Джефф Безос пішов з посади гендиректора Amazon майже два роки тому, попередньо обрав своїм наступником давнього співробітника компанії Енді Джессі. Із новим керівником гігант е-комерції показав неоднозначні результати. Financial Times зробив детальний розбір роботи нового гендиректора Amazon. Forbes обрав найцікавіше з матеріалу.
З часу приходу на головну посаду в Amazon Енді Джессі ринкова вартість гіганта е-комерції зменшилася майже вдвічі. А доходи від онлайн-продажів минулого року впали вперше за 28-річну історію компанії. Через такі результати довелося звільнити 18 000 співробітників – це найбільша хвиля скорочень серед техногігантів.
Крім того, комбінація високих витрат і зменшення попиту призвела до того, що у 2022-му компанія повідомила про $2,7 млрд чистого збитку. Довгостроковий борг перевищує наявні у компанії готівку, еквіваленти готівки та гроші з обмеженим правом користування.
Джессі не панікує з приводу проблем. «Компаніям, які давно існують, доводиться пристосовуватися й досягати успіхів за різних обставин», – каже він Financial Times.
Ковідний бум
Закриття традиційних магазинів і локдаун по всьому світу пішли на користь електронній комерції. Бум онлайн-продажів дав Amazon змогу швидко та суттєво розширитися.
Лише за 18 місяців компанія вдвічі збільшила свою логістичну мережу, відкрила сотні нових складів, центрів доставки й навіть хаб для повітряних вантажів. Amazon найняв десятки тисяч працівників першого фронту; на піку в компанії працювало 1,7 млн людей, не враховуючи водіїв доставки та інших підрядників.
Нові напрями бізнесу, такі як продукти харчування, реклама й охорона здоровʼя, перебували на стадії раннього розвитку, але готувалися стати «стовпами» компанії.
Угода на $8,45 млрд про придбання студії MGM продемонструвала прагнення Amazon створювати відеоконтент, як і серіал «Володар перснів» за $1 млрд і мільярди доларів на права на трансляцію ігор НФЛ і англійської Премʼєрліги.
Саме коли очікувалося, що всі ці чималі витрати почнуть окупатися, настрої змінилися не на краще. Джессі звинувачує у цьому зовнішні чинники: «Ми думали, що виходимо з пандемії, аж ось прийшов омікрон, далі почалася війна в Україні, хвиля звільнень, інфляція та теперішня економіка. Сталося багато того, що ніхто не очікував».
Величезне розширення Amazon під час пандемії призвело до того, що тепер у компанії більша логістична мережа, ніж потрібно. Джессі каже, що на той час вони розуміли ймовірність такої проблеми у майбутньому, але вирішили діяти в інтересах споживачів.
Amazon стверджує, що переважно оптимізувала кількість працівників першої лінії. Але скорочення витрат вимагало економії і на білих комірцях: інженерах, менеджерах продукту, рекрутерах.
Серед американських техногігантів у Amazon відбулася найбільша хвиля звільнень – 18 000 по всьому світу. Джессі каже, що компанія «не має намірів влаштовувати ще одну хвилю скорочень».
Метод Джессі
У питанні операцій Джессі мало що змінив порівняно з попереднім гендиректором. Як і в питанні ключових принципів лідерства, таких як «ощадливість» і «одержимість клієнтом». Але новий гендиректор додав і свої два принципи:
- «Ми повинні бути свідомими та уважними до другорядних наслідків наших дій». Йдеться про вплив компанії переважно на планету.
- «Amazon повинен стати найкращим роботодавцем у світі». Цей принцип додався після того, як у квітні 2022-го компанією несподівано прокотився рух за профспілку.
За словами Джессі, він принаймні раз на тиждень розмовляє з Джеффом Безосом, своїм попередником і найбільшим індивідуальним акціонером (9,7% частка) Amazon. Ті, хто знайомий із стилем управління Джессі, кажуть Джессі й Безос відрізняються своєю зовнішньою політикою відносно компанії. У той час як Безос переважно уникав політичних кулуарів, Джессі нерідко можна побачити у Вашингтоні.
Джессі розповідає, що намагається зрозуміти занепокоєння, яке виникає відносно його компанії, а також бути якомога більш відкритим. «Якщо не розповідати про те, що відбувається з компанією, люди самі заповнять цей вакуум. Тому ми робимо все, щоб діалог був відкритий», – пояснює він.
Поки що така політика не принесла бажаних результатів із законодавцями, адже великі покупки Amazon все ще в стані розгляду. Угода на $3,9 млрд на покупку американської мережі клінік першої ланки OneMedical перебуває на стадії глибшого розгляду, як і угода на $1,7 млрд на купівлю iRobot, виробника роботів-пилососів Roomba.
Згідно з кількома повідомленнями в ЗМІ, Федеральна торгова комісія США розглядає можливість широкого позову проти деяких практик компанії. Зокрема комісію непокоїть ставлення до мільйонів сторонніх продавців, які поширюють свої товари через маркетплейс Amazon. ФТК відмовилася коментувати цю справу.
«Нам потрібно працювати в межах ситуації, яка нам випала, – говорить Джессі. – Завершення угоди може зайняти більше часу, ніж зазвичай або ніж нам хотілося. Але що є, то є, і ми надалі рухатимемося вперед».
Перспективи
Експерти також придивляються до компанії, щоб зрозуміти, в яких напрямах Amazon планує розширюватися.
Хоча штучний інтелект і технології машинного навчання допомагають в роботі AWS і самих операцій компанії, прихильники Amazon хвилюються, що гігант е-комерції відстав від Microsoft і Google у перегонах за «генеративний» ШІ.
Джессі каже, що бачить «нагоди» у роботі з меншими компаніями в індустрії ШІ, але більше не пояснив. Знаємо про те, що Stability AI, конкурент OpenAI, вже інтегрує своє ПЗ із платформою AWS.
Не можна забувати і про не надто вдалий бізнес із фізичними супермаркетами. За пʼять років із часу покупки мережі Whole Foods за $13,7 млрд Amazon все ще не знайшов спосіб переосмислити фізичний ритейл. Доходи з фізичних магазинів Amazon за цей період виросли лише на 10%.
Компанія експериментувала з невеликими магазинами Amazon Go, в яких камери відслідковують товари, які бере покупець, і автоматично списують гроші з картки клієнта. Ця технологія працює дуже точно, але спроби продати її іншим ритейлерам дали невеликі результати.
Компанія відкрила мережу магазинів Amazon Fresh, що за розміром нагадують традиційні супермаркети; ця мережа також мала бути мініцентрами дистрибуції для онлайн-покупців. Попри плани відкрити сотні таких магазинів, відкрили лише кілька десятків.
«Ми багато експериментуємо, і деякі експерименти дуже обнадійливі», – вважає Джессі.
Рекламний бізнес компанії, на який Джессі ставить у майбутньому, процвітає. У 2022-му продажі реклами принесли майже $38 млрд.
Підписка Prime
Геніальним кроком Безоса було запровадження підписки Prime. У 2005-му вона запускалася як підписка для безкоштовної та швидкої доставки, але тепер включає розваги, відеоігри, а віднедавна й медицину. Минулого року доходи від «послуг на підписці» – переважно Prime – склали $35,2 млрд, що на 11% більше, ніж у 2021-му, хоча це повільніше зростання, ніж у попередні роки.
Утримати підписників на Prime вкрай важливо, адже вони купують частіше та витрачають більше за тих, хто не на підписці Prime. Amazon не розкриває кількість підписників, але за оцінкою Insider Intelligence, у США їх приблизно 90 млн.
Вперше за кілька років Amazon підняв ціну на Prime, тому компанія усіма способами намагається переконати клієнтів у цінності підписки, а це дорога та нескінченна робота.
Так, у 2022-му Amazon витратив $17 млрд на розважальний контент, що на $4 млрд більше, ніж у 2021-му. І хоча це привабило велику кількість переглядів і глядачів (серіал «Володар перстнів» подивилися 100 мільйонів глядачів), відгуки критиків були змішаними.
Наприклад, у Amazon була лише одна номінація на «Оскар» цього року, а у Netflix –16. А на церемонії «Еммі» компанію обійшли майже всі стримінгові платформи.
Amazon також виступає маркетплейсом для інших стримінгів, віддаючи їм комісійні, коли користувачі додають канали, такі як HBO, Showtime чи PBS.
Джессі розповів, що мета компанії полягає у тому, щоб «забезпечити найкращий вибір стримінгового контенту». «Так, – додає він, – ми сподіваємося, що до цього вибору входитимуть й наші оригінальні проєкти, але і чужі ми не оминемо увагою».
У питанні короткострокової перспективи аналітики відзначають поліпшення досвіду користування AWS під час роботи Джессі.
«Думаю, що його не надто цікавлять ризиковані проєкти без гарантованого успіху, тому він зосередиться на більш прибуткових і перевірених», – сказав про Джессі Брент Тілл, аналітик Jefferies.
Те саме сказав Джессі аналітикам, які зібралися під час останнього звіту компанії, назвавши свої основні пріоритети в роботі Amazon: зменшення витрат, збільшення наповненості підписки Prime, утримання низьких цін і пришвидшення доставки.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.