Заборона в США TikTok, найпопулярнішої соцмережі у світі, вплине на значно більше американських бізнесів і людей, ніж лише 150 млн користувачів платформи, пише Forbes USA
⚡️ Залишився 1 день! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
У Кейсі Евертсена і його сміттєочисного бізнесу Bin Blasters цілий рік були проблеми із привабленням клієнтів за допомогою Facebook та Instagram. Прислухавшись до поради доньки-підлітка, він вирішив зайнятися промоцією через TikTok. Всього місяць і вісім відео – і його бізнес «вибухнув».
«Я просто пішов своїм звичним маршрутом забирати сміття з баків і записав відео. Коли я зазирнув у телефон за годину, там вже було 17 000 переглядів, – пригадує Евертсен. – Потім вони стали набирати мільйони переглядів».
Завдяки вірусному поширенню відео у TikTok його молодий бізнес Bin Blasters перетворився на велику і прибуткову компанію, яка працює у чотирьох штатах і має чималий штат працівників.
Його вісім офісів у Юті, Аризоні, Неваді та Іллінойсі розвивають франчайзі, водії вантажівок, працівники служби підтримки, агентство цифрового маркетингу, юридичні консультанти і підрядники, які займаються дизайном і онлайн-стратегією. Він і надалі щодня викладає відео в TikTok і думає про те, щоб знайти гендиректора для компанії.
«Із хлопця, який чистив сміттєві баки, я перетворився на франчайзера, який намагається зрозуміти, як бути франчайзером і розвивати цей бізнес, – розповів він Forbes. – TikTok все це змінив».
Ця історія успіху за допомогою TikTok не унікальна. Оскільки платформа стає все потужнішим інструментом для пошуку нового і хабом для шопінгу, багато американських користувачів (загалом їх 150 млн) використали платформу для запуску власного бізнесу і просування карʼєри.
За словами компанії, 5 млн американських бізнесів використовує TikTok для того, щоб привабити клієнтів. Деякі творці змогли стати мініпідприємствами із десятками, а то й сотнями, співробітників: від менеджерів, агентів, юристів і публіцистів до редакторів, продюсерів і асистентів.
Політичні війни
Креативна економіка, яку оцінюють у $100 млрд, і повʼязані із нею роботи потенційно можуть зазнати потужного удару в разі заборони TikTok адміністрацією Байдена через загрози національній безпеці. Американський уряд давно непокоїться тим, що китайський уряд може використовувати шалено популярний застосунок, яким володіє пекінська ByteDance, для стеження і впливу на американців.
Після трьох років перемовин про угоду, яка б допомогла вирішити цю проблему, Комітет з іноземних інвестицій у США вимагає від китайських власників TikTok продати свою частку у платформі, а інакше на компанію чекає заборона в країні.
Деякі законотворці хочуть просто закрити застосунок. Комітет з міжнародних відносин при Палаті представників цього місяця проголосував за законопроєкт республіканців, який дасть президенту Байдену право заборонити TikTok.
У світі відбувається так багато жахливого, чому ж ми говоримо про це? Чому зациклилися на застосунку? Я цього не розумію.
Дрю Афуало, творчиня
А 18 сенаторів (девʼять республіканців і девʼять демократів) підтримують ширший закон, який дозволятиме Міністерству торгівлі забороняти комунікаційні технології, включно із TikTok, які розроблені іноземними супротивниками. Лідер комітету Палати представників, де у четвер вперше відбулося слухання за участі гендиректора TikTok Шу Цзі Чу, також підтримує повну заборону.
Шанси на заборону платформи зростають, як і кількість незадоволених такою перспективою. Колишні топчиновники розвідки попереджають, що заборона може бути не лише політично непопулярною, а й погіршити і так неспокійну геополітичну ситуацію. Захисники громадянських свобод стверджують, що таке рішення радше забере голоси в американців, ніж захистить їх.
Нове розслідування Forbes показало, що у TikTok залишився доступ до даних індійців навіть після заборони застосунку у 2020-му. Це вказує на те, що заборона американського уряду не вирішить проблему даних американців, які компанія вже зібрала. Навіть колишній співробітник TikTok, який написав у Конгрес скаргу про загрозу безпеці даних у компанії, вважає загальнонаціональну заборону непотрібною.
Люди, чий заробіток залежить від застосунку, кажуть, що у цих політичних війнах не беруть до уваги можливості, які багато американців отримали завдяки TikTok. Політики також не враховують екосистему бізнесів і професій, що існують завдяки платформі (TikTok відправила деяких творців на Капітолійський пагорб цього тижня, щоб вони розповіли саме про це).
«Нам потрібна серйозна розмова з кількох питань. Хто користується TikTok? Яку цінність він для них має? Що буде, якщо ми просто заберемо його у них?» – міркував Чу в нещодавньому інтервʼю.
«Це робота для цілої команди»
Роберт Лукас покинув роботу майстра зі встановлення Wi-Fi у штаті Джорджія, щоб розвивати кондитерський бізнес на TikTok. Два роки тому 29-річний хлопець записав у своїй вітальні відео, яке стало вірусним.
З того часу він назбирав 2,5 млн підписників і найняв менеджера для відносин із рекламниками, асистента для редагування відео і помічника з підготовки інгредієнтів для рецептів. Тепер він шукає ще одного редактора на повну зайнятість і помічника із закупівель і випікання.
«Я творець і обличчя того, що ви бачите. Але за кадром відбувається дуже багато роботи, якої ви не бачите, але яку необхідно виконати, щоб зробити відео», – пояснює Лукас.
Окрім прямих співробітників, Лукас ще працює з окремою командою, яка допомагає йому запустити лінійку продуктів для прикрашання тортів і кулінарного приладдя. А ще ж є продюсерська компанія, яка працює над шоу, що вийде на «великій стримінговій платформі» і в якому Лукас буде вчити учасників прикрашати торти.
За словами Лукаса, встановлення Wi-Fi приносило йому $65 000 на рік, а ось його чималий бізнес, який отримав поштовх у TikTok, дає йому $0,5 млн.
«Потенційний бан, безсумнівно, буде значним ударом по всьому, що я роблю, – сказав Лукас, додавши, що не зможе у випадку бану і надалі утримувати усіх тих працівників, які є у нього наразі. – Вони мене підтримують, але я повинен підтримувати їх фінансово. Якщо так станеться, то мені доведеться їх звільнити».
Багато успішних творців наймає помічників, а декому навіть вдалося перетворити популярність в інтернеті на компанії з мільйонними доходами. Учасники рейтингу «50 творців», який Forbes випустив минулого року, разом заробили $570 млн у 2021-му.
MrBeast, творець із найбільшими заробітками у світі, невдовзі може стати першим мільярдером-ютубером. У нього є штат із принаймні 60 працівників (навіть більше, якщо враховувати підрядників), які працюють за кадром над його соцмережами, брендом батончиків Feastables, мережею ресторанів MrBeast Burger, мерчем та іншими проєктами.
Він сказав у інтервʼю Rolling Stone, що «працював буквально із понад тисячею людей» і що хоче перетворити свою карʼєру творця на цілу індустрію у рідному штаті Південна Кароліна.
Махзад Бабаян, агентка цифрових талантів у United Talent Agency, працює із зірками TikTok, такими як Чарлі й Діксі ДʼАмеліо (Charli і Dixie D’Amelio) і Нік ДіДжовані (Nick DiGiovanni). Жінка розповіла, що у близько половини клієнтів агентства є повноцінні працівники, такі як асистенти, редактори і продюсери, а кількість творців із понад десятком найманих працівників постійно зростає.
TikTok виходить за межі звичайних платформ. Якби не було TikTok, у мене не було б такого бізнесу, який є сьогодні.
Джаз Сірс, власниця мережі AZ Taco King, яка виросла завдяки TikTok
«Це робота для цілої команди», – каже творчиня Дрю Афуало (Drew Afualo), чиї 8 млн підписників на TikTok допомогли їй отримати оплачувані виступи, рекламні контракти й ексклюзивну угоду зі Spotify на подкаст. Афуало каже, що на неї стабільно працює понад 30 людей, від літературної команди і менеджера туру до стилістів і візажистів.
На запитання про заборону TikTok вона відповіла так: «У світі відбувається так багато жахливого, чому ж ми говоримо про це? Чому зациклилися на застосунку? Я цього не розумію».
Невеликий бізнесовий бум
За словами інсайдерів індустрії, TikTok допомагає і малому бізнесу.
Минулого року Google визнав, що помітив зростання частки користувачів від 18 до 24, які використовують Instagram і TikTok як пошуковики замість Google. Завдяки цьому TikTok стає все більш важливим інструментом для невеликих продавців, безіменних брендів і нішевих продуктів.
Хештег #TikTokMadeMeBuyIt («TikTok змусив мене це купити») зі своїми 47 млн переглядів демонструє потужність TikTok як комерційної платформи, а не лише розважальної. За даними аналітичної фірми Data.ai, застосунок на сьогодні сприяв $1,8 млрд споживацьких витрат американців.
«Оскільки TikTok став ще й пошуковиком, він сприяє видимості малих брендів і допомагає їх відкривати, якщо у них хороші продукти. В основі Instagram не відкриття, а звʼязки, тому ця соцмережа допомагає великим брендам, які вливають купу грошей у неї, – сказав Ерік Дахан, співзасновник і колишній гендиректор Open Influence, маркетингової фірми для творців. – Заборона потенційно може знищити цілу плеяду молодих брендів – когось на початку їхнього шляху, а когось – навіть у зародку».
TikTok дав економіці ще більше творців, а це означає, що у малих підприємців, які тільки-но починають продавати свій продукт, буде більше шансів дозволити собі вірусний маркетинг на TikTok. Більшу частину останніх 10 років такий маркетинг організовували переважно через мегаінфлюенсерів і зірок соцмереж, які були надто дорогими для малих і середніх гравців, розповів Дахан.
Дехто також боїться, що заборона TikTok погіршить антимонопольні проблеми, які американські регулятори намагаються вирішити вже не один рік. TikTok, ймовірно – найбільший конкурент Meta, Google і Amazon, а всі вони – під прицілом антимонопольних органів.
«Тиск на YouTube і Facebook зникне, а він дуже важливий для сприяння інноваціям і повернення влади до рук брендів, малого бізнесу і творців, – вважає Дахан. – Ми створюємо менше конкуренції, а коли конкуренції мало, від цього виграє виключно той, кому не доводиться конкурувати. В цьому і буде полягати найбільша втрата, на мою думку».
«TikTok робить для мене все необхідне»
AZ Taco King – це ще один малий бізнес, у якого не виходило просування на Facebook, а TikTok кардинально все змінив. Власниця Джаз Сірс каже, що вона «боїться» дізнатися, чим обернеться заборона TikTok для її родини.
«Якщо його не стане… нам буде складно, – сказала вона Forbes. – Ані Facebook, ані Instagram, ані Google не роблять для нас того, що робить TikTok. Я платила за рекламу в різних соцмережах останні пʼять років. За рекламу на TikTok мені не потрібно платити – TikTok робить для мене все необхідне».
До пандемії Сірс заробляла на життя прибиранням будинків у невеликому передмісті Аризони. Вона із чоловіком, який працював на місцевому поштовому складі, та чотирма дітьми виживали на менш ніж $60 000.
Коли почалася пандемія, подружжя втратило роботу, тож вони відкрили фуд-стенд на розі вулиці. За місяць після відкриття один клієнт запостив коротке відео в TikTok про їхній стенд із тако. Наступного дня до них приїхало 300 автівок.
«Наступного місяця до нас зʼїжджалися люди з усієї Аризони і чекали у черзі по три години, – розповіла Сірс. – Щодня приїздила шалена кількість людей».
У вересні 2020-го Сірс із родиною із фуд-стенду переїхали у покинутий бар. З того часу їхня команда збільшилася до 30 співробітників у трьох ресторанах і одному фуд-траку.
Коли вона не викладає у TikTok відео про роботу на кухні AZ Taco King, то займається онлайн-продажами тамале для покупців по всьому світу. Вона розповіла, що минулого року в AZ Taco King дохід сягнув $1,8 млн, що принесло її родині майже $200 000.
«TikTok виходить за межі звичайних платформ, – додає вона. – Якби не було TikTok, у мене не було б такого бізнесу, який є сьогодні».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.