Українські фармгіганти судяться за бренд популярних ліків майже два десятиліття. І навіть нещодавнє рішення Верховного Суду не ставить крапку в цьому спорі. Яка ціна питання?
Sex, drugs&corvalol – світшоти і футболки з таким іронічним принтом вже десяток років дарує своїм партнерам і клієнтам один із виробників «Корвалолу» в Україні – фармацевтична компанія «Дарниця». Фраза народна, співвласник компанії Гліб Загорій жартує, що якщо знайде автора – викупить на неї права.
Днями фармкомпанія отримала інше, більш серйозне право – випускати ліки під маркою «Корвалол-Дарниця» без ризику нести відповідальність за незаконне використання бренду. 18 січня Верховний Суд скасував статус «добре відомої» торговельної марки «Корвалол Corvalolum» головного конкурента «Дарниці» – «Фармака».
Саме на підставі статусу «добре відомої» «Фармак» оскаржував право компанії Загорія використовувати назву «Корвалол». Статус давав можливість забороняти навіть поєднання цієї назви з іншими словами, як от «Корвалол-Дарниця».
Тепер «Фармак» не зможе визнати незаконним використання таких сполучень слів, каже в коментарі Forbes адвокат «Ілляшев та партнери» Дмитро Никулеcко.
«Фармак» не здається – майже через тиждень після рішення суду компанія зробила заяву, що вважає рішення упередженим і вдасться до «усіх національних і міжнародних засобів захисту, зокрема і у Європейському суді з прав людини».
Мова саме про назву препарату, а не про його формулу, зазначив у коментарі Forbes директор юридичного департаменту «Фармака» Дмитро Таранчук. За словами юриста, лікарський засіб і його назва були створені на Київському хіміко-фармацевтичному заводі імені Ломоносова ще за радянських часів. Правонаступником підприємства, стверджує він, є саме «Фармак». У «Дарниці» інша позиція. «Цей лікарський засіб випускали в 60–70-ті роки минулого століття майже сотня радянських заводів. Тому жодна з компаній насправді не має виняткового права виготовляти «Корвалол», – написав Forbes директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця» Василь Губарець.
Два найбільших фармвиробника країни бʼються за назву недорогого заспокійливого вже два десятиліття. Навіщо їм це потрібно?
У чому цінність «Корвалолу»
«Корвалол» – дешеві й ефективні ліки. В київських аптеках, за даними Liki24, флакон обʼємом 25 мл цього заспокійливого коштує 23–34 грн залежно від виробника. Проте обсяг аптечного ринку продажів препаратів із назвою «Корвалол» та аналогічних їм – зовсім не копійчаний. За останні 12 місяців, за даними Proxima Research, він становить $12 млн.
Гравець номер один на цьому ринку – українська «дочка» швейцарської фармгрупи Acino. Компанія випускає препарат Corvaltab з подібною до «Корвалолу» формулою та діючою речовиною фенобарбітал. Частка Acino в аптечних продажах – 39% в грошах. У «Фармака» та «Дарниці» – друге і третє місця з частками 30,4% та 16,2% в грошах відповідно. В обох компаній у назві використовується слово «Корвалол».
У 2021 році «Дарниця» продала 1,6 млн упаковок, у 2022-му – майже на чверть більше – 1,9 млн. У «Фармаку» не розкрили відповідних цифр.
«Корвалол» – розповсюджений засіб групи серцево-судинних препаратів, які зазвичай купують люди похилого віку. «Він фактично став брендом і продає себе сам, – розповідає CEO мережі аптек «Подорожник» Тарас Коляда. – Він як Coca-Cola, але на фармринку». Що це значить? Назва препарату широко відома, вона не потребує промо, пояснює засновник Агентства медичного маркетингу Юрій Чертков. «У препарату дуже довгий життєвий цикл, – каже маркетолог, – зараз він знаходиться у фазі «дійної корови», тобто гроші приносить, а інвестувати в рекламу не треба».
Як тривала суперечка за «Корвалол»
Суперечка «Дарниці» та «Фармака» за «Корвалол» триває з 2004 року. Саме тоді компанії почали намагатися скасувати держреєстрацію марки конкурента. Суд відмовив обидвом компаніям. Станом на 2011 рік і «Дарниця», і «Фармак» отримали право використовувати торговельну марку.
Суперечка відновилася у 2017-му, після того, як компанія Філі Жебровської змогла отримати статус для «Корвалол Corvalolum» – добре відомої марки щодо «Фармака». Саме це позначення стало приводом нової судової тяганини між гігантами, яка тривала після цього ще пʼять років.
І, судячи з усього, це ще не кінець. Компанія Філі Жебровської миритися з рішенням не збирається. «Фармак» планує захищати свої права інтелектуальної власності у міжнародних судах.
Не «Корвалолом» єдиним
«Корвалол» – не єдина радянська торговельна марка, яка ставала предметом суперечок між компаніями вже за часів незалежності. За даними головного наукового співробітника НДІ інтелектуальної власності Геннадія Андрощука, на момент розпаду СРСР в Україні залишалося близько 4000 товарних знаків радянських часів.
Деякі з них стали предметом суперечок. Наприкінці 1990-х за право випускати сигарети під марками «Прима» та «Полет» судилися фабрика «Реемтстма-Київ» та ВАТ «Прилуки». Зараз марку випускає Imperial Tobacco, яка купила київську фабрику у 2002 році.
З останніх відомих прикладів – судова тяганина за назву «Київський торт», яку ініціював Roshen. Його аргументами стало те, що саме компанія Петра Порошенка є правонаступницею Київської кондитерської фабрики, де було розроблено рецептуру торта. Roshen відстояв своє право володіння маркою.
- Категорія
- Новини
- Дата
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.