Прослухати матеріал
Прослухати матеріал
05:03 хвилин
Засновник пекарні Good Bread from Good People Владислав Малащенко шукає шляхи порятунку підприємства, особливість якого у працевлаштуванні людей з ментальною інвалідністю. Після восьми років роботи компанія у кризі через брак коштів. Якщо подолати її не вдасться, на пекарню чекають скорочення і закриття. Як цього уникнути?
Купуйте річну передплату на 6 журналів Forbes Ukraine зі змістовними матеріалами, рейтингами та аналітикою від 1 350 грн.
Інклюзивна пекарня Good Bread from Good People, де працюють 43 людини з ментальною інвалідністю, може припинити роботу, повідомили 15 липня на Facebook-сторінці підприємства. Коштів бракувало завжди, та останнім часом пекарня жила на гроші, які отримала ще на початку великої війни, розповідає засновник Владислав Малащенко, 29. «Ресурсів залишилося на три місяці», – каже він.
Пекарні, за словами Малащенка, потрібно приблизно 1,5 млн грн на місяць. Зарплати співробітникам займають до 80% витрат, решта – комунальні послуги та рахунки. «Взимку буває майже 250 000 грн комунальних на місяць», – додає засновник пекарні.

- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Десь 300 000–500 000 грн на місяць пекарня заробляє на продажі хліба. Щоб вийти в плюс, потрібно продавати його щонайменше на 800 000 грн, говорить Малащенко. «У нас є обладнання, але продажі страждають, бо ми не можемо найняти багато людей», – пояснює він.
Частину витрат пекарня покриває завдяки грантам, однак це нестабільне джерело. Проєкт подається щомісяця на пʼять-шість грантів, але отримати кошти вдається раз на два місяці, каже засновник пекарні.
Good Bread – соціальний проєкт. Якщо пекарня знайде гроші, продовжить випікати безкоштовний хліб для прифронтових територій, годувати обідами людей без дому в Києві та підтримувати роботу художників у майстерні свого хабу. «Якщо будемо відкривати школу соціального терапевта, необхідна сума зросте до 2 млн грн чи більше», – каже Малащенко.
Що може вберегти пекарню Good Bread від закриття?
Хто та як може допомогти Good Bread from Good People
Головним партнером Good Bread має бути держава, яка повинна покривати всі робочі місця людей з інвалідністю і їхніх супроводжуючих, вважає Малащенко. «Це може бути 1,2 млн грн із необхідних 1,5 млн грн», – каже він. Досі держава не робила великих закупівель хліба та не надавала пекарні грантів.
Good Bread закликали підтримати пекарню регулярним донатом і стати її меценатом чи партнером. У коментарях під публікацією в Facebook користувачі позначили півтора десятки українських компаній і підприємців, але пропозицій від них поки що не надходило, каже Малащенко.
«У нас були партнери з великого бізнесу, але це працювало точково», – розповідає він. Наприклад, «Київстар» «підвішував» великодні паски, які Good Bread відправляли захисникам. «Для нас важливо розуміти, кому передаємо гроші, як їх буде витрачено, на яких засадах буде здійснено закупівлі», – казав у вересні 2024-го президент «Київстару» Олександр Комаров, коментуючи підхід компанії до фінансування благодійності.
Інша компанія (її назву не розкривають. – Forbes Ukraine) проводила у Good Bread тимбілдинг – її співробітники приїжджали волонтерити за донат і разом із працівниками пекарні випікали хліб.
Найперспективнішим напрямом співпраці з бізнесом Малащенко називає регулярну закупівлю кексів, печива та хліба. «У кожному офісі є кухня, де лежить печиво. Вони можуть замовляти це у нас», – пояснює він.
Найперспективнішим напрямом співпраці з бізнесом Малащенко називає регулярну закупівлю кексів, печива та хліба. Фото надано Владиславом Малащенком
Три кроки до порятунку
Вберегти Good Bread і зробити її привабливою для партнерів можуть жорсткий перегляд витрат, мобілізація прихильників та план розвитку, переконана директорка благодійного фонду Київської школи економіки KSE Foundation Світлана Денисенко.
«Все, що не несе критичної цінності для місії організації, потрібно заморозити або прибрати», – каже вона.
Good Bread опублікували пост із формою, за якою можна підтримати пекарню. «Мільйони донатів ми не отримали, але допомога була», – каже Малащенко. Великий виклик – пробитися через військові збори і потреби непросто, додає він.
Наприклад, у «Київстару» після 24 лютого 2022-го пріоритетною стала підтримка розмінування та ініціативи, повʼязані з нацбезпекою, казав Комаров. Comfy підтримує соціальні проєкти, але з початку великої війни майже повністю переключилася на допомогу ЗСУ, каже CMO компанії Тетяна Василенко. «Не маємо ресурсів, аби задовольнити всі запити», – каже вона.
Аби конкурувати за увагу та гроші, Good Bread треба більше пояснювати свою місію і цінність для суспільства, каже Денисенко. «Деяким організаціям і людям необхідно гейміфікувати підтримку», – додає вона. Наприклад, показати у цифрах вартість одного дня функціонування пекарні, зарплати людини на день чи місяць. Наголосити на важливості пекарні допоможе і план розвитку. «Він продемонструє, як може розвиватися підприємство і що втратить суспільство, якщо воно зникне», – додає очільниця KSE Foundation.
Інший інструмент – «комітет порятунку» пекарні, каже вона. До такої ради мають увійти адвокати Good Bread із некомерційного сегменту і бізнесу.
Якщо знайти партнерів і гроші не вдасться, на Good Bread from Good People чекає велике скорочення, каже Малащенко. «Потім – просто закриття, – говорить він. – Дуже сподіваюся, що ми до цього не дійдемо».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.