «Фокстроту» під час періоду знижок зріс на 65% у грошовому вимірі і 45% у кількісному порівняно з 2022 роком та додав 290% до попереднього тижня, ділиться Зозуля. «У грошовому вимірі продажі «чорної пʼятниці – 2023» повертаються до рівня 2021 року», – зазначає Чорний з «Алло».

Середній чек пішов угору, але лише у гривні

Вартість середньої покупки клієнтів Rozetka, як порівняти з довоєнним, 2021-м, роком, зросла на 13%, каже директор з маркетингу компанії Євген Образок. На третину – у мережі «Алло». За період з 17 по 26 листопада 2023 року середній чек становив 4785 грн. На вихідних, 24–26 листопада, він перевищив 5000 грн, розповідає Чорний. 

В Intertop за підсумками «чорної п’ятниці – 2023» середній чек збільшився на 33% у порівнянні з 2021 роком, зазначила Марія Самплавська.

Але зростання – лише у гривні. «У доларах середній чек замовлень знизився – з $49,7 у 2022 році до $43,9 у 2023-му, підрахували в «Admitad Україна». 

Українці переходять на кешлес, мобайл та онлайн

За тиждень розпродажів через кешлес-мережу ПриватБанку українці зробили 49 млн покупок на 15,3 млрд грн, кажуть у пресслужбі банку. Для порівняння: торік ця сума становила 11,4 млрд грн, повідомляла пресслужба «Привату». 

Таким чином, кількість безготівкових оплат у «чорну п’ятницю» зросла серед клієнтів ПриватБанку на 34,2%, підрахував Forbes. Клієнти monobank 66,4% усіх покупок на «чорну п’ятницю» зробили онлайн. Лише 33,6% з них віддали перевагу фізичним магазинам, поділився даними у своїх соцмережах банк. Більшість із них – покупки частинами. У топ-5 мереж, в яких робили замовлення: DEKA, «Епіцентр К», Rozetka, MOYO і TTT.

Також продовжує швидко розвиватися мобільний канал продажів – частка замовлень зі смартфонів цьогоріч зросла з 40,5% до 52,4%, кажуть у пресслужбі «Admitad Україна».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Четвертий випуск 2025 року вже у передпродажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні