Заборона в США TikTok, найпопулярнішої соцмережі у світі, вплине на значно більше американських бізнесів і людей, ніж лише 150 млн користувачів платформи, пише Forbes USA
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
У Кейсі Евертсена і його сміттєочисного бізнесу Bin Blasters цілий рік були проблеми із привабленням клієнтів за допомогою Facebook та Instagram. Прислухавшись до поради доньки-підлітка, він вирішив зайнятися промоцією через TikTok. Всього місяць і вісім відео – і його бізнес «вибухнув».
«Я просто пішов своїм звичним маршрутом забирати сміття з баків і записав відео. Коли я зазирнув у телефон за годину, там вже було 17 000 переглядів, – пригадує Евертсен. – Потім вони стали набирати мільйони переглядів».
Завдяки вірусному поширенню відео у TikTok його молодий бізнес Bin Blasters перетворився на велику і прибуткову компанію, яка працює у чотирьох штатах і має чималий штат працівників.
Його вісім офісів у Юті, Аризоні, Неваді та Іллінойсі розвивають франчайзі, водії вантажівок, працівники служби підтримки, агентство цифрового маркетингу, юридичні консультанти і підрядники, які займаються дизайном і онлайн-стратегією. Він і надалі щодня викладає відео в TikTok і думає про те, щоб знайти гендиректора для компанії.
«Із хлопця, який чистив сміттєві баки, я перетворився на франчайзера, який намагається зрозуміти, як бути франчайзером і розвивати цей бізнес, – розповів він Forbes. – TikTok все це змінив».
Ця історія успіху за допомогою TikTok не унікальна. Оскільки платформа стає все потужнішим інструментом для пошуку нового і хабом для шопінгу, багато американських користувачів (загалом їх 150 млн) використали платформу для запуску власного бізнесу і просування карʼєри.
За словами компанії, 5 млн американських бізнесів використовує TikTok для того, щоб привабити клієнтів. Деякі творці змогли стати мініпідприємствами із десятками, а то й сотнями, співробітників: від менеджерів, агентів, юристів і публіцистів до редакторів, продюсерів і асистентів.
Політичні війни
Креативна економіка, яку оцінюють у $100 млрд, і повʼязані із нею роботи потенційно можуть зазнати потужного удару в разі заборони TikTok адміністрацією Байдена через загрози національній безпеці. Американський уряд давно непокоїться тим, що китайський уряд може використовувати шалено популярний застосунок, яким володіє пекінська ByteDance, для стеження і впливу на американців.
Після трьох років перемовин про угоду, яка б допомогла вирішити цю проблему, Комітет з іноземних інвестицій у США вимагає від китайських власників TikTok продати свою частку у платформі, а інакше на компанію чекає заборона в країні.
Деякі законотворці хочуть просто закрити застосунок. Комітет з міжнародних відносин при Палаті представників цього місяця проголосував за законопроєкт республіканців, який дасть президенту Байдену право заборонити TikTok.
У світі відбувається так багато жахливого, чому ж ми говоримо про це? Чому зациклилися на застосунку? Я цього не розумію.
Дрю Афуало, творчиня
А 18 сенаторів (девʼять республіканців і девʼять демократів) підтримують ширший закон, який дозволятиме Міністерству торгівлі забороняти комунікаційні технології, включно із TikTok, які розроблені іноземними супротивниками. Лідер комітету Палати представників, де у четвер вперше відбулося слухання за участі гендиректора TikTok Шу Цзі Чу, також підтримує повну заборону.
Шанси на заборону платформи зростають, як і кількість незадоволених такою перспективою. Колишні топчиновники розвідки попереджають, що заборона може бути не лише політично непопулярною, а й погіршити і так неспокійну геополітичну ситуацію. Захисники громадянських свобод стверджують, що таке рішення радше забере голоси в американців, ніж захистить їх.
Нове розслідування Forbes показало, що у TikTok залишився доступ до даних індійців навіть після заборони застосунку у 2020-му. Це вказує на те, що заборона американського уряду не вирішить проблему даних американців, які компанія вже зібрала. Навіть колишній співробітник TikTok, який написав у Конгрес скаргу про загрозу безпеці даних у компанії, вважає загальнонаціональну заборону непотрібною.
Люди, чий заробіток залежить від застосунку, кажуть, що у цих політичних війнах не беруть до уваги можливості, які багато американців отримали завдяки TikTok. Політики також не враховують екосистему бізнесів і професій, що існують завдяки платформі (TikTok відправила деяких творців на Капітолійський пагорб цього тижня, щоб вони розповіли саме про це).
«Нам потрібна серйозна розмова з кількох питань. Хто користується TikTok? Яку цінність він для них має? Що буде, якщо ми просто заберемо його у них?» – міркував Чу в нещодавньому інтервʼю.
«Це робота для цілої команди»
Роберт Лукас покинув роботу майстра зі встановлення Wi-Fi у штаті Джорджія, щоб розвивати кондитерський бізнес на TikTok. Два роки тому 29-річний хлопець записав у своїй вітальні відео, яке стало вірусним.
З того часу він назбирав 2,5 млн підписників і найняв менеджера для відносин із рекламниками, асистента для редагування відео і помічника з підготовки інгредієнтів для рецептів. Тепер він шукає ще одного редактора на повну зайнятість і помічника із закупівель і випікання.
«Я творець і обличчя того, що ви бачите. Але за кадром відбувається дуже багато роботи, якої ви не бачите, але яку необхідно виконати, щоб зробити відео», – пояснює Лукас.
Окрім прямих співробітників, Лукас ще працює з окремою командою, яка допомагає йому запустити лінійку продуктів для прикрашання тортів і кулінарного приладдя. А ще ж є продюсерська компанія, яка працює над шоу, що вийде на «великій стримінговій платформі» і в якому Лукас буде вчити учасників прикрашати торти.
За словами Лукаса, встановлення Wi-Fi приносило йому $65 000 на рік, а ось його чималий бізнес, який отримав поштовх у TikTok, дає йому $0,5 млн.
«Потенційний бан, безсумнівно, буде значним ударом по всьому, що я роблю, – сказав Лукас, додавши, що не зможе у випадку бану і надалі утримувати усіх тих працівників, які є у нього наразі. – Вони мене підтримують, але я повинен підтримувати їх фінансово. Якщо так станеться, то мені доведеться їх звільнити».
Багато успішних творців наймає помічників, а декому навіть вдалося перетворити популярність в інтернеті на компанії з мільйонними доходами. Учасники рейтингу «50 творців», який Forbes випустив минулого року, разом заробили $570 млн у 2021-му.
MrBeast, творець із найбільшими заробітками у світі, невдовзі може стати першим мільярдером-ютубером. У нього є штат із принаймні 60 працівників (навіть більше, якщо враховувати підрядників), які працюють за кадром над його соцмережами, брендом батончиків Feastables, мережею ресторанів MrBeast Burger, мерчем та іншими проєктами.
Він сказав у інтервʼю Rolling Stone, що «працював буквально із понад тисячею людей» і що хоче перетворити свою карʼєру творця на цілу індустрію у рідному штаті Південна Кароліна.
Махзад Бабаян, агентка цифрових талантів у United Talent Agency, працює із зірками TikTok, такими як Чарлі й Діксі ДʼАмеліо (Charli і Dixie D’Amelio) і Нік ДіДжовані (Nick DiGiovanni). Жінка розповіла, що у близько половини клієнтів агентства є повноцінні працівники, такі як асистенти, редактори і продюсери, а кількість творців із понад десятком найманих працівників постійно зростає.
TikTok виходить за межі звичайних платформ. Якби не було TikTok, у мене не було б такого бізнесу, який є сьогодні.
Джаз Сірс, власниця мережі AZ Taco King, яка виросла завдяки TikTok
«Це робота для цілої команди», – каже творчиня Дрю Афуало (Drew Afualo), чиї 8 млн підписників на TikTok допомогли їй отримати оплачувані виступи, рекламні контракти й ексклюзивну угоду зі Spotify на подкаст. Афуало каже, що на неї стабільно працює понад 30 людей, від літературної команди і менеджера туру до стилістів і візажистів.
На запитання про заборону TikTok вона відповіла так: «У світі відбувається так багато жахливого, чому ж ми говоримо про це? Чому зациклилися на застосунку? Я цього не розумію».
Невеликий бізнесовий бум
За словами інсайдерів індустрії, TikTok допомагає і малому бізнесу.
Минулого року Google визнав, що помітив зростання частки користувачів від 18 до 24, які використовують Instagram і TikTok як пошуковики замість Google. Завдяки цьому TikTok стає все більш важливим інструментом для невеликих продавців, безіменних брендів і нішевих продуктів.
Хештег #TikTokMadeMeBuyIt («TikTok змусив мене це купити») зі своїми 47 млн переглядів демонструє потужність TikTok як комерційної платформи, а не лише розважальної. За даними аналітичної фірми Data.ai, застосунок на сьогодні сприяв $1,8 млрд споживацьких витрат американців.
«Оскільки TikTok став ще й пошуковиком, він сприяє видимості малих брендів і допомагає їх відкривати, якщо у них хороші продукти. В основі Instagram не відкриття, а звʼязки, тому ця соцмережа допомагає великим брендам, які вливають купу грошей у неї, – сказав Ерік Дахан, співзасновник і колишній гендиректор Open Influence, маркетингової фірми для творців. – Заборона потенційно може знищити цілу плеяду молодих брендів – когось на початку їхнього шляху, а когось – навіть у зародку».
TikTok дав економіці ще більше творців, а це означає, що у малих підприємців, які тільки-но починають продавати свій продукт, буде більше шансів дозволити собі вірусний маркетинг на TikTok. Більшу частину останніх 10 років такий маркетинг організовували переважно через мегаінфлюенсерів і зірок соцмереж, які були надто дорогими для малих і середніх гравців, розповів Дахан.
Дехто також боїться, що заборона TikTok погіршить антимонопольні проблеми, які американські регулятори намагаються вирішити вже не один рік. TikTok, ймовірно – найбільший конкурент Meta, Google і Amazon, а всі вони – під прицілом антимонопольних органів.
«Тиск на YouTube і Facebook зникне, а він дуже важливий для сприяння інноваціям і повернення влади до рук брендів, малого бізнесу і творців, – вважає Дахан. – Ми створюємо менше конкуренції, а коли конкуренції мало, від цього виграє виключно той, кому не доводиться конкурувати. В цьому і буде полягати найбільша втрата, на мою думку».
«TikTok робить для мене все необхідне»
AZ Taco King – це ще один малий бізнес, у якого не виходило просування на Facebook, а TikTok кардинально все змінив. Власниця Джаз Сірс каже, що вона «боїться» дізнатися, чим обернеться заборона TikTok для її родини.
«Якщо його не стане… нам буде складно, – сказала вона Forbes. – Ані Facebook, ані Instagram, ані Google не роблять для нас того, що робить TikTok. Я платила за рекламу в різних соцмережах останні пʼять років. За рекламу на TikTok мені не потрібно платити – TikTok робить для мене все необхідне».
До пандемії Сірс заробляла на життя прибиранням будинків у невеликому передмісті Аризони. Вона із чоловіком, який працював на місцевому поштовому складі, та чотирма дітьми виживали на менш ніж $60 000.
Коли почалася пандемія, подружжя втратило роботу, тож вони відкрили фуд-стенд на розі вулиці. За місяць після відкриття один клієнт запостив коротке відео в TikTok про їхній стенд із тако. Наступного дня до них приїхало 300 автівок.
«Наступного місяця до нас зʼїжджалися люди з усієї Аризони і чекали у черзі по три години, – розповіла Сірс. – Щодня приїздила шалена кількість людей».
У вересні 2020-го Сірс із родиною із фуд-стенду переїхали у покинутий бар. З того часу їхня команда збільшилася до 30 співробітників у трьох ресторанах і одному фуд-траку.
Коли вона не викладає у TikTok відео про роботу на кухні AZ Taco King, то займається онлайн-продажами тамале для покупців по всьому світу. Вона розповіла, що минулого року в AZ Taco King дохід сягнув $1,8 млн, що принесло її родині майже $200 000.
«TikTok виходить за межі звичайних платформ, – додає вона. – Якби не було TikTok, у мене не було б такого бізнесу, який є сьогодні».



Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.