Категорія
Компанії
Дата

Вся надія на Stripe і SpaceX. Найбільш довгоочікувані IPO у 2023 році

4 хв читання

Ринок IPO технологічних компаній у 2022 році був одним із найгірших за багато років. Ось стартапи-єдинороги та темні конячки, на які інвестори сподіваються у 2023-му.

У 2022-му на біржу вийшло менш як 80 компаній, що на 88% менше, ніж попереднього року, та й справді успішних було вкрай мало. У 2023-му інвестори та діячі індустрії не розраховують на значно кращі результати, але флагмани, як-то Stripe і SpaceX, все ще здатні змінити наратив.

Кілька венчурних капіталістів, серед яких ветеран індустрії Метт Коен, прогнозують продовження паузи для IPO, а компанії натомість зосередяться на «збільшенні часток на ринку, відклавши виходи на біржу до 2024-го».

А от деякі інвестори не втрачають надії побачити виходи на IPO технокомпаній восени чи у четвертому кварталі 2023-го. За допомогою цих оптимістів Forbes і обрав тих, у кого найбільше шансів зламати тренд минулого року.

Найперспективніші

Stripe

Ця платіжна компанія, яку на початку 2022-го оцінили у $95 млрд, серед тих, про кого говорять, що вона ось-ось вийде на біржу. Як і інші фінтех-компанії, Stripe наштовхнулася на скорочення операцій, що змусило її скоротити понад 1000 співробітників після зменшення внутрішньої оцінки вартості на 28%.

Після буму 2021-го онлайн-продажі істотно впали у 2022-му. Якщо компанія зможе відновити свої показники на кілька майбутніх кварталів, то саме на її успішне IPO розраховують венчурні капіталісти.

SpaceX

Доки інші технокомпанії знижують оцінки своєї вартості, SpaceX продовжує впевнено крокувати вперед. Під час останньої пропозиції продажу акцій вартість компанії зросла на 15%, як порівняти із попередньою, до $143 млрд. Згідно із цією пропозицією, співробітники зможуть продати акції інвесторам SpaceX. Сприяв такій оцінці і більш як мільйон підписників на супутниковий інтернет Starlink. За останній рік без особливих витрат на маркетинг компанія вчетверо збільшила кількість своїх користувачів.

Враховуючи таке зростання, можна припустити, що за рік компанія отримала $1 млрд доходу від послуг супутникового інтернету – і це не враховуючи доходи від запуску ракет у космос. Але минулорічна покупка Маском соцмережі Twitter, яку він зробив приватною, не дає точно сказати, чи поспішить SpaceX розкривати свої показники біржовим інвесторам.

Презентація ракет SpaceX /Getty Images

Доки інші технокомпанії знижують оцінки своєї вартості, SpaceX продовжує впевнено крокувати вперед. Фото Getty Images

Databricks

За даними The Information, хмарний сервіс Databricks знизив свою внутрішню оцінку вартості із $38 млрд у 2021-му до $31 млрд у жовтні 2022-го. Але гендиректор компанії Алі Годсі сказав Forbes у серпні, що компанія продовжить наймати людей, а не скорочувати їх, а річний дохід у них перевищив $1 млрд. «У нас немає нагальної потреби вийти на біржу», – сказав він. Проте на неї покладають великі надії у цьому питанні як на найбільшу компанію інфраструктури даних.

Під питанням

Airtable, Chime, Discord, Notion

Велике питання для компаній у ціновій категорії від $10 млрд до $20 млрд – чи зможуть їхні доходи повернутися до попередніх вершин? За поточного клімату інвестори зазначають, що технокомпаніям дуже пощастить, якщо їм вдасться котируватися на біржі із мультиплікаторами 12 або 15 до їхніх доходів. Для таких компаній, як Airtable і Notion, це може означати значне зниження вартості у порівнянні з останньою оголошеною. (У 2021-му річний дохід від підписників Airtable становив $100 млн за оцінки $11,7 млрд; у Notion річний дохід досяг приблизно тієї ж позначки за оцінки $10 млрд.)

Те саме можна сказати про інших улюбленців Кремнієвої долини, які дуже швидко досягли високих оцінок у 2020-му і 2021-му, а тапер відчувають необхідність скоротити витрати і на перше місце поставити потенційно повільніше, але стабільніше зростання. Інакше біржові інвестори підуть за акціями таких компаній, як GitLab, яка нещодавно котирувалася на біржі із мультиплікатором 11 до її поточних продажів, або Twilio, у якої більше проблем, але у якої мультиплікатор 2 до її продажів.

Кривенькі качечки

Bolt, Instacart, Klarna

Ціла група стартапів на мільярди, які говорили про свої плани виходу на біржу, але не вийшло через низку проблем, тепер знову може повернутися до цього ж плану у 2023-му, хоч це і малоймовірно. За поточних ринкових умов ці компанії сильно втратили у вартості (Klarna подешевшала на 85% у липні, до $6,7 млрд) і скоротили велику кількість людей, щоб утриматися на плаву. Поки що невідомо, чи їхні відчайдушні заходи порятунку матимуть ефект і чи вийде у них стати публічними. Може, після успішних IPO Stripe чи SpaceX вони й наважаться на такий крок.

Темні конячки

Приватний капітал

Якщо все ж великі виходи на біржу відкладуть на наступний рік, для техносвіту є один несподіваний промінь надії – фірми приватного капіталу. Thoma Bravo, Vista Equity Partners, Warburg Pincus та інші останні кілька років не били байдики, а скуповували приватні та публічні технокомпанії, яким, може, і не бачити зростання як у SpaceX, але які продемонстрували солідні фінансові показники та потенціал, аби стати надійними джерелами прибутків.

Такі компанії, як Apttus, Imperva, Gainsight, Pipedrive і Pluralsight, стали приватними у 2021-му чи трохи раніше. Якщо нові власники добре із ними попрацювали, то вони можуть вивести їх на біржу у 2023-му, як це сталося із Mobileye чи Qualtrics у 2021-му.

Але не варто від таких власників чекати перших кроків. Минулого місяця Дейв Кларк, гендиректор TripleLift, якою володіє Vista, остудив запал оптимістів: «Нам пощастило, що зараз ми приватна компанія і маємо таку підтримку від Vista. Ми навряд чи розглядатимемо вихід на біржу ще впродовж кількох років». 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд