Польські ентузіасти біометричних технологій Даніель Яжомб і Радослав Руда не відмовилися від ідеї створити технологію здійснення платежів за допомогою очей, навіть коли всі казали, що це щось із сфери фантастики. Їхня наполегливість дала результати в Польщі, а невдовзі PayEye вийде на міжнародний ринок. Першими спробують завоювати США та ОАЕ. Історію стартапу розповідає Forbes Polska.
Якось у 2018-му Даніель Яжомб і його друг Радослав Руда обідали у ресторані та зрозуміли, що забули вдома гаманці. Тоді технологія Apple Pay тільки поширювалася, але не була такою популярною, як нині. В той момент Яжомб задумався, що технології так швидко розвиваються, а нам все ще треба носитися із якимись предметами, без яких неможливо зробити закупи. Саме так народилася ідея платежів за допомогою сканування райдужки ока.
Знадобилося п’ять років, щоб розробити цю передову технологію і супутню екосистему, отримати ліцензії та сертифікати, заручитися довірою партнерів і запустити пілотні проєкти. Вже рік тривають комерційні операції компанії в Польщі: за допомогою очей можна розрахуватися у понад 200 закладах, хоч наразі переважно у Вроцлаві, де живуть самі засновники.
Тепер компанія готується до запуску пілотного проєкту в США, де вже зібрана команда місцевого підрозділу, а комерційні операції плануються на цей рік. Крім того, наступного року має відбутися запуск «пілоту» в Дубаї.
PayEye вже співпрацює з найбільшими у світі емітентами кредитних карток — Visa і Mastercard, компанією платіжних рішень IT Card, а також завершує інтеграцію з американською платіжною компанією Stripe, яка працює у понад 100 країнах.
У стартапу кілька джерел фінансування:
- перші інвестиції співзасновників, які склали понад €1 млн;
- бізнес-янгол вклав €1 млн;
- €3 млн субсидій від ЄС;
- майже €5 млн від ліхтенштейнського фонду Colters Capital;
- на фінальному етапі угода зі ще одним фондом на «кілька мільйонів євро».
Як розраховуватися за допомогою очей
Під час реєстрації в застосунку (і додатково в терміналі під час першого платежу в магазині) обличчю й очам користувача призначається біометричний код, який є еквівалентом безконтактної форми оплати за допомогою телефону. У магазинах, які приймають оплату за допомогою очей, є спеціальний термінал із рідером, який розробила і зібрала PayEye. У вересні вийде остання версія термінала компанії, який приймає платежі за допомогою карток, безконтактно й за допомогою очей.
Термінал сканує ваші очі й обличчя, щоб підтвердити вашу особу, і для цього треба дивитися на конкретні точки на терміналі протягом 0,9 секунди. Погляд має бути цілеспрямованим і на конкретній відстані, щоб уникнути «випадкових транзакцій». Першочергово сканують очі, а сканування обличчя – це додаткова перевірка для більшої безпеки. Далі штучний інтелект вирішує, чи достатньо було біометричної ідентифікації. Якщо з якоїсь причини її недостатньо (приміром, волосся закриває очі чи окуляри брудні), користувача попросять ввести пін-код.
«У райдужній оболонці ока приблизно 250 унікальних рис, а на обличчі – близько 500. Всі ці риси закодовуються в унікальний токен PayEyeCode, – пояснює Радослав Руда, головний технологічний директор PayEye. – Ми не зберігаємо фото, а лише спеціально запрограмований токен, який прив’язується до певних платіжних карток».
Ані Яжомб, ані Руда не є програмістами, але їх завжди цікавили інноваційні технології. Біометрія захопила Яжомба, коли він купив собі iPhone 5S і був шокований можливістю розблокувати телефон відбитком пальця.
Під час того доленосного обіду друзі загуглили «біометричні платежі» і побачили, що такі вже є і доступні у Китаї, де вперше розплатилися за допомогою обличчя у KFC у 2017-му. Яжомб і Руда знали, що Китай не вийде із такою технологією на ринки США і Європи, бо китайським компаніям не довіряють через ймовірність шпигунства і незаконного зберігання даних. Підприємців захопила можливість поширити світом цю інновацію. Невдовзі вони сіли на літак до Шанхаю, щоб побачити технологію в дії.
Руда розповів, що тоді вони зіштовхнулися з великою кількістю наукової інформації про око, яке є найбільш унікальним біометричним ідентифікатором. Риси обличчя змінюються з віком, внаслідок хірургічних процедур чи зміни зачіски. Око залишається тим самим від народження і до смерті, і навіть у близнюків вони різні, пояснює Руда.
Впевненість у власній ідеї
Нелегко було зібрати команду програмістів, бо на початку більшість діячів індустрії казали щось типу: «Та годі вам, це не спрацює. Google, Amazon і Apple вже, ймовірно, працюють над цією технологією і залишать вас далеко позаду». Та Яжомб був переконаний, що з таким настроєм світ ніколи досягне прогресу, тому вирішив ризикнути.
Яжомб працював у автомобільній індустрії понад 20 років, зокрема у шоурумах BMW і Porsche. З багатьма успішними людьми він займався різними проєктами: від виробництва вікон і олії з печінки акули до ресторанів і нерухомості. Він вирішив шукати контакти на бізнесових і наукових конференціях, а також запросив експертів з іноземних компаній. Сьогодні команда PayEye налічує понад 100 співробітників.
Пілотний запуск друзі-підприємці планували розпочати в березні 2020-го з великої кампанії у Вроцлаві. Та пандемія і локдаун зруйнували ці плани. Отож Яжомб і Руда закачали рукава, надягнули маски, взяли наплічники з терміналами і пішли від закладу до закладу переконувати продавців випробувати платіжну інновацію PayEye.
«У світі платять всі. Якщо вдасться зробити цей процес навіть зручнішим за платежі телефоном, то новинку підхоплять всюди у світі», – вважає Даніель Яжомб, співзасновник і президент PayEye.
Місце призначення: США
Сполучені Штати стали першим ринком для розповсюдження, адже він відносно нерозвинений у питанні платежів (безконтактні платежі карткою – рідкість, не говорячи вже про безконтактні телефоном) і водночас величезний. Але була й інша причина.
«Наша мета – вивести компанію на Нью-Йоркську фондову біржу, тому американський ринок для нас важливий», – пояснює Яжомб.
«А в Дубаї є все найновіше, найкраще й найяскравіше, – додав він. – Там ще не можна розплатитися обличчям, бо такий спосіб оплати виключає жінок. А от для платежів за допомогою очей хіджаб чи нікаб не заважають».
Щоправда, в дубайській версії технології не буде додаткової верифікації за допомогою сканування обличчя.
Конкуренти та інші перешкоди
Біометричні платежі розвиваються все швидше й швидше, а нові проєкти такого спрямування зʼявляються у всьому світі. В основі таких ініціатив лежить переважно сканування обличчя, але є кілька технологій, повʼязаних із райдужкою.
Серед найбільших компаній можна назвати Amazon, яка розробила платіжну технологію AmazonOne, що заснована на скануванні судин на руці.
За словами експертів і діячів індустрії, для поширення подібних технологій треба буде розвʼязати такі питання.
- Створення ринкового стандарту.
- Залучення великих партнерів, наприклад, торгових мереж.
- Додаткові витрати, щоб замінити старі термінали на нові. Що стосується великих мереж, ці витрати будуть чималі.
- Переконати споживачів передати свої дані системі, яку, на відміну від особистих ґаджетів, вони контролювати не можуть.
PayEye шукає й інші джерела доходів. Цього року має відбутися премʼєра девайсу біометричної ідентифікації особи для входу в офіси чи домівки. А у «близькому майбутньому планується вихід й інших модулів із біометричною ідентифікацією», – каже Яжомб.
PayEye сподівається, що продаж терміналів теж принесе гроші. Паралельно компанія розробляє платежі для е-торгівлі, які дають їй трохи вищу маржу, ніж приблизно 0,1%, яку вона отримує з транзакцій у звичайних магазинах.
«Ми готуємося до співпраці зі ще одним провідним світовим емітентом карток. Наша стратегічна мета – за п’ять років мати більше транзакцій у Польщі, ніж BLIK, і поширити нашу технологію світом», – розповідає Яжомб.
Продаж реклами в застосунку обіцяє давати високу маржу. PayEye хоче перетворити свій застосунок на міжнародну спільноту і маркетплейс, які будуть об’єднувати продавців і покупців, що користуються її технологією як онлайн, так і офлайн.
Яжомб називає це «Instagram для підприємців», де продавці можуть персоналізувати пропозиції та спілкування з клієнтами. А покупці отримають можливість переглядати різні магазини онлайн, створювати мапу улюблених місць і використовувати персональні пропозиції – «Spotify для покупців».
Яжомб сподівається, що PayEye стане прибутковим за 5–6 років. На прийняття технології потрібен час, адже вона не є обов’язковою для використання, а лише зручним рішенням, яке приємно мати у своєму арсеналі інструментів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.