Як генератори, Starlink рятують ІТ під час відключень електроенергії /колаж Олександра Карасьова/Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Сотні літрів дизелю, Starlink і біотуалети. Як залежний від електрики ІТ-бізнес працює під час блекаутів

Генератори, мобільні електростанції та Starlink роблять офіси автономними. Фото колаж Олександра Карасьова/Анна Наконечна

Через масовані російські удари по критичній інфраструктурі Україна живе від блекауту до блекауту. Це чергове випробування для головного експортера послуг країни – ІТ-бізнесу. Як справляються з відключеннями компанії з тисячами розробників, котрі мають завжди бути на звʼязку?

29 лютого буває раз на 4 роки.💸 Тому ми даруємо 40% знижки на річну диджитал-підписку на сайт Forbes. Вартість зі знижкою — 1079 грн/рік. Діє з промокодом F29 тільки 28-29 лютого. Оформлюйте зараз за цим посиланням

«Їдеш трасою – зв’язку немає, радіо не ловить, електроенергії немає, а в офісі – шлагбаум підіймається, світло є, кава вариться, інтернет літає», – згадує 10 жовтня у Львові Соломія Гнатів, старша віцепрезидентка з фінансів і координаторка кризової команди SoftServe.

Того понеділка Росія запустила по території України 84 крилаті ракети та 24 безпілотники-камікадзе. 70% знищили сили ППО. Решта – пошкодили енергетичні об’єкти і занурили у темряву майже всі обласні центри. На Львівщині подачу світла відновили лише опівночі й ненадовго – до наступного ракетного удару.

Із початку жовтня «Укренерго» запроваджує відключення електрики по всій країні – від кількох годин до пів доби й більше, щоб стабілізувати енергосистему. Графіки, які оновлюються щодня, допомагають мало. Як у хаосі блекаутів робити IT-продукти для клієнтів по всьому світу?

Як змінилися офіси IT-компаній через енергетичний тероризм

«Маємо «план С» на «план В», – каже Анна Щербакова, віцепрезидентка та операційна директорка GlobalLogic. Один з найбільших в Україні IT-роботодавців готував BCP – сценарії для забезпечення безперервності процесів – із самого початку російсько-української війни у 2014-му. У лютому 2022-го вони стали у пригоді, коли довелося евакуювати понад 1000 співробітників із Харкова.

Паралельно GlobalLogic готував наступну версію BCP – на випадок блекаутів, відключення води та опалення, каже Щербакова. Стратегія схожа у багатьох великих гравців – перетворити офіси на максимально автономні хаби.

SoftServe запасся дизель-генераторами ще вісім років тому. Спершу орендували, згодом викупили по $50 000–80 000 за кожен. Баків на 250–900 л пального вистачає на 8–12 годин залежно від навантаження, каже віцепрезидент з адміністративних питань SoftServe Юрій Стогній.

Щоб тримати всі генератори заправленими, компанія домовилася про співпрацю із «Галнафтогазом» – власником мережі заправних станцій ОККО. Додаткова страховка – джерела безперебійного живлення для офісної техніки.

Потреба №2 – стабільний інтернет. SoftServe і GlobalLogic мають резервні лінії від кількох не пов’язаних між собою постачальників. За стандартом в офісі має бути кілька провайдерів, каже Стогній. 10 жовтня це допомогло восьми львівським розробницьким локаціям SoftServe працювати, доки у місті «лежав» зв’язок. 

Ще один канал доступу до мережі – супутниковий інтернет Starlink від SpaceX Ілона Маска. Частину закуплених терміналів SoftServe передав військовим. Ще чотири десятки тарілок по $500–800 кожна залишили собі – по одній на офіс. Та оптичним провайдерам довіри більше. Starlink тестують, але інколи він може не працювати із суто технічних причин, обережно каже Щербакова із GlobalLogic.

BCP схожий у всіх – нічого магічного, каже керівна директорка Avenga Ukraine Марта Романяк. В Україні у IT-компанії вісім офісів та 1300 спеціалістів – майже половина глобального штату. У кожному крім генераторів та інтернету є запаси їжі, питної та технічної води. «У деяких офісах ми також розглядаємо можливість встановлення біотуалетів, – каже Романяк. – Може, це звучить не дуже романтично, але така реальність».

Із двох українських IT-хабів – Львова й Києва – столиця постраждала чи не найбільше. За останній місяць у Києві та області, за відкритими даними «Укренерго», відбулося щонайменше 12 аварійних відключень живлення через російські обстріли.

Харків – теж у топі постраждалих регіонів, але звання IT-центру він втратив ще з початком війни. Айтішники масово евакуювалися до спокійніших регіонів, більшість офісів зачинено. Харківська локація GlobalLogic працює у черговому режимі – співробітники, що залишились у місті, можуть зарядити там техніку під час масштабних блекаутів.

Де в Україні найчастіше вимикають світло

Регіони, що найбільше постраждали від аварійних відключень.

Як відключення електрики впливають на IT-бізнес

Евакуаційні BCP спрацювали непогано. За вісім місяців великої війни експорт IT-послуг в Україні зріс на 23% – до $4,6 млрд. ІТ робить найбільший внесок і займає 43% від загального експорту послуг. Доходи GlobalLogic у третьому кварталі 2022-го зросли на 150% рік до року, свідчить звітність материнської компанії Hitachi. Понад чверть з 28 000 співробітників глобальної компанії залишається в Україні. Як відбувається випробування блекаутами?

Попри перебої зі світлом, ефективність роботи – 95% від довоєнних показників, каже Щербакова. «Єдиний серйозний провал був 10 жовтня, коли масовано обстрілювали Київ, цей показник впав приблизно до 83%», – додає вона. Відвідуваність офісів відтоді підскочила вдвічі.

Блекаути породили «антипандемічний» тренд. «Скільки ми говорили про роботу з дому, а тепер знову говоримо про роботу з офісу», – каже Романяк. Бізнес Avenga йде як і у мирний час – наразі відкрито пів сотні вакансій, 70% в Україні. Але бюджети довелося перекроїти. Замість конференцій та корпоративів гроші йдуть на благодійність і забезпечення безперервності процесів.

Компанії підстраховуються й закордонними командами. «Є випадки, коли клієнтам не принципово зміщення робочого часу, а десь потрібно забекапити ресурсами за кордоном», – говорить Гнатів. В офісах SoftServe у Польщі, Болгарії, Румунії, Латинській Америці працює близько 4000 із 13 000 спеціалістів.

На закордонні команди SoftServe перекинув замовлення від публічних компаній – їхні стандарти не дозволяють працювати з країнами, де точиться війна. Ні ракетні обстріли, ні регулярні блекаути не розлякали клієнтів – SoftServe підписував нові контракти вже з березня. 

«Навіть зараз у нас є клієнти, які заходять в Україну», – підтверджує Щербакова. Винахід воєнного часу для GlobalLogic – адаптивні графіки роботи команд. Інженери самоорганізовуються і можуть підстрахувати колег у разі необхідності. Для тих, хто живе й працює далеко від офісів, компанія закуповує портативні зарядні станції на кшталт Bluetti чи EcoFlow.

«Ми, як і всі, розраховуємо на лагідну зиму, але готуємося до найгіршого», – каже Гнатів. Що це означає? У BCP Avenga – варіант відкрити додатковий офіс подалі від великих міст та стратегічних об’єктів. Або ж знову зайнятися релокацією у західні регіони, де більшість української команди працювала до кінця весни. «Там трошки спокійніше, трошки тепліше, там ми зможемо їм більше фізично допомогти», – каже Романяк.

Дисклеймер: уточнено штат Avenga в Україні, в першій версії тексту помилково вказано, що у компанії наразі 1200 спеціалістів.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні