Польська Комісія з фінансового нагляду (KNF) має зауваження до фінтех-проєкту stereo by mono від засновників українського monobank. Він мав запуститися на польському ринку ще у березні, але цього досі не сталося. Одна з причин – невдоволення KNF маркетинговою кампанією stereo. Про це Forbes стало відомо із розмов з трьома співрозмовниками, дотичними до проєкту stereo, та у одній з державних структур. Також частково цю проблематику озвучила сама KNF у релізі, опублікованому ще у січні.
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
Ключові факти
- У відповіді на запит Forbes, отриманій 10 липня, директор департаменту звʼязків із громадськістю KNF Яцек Баршчевський не надав додаткових коментарів, але зазначив, що загальна позиція комісії викладена саме у січневій публікації. Тоді KNF критично прокоментувала медійну активність фаундерів mono щодо запуску stereo, прямо назвавши її такою, що «може вводити в оману». Регулятор вважає, що комунікація стосовно stereo може сприйматися як анонс входу на польський банківський ринок Універсал Банку, йдеться у січневому релізі, на який у розмові з Forbes посилається представник KNF Баршчевський.
- Наявність такого зауваження підтверджують і три співрозмовники Forbes, дотичні до перемовин щодо stereo. Усі троє попросили не згадувати їх імен у цій статті через сенситивність теми та відсутність повноважень надавати офіційні коментарі з цього питання. «Регулятору не сподобалося позиціонування stereo як окремого банку, хоча він таким ще не є», – каже один із них.
- Фаундери mono вирішили заходити в Польщу без посередництва «Універсалу», а через партнерство з «дочкою» бельгійського банку Aion Vodeno, яка працює за моделлю Banking as a Service. Тобто фактично «здає в аренду» свою інфраструктуру компаніям, що не мають банківської ліцензії, але хочуть працювати на цьому ринку. Через таку структуру у KNF виникли питання і до компанії, що оперуватиме stereo з української сторони.
- Співрозмовники Forbes, як і Баршчевський з KNF, не уточнили, про що саме йдеться. Однак аналіз був настільки ретельним, що увагу комісії привернула навіть інформація про ще довоєнні перемовини про можливу купівлю monobank консорціумом на чолі з холдингом LetterOne російського бізнесмена Михайла Фрідмана та партнерів, зазначив один зі співрозмовників. Forbes повідомляв про ці перемовини у листопаді 2021-го.
- Зрештою, хоча stereo і не повинен чекати документальних дозволів від KNF, співпраця проєкту з польським банком-партнером фактично призупинилася. Ймовірно, регулятор щонайменше порекомендував Vodeno та Aion, якому належить ця компанія, більш зважено поставитися до цього партнерства, припускає один зі співрозмовників. Натяк на це є і у січневому релізі KNF. «Комісія очікує, що в разі використання Banking as a Service моделей на польському ринку (за таким принципом мали співпрацювати Vodeno та stereo, – Forbes) такі субʼєкти будуть дотримуватися найвищих стандартів у виборі контрагентів, якості та правомірності їхніх послуг і маркетингових комунікацій, а також забезпечуватимуть правильну ідентифікацію субʼєкта, який фактично надає такі послуги», – йдеться у ньому.
- На момент публікації цієї статті Forbes не отримав реакції Aion на прохання прокоментувати співпрацю зі stereo. Баршчевський з KNF зазначив, що комісія не відповідатиме на питання про поточний статус stereo та можливість проєкту виправити проблеми, оскільки регулятор «не коментує конкретні кейси».
- «Якщо це є причиною блокування запуску проєкту, це може викликати лише здивування та сум, – зазначив у коментарі Forbes Гороховський. – Ми не мали наміру вводити клієнтів в оману, метою передзамовлення було лише визначити потенційний попит на продукт». Він додав, що команда stereo сподівається все ж досягти порозуміння з KNF. «Обіцяємо в майбутньому не давати їм приводів для занепокоєння, – каже Гороховський. – Все-таки 250 000 людей хочуть скористатися продуктом, і ми сподіваємося, що нам буде надана можливість обслуговувати їх і платити податки до польського бюджету».
Контекст
Вперше про плани monobank спробувати сили у Польщі стало відомо ще у листопаді 2022-го, коли експансію анонсував співвласник mono та Універсал Банку Сергій Тігіпко. Конкретика зʼявилася в середині січня: Гороховський оголосив назву нового проєкту (stereo by mono) та відкрив прийом попередніх заявок. Зараз у польського необанку зібралася база з 250 000 потенційних користувачів, уточнив він Forbes.
«У Польщі перебуває близько 3 млн українців, але, звичайно ж, ми будемо дуже раді й полякам, – пояснював у січні Гороховський вибір саме польського ринку. – Нам не терпиться здивувати їх українським рівнем банківського сервісу».
За задумом, stereo має схожий функціонал до monobank з акцентом на онлайн-послугах. Найпомітніше нововведення, яких немає на українському ринку – платна підписка на сервіс. Вона коштує 15 злотих на місяць (близько €3) і дає додаткові можливості й пільгові тарифи.
Загальна сума інвестицій у stereo у перший рік становитиме €15 млн, оцінював в інтервʼю Forbes Гороховський. Третина бюджету – платежі на користь Aion. Для виходу на точку беззбитковості банківського бізнесу в Польщі stereo має сформувати кредитний портфель на $50 млн і залучити 300 000–500 000 клієнтів, додав тоді Гороховський.
monobank запустився в Україні 22 листопада 2017-го. Станом на 12 липня 2023 року він обслуговує 7,364 млн клієнтів. Бренд monobank належить спільно групі «ТАС» Сергія Тігіпка і Fintech Band та працює на базі Універсал Банку (що входить до групи «TAC»).
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.