Категорія
Компанії
Дата

Тиха революція в «Інтері». Фірташ змінив топменеджерку, яка керувала каналом останні десять років. Чи повернеться до життя колишня «перша кнопка країни»

7 хв читання

Співвласник Film.ua Group Сергій Созановський /колаж Анастасія Левицька

Співвласник Film.ua Group Сергій Созановський Фото колаж Анастасія Левицька

Бізнесмен Дмитро Фірташ 14 листопада офіційно змінив керівництво InterMediaGroup. До наглядової ради компанії увійшов співзасновник Film.ua Group Сергій Созановський, який у 2006–2010 роках вже був головою правління «Інтера». За останні роки канал розгубив свої колись високі рейтинги і впевнено замикає трійку лідерів серед українських медіагруп. Чи вдастся Созановському повернути «Інтер» у гру?

⚡️Даруємо 40% знижки на річну підписку на сайт Forbes. Ціна зі знижкою — 1079 грн/рік. Діє з промокодом JUNE до 23.06 Оформлюйте зараз за цим посиланням

У середині листопада змінилося керівництво та наглядова рада медіагрупи «Інтер». Ключові зміни: замість Ганни Безлюдної та Мирослави Караєвої до наглядової ради прийшли Сергій Коннов та Сергій Созановський. 

Це не єдині важливі зміни. У липні зі списку бенефіціарів «Інтера» вийшов депутат Сергій Льовочкін, його частка перешла до Дмитра Фірташа. У результаті 61% каналу належить ТОВ «Український медіа-проєкт» (порівну володіють Дмитро Фірташ і Валерій Хорошковський), 29% – Group DF Holdings Фірташа, ще 10% ТОВ «Пегас Телебачення» Світлани Плужникової. 

Перед Созановським стоїть непроста задача — повернути до життя одну з найбільших медіагруп країни. «Щоб відродити минулу велич «Інтера», туди має прийти хіба Девід Коперфільд», – іронічно коментує зміни у InterMediaGroup топменеджер компанії-конкурента, який спілкувався з Forbes на умовах анонімності.

Чи вдастся новому менеджеру здивувати медіаринок і глядачів?

Нова стара команда

Созановский зайняв свій кабінет на восьмому поверсі офісу «Інтера» на вулиці Дмитрівській наприкінці серпня, чим викликав подив у співробітників, розповідає Forbes знайомий з ситуацією співрозмовник з медіаринку на умовах анонімності. За його словами, ініціатором появи нового менеджера став Дмитро Фірташ, який попросив Созановського оцінити ефективність роботи «Інтера». 

Созановський – не новачок на «Інтері». Це вже його третій прихід на канал. У 90-х разом зі своїм партнером Сергієм Конновим він заснував адвокатську контору «Коннов і Созановський». Серед інших вона обслуговувала підприємця та політика Ігоря Плужникова. Той попросив адвокатів дати лад «Інтеру».

У 2002 році Созановський разом з Віктором Мірським за прикладом європейських телевізійників створили в структурі «Інтера» компанію для виготовлення контенту, яку пізніше назвали Film.ua Group. У 2005 Плужников помер, більшість акцій «Інтера» у його спадкоємців викупив Валерій Хорошковський. Созановський, який представляв колишнього акціонера, пішов з «Інтера». 

За нового керівництва, усього за рік канал втратив звання «першої кнопки країни», поступившись рейтингами каналу «1+1». Хорошковський повернув Созановського – тепер на посаду керівника каналу. «Інтер» відновив лідерство. Тоді «Інтер» транслював усі бої братів Кличків, переможний для «Шахтаря» фінал Ліги УЄФА та повернув до свого ефіру «Квартал 95», писав Forbes у 2020-му. На посаді голови правління «Інтера» Созановський працював до 2010 року.

Два важливих питання, які завжди супроводжують зміни у топових українських медіа: який контент пропонуватиме глядачам новий керівник і які відносини у нього будуть із владою?

Відповідь на перше питання – на поверхні. «Созановський – класний бізнесмен», – описує його один із топменеджерів на українському медіаринку, який погодився спілкуватися з Forbes на умовах анонімності.

Співвласник Film.ua Group Сергій Созановський /оброблено та доповнено за допомогою ШІ (штучного інтелекту) Photoshop Beta

Співвласник Film.ua Group Сергій Созановський Фото оброблено та доповнено за допомогою ШІ (штучного інтелекту) Photoshop Beta

Для відновлення конкурентноздатних позицій InterMediaGroup вимагатиме серіального виробництва, вважає топ-менеджер іншого українського медіа, з яким спілкувався Forbes. Поки їх нема – закуповуватимуться фільми та серіали виробництва Film.ua, прогнозує медіаексперт, який не побажав оприлюднювати своє імʼя через чутливість теми. 

Созановський не спростовує, але і не підтверджує співпрацю між «Інтером» та Film.ua. «Якщо це буде вигідно, то чому й ні?», – зазначив він у бесіді з Forbes. 

Чіткої відповіді на друге питання про стосунки з владою поки немає. У травні 2023 року в інтервʼю «Українській правді» Созановський підтвердив давнє знайомство з головою Офіса президента Андрієм Єрмаком. «Я вже і не згадаю, коли ми познайомились з Андрієм Єрмаком, – казав співзасновник Film.ua Group. – Він – юрист, я – юрист в минулому, десь, можливо на юридичному полі зустрічались». 

Чотири медіаменеджера, опитаних Forbes, зазначають, що у зміні керівництва «Інтера» може бути зацікавлена медіакоманда Офісу президента. Новий керівник буде інструментом, через який ОП впливатиме на канал, каже один з опитаних Forbes медіаменеджерів. «Созановський взаємодіє в тому числі з Офісом президента, але це не означає, що Офіс взяв Созановського під контроль», – вважає інший медіаменеджер. 

Не потрібно шукати чорну кішку там, де її немає, заперечує Созановський. «Нема чого брати під контроль, – додає він. – Сукупна доля InterMediaGroup – 5%».

Як колишня «перша кнопка країни» дійшла до такого життя? 

Падіння «головного канала країни»

У 2013 році Ганна Безлюдна повернулась на InterMediaGroup, тоді вже було помітне падіння рейтингів по телепереглядам «Інтера», каже екс-керівник одного з департаментів «Інтера», який не бажає оприлюднювати своє імʼя. 

У 2013 році «Інтер» займав друге місце серед українських каналів з часткою 10%. На першому був «СТБ» – 11,5%. Щоб покращити позиції, Дмитро Фірташ і Сергій Льовочкін, які зʼявились серед акціонерів групи, залучили Ганну Безлюдну, яка працювала на каналі з кінця 90-х. 

«Зусилля, які вона робила, не призвели до повернення лідерства – розповідає Forbes один з ексменеджерів каналу. – Більше того, традиційна аудиторія «Інтеру» географічно більше зосереджена на сході і на півдні, а на перші ролі там вийшов канал «Україна», який був схожий за профілем на «Інтер».

Велика війна і запуск телемарафона сплутали карти всім українським медіагрупам. Але конкуренти оговтались швидше. За даними Nielsen, які оприлюднив «Детектор медіа», за тиждень, 23–29 жовтня, перші два місця утримують Starlightmedia – 25,6% і медіагрупа «1+1» – 18%. InterMediaGroup – далеко позаду з часткою 5,5%.

У Топ-10 каналів по переглядам з InterMediaGroup потрапив лише НТН з часткою 2,73%. Лідерство утримує «СТБ» – його частка 8,5%. 

Скільки заробили найбільші телегрупи у 2022 році

Скільки заробили найбільші телегрупи у 2022 році

Всередині власної групи «Інтер» за 11 місяців 2023-го зайняв частку у 9,6%, каже директор з ТБ-інвестицій та баїнга Razom Group Ігор Полосьмак.

Як пояснити низькі позиціі групи Фірташа? З початку великої війни InterMediaGroup не запустив майже жодної прем’єри. Канали К2, Zoom та «Інтер» транслюють марафон «Єдині новини». На інших з умовно нових було лише два проєкти – «Історії війни» та «Шукаю тебе», адаптовані під актуальні події. 

Враховуючи введення воєнного стану, «Інтер» вирішив «тимчасово припинити» виробництво телепрограм та купівлю прав на контент, випливає з протоколу загальних зборів «Інтера» 29 червня. Винятком стало лише виробництво телепередач, які інформують глядачів про ситуацію в Україні і світі після початку повномасштабного вторгнення. Трансляція «Єдиного марафону» до кінця 2023 року «або до закінчення воєнного стану» є основним завданням телеканалу, зазначили учасники зборів. 

Що це означає для групи? Наприкінці 2022 року рекламні блоки «Інтеру» були заповнені на 40%, казав Forbes директор із ТБ-інвестицій та баїнгу Razom Group Ігор Полосьмак. У StarLightMedia та «1+1 Media» в той самий період – на 86%.

У телебаченні є «принцип велосипедиста»: ти тримаєш штурвал, поки крутиш педалі, каже Forbes один з медіаменеджерів на умовах анонімності. 

«Утримається на плаву той, хто проявляє більшу гнучкість, а у «Інтера» завжди з цим були проблеми», – додає він. 

«Наших рекламодавців в ефірі можна перерахувати на пальцях однієї руки», – розповідав Forbes наприкінці 2022 року Дмитро Дутчин, директор з маркетингу та продажу сейлс-хаусу Space Media, продає рекламу на «Інтері». 

Канал умовно пішов з рекламного ринку, бо не викликає інтересу у рекламодавців, констатує топменеджер однієї з медіагруп, який попросив не називати його імені. «Фактично їхня історія закінчилася», – додає він.

З рекламодавцями ніхто не комунікував, пояснює Созановський. «Як можна розмовляти з групою каналів, які не оновлюють закупівлі, які нічого не виробляють?», – зазначає він.

Скільки заробляє «Інтер»

З 2006 по 2008 рік медіагрупа «Інтер» генерувала понад $100 млн прибутку на рік, розповідав Созановський. Зараз ці цифри можуть викликати у власників і менеджмента сумну посмішку. 

За підрахунками Forbes, у 2022 році всі канали InterMediaGroup отримали сукупний дохід у 883 млн грн – це на 42% менше, ніж у 2021 році, випливає з даних сервісу YouСontrol. Для порівняння: сукупний дохід лідера переглядів, каналів Starlightmedia Віктора Пінчука, у минулому році становив 2,1 млрд грн. 

Справи саме «Інтера» теж йдуть не дуже. Останнім вдалим роком для канала став 2020-й: він показав прибуток 177,3 млн грн, зазначається у протоколі загальних зборів. У 2021-му – збиток 233 млн грн, у 2022-му ще гірше – мінус 552,9 млн грн.  

При цьому всі фінансові результати українських медіа, як правило, враховують дотації з боку акціонерів. До повномасштабної війни утримання інформаційно-розважального каналу в середньому обходилося у $800 000–1 000 000 в місяць, розповідав Forbes експерт громадського об’єднання «Інформаційна спільнота» Андрій Соломаха. Додатково $200 000–300 000 потрібно на лінійку дорогих розважальних шоу.

В протоколі зборів акціонерів «Інтера» перелічується ціла низка компаній, які надавали каналу поворотну або безповоротну фінансову допомогу. Серед них кілька підприємств, які напряму асоціюються з Фіташем, – «Концерн Стірол», «РГК Трейдінг» та «ЙеЕнергія».

Дмитро Фірташ

Дмитро Фірташ

Зараз і Фірташ, і його основний бізнес переживають не найкращі часи. У 2014-му Фірташа заарештувала австрійська поліція на запит Міністерства юстиції США. Власник групи останні кілька років перебуває у Відні під підпискою про невиїзд та заставою €125 млн. Відтоді Фірташ оскаржує свою екстрадицію до США, де йому загрожує 50 років увʼязнення. США його звинувачують у справі про хабарі на майже $18,5 млн під час отримання ліцензії на видобуток титанової руди в Індії.

Хімічний холдинг Ostchem нині у скрутному становищі. Ще у 2014-му компанія втратила контроль над «Стиролом», розташованим у Горлівці. Навесні 2022-го Печерський суд передав до АРМА 20 облгазів, які входили в «Регіональну газову компанію» (РГК). Тепер їх по черзі передають Нафтогазу України. У липні 2022-го російські війська майже зруйнували сєвєродонецький «Азот» – один із найбільших у Європі виробників аміаку та міндобрив. Forbes оцінював втрати заводу у $50–60 млн. 

Тим не менш підтримка групи може продовжитись, випливає з протоколу зборів. 

«Інтер» на дні, підняти його – це десятки якщо не більший розряд мільйонів доларів», – розмірковує топ-менеджер іншої медіаргупи.

Созановський вирішуватиме справи поступово. Першочергова задача – утримати групу на плаву та думати над новим курсом, розповів він в інтерв’ю Forbes. «Наскільки зможу, намагатимуся бути корисним для бенефіціара», – запевняє Созановський.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні