Лукаш Пекарський (зліва) і Адам Пьотровський, Vigo Photonics /vigophotonics.com
Категорія
Компанії
Дата

Vigo – найстаріша технологічна компанія Польщі, яка продавала свої детектори навіть марсоходам NASA. Чому, попри інноваційність, вона ніяк не може масштабуватися

5 хв читання

Лукаш Пекарський (зліва) й Адам Пьотровський, Vigo Photonics. Фото оброблене й доповнене за допомогою ШІ (штучного інтелекту) Photoshop Beta Фото vigophotonics.com

Інфрачервоні детектори польської Vigo Photonics ще 30 років тому почали підкорювати ринок. Навіть NASA купувало їх для марсоходів. Але компанія так і не змогла масштабуватися. Тому Адам Пьотровський, фізик і президент Vigo, хоче збудувати завод інфрачервоних мікрочипів, які зроблять революцію. Про успіхи, невдачі і потенціал найстарішої технологічної компанії Польщі пише Forbes Polska

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Згідно із повідомленням CNN, славнозвісні ракети HIMARS втрачають свою ефективність в Україні, оскільки останнім часом росіяни почали глушити GPS-сигнал. Немає GPS – немає точності. 

Адам Пьотровський – президент польської Vigo Photonics, сподівається розв’язати цю проблему. Його компанія є найбільшим виробником високоточних інфрачервоних детекторів у Європі, які можна використовувати у виробництві систем наведення ракет.

«Завдяки інфрачервоному випромінюванню ракета «бачить» ціль і знищує її без завдання випадкової шкоди», – розповідає Пьотровський.

Vigo вважають однією із найбільш інноваційних компаній. Її детектори та системи виявлення мають широкий спектр застосування: від систем наведення для зброї до моніторингу концентрації забруднення і контролю швидкості на швидкісних коліях. Однак ось вже кілька років компанії не вдається масштабувати свій бізнес, а продажі застрягли на рівні 60–70 млн злотих. Та скоро все може змінитися. 

«Війна в Україні змінила підхід до інвестицій у сучасну зброю. Лише кілька років тому деякі інвестори поверталися до нас спиною, коли ми починали говорити про замовлення для армії. Сьогодні ж ми маємо справу із новим відкриттям ринку», – розповідає Лукаш Пекарський, член ради директорів Vigo.

Та це не єдиний тренд, який може піти на користь компанії. Другий – бажання Європи стати незалежною в питанні виробництва напівпровідників. 

Кілька років Vigo намагалася підкорити ринок, якого ще не існує. Йдеться про інфрачервоні мікрочипи, які можна використовувати у повсякденних речах, як-то: смартфони, фітнес-трекери, холодильники, машини, і які будуть збирати раніше недоступну інформацію. 

У червні компанія отримала зелене світло від Європейської комісії на розробку нового виду чипів. Завдяки цьому Vigo може отримати фінансування свого проєкту виробництва інфрачервоних напівпровідників, який оцінюють у 1,2 млрд злотих і який включає відкриття заводу з виробництва чипів у Польщі. 

Комунізм і NASA

Vigo – найстаріша технологічна компанія Польщі. Ще у 1969-му Юзеф Пьотровський, фізик і батько Адама, почав працювати над створенням напівпровідника, який міг би виявити хімічний склад плазми у ядерних реакторах.

«Проблема в тому, що через дуже високу температуру в реактор неможливо помістити звичайні сенсори. Моєму батьку і його команді вдалося досягти бажаного завдяки інфрачервоним детекторам. Щоб комерціалізувати ідею, він і заснував технологічну компанію у 1987-му разом із двома своїми аспірантами», – розповідає Адам.

Якість інноваційної розробки довів перший клієнт компанії у лабораторії Лос-Аламос, США. Саме там було розроблено першу атомну бомбу за 42 роки до того, але найцікавіше те, що американського клієнта геть не хвилювало комуністичне походження компанії.

Спочатку клієнтами компанії були західні центри досліджень, а потім почали зʼявлятися комерційні. У 2012-му NASA навіть відмовилося від принципу замовлень виключно в американських постачальників, щоб купити детектори для марсоходів у польської компанії. 

80-річний професор Юзеф Пьотровський все ще працює у Vigo і приїздить на роботу щодня на велосипеді, долаючи 12 км. Або може працювати дистанційно з Тенерифе, Іспанія. 

Повільні продажі заважають бізнесу

Хоча Vigo за час свого існування попрацювала із майже тисячею клієнтів, тривалий час вона залишалася нішевою компанією. Вісім років тому Vigo вийшла на біржу. Для цього було розроблено амбітний інвестиційний план, згідно із яким виробнича потужність мала вирости до 10 разів. 

Але продажі йшли повільно. У 2020-му очікувалося, що компанія покаже виторг у 80 млн злотих, але минулого року вона досягла лише 67 млн злотих продажів.

На думку Марцина Вуйцика з інвестиційної фірми 89th Avenue Fund No 1, Vigo поставила на перше місце розробку продукту, але не врахувала необхідність приділити увагу розвитку продажів. Це особливо добре видно на американському ринку, де компанія працює з одним-єдиним дистрибʼютором з 1980-х. 

«Багато компаній із пересторогою ставляться до розширення команди продажів, бо бояться витратити забагато грошей. Та у випадку Vigo йдеться не просто про продажі, а про створення ринку для неї та про донесення до клієнтів можливостей її технологій», – пояснює Лукаш Хеяк з інвестиційної фірми Investors TFI.

Відеоролик про виробництво Vigo Photonics

«Ми занадто довго покладалися на нашого американського дистриб’ютора, – визнає Пекарський. – Така стратегія працювала, коли ми займалися дослідженням і розробкою технологій. Але тепер, коли нам треба масово продавати наші продукти для промислових чи військових клієнтів, вона не підходить. Саме тому ми розвиваємо власну команду продажів у Флориді, США».

Флориду обрали не випадково, адже цей штат є виробничим хабом для військових сенсорних систем

«Ми розробляємо не лише системи керування, а й системи спостереження за полем бою. У нас є новий продукт – інфрачервоні матриці, які здатні допомагати із виявленням руху танка за кілька кілометрів уночі», – пояснює Адам Пьотровський. 

Наскільки ефективні такі матриці? Під час тестування компанія змогла виявити людину, яка курила на балконі багатоквартирного будинку, що був за 3,5 км від штаб-квартири Vigo (прямо по курсу). 

На початку вересня Vigo підписала лист про наміри із PCO, виробником оптоелектронних пристроїв, домовившись про подальше використання матриць у масовому виробництві.

За словами інвесторів, військові контракти можуть допомогти Vigo розвинути її головний ринок інфрачервоних чипів. Але компанія також розробляє й інфрачервоні системи для автомобілів і смарт-годинників.

Лукаш Пекарський (зліва) і Адам Пьотровський, Vigo Photonics /vigophotonics.com

Лукаш Пекарський (зліва) і Адам Пьотровський, Vigo Photonics Фото vigophotonics.com

Збирати дані по-новому

До сьогодні електронні пристрої збирають дані за допомогою видимого світла чи коротких інфрачервоних променів. Використання інфрачервоних променів середньої довжини – це революція. 

«Ми можемо використовувати їх для того, щоб збирати інформацію про рівень глюкози у крові чи свіжість кожного продукту в холодильнику», – пояснює Пекарський.

«У нас є ця технологія, і ми знаємо, що це можливо. Тепер нам потрібно зменшити ці інфрачервоні детектори настільки, щоб їх можна було розмістити на мікрочип разом з іншими деталями, які необхідні для аналізу зібраних даних», – додає президент Vigo.

Проблем із попитом на інфрачервоні мікрочипи не повинно бути, адже виробники різноманітних споживчих пристроїв весь час змагаються між собою за функціональність їхніх ґаджетів. 

Та й можливість того, що на теренах ЄС зʼявиться ще один потужний гравець галузі виробництва напівпровідників, відповідає новій політиці блоку щодо зміцнення цієї сфери та подолання залежності від Азії. Vigo вже отримала рекордні €103 млн інвестицій від Єврокомісії. 

«Vigo довела свою функціональність багато разів, підписуючи все більші контракти зі світовими гравцями, такими як Caterpillar і Safran. Тепер їй треба масштабувати цей бізнес», – вважає Лукаш Хеяк з Investors TFI.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд