23 листопада Росія влаштувала сьому масовану ракетну атаку, ціллю якої стала енергетична інфраструктура. Велика частина країни залишилась без світла, води, газу. Атаки можуть повторитись та знову призвести до часткових блекаутів. Українські IT-компанії побудували сценарії, за якими їхні команди зможуть залишатися в комфорті та працювати
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
У середині листопада співробітники київської IT‐компанії appflame почали виїздити до готелей на заході України. Рішення не було раптовим: у appflame стежили за перебігом подій та консультувалися з працівниками інфраструктурної галузі. «Це був зважений план, який ми будували на випадок серйозної загрози блекауту», – каже CMO компанії Дмитро Гребенніков.
Бронювання готелів у безпечніших регіонах почали завчасно. Головна вимога – автономність. Appflame, у якій працює 270 людей, покривають витрати на проживання співробітників і дають їм можливість приїхати з близькими. У випадку блекауту команда IT-компанії зможе залишатися в готелях на заході України, скільки необхідно. «Сподіваємось, це не займе більше двох місяців, – каже Гребенніков. – Але компанія готова до того, що це може бути довше».
Більше половини команди Appflame досі працює з офісу в Києві. У випадку колапсу співробітники з родинами зможуть жити там 10 днів. «Є запаси їжі та води, ліки, теплий одяг та речі, – перераховує Гребенніков. – А генератори та Starlink – уже частина нашої рутини». У разі необхідності запаси можна поповнити, і команда зможе залишитися в офісі довше.
Як компанії обирають план на випадок тотального блекауту? Релокація не може бути примусовою: з різних причин не всі можуть залишити місто. Бізнеси пишуть гібридні стратегії, готуючи місця для переїзду, перетворюючи офіси на автономні локації та допомагаючи співробітникам підготувати власні оселі до повних відключень.
Офіс стає тимчасовим житлом
«У випадку тотального блекауту офіс стане платформою, де колеги з родинами зможуть залишитися», – каже адміністративна директорка Genesis Юлія Віннікова. Головний офіс – завжди точка збору для команди. У випадку повного відключення систем співробітники зможуть там жити, переконана Віннікова. В компанії працює понад 3000 людей.
90% офісів проєктів Genesis обладнані генераторами, а головний офіс – двома: основним та резервним, які також живлять системи опалення та водопостачання. Є бойлери та душові кабіни з резервом технічної води. «Звісно, буде не так, як у звичному житті, але ми стараємось по максимуму зберігати все, як раніше», – каже Віннікова.
Підготуватись до найгіршого – значить, знизити рівні переживань команди. «Ми не оцінюємо ані ризики блекауту, ані ризики ядерки. Ми не знаємо», – каже керівниця команди комунікацій в EVO Юлія Новаченко. Але коли в тебе є план Б, зібрана валіза і підготовлена готівка, рівень тривожності зменшується, додає вона.
Офіс EVO готовий до автономності. Закуплено запаси їжі, води та пального. У перший тиждень війни в офісі вже жили співробітники з родинами та домашніми тваринами – нині там працюють генератори, на двох поверхах є душові кабіни, всередині приміщення можна готувати їжу. В компанії працюють близько 800 людей.
Складно точно передбачити, скільки людей захоче залишитися, та створити для всіх комфортні умови. Але в EVO працюють над цим: облаштовують зони для підзарядки, роботи й відпочинку, окрему локацію передбачили під спальні місця. «Можна зайняти якусь із переговорок, спати на наших диванах чи карематах, – каже Новаченко. – Офіс відкритий як тимчасовий пункт розміщення». На нинішніх запасах він може бути повністю автономним щонайменше два тижні, а з доступом до пального – довше.
В офісі Genesis можна буде жити два-три тижні. Альтернатива – зупинитись у київських готелях, з якими компанія домовилася щодо кімнат. «Вони не зафіксовані за конкретним співробітником, – пояснює Віннікова. – Сьогодні поживе одна родина, завтра – інша». Тим, хто живе у приватних будинках, Genesis допомагають закупити генератори, зарядні станції та батареї.
Організувати тимчасовий переїзд
Восени київська команда IT-компанії Jooble переїхала. Новий офіс менший за той, у якому компанія працювала до війни. Він обладнаний генераторами, в ньому є базові запаси води та їжі. Jooble має офісні приміщення також у Луцьку та Ужгороді. Останній нині пустий, але його продовжують підтримувати – це хороший план Б на випадок критичних ситуацій. «У нас навіть є історія про людину, що жила там місяць», – каже Human Capital Director в Jooble Анастасія Хижняк. У компанії понад 500 працівників.
Ці офіси будуть доступні для співробітників, які вирішать переїхати на захід країни та працювати звідти. Навколо офісів Jooble зможе організувати хаби – у HR-команди є контакти рієлторів у цих містах, вони готові знайти квартири для співробітників. «У когось планів немає, і тоді ми обговорюємо, з чим компанія може допомогти», – каже Хижняк.
У київському офісі Jooble можна буде залишатись, якщо не настане криза з пальним і компанія зможе купувати його для генераторів. «Ми віримо, що це буде можливо, – каже СЕО агрегаційного напрямку в Jooble Дмитро Гринь. – Поки буде пальне, ми працюватимемо».
Стійкість офісів до російських атак залежить від кількості дизеля, погоджується CEO Vodafone Ольга Устинова. У Vodafone домовилися з постачальниками, щоб їх врахували як критичну інфраструктуру. Це забезпечить наявність у компанії дизеля, допоки він є в країні.
У оператора 4500 співробітників, із них у Києві – 1500. Усі виїхати не можуть, адже хтось має підтримувати інфраструктуру. У жовтні команда обрала у столиці три локації: дві на правому березі та одну на лівому, де є майданчики з бомбосховищами та промислові дизелі.
Функціональні відділення Vodafone рахують, скільки людей залишиться у випадку тривалого блекауту та скільки їм знадобиться місць, пристосованих до життя. У компанії облаштовують місця з безперервним інтернетом, обігрівом, їжею та водопостачанням. Такі локації будуть знаходитися по всій країні: оператор має технічний центр із дизелем у кожному обласному центрі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.