Короткочасна відмова Ілона Маска фінансувати Starlink в Україні змусила похвилюватися багатьох українців та західних партнерів. Космічний інтернет SpaceX – важлива частина комунікацій ЗСУ. Щоб відповісти на основні запитання про кількість та вартість проєкту, Forbes зібрав публічні цифри та поспілкувався з міністром цифрової трансформації Михайлом Федоровим, який комунікує з Маском.
Хто і скільки терміналів завіз в Україну
Левову частку терміналів Starlink в Україну завозять централізовано. Їх отримує насамперед Мінцифри. Щодо кількості цих терміналів є публічна статистика від Міністерства, SpaceX та самого Маска.
Останні дані 17 жовтня надав Маск у Twitter: 25 300 терміналів «відправили в Україну». З них – більш ніж 20 000 отримали в Мінцифри, повідомили Forbes у відомстві.
Що з рештою – 5000 терміналів? «До кількох тисяч має бути за Міноборони – за окремими контрактами, якими ми не опікувалися. Думаю, все інше – Starlink, які завозили волонтери, приватні компанії або замовлені для особистого використання», – розповів Forbes міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.
Хто платить за Starlink
У разі приватного ввезення – кожен самостійно платить і за термінали, і за зв’язок відповідно до комерційних тарифів на сайті Starlink. Про такий підхід розповіли Forbes представники кількох великих українських IT-бізнесів на умовах, що назви компаній не згадуватимуться. Термінали використовують для резервування зв’язку.
Частину терміналів для підшефних підрозділів купують волонтерські організації, підтверджує волонтер, який останні кілька місяців опікувався доставкою терміналів на передову. Придбані приватно тарілки волонтери або й військові фінансують самостійно. «Вони купуються за різними цінами – від $500 до $1500 за пристрій, та $50–400 на місяць за звʼязок», – каже він. Все, що дорожче ціни $700, – зазвичай купівля «з рук». Бо термінал вже в Україні та готовий до роботи.
Щодо централізованих поставок, у Мінцифри повідомили, що понад 20 000 завезли завдяки:
- 5000 – за сприяння американської Агенції з міжнародного розвитку USAID (1330 оплатили USAID, а 3670 пожертвував SpaceX, повідомляв Washington Post);
- 5000 – за підтримки уряду Польщі;
- 5000 – завдяки ініціативі міністрів цифрової трансформації країн ЄС;
- решта – від SpaceX та приватних компаній.
Трохи інші дані щодо поставок з Польщі вказані в листуванні SpaceX та Пентагону, яке отримали журналісти CNN. Йдеться про майже 9000 терміналів, стверджується в документах від вересня. Також термінали оплачували Велика Британія, низка неприбуткових організацій та завдяки коштам, зібраним через краудфандинг. Загалом близько 85% з 20 000 оплатили США, Польща та інші сторони, пише CNN.
Окрім самих терміналів, потрібно платити за послуги зв’язку. За статистикою SpaceX, яку наводить Маск, тільки за 10 630 платять «декілька країн, організацій та осіб». Решта – витрати SpaceX.
Скільки коштують термінали Starlink
Для централізованих закупок ціни озвучували двічі. USAID заплатило за термінали по $1500 за стандартну версію, повідомляла Washington Post навесні. У документах, отриманих CNN, йдеться про дві моделі, які коштують $1500 та $2500. Тобто за 20 000 терміналів сума від $30 до $50 млн тільки за «залізо».
Як відрізняється це від цін для звичайних споживачів? У SpaceX є чотири тарифи: стандартний, Business, RV та Maritime. У Business термінал для США коштує $2500. За ці гроші SpaceX обіцяє значно більшу швидкість, меншу затримку, кращу роботу під час поганої погоди.
Проте стандартний значно дешевший за $1500. Під час офіційного запуску Starlink в Україні для всіх охочих термінал коштував $599. У Європі, звідки зазвичай волонтери замовляють термінали через значно швидшу доставку, ціни сильно відрізняються. Найдешевше термінали можна було придбати в Італії – €200 та Німеччині – €399. У решті країн діапазон – €615–670, зокрема в сусідній Польщі – €625.
Звідки взялася сума $1500 в централізованих закупках? Одне з можливих пояснень – така собівартість тарілок, а для користувачів ціну компанія субсидує. Про це розповідала президентка SpaceX Гвен Шотуелл у квітні 2021 року.
Скільки коштує зв’язок
Для звичайних користувачів, ціна інтернету у стандартному пакеті для більшості країн коливається від $60 до $80. Так, для українців абонплата становить $60, для поляків – близько $70. Такі розцінки SpaceX встановила з кінця серпня, коли тариф здешевили майже вдвічі – зі $100–$120. Ціни на пакет Business становлять близько $500 на місяць.
Скільки платять за зв’язок у межах централізованих поставок? «Партнери сплачують за послуги як для фізосіб», – розповідає Михайло Федоров. У листуванні з Пентагоном SpaceX стверджує, що послуги вартують $4500 за «найкращий сервіс».
«Із комунікації – і публічної, і приватної – я розумію, що дуже часто ми використовуємо Starlink у «промислових масштабах». Тобто щомісячний прайс для цих Starlink не може бути таким, як для фізосіб, – пояснює Федоров. – Різницю покриває SpaceX», – додає він.
Порахувати ці витрати SpaceX без даних самої компанії неможливо. Очільнику Мінцифри невідомо, скільки терміналів виходить за межі споживання трафіку.
«SpaceX втрачає близько $20 млн на місяць на неоплачувані послуги та витрати, пов’язані з підвищеними заходами безпеки для кібервоєнного захисту, але ми продовжимо робити це (зітхає)», – скаржився Маск у Twitter 19 жовтня.
На запуск та підтримку мережі станом на початок жовтня SpaceX витратила близько $80 млн, писав він. До кінця року витрати можуть дійти до $124 млн, а в подальші 12 місяців – до $400 млн, йдеться в листуванні SpaceX та Пентагону.
«Ми не маємо можливості перевірити цю інформацію», – каже Федоров. Проте, зважаючи на те, що поставки та реакція на потреби відбувається дуже швидко, у SpaceX явно особливий підхід до впровадження і розвитку в Україні, переконаний він.
Як Мінцифри розподіляє термінали
Коли команда Мінцифри шукає кошти під партію Starlink, відомство вже знає, де їх використовуватимуть, і проговорює це з донорами, розповідає Федоров. Фокус кожної партії різний. «Ми отримуємо потреби від ключових стейкголдерів та розподіляємо Starlink згідно з потребами», – каже міністр. Основні отримувачі: енергетичний сектор, залізниця, об’єкти критичної інфраструктури, телеком, військово-цивільні адміністрації та військові.
Зараз Мінцифри очікує на партію в 1570 терміналів від польських колег. Частину передадуть залізниці, частину – на обʼєкти соціальної інфраструктури, військовим. Частину використають для створення публічних точок Wi-Fi, які працюватимуть незалежно від перебоїв електроенергії. Запускати такі точки мають почати в найближчий місяць.
Чи платитиме SpaceX за термінали й надалі
У листах до оборонного відомства США, де звучать цифри у $124 млн та $400 млн, SpaceX просила взяти фінансування видатків. Цю ж позицію повторив Маск 14 жовтня у Twitter. Проте вже наступного дня заявив, що компанія продовжить фінансувати роботу супутникового інтернету в Україні. Він також запевнив Федорова, що інтернет працюватиме незалежно від того, чи буде підтримка у фінансуванні з боку партнерів.
Після цієї ситуації українські партнери й Пентагон замислились над повним фінансуванням послуг Starlink. Оборонне відомство США розглядає варіант оплати із фонду, який використовують для фінансування поставок зброї та обладнання, пише Politico. Ініціатива допомогти з оплатою є і з боку ЄС.
«Я спілкувався і з Резніковим, і з нашим посольством в США, щоб системно пропрацювати підхід щодо продовження фінансування. Зараз це питання пропрацьовується. Будуть міжнародні джерела, але фінальної відповіді поки немає», – каже Федоров.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.