У березні – жовтні 2022 року держава витратила на дороги 8 млрд грн. Пʼяту частину цих коштів освоїла компанія з дніпровською пропискою – «Будінвест Інжиніринг». Як їй це вдалось і хто ще входить у коло топпідрядників воєнного часу?
Уряд та місцева влада витратили майже 7,9 млрд грн на дорожні роботи з початку повномасштабного вторгнення, підрахував проєкт «Наші гроші», що спеціалізується на аналізі держзакупівель.
Через війну в Україні зруйновано щонайменше 322 мости та 25 000 км автомобільних доріг, каже перший заступник голови «Укравтодору» Андрій Івко. «Відновлення всієї зруйнованої інфраструктури потребуватиме мінімум чотирьох років та 970 млрд грн», – зазначив він.
Виділені цьогоріч кошти йдуть на сплату боргів, утримання доріг та на аварійний ремонт, каже виконавчий директор Національної асоціації дорожників України Олег Варивода. «Грошей не вистачає вкрай. Капітальні видатки заморожені», – каже він.
Найбільшу частку дорожнього бюджету отримала маловідома дніпровська компанія «Будінвест Інжиніринг» – 1,5 млрд грн, або майже 20% усіх коштів. Торік компанія була на 10-му місці за отриманими грошима. У 2020-му вона не входила до списку найбільших 40 підрядників.
Лідер минулого року, компанія «Автомагістраль-Південь», отримала у 2022-му 800 млн грн. Обсяг робіт ще одного з лідерів ринку, компанії Onur, зменшився на 90%, каже головний координатор Onur Group Ukraine Емре Караахметоглу. За вісім місяців компанія отримала 372 млн грн на дорожні роботи.
У 2021-му витрати на дорожні роботи становили 132 млрд грн. Тоді у межах президентського проєкту «Велике будівництво» відремонтували 7288 км доріг.
Секрет успіху «Будінвест Інжиніринг»
Основний замовник компанії – департамент житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської ОДА, пише УП. За даними видання, «Будінвест Інжиніринг» отримує кошти на утримання автомобільних доріг.
«Радіо Свобода» дослідила фінансово-господарську діяльність компанії та вказує на підозрілі оборудки. Серед них – імовірне завищення вартості будівельних матеріалів, а також можливе відмивання коштів через закупівлю завищених обсягів матеріалів.
Перевірити, чи були кошти витрачено за призначенням, неможливо. Під час війни компанії не зобовʼязані публічно звітувати про виконані роботи, а «Укравтодор» та місцева влада – проводити відкриті тендери.
Улюблений фітнес-тренер голови Дніпропетровської ОДА Резніченка
З розслідування «Радіо Свобода» випливає, що посприяти швидкому злету маловідомої дніпровської компанії міг керівник Дніпропетровської ОДА Валентин Резніченко. Один із співвласників «Будінвест Інжиніринг», за даними YouControl, – професійна спортсменка, майстер спорту з пауерліфтингу Яна Хланта (частка 49%). Журналісти із посиланням на джерела в керівництві Дніпропетровської ОВА стверджують, що Хланта має стосунки із Резніченком.
Протягом 2020–2021 років Хланта і Резніченко щонайменше вісім разів разом подорожували, йдеться в матеріалі. Під час війни вона нібито чотири рази виїжджала за межі України на автомобілі Kia Sportage, який належить «Севент Консалтинг Груп» – компанії, яку видання повʼязує із Резніченком. У «Севент Консалтинг Груп» Хланта протягом 2020–2021 років отримувала зарплату.
Інший співвласник компанії, Павло Чухно, є менеджером та партнером дніпровських бізнесменів-братів Володимира та Леоніда Дубинських, які перебувають у розшуку ФБР.
2 листопада Спеціалізована антикорупційна прокуратура відкрила кримінальне провадження на підставі журналістських розслідувань стосовно «Будінвест Інжиніринг». Досудове розслідування ведуть детективи НАБУ. На 3 листопада Валентин Резніченко не є підозрюваним або обвинувачуваним у кримінальних провадженнях, кажуть у САП.
Forbes звернувся до Резніченка по коментар, але на момент публікації не отримав відповіді. «Будінвест Інжиніринг» також не відповіла на письмовий запит Forbes.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.