Коли адепти ШІ-інструментів говорять, якими корисними ті є для оптимізації продуктивності, блискавичного аналізування даних і зменшення кількості рутинних завдань, не всі беруть до уваги негативний бік процесу. Три дослідження виявили суттєві неприємні наслідки для працівників, які інтегрували ШІ у свою роботу. Harvard Business Review описує ці дослідження і пропонує рішення виявлених проблем. Forbes переказує головне з матеріалу.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Перспективи штучного інтелекту захопили світ. ШІ вже довів, що може зрівнятися з людиною чи навіть перевершити її в різних завданнях: від аналізу юридичних документів і прогнозування продажів до тестування кандидатів на роботу. Компанії все частіше кажуть, що їхній найбільший ризик — це не взяти на озброєння ШІ. Дослідження показують, що 35% міжнародних компаній вже використовують ШІ, а світовий ринок цієї технології може сягнути $1,85 трлн до 2030 року, повідомляє Harvard Business Review.
Втім існує ризик, що надмірна автоматизація завдань працівника і першочергова увага компанії до технологій призведе до негативних наслідків для найголовнішого ресурсу – людини. Дослідники задалися питанням: чи впливає ШІ на соціальний звʼязок працівника з роботою і задоволеність своєю щоденною працею. Виявлені результати змушують занепокоїтися поспішним запровадженням ШІ, вважає HBR.
Як ШІ сприяє ізоляції
Дослідники HBR встановили дві мети своїх досліджень.
- Перевірити, як робота з ШІ впливає на звʼязок (а радше його відсутність) із колегами.
- Зафіксувати справжні й шкідливі наслідки браку звʼязку.
Дослідження №1
Було вивчено різні сфери та їх учасників, які використовують ШІ в роботі.
Перше дослідження включало 166 учасників-інженерів тайванської біомедичної компанії, які в середньому працювали там три роки, а ШІ використовували близько двох. Вивчення впливу ШІ тривало три тижні. Дослідники питали учасників про частоту їхнього користування ШІ, розпитували колег про звʼязок із піддослідними, а їхніх рідних – про споживання піддослідними алкоголю після роботи й наявність безсоння.
Дослідники побачили, що інженери, які на повну застосовували ШІ в роботі, виявляли більше бажання спілкуватися з колегами і заради цього проявляли емпатію та допомагали. Але ці ж інженери акцентували на загостренні відчуття самотності, яке призводило до більшого споживання алкоголю й безсоння.
Дослідження №2 і 3
Щоб перевірити результати попереднього дослідження, HBR провело ще два.
- 120 консультантів із нерухомості в індонезійській компанії управління власністю (середня тривалість роботи – три роки, а користування ШІ – два)
- 294 співробітники відділів операцій, бухгалтерії, маркетингу і фінансів малайзійської технологічної компанії (середня тривалість роботи – понад три роки, робота з ШІ – понад півтора роки).
У цих компанія працівники використовували ШІ-інструменти для щоденної діяльності, як-от: пошук інформації, створення нового контенту і генерація ідей. Дослідники випадковим чином обирали тих, хто протягом трьох днів не користувався ШІ, і порівняли їх із тими, хто користувався, за визначеними критеріями.
Вивилося, що ті, хто продовжив працювати з ШІ, знову-таки прагнули більшого спілкування і звʼязку з колегами і були більш самотніми, а це призводило до тих же результатів, що й у попередньому дослідженні: використання допомоги колегам як спосіб зближення і більше споживання алкоголю (в одному дослідженні) та безсоння у тих, хто почувався самотнішим.
Загалом ці дослідження демонструють: що більше працівники використовують ШІ, то більш соціально ізольованими вони почуваються. З одного боку, це підштовхує людей до зближення з колегами, а з іншого, відчуття самотності провокує безсоння і більше споживання алкоголю.
Як захистити людей
«Подумаєш, відсутність звʼязку з колегами. Невелика втрата», – може сказати хтось. Але низка досліджень доводять, що люди, які відчувають емоційний і соціальний звʼязок на роботі, більше включені в роботу, продуктивніші і більш віддані своїй організації. Вони більше схильні до співпраці, інновацій і виявлення ініціатив, що виходять за межі їхніх обовʼязків. А от працівники, що відчувають себе ізольованими й далекими від колег, частіше й швидше вигорають, не виходять на роботу і швидше звільняються. Ці дані теж взято зі статті HBR.
Видання пропонує подальші кроки для того, щоб не втратити надійних працівників через надмірну увагу до технологій.
- Слідкуйте за благополуччям. Як вже встановив журнал, самотні, відсторонені люди менш продуктивні, тому варто перевіряти не лише продуктивність працівників, а й їхнє благополуччя, соціальну залученість в організації, задоволення від роботи і сприйняття підтримки від колег. Так можна уникнути загострення ментальних і фізичних проблем від засилля ШІ в робочому житті.
- Переробити робочі процеси. Ментальне здоровʼя ваших працівників може покращитися, якщо вони будуть знати, що організація враховує потреби людини при запровадженні ШІ. Компанії варто не просто зобовʼязати всіх користуватися ШІ-інструментами, а й організувати робочі процеси так, щоб застосувати сильні сторони як людини, так і машин. Дайте вашим співробітникам відчуття контролю й автономії в застосуванні ШІ.
- Зрозуміти, що ШІ – це перш за все інструмент. Компаніям варто усвідомити, що ШІ – не засіб автоматизації та оптимізації, а інструмент для допомоги людині. Якщо цей інструмент працює добре, у працівника зʼявляється час краще познайомитися з колегами, що сприятиме співпраці й обміну ідеями. Роботодавцю варто заохочувати соціальну взаємодію серед працівників, а не сприймати її як відволікання від «справжньої роботи»
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.