Категорія
Лідерство
Дата

Помічник чи конкурент. Чому працівники бояться зізнаватися керівництву, що використовують в роботі штучний інтелект? Висновки з дослідження Microsoft і LinkedIn

Штучний інтелект ШІ-інструменти /Getty Images

Цей звіт перш за все демонструє той факт, що працівники хочуть бачити ШІ на роботі і вони не чекають на те, щоб їхні роботодавці надали їм відповідні інструменти. Фото Getty Images

Опитування Microsoft виявило, що співробітники бояться здатися непотрібними, тому мовчать про використання штучного інтелекту для виконання робочих завдань. І це попри те, що 75% офісних працівників користуються ШІ-інструментами.

Керівники компаній багато дискутують про генеративний ШІ, називаючи його революційною технологією, яка може суттєво збільшити продуктивність. Але є проблема: багато працівників переймаються, що ШІ може їх замінити. Тому бояться зізнаватися, що в роботі користуються цією технологією.

Саме це виявило останнє дослідження Work Trend Index від Microsoft і LinkedIn про тренди серед офісних працівників. Так, 52% співробітників, які користуються ШІ на роботі, не поспішають говорити про це. Майже стільки ж хвилюються, що використання ШІ для важливих завдань створює враження того, що їх можна замінити штучним інтелектом. 

З усім тим, працівники все одно користуються ШІ-інструментами: близько 75% офісних працівників сказали, що нині застосовують ШІ для роботи, а лише місяць тому таких було 46%. Понад третина (78%) цих ШІ-користувачів обирає власні інструменти, а не ті, що пропонують їхні компанії, — в малих і середніх компаніях ця цифра становить 80%. Цей феномен Microsoft називає «BYOAI», тобто «Принеси власний ШІ».

Користувачі кажуть, що ШІ допомагає їм економити час (90% респондентів), зосереджуватися на найважливішій роботі (85%), бути більш креативними (84%) і більше отримувати задоволення від роботи (83%). 

Цей щорічний звіт було зроблено на основі опитування 31 000 постійних співробітників з 31 країни, даних LinkedIn про наймання і ринок праці та інформації про користування ПЗ від Microsoft. Хоча опитування замовила Microsoft, яка продає Copilot AI та має частку в ШІ-компанії OpenAI, воно все одно дає можливість скласти уявлення про те, як працівники й організації використовують генеративний ШІ і сприймають його.

«Цей звіт перш за все демонструє факт, що працівники хочуть використовувати ШІ в роботі й не чекають поки роботодавці нададуть їм відповідні інструменти, — каже Колетт Столлбаумер, яка очолює команди Microsoft 365 і майбутнього бачення роботи. — Вони часто беруть ШІ-інструменти на озброєння без схвалення згори.»

ШІ-навички у фаворі

Над цьогорічним звітом Microsoft вперше працювала із LinkedIn, яку купила у 2016-му. Ця співпраця допомогла виявити зростання попиту на ринку праці на ШІ-навички. Вакансій «керівник ШІ» стало втричі більше за останні пʼять років. За останній рік кількість зросла на понад 28%, показало дослідження. 

LinkedIn виявила, що у 142 рази більше користувачів цієї соцмережі додали ШІ-навички до своїх профілів. Крім того, компанія помітила, що за останні два роки на оголошення про роботу, де згадується ШІ, подалося на 17% більше аплікантів, ніж на оголошення, які не потребують ШІ-навичок. 

Під «ШІ-навичками» LinkedIn і люди, які додають їх до своїх профілів, не завжди мають на увазі високотехнічні навички використання машинного навчання. «Технологія поки на ранній стадії розвитку, тому все називають ШІ-навичками, — пояснює Аніш Раман, віцепрезидент та експерт по роботі з персоналом в LinkedIn. — Зрозумійте що таке ШІ й потім почніть експериментувати із ШІ-інструментами. Ви побачите, що для цього вам не треба бути гуру високих технологій.»

ШІ штучний інтелект міленіали бумери покоління Z /Скріншот сайту www.microsoft.com

ШІ-інструменти використовують представники усіх поколінь. Інфографіка, що показує яка частина кожного покоління взяла на озброєння ШІ. Фото Скріншот сайту www.microsoft.com

У звіті також можна знайти дані користувачів ПЗ від Microsoft. Дослідники зробили рандомізоване шестимісячне пробне користування ШІ-інструментом Copilot для 60 клієнтів із різних індустрій. Так їм вдалося поспостерігати за роботою 3000 працівників, які використовують ШІ, без втручання.

Головний висновок — користувачі Copilot проводять менше часу в електронній пошті: вони читають на 11% менше повідомлень і витрачають на них на 4% менше часу. Крім того, вони більше редагували документи в програмах типу Word чи Excel. Цікаво те, що одні користувачі Copilot проводили більше часу на зустрічах і зборах із колегами, а інші — менше.

Обрати ШІ-стратегію

Дослідників і керівників компаній непокоїть той факт, що співробітники неохоче розповідають про своє використання ШІ в роботі, але пояснення цьому феномену достатньо зрозумілі. В деяких компаніях, наприклад, заборонено користуватися ChatGPT чи іншими ШІ-чатботами. Але значно більше людей боїться, що успіхи працівника спишуть на використання ним ШІ, а це може поставити під загрозу його робоче місце. Зрештою, ми дуже часто зустрічаємо прогнози про те, скількох людей ШІ залишить без роботи

Ітан Моллік, викладач Вортонської школи при Університеті Пенсильванії і дослідник ШІ, називає це «тіньовим IT». «Працівники знають, якщо вони розкажуть вам про своє використання ШІ, то ви [керівник] не будете такі вражені чудовими результатами їхньої роботи, — сказав він Forbes у нещодавньому інтервʼю. — Всі намагаються не демонструвати той факт, що вони автоматизували свою роботу.»

У своїй книжці «Спільний інтелект» Моллік наводить дослідження, яке показує, що люди інакше оцінюють роботу, коли знають, що контент створив ШІ, а не людина. Тобто, «цінність ШІ більшою мірою полягає у тому, щоб люди не знали, що ви його використовуєте», пише він. Такі висновки він зробив на основі ненаукового опитування у соцмережах. Його учасники сказали, що принаймні у деяких випадках вони не афішують своє використання ШІ. «Якщо ви вигадали спосіб автоматизувати 90% свого відділу і сказали про це начальнику, компанія звільнить 90% ваших колег? Краще вже промовчати.»

Тому, якщо компанія хоче отримати користь від ШІ, варто привселюдно хвалити співробітників, які вже користуються ШІ-інструментами, щоб вони відчували цінність такої ініціативи. Також потрібно впроваджувати навчання ШІ-навичок, щоб показати, що ця технологія стає частиною роботи.

Лише 39% людей з різних країн, які використовують ШІ, кажуть, що опанували ШІ-інструменти завдяки навчанню від роботодавця, виявило дослідження Microsoft. А 45% керівників компаній в США сказали, що нині не вкладають гроші у ШІ-інструменти чи продукти для співробітників.

«Компаніям потрібна ШІ-стратегія. У них повинна бути чітка думка на цю тему, — вважає Раман із LinkedIn. — Це новий рівень управління змінами.»

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні