Менеджери зі щастя. Українські топкомпанії зрозуміли, що гарне самопочуття працівників — це вигідно. Пояснюємо чому
Категорія
Картина дня
Дата

Менеджери зі щастя. Українські топкомпанії зрозуміли, що гарне самопочуття працівників — це вигідно. Пояснюємо чому

6 хв читання

«Чи ви щасливі, працюючи у нас?» – так звучить одне з питань, яке компанія JTI щороку ставить команді в рамках дослідження залученості. 2021 року 94% співробітників запевнили роботодавця: вони щасливі

Високий показник – не випадковість. Один із глобальних фокусів JTI – добробут команди, або створення середовища, в якому реалізувати потенціал може кожен. Стратегія складається з п’яти напрямів: фізичне та ментальне здоров’я, фінансова грамотність, зміцнення соціальних зв’язків та робота з емоціями.

Соціальна програма JTI вчить команду підтримувати стосунки з чоловіками, дружинами, партнерами та дітьми. «Коли у 2020‐му та 2021 роках усі сиділи вдома, у багатьох сім’ях виникали складнощі», – згадує People & Culture Business Partner JTI Станіслав Фотченко. Компанія організувала вебінари із психотерапевтинею Наталією Байкаловою. Вона навчала команду взаємодії з родинами й того, як розмежовувати простір для роботи і для себе.

Благополуччя – не бант на подарунковій коробці, який вибирають в останню чергу, це ключ до ефективності в бізнесі, упевнена директорка Human Capital Advisory Services компанії Deloitte Олена Бойченко. Наявність інструментів корпоративного добробуту зменшує очікування співробітника щодо підвищення зарплати на 22% і збільшує залученість на 59%, підрахували у Wellbeing Company, яка допомагає впроваджувати практики благополуччя.

Якщо не створювати додаткову цінність для співробітника, можна стати аутсайдером на ринку праці, попереджає директорка з управління персоналом групи Ferrexpo Анна Адом. Коли працівник хоче більшого, ніж просто зарплата, це добре, додає вона. Чому? Від такого співробітника можна чекати більшого у відповідь. У 2020 році 89% організацій помітили позитивний ефект програм благополуччя, повідомляє дослідження української Deloitte та Wellbeing Company, проведене у грудні 2020‐го – січні 2021‐го. «Благополучні» команди демонстрували вищі рівні бойового духу та залучення. Простіше кажучи, бути хорошим і дбайливим – вигідно.

Турбота як стратегія

Фізичне, фінансове, соціальне та ментальне здоров’я – основні складові організаційного благополуччя, каже засновниця та CEO Wellbeing Company Олена Бондар. Пріоритетною вона вважає ментальну сферу. Цей статус їй надала пандемія. Восени 2020 року аналітики McKinsey констатували, що результатом COVID‐19 може стати збільшення поширеності поведінкових захворювань на 50%. Це може зашкодити ментальному та фізичному добробуту.

Як на це реагують організації? У продуктовій IT‐компанії appflame існує практика зустрічей із HR‐партнерами, на яких співробітники обговорюють персональні проблеми – чи немає симптомів вигоряння, проблем із проєктами чи вдома. Команди готові ділитися особистим з колегами: останнє внутрішнє опитування в appflame показало, що 96% співробітників довіряють керівнику та HR. Довіра конвертується у здорову психологічну атмосферу, а вона, за Бондар, – у залученість та досягнення цілей.

«Коли працівник хоче більшого, ніж просто зарплата, це добре, додає вона. Чому? Від такого співробітника можна чекати більшого у відповідь».

Анна Адом Директорка з управління персоналом групи Ferrexpo

У Ferrexpo розвивають у команді усвідомленість. Це покращує не тільки ментальне здоров’я, а й продуктивність: коли співробітник діє свідомо, знижується ризик виробничих травм. Ferrexpo – гірничодобувна група із небезпечним виробництвом. Помилки можуть коштувати дорого. «Усвдомленість важлива й за умов пандемії, – каже Адом. – Співробітник, який не має цієї навички, не здатний працювати у складному гібридному режимі».

Психологічну підтримку в компанії надають експерти, які мешкають далеко від центрального офісу компанії в Полтавській області. Це була важлива умова для успіху програми: співробітники непокоїлися, що в невеликому місті їхня персональна інформація може просочитися. А JTI було важливо, щоб експерти пояснювали практичну користь інструментів. Психотерапевт Євген Пілецький, читаючи лекцію про практики усвідомленості, одразу відпрацьовував їх із командою та пояснював механізм дії, щоб подолати можливий скептицизм.

Як зробити команду щасливою

Як побудувати стратегію благополуччя? Бондар радить почати з діагностики і поставити питання про те, на якій стадії зрілості перебуває компанія, аби визначити, потрібна зараз профілактика чи гасіння пожеж. «Важливо зрозуміти, який шлях ви пройшли, куди йдете та яких людей хочете бачити у команді: творчих, спортивних, стресостійких, щоб правильно розставити акценти», – каже Бондар.

Менеджери зі щастя. Українські топкомпанії зрозуміли, що гарне самопочуття працівників — це вигідно. Пояснюємо чому /Фото 1

Фітнес-брейк у AIR Media‐Tech

Медіакомпанія AIR Media‐Tech виховує залучених працівників. У рамках благодійного проєкту Air Charity співробітники отримали анкети дітей, підопічних соціальних фондів, та самостійно збирали подарунок, який відправляли дитині. Щодня у компанії відбуваються фітнес‐брейки, які проводить співробітниця AIR Media‐Tech. За п’ять прочитаних книжок із корпоративної бібліотеки фахівцям дарують квиток у кіно. Чи ефективні ці зусилля? «Нещодавно від нас звільнялася співробітниця зі словами: «Я розв’яжу свої проблеми й одразу повернуся. Не прощаюся», – згадує менеджерка зі щастя в AIR Media‐Tech Ксенія Омельчук.

В appflame хочуть дати командам можливості для саморозвитку та хобі. Допомагає в цьому наявність у пакеті благ сніданків, обідів та перекусів в офісі. Так у компанії звільняють час, у який співробітники займалися б куховарством самостійно.

Ferrexpo прагне позбавити команду страху перед майбутнім. Співробітників навчають збільшувати доходи, робити накопичення та грамотно брати кредити. «Що старша людина, то більше стресу вона відчуває щодо майбутнього, – каже Адом. – Якщо працівник віддав нашому підприємству 20–30 років, ми не скажемо йому: «А тепер виживай на свою пенсію». Ми хочемо, щоб людина знала: вона завжди може жити добре».

На фабриках JTI співробітники працюють стоячи й у нічну зміну. Окремі вебінари в рамках програми фізичного здоров’я компанія присвятила тому, як регулювати сон та підтримувати здорову поставу. Один із розробників appflame – у минулому професійний спортсмен. Спеціально для нього компанія придбала обладнання, потрібне для тренувань. «У стратегії благополуччя потрібна максимальна кастомізація, де це можливо без шкоди для спільної справи, – каже Бондар. – Загальна температура по палаті є просто неефективною».

Як не схибити

На чому можна спіткнутись, реалізуючи програму організаційного благополуччя? Адом попереджає про пастку популізму: формальні програми, не підкріплені реальними кроками, розчарують співробітників. Наприклад, не варто проводити лекції про користь правильного харчування і не вводити здорове меню в офісній їдальні.

«Думки співробітника можуть виглядати так: «Якщо компанії начхати на мої потреби, чому мені має бути не начхати на її робочі цілі?»

Олена Бондар Засновниця та CEO Wellbeing Company

Компанія має чути запит команди, проте не йти у неї на повідку, а робити свідомі кроки. Уявіть, що співробітники просять більше солодощів, кави та комп’ютерних ігор у зоні відпочинку. Правильним буде не підтримати їх у цьому бажанні, а зрозуміти, з чим пов’язаний запит, вважає Бондар. Імовірно, справа у браку здорового сну. «Незнання правил піклування про здоров’я призводить до вигоряння, – каже вона. – Вигоряють найкращі – топперформери. Щоб допомогти їм, потрібно вести за собою, а не просто приставати на пропозиції».

Аби зрозуміти, що справді потрібно команді, IT‐компанія GlobalLogic досліджує залученість та задоволеність співробітників – зокрема, за допомогою нейромаркетингового дослідження. До нього увійшло опитування та інструментальні складові – наприклад, енцефалографія. Комбінація методів допомогла розібратися, що мотивує працівників. З’ясувалося, що фахівці GlobalLogic переважно цінують передбачуваність та системність. Компанія доопрацювала програму медичного страхування й запровадила окремий депозит на додаткові витрати: наприклад, абонементи до спортзалу, візити до психолога та ретрити.

Менеджери зі щастя. Українські топкомпанії зрозуміли, що гарне самопочуття працівників — це вигідно. Пояснюємо чому /Фото 2

Кімната відпочинку у львівському офісі GlobalLogic

Система турботи про фізичне здоров’я Ferrexpo складається із двох блоків. У першому нейрофізіологи та нутриціологи пояснюють, які умови сприятливо впливають на тіло, а які небезпечні. Наступний крок – програми відпрацювання навичок. Співробітники вибудовують план на місяць і опановують нову навичку: приміром, пити достатню кількість води або перейти на здоровіший раціон. У компанії впевнені: така стратегія дозволяє боротися з нерегульованими пропусками роботи. «Якщо програму ЗСЖ сформульовано правильно, знижуються рівні захворюваності», – говорить Адом.

Ефект щастя

Чим ще вигідне благополуччя? «Ця концепція супроводжує співробітника в компанії – з онбордингу і того, яких працівників залучає організація, до офбордингу», – говорить Бондар. Наявність у команді менеджера зі щастя особливо мотивує саме новачків, розповідають у AIR Media‐Tech. Вони отримують від компанії подарунки під час онбордингу та після завершення випробувального терміну.

Одним із найкращих фідбеків від команди в appflame вважають слова: «Рекрутери інших компаній пишуть декілька разів на тиждень із пропозиціями щодо роботи, але ми відмовляємося». Мета компанії – наймати та утримувати найкращих. Для цього потрібні особливі умови. Наприклад, командам, які досягли вражаючих результатів, влаштовують подорожі – останній раз співробітники провели тиждень у Греції.

Завдяки такій політиці 96% фахівців готові рекомендувати appflame як роботодавця знайомим. «Наразі умови диктує співробітник, а не компанія, – погоджується Адом. – Заробітна плата конкурентна лише на рівні входу. Потім людина починає бажати більшого».

Програми організаційного благополуччя дозволяють працівникові відчути турботу та підтримку. «Думки співробітника можуть виглядати так: «Якщо компанії начхати на мої потреби, чому мені має бути не начхати на її робочі цілі? – резюмує Бондар. – Добробут – це усвідомленість та зрілість. З такими людьми працювати не тільки приємно, а й вигідно».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні