Через хронічні запізнення із виконанням замовлень і перевищення запланованих бюджетів космічні програми Boeing програють у порівнянні із прудкими й амбітними космічними стартапами. Як компанія планує повернути собі шматок космічного пирога
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Для змученої Boeing минулого року була одна хороша новина – старт місії «Артеміда І» від NASA. Система космічних запусків (Space Launch System) від авіабудівної компанії виштовхнула у космос ракету без пасажирів, яка долетіла до Місяця і повернулася на Землю.
Хоча є одна примітка: будівництво Space Launch System затягнулося на чотири зайвих роки від обіцяного дедлайну і обійшлося на 30% дорожче за початковий бюджет у $9 млрд. Але очільник космічного підрозділу компанії Джим Чилтон називає це успіхом.
Він також пишається тестовим польотом безпілотної капсули Starliner, яка успішно пришвартувалася на МКС, а також запуском двох перших комерційних комунікаційних супутників власної розробки Boeing. Цих успіхів було досягнуто саме за керівництва Чилтона.
Але, як і у випадку зі Space Launch System, успіх Чилтона має свою примітку: ці два проєкти були виконані із запізненням на декілька років, а програма Commercial Crew для NASA, яку виконувала Boeing, завдала збитків компанії на майже $1 млрд. Такі величезні збитки стали результатом невдалого першого польоту капсули, яка не долетіла до МКС через недолік у ПЗ.
Встигнути за молодими конкурентами
Програма Commercial Crew – це проєкт NASA для розробки суден, які б доставляли астронавтів і вантажі на МКС. В ній бере участь не лише Boeing, а й інші компанії, зокрема SpaceX, яка показує значно кращі результати за старожила авіабудівництва.
Так, компанія Ілона Маска з 2020-го виконала вже пʼять успішних польотів до МКС і назад, а минулого року отримала контракти на ще вісім. Крім того, SpaceX посунула Boeing з місця другого найбільшого підрядника NASA за статтею щорічних витрат.
У 2022-му фіскальному році SpaceX отримала від космічного агентства США $2 млрд, поступившись лише Каліфорнійському інституту технологій.
Останні три роки керівництво Boeing було надто зосереджене на реанімації літакобудівного бізнесу після смертельних катастроф двох нових літаків компанії – 737 MAX, і збиткових пандемічних років.
Тому оборонно-космічний підрозділ недоотримав увагу і ресурси, а отже, не міг успішно боротися за нові програми і проєкти. За перші три квартали 2022-го цей підрозділ зафіксував $3,65 млрд операційних збитків.
Якщо говорити про космічну галузь, то спостерігачі зазначають, що Boeing важко встигати за когортою прудких стартапів, таких як SpaceX. Компанія Маска та інші виробляють дешевші і менші супутники для низької навколоземної орбіти, знижуючи попит на дорогі й величезні супутники – головний продукт Boeing та інших досвідчених компаній.
Boeing створила космічний бізнес для світу, якого більше не існує.
Чед Андерсон, керівний партнер у венчурній фірмі Space Capital
SpaceX також очолює хвилю ракетобудівних компаній, які запускають обʼєкти на орбіту за зниженими цінами.
United Launch Alliance, спільний проєкт Boeing і Lockheed Martin із запуску великих супутників у космос для американського уряду, втратив велику частку ринку, яку забрала SpaceX. А ще ж Blue Origin Джеффа Безоса наступає на пʼяти.
Минулого року SpaceX зробила 61 запуск на орбіту супутників Starlink і різних вантажів для комерційних та державних клієнтів. Команда Boeing-Lockheed Martin запустила лише вісім.
«Boeing створила космічний бізнес для світу, якого більше не існує», – зазначив Чед Андерсон, керівний партнер у венчурній фірмі Space Capital.
У листопаді в Boeing повідомили про зменшення кількості напрямів діяльності оборонно-космічного підрозділу з восьми до чотирьох; тепер один із напрямів буде обʼєднувати космос, боєприпаси і підводні системи.
Чилтон, який у лютому піде з поточної посади на місце старшого радника, сказав, що під час цієї реорганізації зменшиться кількість старших виконавчих директорів, а приймати рішення будуть на рівні команд.
Space Launch System
Конкуренти загрожують і прибутковій Space Launch System. У 2010-му NASA уклала угоду з відкритим бюджетом для будівництва ракети-носія. Такі угоди передбачають повне покриття усіх витрат і плюс націнка за роботу – рахунок Boeing наразі становить $13,8 млрд, і це ще не кінець.
Критики стверджують, що такі контракти сприяють перевищенню витрат. Інспектор NASA оцінив один запуск «Артеміди» у $4,1 млрд і назвав такі витрати нежиттєздатними. До 2025 року очікується, що витрати на програму перевищать $90 млрд. Для довідки: цьогорічний бюджет NASA становить $25 млрд.
«Це чорна діра для бюджету NASA, яка заважає розвитку планетарної науки і місячних програм», – впевнений Кріс Кілті, засновник компанії фінпослуг для космічних компаній Quilty Analytics.
А SpaceX тим часом розробляє важкі ракети-носії повторного використання, Starship, щоб виконати мрію Маска про колонізацію Марсу. NASA віддала SpaceX контракт на будівництво посадкового апарату для «Артеміди ІІІ», який має зустрітися з кораблем «Оріон» від Lockheed над Місяцем, забрати астронавтів і посадити їх на Місяць.
Багато прихильників дослідження космосу впевнені, що Starship зможе виконувати ту саму роботу, що і Space Launch System від Boeing, але за значно нижчою ціною. Плюс молода компанія допоможе NASA повернутися на Місяць і підготувати до висадки на Марс.
Вихід у космос
Космічна історія Boeing сягає ще першої висадки на Місяць, але особлива активність у цьому напрямі у компанії почалася наприкінці 1990-х із низки придбань. Тоді компанія викупила космічні операції Rockwell, яка будувала Space Shuttle і McDonnell Douglas, чиї ракети Delta найчастіше використовував Пентагон для запусків.
Коли у 2000-му Boeing купила бізнес із виробництва супутників у Hughes Electronics, вона стала найбільшою у світі космічною компанією зі щорічними доходами близько $10 млрд.
До 2016-го доходи підрозділу Network & Space Systems, до якого входила частина космічного бізнесу Boeing, впали до $7 млрд. З 2017-го, коли відбулася низка реорганізацій у компанії і космічні програми змішали із оборонними проєктами, стало важко відслідковувати заробітки Boeing на космосі. А компанія відмовилася говорити про фінансові показники із Forbes.
Малі супутники
Супутниковий бізнес Boeing почав здавати позиції у другій половині минулого десятиліття: у 2012-му був пік роботи компанії, коли вона запустила 12 супутників, а у 2020-му не запустила жодного. Замовлень поменшало на великі телекомунікаційні супутники, коли споживачі почали відмовлятися від супутникового телебачення.
А на їх місце прийшли сотні малих супутників на низькій навколоземній орбіті, які пропонують супутниковий інтернет від Starlink, OneWeb, Telesat і Project Kuiper від Amazon.
Ці зміни дісталися і до ринку оборонних супутників, на якому довгий час домінували Boeing і Lockheed. У Пентагону є близько 20 великих геостаціонарних супутників для комунікацій і спостереження. Їх розташування добре відоме, тому, каже Кілті, в разі війни їх зібʼють першими.
Через це Пентагон хоче передати низку функцій геостаціонарних супутників малим супутникам, збити які буде дорожче, ніж запустити новий. Для цього американське міноборони створило програму National Defense Space Architecture (NDSA).
Пентагон не розкриває заплановану кількість малих супутників, але Кілті очікує, що їх буде близько тисячі на низькій навколоземній орбіті.
Повз увагу Boeing не пройшла загроза малих супутників, тому компанія купила виробника Millennium Space Systems у 2018-му.
Хоч минулого року Millennium збудував два супутника для космічних сил США, компанії не вдалося отримати частину з перших двох замовлень для NDSA. Ці два замовлення були на 194 малих супутника на суму $4,3 млрд.
Чилтон каже, що Boeing, можливо, нашкодила собі власним небажанням розділити витрати на розробку із військовими. Це вказує на те, що у Millennium не було в запасі нічого, що б відповідало вимогам NDSA, і компанія сподівалася, що Пентагон покриє витрати на дослідження, вважає Кілті.
Та не все ще втрачено. Пентагон обрав для себе модель, за якою замовлятиме нові партії малих супутників кожні кілька років і вимагатиме вдосконалення у кожному замовленні. Тому у Boeing ще буде можливість взяти участь у цьому проєкті.
Нові нагоди для Boeing
А якщо компанія виявить спритність, то швидкий розвиток комерційної космічної економіки дасть змогу Boeing відхопити ласий шматок і собі.
У 2030-му році МКС закривається, але NASA виділила гроші трьом командам, які розробляють комерційні космічні станції – ними зможуть користуватися приватний і урядовий сектор.
Boeing вже є частиною однієї із команд, яка займається проєктом Orbital Reef під проводом Blue Origin.
Boeing також чекає у першому кварталі року на перший політ важкої ракети Vulcan Centaur. Цей проєкт є результатом спільної роботи із Lockheed Martin, а живить ракету новий метановий двигун BE-4 від Blue Origin.
Очікується, що цей проєкт має збільшити кількість запусків удвічі – до 20 на рік – завдяки Amazon. Гігант онлайн-продажів замовив 38 польотів на Vulcan і девʼять на Atlas V, старшій версії проєкту, для запуску малих супутників Kuiper.
Якщо говорити про Space Launch System, то Чилтон вважає, що цей проєкт не набагато дорожчий за Space Shuttle, якщо врахувати рівень інфляції, і його все ще підтримують політики обох партій у Конгресі.
Starship і New Glenn від Blue Origin можуть становити загрозу доходам компанії у майбутньому, але наразі Space Launch System – це єдина ракета-носій, яка здатна вивести важкі вантажі «Артеміди» за межі земної орбіти.
«Думаю, що нас ще зарано списувати з рахунків. А якщо за 10–20 років вони будуть такими вдалими і успішними, що у Space Launch System відпаде потреба, то для нашого бізнесу це і не надто хороша новина, але для світу це буде чудово».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.