Корпорацію Марка Цукерберга Meta звинувачують через жорсткі правила модерації дописів про війну. За рік повномасштабного вторгнення українські волонтери й блогери регулярно потрапляють у блок. Тепер користувачам Facebook пояснюватимуть причини блокування, але чи дає це переваги на інформаційному фронті?
🎬 YouTube-проєкт Forbes Next про майбутніх зірок українського бізнесу. Новий випуск про школу програмування GoIT. Як вона будує мільярдну компанію на світчерах 👉 Дивіться за цим лінком
«Люди краще розумітимуть нашу політику й причини видалення своїх дописів, а потім потенційно зможуть виправити свою поведінку», – говорить Forbes Річард Лаппін, керівник відділу Meta, що відповідає за політику органічного контенту в регіоні EMEA.
Компанія вдосконалила систему модерації дописів у соцмережі Facebook – тепер у разі видалення дописів вона детальніше пояснюватиме причини. Нововведення не стосується іншої мережі Meta – Instagram. «Я не впевнений, чи буде це реалізовано в Instagram, – коментує Лаппін. – Але як загальна тенденція, це те, до чого ми, безперечно, прагнемо».
Що змінила Meta
У липні Forbes опитував українських підприємців, які регулярно потрапляли в тіньовий бан. Вони нарікали, що Facebook блокує без розбору й без причини. «Це нова цифрова диктатура, – говорив тоді Forbes Євген Черняк. – І найбільше в цій ситуації турбує, що ти розмовляєш зі штучним інтелектом».
Для українців соцмережі стали не лише зброєю на інформаційному фронті, а й платформою для фандрейзингу на потреби ЗСУ. Користувачі Facebook та Instagram задонатили майже $70 млн некомерційним організаціям, що надають гуманітарну підтримку Україні, йдеться у блозі Meta. Цифра буде значно більшою, якщо врахувати сотні дрібних щоденних зборів.
Постійні блокування ускладнюють фандрейзинг, бо після блокувань охоплення падають. Стандарти Meta хоч і є публічними, але досить загально описують правила поведінки у соцмережі. Детальніше поділитися ними просив міністр цифрової трансформації Михайло Федоров у публічному листі до компанії у липні.
Нестандартні «стандарти» модерації неформально поширюються між блогерами у закритих чатах, говорить засновник інфлюенсер-агентства WhyNot? Enot Євген Таллер. «Усе тримається на рівні здогадок і власного досвіду», – каже він.
23 лютого компанія заявила, що буде більш детально пояснювати причини видалення контенту для користувачів Facebook, яким користуються 13,2 млн українців. Це ефективніше запобігатиме порушенням, ніж негайне блокування користувача, йдеться в блозі Meta. Постійних порушників після сьомого зауваження від Facebook будуть блокувати.
«Буде краще, – лаконічно коментує зміни радник Федорова Антон Мельник, який відповідає за комунікацію з Meta. – Публічно буде написано, за що блок і бан». Історія стане більш прозорою для користувача, погоджується Таллер.
«Міша (Федоров. – Forbes) зустрівся з Ніком Клеггом і, очевидно, показав йому приклади й попросив виправити», – каже один із власників української ІТ-компанії, що не захотів називати своє імʼя. Він спілкувався з топменеджерами Meta та запевняє, що вони «дуже проукраїнські».
Чому нові правила не такі вже й революційні
Після січневої зустрічі з Клеггом у Давосі Федоров повідомив, що Facebook та Instagram перестануть блокувати контент про полк «Азов» та розблокують сотні акаунтів українських військових. «Після тієї новини було більше відчуття, що політика Meta змінюється, – каже Таллер. – А пояснення блокувань глобально не змінює нічого». Чому до рішення Meta ставляться скептично?
Таргет соцмережі спрямований на порушників, що не усвідомлюють своєї провини. «Люди матимуть можливість змінити те, як вони користуються нашими послугами, – каже Лаппін. – Суворі обмеження накладатимуться тоді, коли ми матимемо більшу впевненість, що користувач навмисно постійно порушує наші правила».
Тому рішення Meta не дає українцям стратегічних переваг на інформаційному фронті. «Вони ж не змінюють алгоритми так, щоб дати можливість висвітлювати війну в Україні, – каже Таллер. – Інфлюенсери просто уникатимуть тем, за які Facebook їх уже детально відчитав».
Більш як за рік користувачі соцмереж навчилися обходити тригерні для алгоритмів слова на кшталт «русня». Їх пишуть кирилицею, замінюють одну з літер на будь-який символ тощо.
Наразі в материнської компанії Facebook та Instagram 15 000 рецензентів контенту, з українським працюють українські модератори, повідомляла раніше Meta у відповідь на запит Forbes. Проте цього виявилося недостатньо. У липні 2022 року кожне друге звернення на лінію з цифрової безпеки сервісу Nadiyno стосувалася категорії «соцмережі». Станом на лютий 2023-го таких запитів 13%, каже консультант із цифрових технологій Nadiyno Віталій Мороз.
«Кілька місяців тому до мене частіше зверталися й просили контакти людей, які розблоковують сторінки», – підтверджує Таллер.
Попри затишшя, з початку повномасштабної війни Meta так і не вдалося налагодити модерацію українського сегменту. «Це дійсно складна ситуація, коли ми маємо справу з конфліктом, – каже Річард Лаппін з Meta. – Розуміння контексту подій має вирішальне значення для належного застосування нашої політики».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.