Максим Поляков, засновник аерокосмічної компанії Firefly Aerospace. Фото Firefly/Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Стартапи, які будують бізнес у космосі, будуть змушені з нами домовлятися. 5 тез Максима Полякова про майбутнє космічного бізнесу

Максим Поляков, засновник аерокосмічної компанії Firefly Aerospace. Фото Firefly/Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна

Як Максим Поляков планує будувати мільярдні бізнеси в космосі

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

3 вересня о 4:49 ранку з бази Ванденберг Космічних сил США, штат Каліфорнія, відбувся запуск на орбіту ракети Alpha, розробленої Firefly Aerospace українського підприємця Макса Полякова. Ракета вибухнула до виходу в космос. Причиною контрольованого знищення стала аномалія, через яку відмовив двигун і ракета втратила контроль ледь досягнувши надзвукової швидкості.

Для Полякова, який за чотири роки інвестував у проєкт понад $210 млн, запуск Alpha – частина стратегії з монетизації освоєння космосу. Екосистема, яку будує підприємець, включає супутники навколо Землі і Місяця, орбітальні тягачі, проєкти з прибирання сміття та доставки вантажів на Місяць. Капітал на «космічну тему» Поляков заробив на Землі. У нульові він продав пʼять технологічних компаній, виручивши сотні мільйонів доларів. Так дейтинговая компанія Cupid Plc вийшла на лондонську біржу, софтверну Maxymiser придбала Oracle, а ігрову Murka – Blackstone. Зараз у портфелі інвестфонду підприємця Noosphere компанії в e-commerce, дейтинг, adtech, білінгова платформа Maxpay, fintech-стартап Genome. У цілому над проєктами фонду, включно з космічними, в Україні працює близько 5000 осіб.

Forbes публікує тези інтервʼю з Максимом Поляковим.

Про фінансування Firefly

Firefly зʼїла близько $250–260 млн – на кілька десятків мільйонів більше, ніж ми розраховували. Причина в затримках, які спровокували складнощі з системою Flight Termination і COVID. Але компанія генерує дохід – вже є передоплати на майбутні пуски. Кілька контрактів оплачено на 60%, закуплено частину компонентів. Щоб пусковий бізнес окупався, нам потрібно продавати шість ракет Alpha на рік.

Про інвестиції

Firefly залучила перший раунд від зовнішніх інвесторів тільки тому, що нам потрібно було розмити мою долю для отримання держзамовлень. Річ у тім, що законодавство США не дозволяє іноземним громадянам, які володіють більш як 49% в транспортних компаніях, отримувати замовлення від держорганізацій. Але я залишаюся мажоритарним акціонером і зберігаю контроль над компанією.

Як зовнішніх інвесторів я вибирав сімейні фонди, ultra-wealthy class individuals. Серед інвесторів – три мільярдера, сумарні статки яких майже $50 млрд. Тому що я не хочу, аби всередину увійшли спекулянти, які через три роки захочуть продати свою частку і вийти з компанії.

Про залучення до управління Firefly

Розробку ракети Alpha закінчено, і моя залученість в операційку Firefly набагато нижча. Далі потрібно просто їх виробляти більше і дешевше. У цьому процесі я не братиму участі.

Фокус на майбутнє

Я більше займаюся місячними проєктами і in-space transportation:

Ми не виключаємо, що Firefly у майбутньому може бути розчленований на три компанії, кожна з яких повинна фокусуватися на конкретному напрямку: ракети, in-space і moon cargo.

Про інвестиційну стратегію

Пускові послуги – ключ у трильйонний бізнес. Без нього ти просто програєш війну в тривалій перспективі.

Свого часу AT&T і Verizon проклали в США кабельні інтернет-мережі і побудували вежі. На них виросли Google і Facebook, які заробляють справжні гроші, сплачуючи копійки за користування інфраструктурою. Щоб таке не повторилося в космосі, ми робимо вертикаль: інфраструктуру (Firefly) і продукти для кінцевих споживачів.

Ми стежимо за кожною компанією в космосі, яка цілиться на кінцевих споживачів і піднімає гроші за оцінки в сотні мільйонів, а то й мільярди доларів. Ми прогнозуємо, ким вона може стати і чи можемо ми її перемогти в тривалій перспективі, маючи транспорт і розуміння кінцевого продукту.

Транспорту – ракет і компаній нашого класу – в світі буде не більше пʼяти. Тому стартапи, які будують бізнес навколо Землі, в далекому космосі, для Місяця, будуть змушені з нами домовлятися.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні