Опитування Microsoft виявило, що співробітники бояться здатися непотрібними, тому мовчать про використання штучного інтелекту для виконання робочих завдань. І це попри те, що 75% офісних працівників користуються ШІ-інструментами.
Керівники компаній багато дискутують про генеративний ШІ, називаючи його революційною технологією, яка може суттєво збільшити продуктивність. Але є проблема: багато працівників переймаються, що ШІ може їх замінити. Тому бояться зізнаватися, що в роботі користуються цією технологією.
Саме це виявило останнє дослідження Work Trend Index від Microsoft і LinkedIn про тренди серед офісних працівників. Так, 52% співробітників, які користуються ШІ на роботі, не поспішають говорити про це. Майже стільки ж хвилюються, що використання ШІ для важливих завдань створює враження того, що їх можна замінити штучним інтелектом.
З усім тим, працівники все одно користуються ШІ-інструментами: близько 75% офісних працівників сказали, що нині застосовують ШІ для роботи, а лише місяць тому таких було 46%. Понад третина (78%) цих ШІ-користувачів обирає власні інструменти, а не ті, що пропонують їхні компанії, — в малих і середніх компаніях ця цифра становить 80%. Цей феномен Microsoft називає «BYOAI», тобто «Принеси власний ШІ».
Користувачі кажуть, що ШІ допомагає їм економити час (90% респондентів), зосереджуватися на найважливішій роботі (85%), бути більш креативними (84%) і більше отримувати задоволення від роботи (83%).
Цей щорічний звіт було зроблено на основі опитування 31 000 постійних співробітників з 31 країни, даних LinkedIn про наймання і ринок праці та інформації про користування ПЗ від Microsoft. Хоча опитування замовила Microsoft, яка продає Copilot AI та має частку в ШІ-компанії OpenAI, воно все одно дає можливість скласти уявлення про те, як працівники й організації використовують генеративний ШІ і сприймають його.
«Цей звіт перш за все демонструє факт, що працівники хочуть використовувати ШІ в роботі й не чекають поки роботодавці нададуть їм відповідні інструменти, — каже Колетт Столлбаумер, яка очолює команди Microsoft 365 і майбутнього бачення роботи. — Вони часто беруть ШІ-інструменти на озброєння без схвалення згори.»
ШІ-навички у фаворі
Над цьогорічним звітом Microsoft вперше працювала із LinkedIn, яку купила у 2016-му. Ця співпраця допомогла виявити зростання попиту на ринку праці на ШІ-навички. Вакансій «керівник ШІ» стало втричі більше за останні пʼять років. За останній рік кількість зросла на понад 28%, показало дослідження.
LinkedIn виявила, що у 142 рази більше користувачів цієї соцмережі додали ШІ-навички до своїх профілів. Крім того, компанія помітила, що за останні два роки на оголошення про роботу, де згадується ШІ, подалося на 17% більше аплікантів, ніж на оголошення, які не потребують ШІ-навичок.
Під «ШІ-навичками» LinkedIn і люди, які додають їх до своїх профілів, не завжди мають на увазі високотехнічні навички використання машинного навчання. «Технологія поки на ранній стадії розвитку, тому все називають ШІ-навичками, — пояснює Аніш Раман, віцепрезидент та експерт по роботі з персоналом в LinkedIn. — Зрозумійте що таке ШІ й потім почніть експериментувати із ШІ-інструментами. Ви побачите, що для цього вам не треба бути гуру високих технологій.»
У звіті також можна знайти дані користувачів ПЗ від Microsoft. Дослідники зробили рандомізоване шестимісячне пробне користування ШІ-інструментом Copilot для 60 клієнтів із різних індустрій. Так їм вдалося поспостерігати за роботою 3000 працівників, які використовують ШІ, без втручання.
Головний висновок — користувачі Copilot проводять менше часу в електронній пошті: вони читають на 11% менше повідомлень і витрачають на них на 4% менше часу. Крім того, вони більше редагували документи в програмах типу Word чи Excel. Цікаво те, що одні користувачі Copilot проводили більше часу на зустрічах і зборах із колегами, а інші — менше.
Обрати ШІ-стратегію
Дослідників і керівників компаній непокоїть той факт, що співробітники неохоче розповідають про своє використання ШІ в роботі, але пояснення цьому феномену достатньо зрозумілі. В деяких компаніях, наприклад, заборонено користуватися ChatGPT чи іншими ШІ-чатботами. Але значно більше людей боїться, що успіхи працівника спишуть на використання ним ШІ, а це може поставити під загрозу його робоче місце. Зрештою, ми дуже часто зустрічаємо прогнози про те, скількох людей ШІ залишить без роботи.
Ітан Моллік, викладач Вортонської школи при Університеті Пенсильванії і дослідник ШІ, називає це «тіньовим IT». «Працівники знають, якщо вони розкажуть вам про своє використання ШІ, то ви [керівник] не будете такі вражені чудовими результатами їхньої роботи, — сказав він Forbes у нещодавньому інтервʼю. — Всі намагаються не демонструвати той факт, що вони автоматизували свою роботу.»
У своїй книжці «Спільний інтелект» Моллік наводить дослідження, яке показує, що люди інакше оцінюють роботу, коли знають, що контент створив ШІ, а не людина. Тобто, «цінність ШІ більшою мірою полягає у тому, щоб люди не знали, що ви його використовуєте», пише він. Такі висновки він зробив на основі ненаукового опитування у соцмережах. Його учасники сказали, що принаймні у деяких випадках вони не афішують своє використання ШІ. «Якщо ви вигадали спосіб автоматизувати 90% свого відділу і сказали про це начальнику, компанія звільнить 90% ваших колег? Краще вже промовчати.»
Тому, якщо компанія хоче отримати користь від ШІ, варто привселюдно хвалити співробітників, які вже користуються ШІ-інструментами, щоб вони відчували цінність такої ініціативи. Також потрібно впроваджувати навчання ШІ-навичок, щоб показати, що ця технологія стає частиною роботи.
Лише 39% людей з різних країн, які використовують ШІ, кажуть, що опанували ШІ-інструменти завдяки навчанню від роботодавця, виявило дослідження Microsoft. А 45% керівників компаній в США сказали, що нині не вкладають гроші у ШІ-інструменти чи продукти для співробітників.
«Компаніям потрібна ШІ-стратегія. У них повинна бути чітка думка на цю тему, — вважає Раман із LinkedIn. — Це новий рівень управління змінами.»
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.