Суперечка за «Корвалол» триває 20 років /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

«Корвалол» роздору. «Фармак» і «Дарниця» майже 20 років воюють за радянську марку ліків. Що на кону, крім амбіцій власників

3 хв читання

Суперечка за «Корвалол» триває 20 років Фото Колаж Анна Наконечна

Українські фармгіганти судяться за бренд популярних ліків майже два десятиліття. І навіть нещодавнє рішення Верховного Суду не ставить крапку в цьому спорі. Яка ціна питання?

Sex, drugs&corvalol – світшоти і футболки з таким іронічним принтом вже десяток років дарує своїм партнерам і клієнтам один із виробників «Корвалолу» в Україні – фармацевтична компанія «Дарниця». Фраза народна, співвласник компанії Гліб Загорій жартує, що якщо знайде автора – викупить на неї права. 

Днями фармкомпанія отримала інше, більш серйозне право – випускати ліки під маркою «Корвалол-Дарниця» без ризику нести відповідальність за незаконне використання бренду. 18 січня Верховний Суд скасував статус «добре відомої» торговельної марки «Корвалол Corvalolum» головного конкурента «Дарниці» – «Фармака». 

Саме на підставі статусу «добре відомої» «Фармак» оскаржував право компанії Загорія використовувати назву «Корвалол». Статус давав можливість забороняти навіть поєднання цієї назви з іншими словами, як от «Корвалол-Дарниця». 

Тепер «Фармак» не зможе визнати незаконним використання таких сполучень слів, каже в коментарі Forbes адвокат «Ілляшев та партнери» Дмитро Никулеcко. 

«Фармак» не здається – майже через тиждень після рішення суду компанія зробила заяву, що вважає рішення упередженим і вдасться до «усіх національних і міжнародних засобів захисту, зокрема і у Європейському суді з прав людини».

Мова саме про назву препарату, а не про його формулу, зазначив у коментарі Forbes директор юридичного департаменту «Фармака» Дмитро Таранчук. За словами юриста, лікарський засіб і його назва були створені на Київському хіміко-фармацевтичному заводі імені Ломоносова ще за радянських часів. Правонаступником підприємства, стверджує він, є саме «Фармак». У «Дарниці» інша позиція. «Цей лікарський засіб випускали в 60–70-ті роки минулого століття майже сотня радянських заводів. Тому жодна з компаній насправді не має виняткового права виготовляти «Корвалол», – написав Forbes директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця» Василь Губарець.  

Два найбільших фармвиробника країни бʼються за назву недорогого заспокійливого вже два десятиліття. Навіщо їм це потрібно?

Володимир Герасимов для Forbes Україна

Гліб Загорій, акціонер і голова ради директорів «Дарниці» Фото Володимир Герасимов для Forbes Україна

У чому цінність «Корвалолу»

«Корвалол» – дешеві й ефективні ліки. В київських аптеках, за даними Liki24, флакон обʼємом 25 мл цього заспокійливого коштує 23–34 грн залежно від виробника. Проте обсяг аптечного ринку продажів препаратів із назвою «Корвалол» та аналогічних їм – зовсім не копійчаний. За останні 12 місяців, за даними Proxima Research, він становить $12 млн. 

Гравець номер один на цьому ринку – українська «дочка» швейцарської фармгрупи Acino. Компанія випускає препарат Corvaltab з подібною до «Корвалолу» формулою та діючою речовиною фенобарбітал. Частка Acino в аптечних продажах – 39% в грошах. У «Фармака» та «Дарниці» – друге і третє місця з частками 30,4% та 16,2% в грошах відповідно. В обох компаній у назві використовується слово «Корвалол».

У 2021 році «Дарниця» продала 1,6 млн упаковок, у 2022-му – майже на чверть більше – 1,9 млн. У «Фармаку» не розкрили відповідних цифр.

«Корвалол» – розповсюджений засіб групи серцево-судинних препаратів, які зазвичай купують люди похилого віку. «Він фактично став брендом і продає себе сам, – розповідає CEO мережі аптек «Подорожник» Тарас Коляда. – Він як Coca-Cola, але на фармринку». Що це значить? Назва препарату широко відома, вона не потребує промо, пояснює засновник Агентства медичного маркетингу Юрій Чертков. «У препарату дуже довгий життєвий цикл, – каже маркетолог, – зараз він знаходиться у фазі «дійної корови», тобто гроші приносить, а інвестувати в рекламу не треба».

Як тривала суперечка за «Корвалол»

Суперечка «Дарниці» та «Фармака» за «Корвалол» триває з 2004 року. Саме тоді компанії почали намагатися скасувати держреєстрацію марки конкурента. Суд відмовив обидвом компаніям. Станом на 2011 рік і «Дарниця», і «Фармак» отримали право використовувати торговельну марку.

Філя Жебровська /Олександр Мордерер

Філя Жебровська миритися з рішенням Верховного Суду не збирається Фото Олександр Мордерер

Суперечка відновилася у 2017-му, після того, як компанія Філі Жебровської змогла отримати статус для «Корвалол Corvalolum» – добре відомої марки щодо «Фармака». Саме це позначення стало приводом нової судової тяганини між гігантами, яка тривала після цього ще пʼять років.

І, судячи з усього, це ще не кінець. Компанія Філі Жебровської миритися з рішенням не збирається. «Фармак» планує захищати свої права інтелектуальної власності у міжнародних судах.

Не «Корвалолом» єдиним

«Корвалол» – не єдина радянська торговельна марка, яка ставала предметом суперечок між компаніями вже за часів незалежності. За даними головного наукового співробітника НДІ інтелектуальної власності Геннадія Андрощука, на момент розпаду СРСР в Україні залишалося близько 4000 товарних знаків радянських часів. 

Деякі з них стали предметом суперечок. Наприкінці 1990-х за право випускати сигарети під марками «Прима» та «Полет» судилися фабрика «Реемтстма-Київ» та ВАТ «Прилуки». Зараз марку випускає Imperial Tobacco, яка купила київську фабрику у 2002 році. 

З останніх відомих прикладів – судова тяганина за назву «Київський торт», яку ініціював Roshen. Його аргументами стало те, що саме компанія Петра Порошенка є правонаступницею Київської кондитерської фабрики, де було розроблено рецептуру торта. Roshen відстояв своє право володіння маркою.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд