Польська Комісія з фінансового нагляду (KNF) має зауваження до фінтех-проєкту stereo by mono від засновників українського monobank. Він мав запуститися на польському ринку ще у березні, але цього досі не сталося. Одна з причин – невдоволення KNF маркетинговою кампанією stereo. Про це Forbes стало відомо із розмов з трьома співрозмовниками, дотичними до проєкту stereo, та у одній з державних структур. Також частково цю проблематику озвучила сама KNF у релізі, опублікованому ще у січні.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ключові факти
- У відповіді на запит Forbes, отриманій 10 липня, директор департаменту звʼязків із громадськістю KNF Яцек Баршчевський не надав додаткових коментарів, але зазначив, що загальна позиція комісії викладена саме у січневій публікації. Тоді KNF критично прокоментувала медійну активність фаундерів mono щодо запуску stereo, прямо назвавши її такою, що «може вводити в оману». Регулятор вважає, що комунікація стосовно stereo може сприйматися як анонс входу на польський банківський ринок Універсал Банку, йдеться у січневому релізі, на який у розмові з Forbes посилається представник KNF Баршчевський.
- Наявність такого зауваження підтверджують і три співрозмовники Forbes, дотичні до перемовин щодо stereo. Усі троє попросили не згадувати їх імен у цій статті через сенситивність теми та відсутність повноважень надавати офіційні коментарі з цього питання. «Регулятору не сподобалося позиціонування stereo як окремого банку, хоча він таким ще не є», – каже один із них.
- Фаундери mono вирішили заходити в Польщу без посередництва «Універсалу», а через партнерство з «дочкою» бельгійського банку Aion Vodeno, яка працює за моделлю Banking as a Service. Тобто фактично «здає в аренду» свою інфраструктуру компаніям, що не мають банківської ліцензії, але хочуть працювати на цьому ринку. Через таку структуру у KNF виникли питання і до компанії, що оперуватиме stereo з української сторони.
- Співрозмовники Forbes, як і Баршчевський з KNF, не уточнили, про що саме йдеться. Однак аналіз був настільки ретельним, що увагу комісії привернула навіть інформація про ще довоєнні перемовини про можливу купівлю monobank консорціумом на чолі з холдингом LetterOne російського бізнесмена Михайла Фрідмана та партнерів, зазначив один зі співрозмовників. Forbes повідомляв про ці перемовини у листопаді 2021-го.
- Зрештою, хоча stereo і не повинен чекати документальних дозволів від KNF, співпраця проєкту з польським банком-партнером фактично призупинилася. Ймовірно, регулятор щонайменше порекомендував Vodeno та Aion, якому належить ця компанія, більш зважено поставитися до цього партнерства, припускає один зі співрозмовників. Натяк на це є і у січневому релізі KNF. «Комісія очікує, що в разі використання Banking as a Service моделей на польському ринку (за таким принципом мали співпрацювати Vodeno та stereo, – Forbes) такі субʼєкти будуть дотримуватися найвищих стандартів у виборі контрагентів, якості та правомірності їхніх послуг і маркетингових комунікацій, а також забезпечуватимуть правильну ідентифікацію субʼєкта, який фактично надає такі послуги», – йдеться у ньому.
- На момент публікації цієї статті Forbes не отримав реакції Aion на прохання прокоментувати співпрацю зі stereo. Баршчевський з KNF зазначив, що комісія не відповідатиме на питання про поточний статус stereo та можливість проєкту виправити проблеми, оскільки регулятор «не коментує конкретні кейси».
- «Якщо це є причиною блокування запуску проєкту, це може викликати лише здивування та сум, – зазначив у коментарі Forbes Гороховський. – Ми не мали наміру вводити клієнтів в оману, метою передзамовлення було лише визначити потенційний попит на продукт». Він додав, що команда stereo сподівається все ж досягти порозуміння з KNF. «Обіцяємо в майбутньому не давати їм приводів для занепокоєння, – каже Гороховський. – Все-таки 250 000 людей хочуть скористатися продуктом, і ми сподіваємося, що нам буде надана можливість обслуговувати їх і платити податки до польського бюджету».
Контекст
Вперше про плани monobank спробувати сили у Польщі стало відомо ще у листопаді 2022-го, коли експансію анонсував співвласник mono та Універсал Банку Сергій Тігіпко. Конкретика зʼявилася в середині січня: Гороховський оголосив назву нового проєкту (stereo by mono) та відкрив прийом попередніх заявок. Зараз у польського необанку зібралася база з 250 000 потенційних користувачів, уточнив він Forbes.
«У Польщі перебуває близько 3 млн українців, але, звичайно ж, ми будемо дуже раді й полякам, – пояснював у січні Гороховський вибір саме польського ринку. – Нам не терпиться здивувати їх українським рівнем банківського сервісу».
За задумом, stereo має схожий функціонал до monobank з акцентом на онлайн-послугах. Найпомітніше нововведення, яких немає на українському ринку – платна підписка на сервіс. Вона коштує 15 злотих на місяць (близько €3) і дає додаткові можливості й пільгові тарифи.
Загальна сума інвестицій у stereo у перший рік становитиме €15 млн, оцінював в інтервʼю Forbes Гороховський. Третина бюджету – платежі на користь Aion. Для виходу на точку беззбитковості банківського бізнесу в Польщі stereo має сформувати кредитний портфель на $50 млн і залучити 300 000–500 000 клієнтів, додав тоді Гороховський.
monobank запустився в Україні 22 листопада 2017-го. Станом на 12 липня 2023 року він обслуговує 7,364 млн клієнтів. Бренд monobank належить спільно групі «ТАС» Сергія Тігіпка і Fintech Band та працює на базі Універсал Банку (що входить до групи «TAC»).
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.