Навесні 2021-го співробітники харківського відділення Державної служби України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів прийшли з позаплановою перевіркою на відділення «Нової Пошти» №49 (Харків) і №3 (Чугуїв, Харківської області). Привід – скарги від двох клієнтів на те, що на пошті пошкодили посилку вартістю 500 грн, і на те, що клієнта обрахували на відділенні, пояснюється в прес-релізі Держспоживслужби.
Чиновники не змогли підтвердити достовірність скарг. «Нова Пошта» (НП) не надала документи й пояснення, необхідні для всебічної перевірки звернення громадян», – сказано в пресрелізі головного управління харківського підрозділу Держспоживслужби. Підприємство звинуватили в створенні перешкод у розслідуванні і нарахували штраф в 325,9 млн грн.
Компанія вже подала позов до суду на дії перевіряючих, скаргу до Держспоживслужби і звернулася до омбудсмена й міжнародних правозахисних організацій, стверджує її пресслужба.
Пізніше в Держспоживслужбі пояснили, що сума складається з двох штрафів. Відділення №49 оштрафували на 151 млн грн, а №3 – на 174 млн грн. У пресрелізі наголошується, що чиновники просили керівництво відділення надати документи для перевірки. На це в компанії було три дні. «Це не було зроблено, що є порушенням п.8 ст. 23 Закону України «Про захист прав споживачів» – були створені перешкоди законній діяльності посадових осіб», – йдеться в пресрелізі відомства.
Крім того, «Новій Пошті» відправили лист із запрошенням на розгляд справи про накладення штрафних санкцій, кажуть у Держспоживслужбі. Заперечень не надійшло, і представники НП на розгляд справи не зʼявилися. Штраф призначили максимальний із можливих – 10% вартості продукції, реалізованої юридичною особою за попередній календарний місяць. «Контролюючий орган визначає відсоток на свій розсуд, – каже керуючий партнер юридичної компанії Grishakov Law Company Олександр Гришаков. – За законом за створення перешкод Держспоживслужба може нарахувати штраф від 1% до 10% від обороту компанії за останній місяць».
Виручка ТОВ «Нова Пошта» за 2020 рік – $598 млн. З урахуванням цього максимальний штраф, передбачений законом, не може перевищувати $5 млн (за курсом на 1 червня 2021-го – 136 млн грн).
«Перевіряючий вручив документи про перевірку керівнику відділення», – написала в Facebook директор із корпоративних комунікацій групи ПП Олена Плахова. Він не був уповноважений приймати документи від співробітників Держспоживслужби і надавати їм документи НП, зазначає Плахова. Керівник відділення запропонував чиновникам звернутися до головного керівництва.
Крім того, було порушено й процедуру перевірки. Представник будь-якого контролюючого органу під час здійснення перевірки повинен розписатися в спеціальному журналі. Цього зроблено не було. У Держспоживслужбі на це кажуть, що все було законно й фіксувалося на відео.
«Акт про штраф теж було складено з порушеннями, – зазначає пресслужба НП. – Там не вказано, в чому саме компанія перешкоджала перевіряючому органу, і не вказано дату правопорушення». У НП також вважають неправомірним, що штраф було розраховано від обороту всієї компанії, а не відділення, в якому здійснювалася перевірка.
Якщо співробітник відділення не порушив посадову інструкцію і запропонував перевіряючим звʼязатися з уповноваженою особою, то компанія виграє справу, вважає юрист Олександр Гришаков. За його оцінкою, процес може тривати від пів року до півтора років. «Якби чиновники довели, що «Нова Пошта» винна в пошкодженні посилки, то штраф становив би 5000 грн», – каже юрист. Він зазначає, що Держспоживслужба частіше приходить із позаплановими перевірками за елементарним скаргами, бо до планової перевірки компанія може підготуватися.
Штраф, виписаний НП, входить до десятки найбільших за останні три роки. У 2019 році Антимонопольний комітет України оштрафував учасників ринку тютюну на 6,5 млрд грн за антиконкурентні дії. В 2021-му Верховний Суд України скасував накладені на табачників штрафи. В 2021-му АМКУ виписав Укрнафті й Укртатнафті штраф на 4,7 млрд грн, а учасникам ринку енерговугілля – на 775 млн грн.
На наступний день після заяв «Нової пошти» глава Держспоживслужби Владислава Рутицька заявила, що провела внутрішнє розслідування. «Такого штрафу не буде, — написала вона в Facebook. — Бо він неадекватний порушенню. Юристи готують відповідне рішення». З «винуватцями» скандалу Рутицька пообіцяла розібратися. «Мене особисто цікавлять мотиви такого рішення», — підкреслила вона.
Позиція глави Госпотребслужби додана після публікації матеріалу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.