Бізнесмен Дмитро Фірташ 14 листопада офіційно змінив керівництво InterMediaGroup. До наглядової ради компанії увійшов співзасновник Film.ua Group Сергій Созановський, який у 2006–2010 роках вже був головою правління «Інтера». За останні роки канал розгубив свої колись високі рейтинги і впевнено замикає трійку лідерів серед українських медіагруп. Чи вдастся Созановському повернути «Інтер» у гру?
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
У середині листопада змінилося керівництво та наглядова рада медіагрупи «Інтер». Ключові зміни: замість Ганни Безлюдної та Мирослави Караєвої до наглядової ради прийшли Сергій Коннов та Сергій Созановський.
Це не єдині важливі зміни. У липні зі списку бенефіціарів «Інтера» вийшов депутат Сергій Льовочкін, його частка перешла до Дмитра Фірташа. У результаті 61% каналу належить ТОВ «Український медіа-проєкт» (порівну володіють Дмитро Фірташ і Валерій Хорошковський), 29% – Group DF Holdings Фірташа, ще 10% ТОВ «Пегас Телебачення» Світлани Плужникової.
Перед Созановським стоїть непроста задача — повернути до життя одну з найбільших медіагруп країни. «Щоб відродити минулу велич «Інтера», туди має прийти хіба Девід Коперфільд», – іронічно коментує зміни у InterMediaGroup топменеджер компанії-конкурента, який спілкувався з Forbes на умовах анонімності.
Чи вдастся новому менеджеру здивувати медіаринок і глядачів?
Нова стара команда
Созановский зайняв свій кабінет на восьмому поверсі офісу «Інтера» на вулиці Дмитрівській наприкінці серпня, чим викликав подив у співробітників, розповідає Forbes знайомий з ситуацією співрозмовник з медіаринку на умовах анонімності. За його словами, ініціатором появи нового менеджера став Дмитро Фірташ, який попросив Созановського оцінити ефективність роботи «Інтера».
Созановський – не новачок на «Інтері». Це вже його третій прихід на канал. У 90-х разом зі своїм партнером Сергієм Конновим він заснував адвокатську контору «Коннов і Созановський». Серед інших вона обслуговувала підприємця та політика Ігоря Плужникова. Той попросив адвокатів дати лад «Інтеру».
У 2002 році Созановський разом з Віктором Мірським за прикладом європейських телевізійників створили в структурі «Інтера» компанію для виготовлення контенту, яку пізніше назвали Film.ua Group. У 2005 Плужников помер, більшість акцій «Інтера» у його спадкоємців викупив Валерій Хорошковський. Созановський, який представляв колишнього акціонера, пішов з «Інтера».
За нового керівництва, усього за рік канал втратив звання «першої кнопки країни», поступившись рейтингами каналу «1+1». Хорошковський повернув Созановського – тепер на посаду керівника каналу. «Інтер» відновив лідерство. Тоді «Інтер» транслював усі бої братів Кличків, переможний для «Шахтаря» фінал Ліги УЄФА та повернув до свого ефіру «Квартал 95», писав Forbes у 2020-му. На посаді голови правління «Інтера» Созановський працював до 2010 року.
Два важливих питання, які завжди супроводжують зміни у топових українських медіа: який контент пропонуватиме глядачам новий керівник і які відносини у нього будуть із владою?
Відповідь на перше питання – на поверхні. «Созановський – класний бізнесмен», – описує його один із топменеджерів на українському медіаринку, який погодився спілкуватися з Forbes на умовах анонімності.
Для відновлення конкурентноздатних позицій InterMediaGroup вимагатиме серіального виробництва, вважає топ-менеджер іншого українського медіа, з яким спілкувався Forbes. Поки їх нема – закуповуватимуться фільми та серіали виробництва Film.ua, прогнозує медіаексперт, який не побажав оприлюднювати своє імʼя через чутливість теми.
Созановський не спростовує, але і не підтверджує співпрацю між «Інтером» та Film.ua. «Якщо це буде вигідно, то чому й ні?», – зазначив він у бесіді з Forbes.
Чіткої відповіді на друге питання про стосунки з владою поки немає. У травні 2023 року в інтервʼю «Українській правді» Созановський підтвердив давнє знайомство з головою Офіса президента Андрієм Єрмаком. «Я вже і не згадаю, коли ми познайомились з Андрієм Єрмаком, – казав співзасновник Film.ua Group. – Він – юрист, я – юрист в минулому, десь, можливо на юридичному полі зустрічались».
Чотири медіаменеджера, опитаних Forbes, зазначають, що у зміні керівництва «Інтера» може бути зацікавлена медіакоманда Офісу президента. Новий керівник буде інструментом, через який ОП впливатиме на канал, каже один з опитаних Forbes медіаменеджерів. «Созановський взаємодіє в тому числі з Офісом президента, але це не означає, що Офіс взяв Созановського під контроль», – вважає інший медіаменеджер.
Не потрібно шукати чорну кішку там, де її немає, заперечує Созановський. «Нема чого брати під контроль, – додає він. – Сукупна доля InterMediaGroup – 5%».
Як колишня «перша кнопка країни» дійшла до такого життя?
Падіння «головного канала країни»
У 2013 році Ганна Безлюдна повернулась на InterMediaGroup, тоді вже було помітне падіння рейтингів по телепереглядам «Інтера», каже екс-керівник одного з департаментів «Інтера», який не бажає оприлюднювати своє імʼя.
У 2013 році «Інтер» займав друге місце серед українських каналів з часткою 10%. На першому був «СТБ» – 11,5%. Щоб покращити позиції, Дмитро Фірташ і Сергій Льовочкін, які зʼявились серед акціонерів групи, залучили Ганну Безлюдну, яка працювала на каналі з кінця 90-х.
«Зусилля, які вона робила, не призвели до повернення лідерства – розповідає Forbes один з ексменеджерів каналу. – Більше того, традиційна аудиторія «Інтеру» географічно більше зосереджена на сході і на півдні, а на перші ролі там вийшов канал «Україна», який був схожий за профілем на «Інтер».
Велика війна і запуск телемарафона сплутали карти всім українським медіагрупам. Але конкуренти оговтались швидше. За даними Nielsen, які оприлюднив «Детектор медіа», за тиждень, 23–29 жовтня, перші два місця утримують Starlightmedia – 25,6% і медіагрупа «1+1» – 18%. InterMediaGroup – далеко позаду з часткою 5,5%.
У Топ-10 каналів по переглядам з InterMediaGroup потрапив лише НТН з часткою 2,73%. Лідерство утримує «СТБ» – його частка 8,5%.
Всередині власної групи «Інтер» за 11 місяців 2023-го зайняв частку у 9,6%, каже директор з ТБ-інвестицій та баїнга Razom Group Ігор Полосьмак.
Як пояснити низькі позиціі групи Фірташа? З початку великої війни InterMediaGroup не запустив майже жодної прем’єри. Канали К2, Zoom та «Інтер» транслюють марафон «Єдині новини». На інших з умовно нових було лише два проєкти – «Історії війни» та «Шукаю тебе», адаптовані під актуальні події.
Враховуючи введення воєнного стану, «Інтер» вирішив «тимчасово припинити» виробництво телепрограм та купівлю прав на контент, випливає з протоколу загальних зборів «Інтера» 29 червня. Винятком стало лише виробництво телепередач, які інформують глядачів про ситуацію в Україні і світі після початку повномасштабного вторгнення. Трансляція «Єдиного марафону» до кінця 2023 року «або до закінчення воєнного стану» є основним завданням телеканалу, зазначили учасники зборів.
Що це означає для групи? Наприкінці 2022 року рекламні блоки «Інтеру» були заповнені на 40%, казав Forbes директор із ТБ-інвестицій та баїнгу Razom Group Ігор Полосьмак. У StarLightMedia та «1+1 Media» в той самий період – на 86%.
У телебаченні є «принцип велосипедиста»: ти тримаєш штурвал, поки крутиш педалі, каже Forbes один з медіаменеджерів на умовах анонімності.
«Утримається на плаву той, хто проявляє більшу гнучкість, а у «Інтера» завжди з цим були проблеми», – додає він.
«Наших рекламодавців в ефірі можна перерахувати на пальцях однієї руки», – розповідав Forbes наприкінці 2022 року Дмитро Дутчин, директор з маркетингу та продажу сейлс-хаусу Space Media, продає рекламу на «Інтері».
Канал умовно пішов з рекламного ринку, бо не викликає інтересу у рекламодавців, констатує топменеджер однієї з медіагруп, який попросив не називати його імені. «Фактично їхня історія закінчилася», – додає він.
З рекламодавцями ніхто не комунікував, пояснює Созановський. «Як можна розмовляти з групою каналів, які не оновлюють закупівлі, які нічого не виробляють?», – зазначає він.
Скільки заробляє «Інтер»
З 2006 по 2008 рік медіагрупа «Інтер» генерувала понад $100 млн прибутку на рік, розповідав Созановський. Зараз ці цифри можуть викликати у власників і менеджмента сумну посмішку.
За підрахунками Forbes, у 2022 році всі канали InterMediaGroup отримали сукупний дохід у 883 млн грн – це на 42% менше, ніж у 2021 році, випливає з даних сервісу YouСontrol. Для порівняння: сукупний дохід лідера переглядів, каналів Starlightmedia Віктора Пінчука, у минулому році становив 2,1 млрд грн.
Справи саме «Інтера» теж йдуть не дуже. Останнім вдалим роком для канала став 2020-й: він показав прибуток 177,3 млн грн, зазначається у протоколі загальних зборів. У 2021-му – збиток 233 млн грн, у 2022-му ще гірше – мінус 552,9 млн грн.
При цьому всі фінансові результати українських медіа, як правило, враховують дотації з боку акціонерів. До повномасштабної війни утримання інформаційно-розважального каналу в середньому обходилося у $800 000–1 000 000 в місяць, розповідав Forbes експерт громадського об’єднання «Інформаційна спільнота» Андрій Соломаха. Додатково $200 000–300 000 потрібно на лінійку дорогих розважальних шоу.
В протоколі зборів акціонерів «Інтера» перелічується ціла низка компаній, які надавали каналу поворотну або безповоротну фінансову допомогу. Серед них кілька підприємств, які напряму асоціюються з Фіташем, – «Концерн Стірол», «РГК Трейдінг» та «ЙеЕнергія».
Зараз і Фірташ, і його основний бізнес переживають не найкращі часи. У 2014-му Фірташа заарештувала австрійська поліція на запит Міністерства юстиції США. Власник групи останні кілька років перебуває у Відні під підпискою про невиїзд та заставою €125 млн. Відтоді Фірташ оскаржує свою екстрадицію до США, де йому загрожує 50 років увʼязнення. США його звинувачують у справі про хабарі на майже $18,5 млн під час отримання ліцензії на видобуток титанової руди в Індії.
Хімічний холдинг Ostchem нині у скрутному становищі. Ще у 2014-му компанія втратила контроль над «Стиролом», розташованим у Горлівці. Навесні 2022-го Печерський суд передав до АРМА 20 облгазів, які входили в «Регіональну газову компанію» (РГК). Тепер їх по черзі передають Нафтогазу України. У липні 2022-го російські війська майже зруйнували сєвєродонецький «Азот» – один із найбільших у Європі виробників аміаку та міндобрив. Forbes оцінював втрати заводу у $50–60 млн.
Тим не менш підтримка групи може продовжитись, випливає з протоколу зборів.
«Інтер» на дні, підняти його – це десятки якщо не більший розряд мільйонів доларів», – розмірковує топ-менеджер іншої медіаргупи.
Созановський вирішуватиме справи поступово. Першочергова задача – утримати групу на плаву та думати над новим курсом, розповів він в інтерв’ю Forbes. «Наскільки зможу, намагатимуся бути корисним для бенефіціара», – запевняє Созановський.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.