Парламент повернув акциз на бензин, дизель та автогаз – головний наповнювач Державного дорожнього фонду. У 2023 році він становитиме близько 70 млрд грн. На що вистачить цих грошей і куди їх витратять?
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
6 жовтня. Онлайн-конференція Forbes «Без рожевих окулярів»
Що ви дізнаєтесь: Правила розвитку бізнесу в умовах абсолютної невизначеності; Як отримати в клієнти й співпрацювати з Міноборони – найбільшим замовником у країні; Як «воєнні» інновації можуть допомогти вашому бізнесу; 2023-й у цифрах від Мінфіну й НБУ.
Квитки на конференцію за посиланням
20 спікерів: Олексій Резніков, Сергій Марченко, Михайло Федоров, Олександр Конотопський, Алекс Ліссітса, Сергій Ніколайчук, Юлія Бадрітдінова, Тарас Чмут та інші.
Коли: 6 жовтня, з 10:00 до 16:00
21 вересня Верховна Рада ухвалила закон, який частково повертає акцизний податок на пальне у розмірі:
- бензин – €100 за 1000 л;
- дизель – €100 за 1000 л;
- газ – €52 за 1000 л.
Зібрані кошти уряд збирається направити на ремонт і будівництво доріг, які майже припинились після повномасштабного вторгнення Росії.
До війни акциз на нафтопродукти забезпечував майже 90% дорожнього фонду. В березні Рада скасувала акциз, залишивши фонд без джерел фінансування. Тоді ставки для бензину і дизеля були вищими: €213 і €139 відповідно.
«Повернення акцизу дозволить фінансувати Державний дорожній фонд, відновлювати дороги та мости», – каже заступник міністра фінансів України Олександр Кава.
У 2021 році витрати на дорожні роботи становили 132 млрд грн. У межах президентського проєкту «Велике будівництво» позаминулого року відремонтували 7288 км доріг. Середня вартість 1 км – 20,7 млн грн.
Акцизи, за розрахунками Кави, принесуть у дорожній фонд 2023 року близько 70 млрд грн. З них 57 млрд грн підуть безпосередньо на дороги, все решта – на погашення боргів.
За 57 млрд грн у 2021 році можна було відремонтувати 2750 км доріг. У 2023-му – значно менше, оскільки собівартість дорожніх робіт зросла приблизно на 50%, каже власник компанії «Автострада» Максим Шкіль. Вартість бітуму, за його словами, зросла майже вдвічі, до 28 000–30 000 грн/т, пального – теж удвічі, тариф на перевезення «Укрзалізниці» – на 70%.
Відновлення воєнного часу
«Укравтодор» не конкретизує плани щодо географії відновлення доріг у наступному році. «На час війни всі проєкти з нового будівництва заморожені», – каже заступник голови «Укравтодору» Андрій Івко. Масштабних ремонтів доріг у регіонах, які не постраждали від бойових дій, за його словами, не варто очікувати.
Агентство продовжить відновлювати зруйновану російськими військовими інфраструктуру. Серед пріоритетів – капітальний ремонт мостів і критично важливих доріг.
Через війну на кінець вересня в Україні зруйновано 322 мости та 25 000 км автомобільних доріг, каже Івко. «Відновлення всієї зруйнованої інфраструктури потребуватиме мінімум чотири роки, та 970 млрд грн», – каже він.
На кінець вересня «Укравтодор» побудував 54 тимчасових переправи (понтонні мости, насипи) замість знищених мостів, розчищено 1162 км доріг. «План до кінця року залежить від того, скільки територій ще звільнять наші військові», – каже Івко.
Бюджет «Укравтодору» на відновлення інфраструктури у 2022 році – 490 млн грн. У червні уряд збільшив фінансування для «Укравтодору» на 5,9 млрд грн, проте компанія досі не отримала цих коштів.
Роботи з відновлення виконують ті самі компанії, що працювали у попередні роки, каже Івко. Під час воєнного стану «Укравтодор» залучає компанії до робіт без проведення відкритих тендерів, за постановою уряду. Чи зміниться це в наступному році, коли обсяг фінансування суттєво зросте, Івко не говорить.
До війни, у 2021 році, компанія «Автострада», одна з найбільших вигодонабувачів «Великого будівництва», виконала робіт на 15 млрд грн, каже Шкіль. За дев’ять місяців цього року – в 33 рази менше, на 450 млн грн.
При цьому держава затримує виплати. «Автострада» поки отримала не більше 35% з цих коштів, а борг за 2021 рік – 3 млрд грн, каже Шкіль. «Укравтодор» має заборгованості й перед іншими підрядниками.
Зараз «Автострада» працює на територіях, де відбувалися бойові дії, – у Житомирській, Чернігівській, Сумській, Харківській областях. Дорожники йдуть одразу після військових. Вони розчищають дороги від розбитої військової техніки й інфраструктури, будують тимчасові переходи там, де були знищені мости.
Обсяг робіт ще одного лідера ринку, компанії Onur, у 2022 році зменшився на 90% порівняно з 2021 роком, каже головний координатор Onur Group Ukraine Емре Караахметоглу. Перші два місяці війни компанія не виконувала жодних робіт, а з травня зосередилась на невеликих проєктах, які фінансуються Світовим банком. Onur планує до кінця року добудувати міст в Ірпені.
Пережити важкі часи «Автостраді» допоміг кредит на 300 млн грн, під 23%, каже Шкіль. «Витрачаємо також власні гроші та кошти, які були на рахунках наших підприємств», – каже він. Штат компанії скоротився більше ніж удвічі, до 2500 співробітників. До лав ЗСУ призвали 1400 співробітників.
Шкіль очікує збільшення фінансування, яке дозволить його компанії повернути частину старих підрядів і отримати нові. До війни співробітники «Автостради» обстежували Антонівський міст у Херсонській області для проєкту з його реконструкції. «Тоді ми оцінили вартість робіт у 1–1,5 млрд грн, без заміни опор», – каже Шкіль.
Під час війни цей міст став однією з головних артерій забезпечення російських військ на правому березі Дніпра. Протягом літа ЗСУ декілька разів його обстріляли, зробивши непридатним до використання.
«Сподіваюсь, вже скоро зможемо повернутись до цього проєкту», – каже Шкіль.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.