У ByteDance виявлено 70 різних активних застосунків. /Getty Images/Колаж Олександра Карасьова
Категорія
Інновації
Дата

TikTok, лікарні, ігри і освіта. Як побудована імепрія китайського техногіганта ByteDance

У ByteDance виявлено 70 різних активних застосунків. Фото Getty Images/Колаж Олександра Карасьова

Всі чули про TikTok, а дехто навіть знає, що популярна соцмережа належить китайському техногіганту ByteDance. Та не TikTok єдиним живе ByteDance. Forbes розглянув усі індустрії, в яких працює ByteDance.

Цього місяця китайський техногігант ByteDance купив Amcare Healthcare, одну з найбільших мереж приватних лікарень у Китаї, за, як повідомляють, $1,5 млрд. Це може здатися дивиною, якщо врахувати те, що пекінська компанія відома на весь світ завдяки TikTok, соцмережі, яка росте найшвидше у світі. Але покупка лікарень – це лише один з останніх прикладів того, як амбіції технологічного гіганта виходять далеко за межі шалено популярного відеозастосунку.

На своєму сайті ByteDance згадує лише сім своїх продуктів, серед яких TikTok і його китайський аналог Douyin. Проте ByteDance із приголомшливою швидкістю заходить у близько пів десятка інших індустрій, поглинаючи все, від стартапів відеоігор та медичних сайтів до платіжних процесорів, освітніх застосунків та лістингу нерухомості.

Аналітична фірма Sensor Tower розповіла Forbes, що виявила 70 різних активних застосунків від ByteDance. А же ж не можна забувати, що ByteDance є одним з найбільших інвесторів у шанхайську мережу кавʼярень Manner Coffee і бренд китайського лимонного чаю Ning Ji.

Деякі експерти кажуть, що така експансія ByteDance викликає занепокоєння через те, що китайський уряд інвестував гроші у ByteDancе. Крім того, Пекін ухвалив низку законів, які вимагають від місцевих компаній передавати державі інформацію заради національної безпеки та для розвідки. ByteDance – це «головний центр збору даних», сказав Forbes колишній очільник контррозвідки американського уряду Вільям Еваніна.

Amazon також нещодавно зайшов у сферу охорони здоровʼя, купивши OneMedical. Проте, каже Еваніна, головна різниця між ByteDance і Amazon у тому, що «Amazon не співпрацює з урядом, не бере від нього гроші і не зобовʼязаний передавати державі дані. А от ByteDance повинна передавати особисті дані користувачів комуністичній партії». (ByteDance не відповіла на запит прокоментувати таку оцінку її діяльності.)

Менш відомі новинні застосунки та медіакомпанії, якими володіє ByteDance і до діяльності яких придивляються менше, ніж до TikTok, можуть бути найбільшими векторами іноземної пропаганди.

Вілл Даффілд, аналітик в Cato Institute

Інші експерти вважають, що у питанні збору даних американські техногіганти недалеко пішли від ByteDance. «Я не помічала, щоб дані від ByteDance чи TikTok грали більшу роль у питанні національної безпеки, ніж дані, які зберігає Facebook чи Google», – сказала Сяомень Лю, директорка з питань геотехнологій в Eurasia Group.

Хоча оцінка вартості ByteDance впала нижче $300 млрд через загальний спад на ринку технокомпаній, десятирічний стартап швидко став гідним конкурентом китайським техногігантам Alibaba і Tencent, які знаходяться на ринку вдвічі довше.

«ByteDance стає достатньо великою компанією, щоб привернути увагу, залучити інвестиції і отримати привабливу угоду із урядом Китаю, як та, що Пекін уклав із Tencent, – сказав Вілл Даффілд, аналітик в Cato Institute, який вивчає контроль інтернету. – Що більшою стає китайська компанія, то важливішою вона стає для китайської економіки, а отже і для комуністичної партії і держави. Зрештою, китайська економіка – це, по суті, продовження держави».

У 2012-му ByteDance тіснилася у чотирикімнатній квартирі і ось як вона розрослася.

Новини

До того як ByteDance запустила Douyin (китайська версія TikTok) і TikTok за межами Китаю, одним із перших продуктів компанії був новинний сервіс Toutiao. У 2017-му Toutiao назбирав близько 700 мільйонів користувачів у Китаї, після чого ByteDance зробив міжнародну версію сервісу під назвою TopBuzz, який спрямований на аудиторію у Штатах. У TopBuzz була 40-мільйонна аудиторія у 2018-му, але сервіс закрили у 2020-му.

Колишні співробітники застосунку сервісу казали, що ByteDance використовувала сервіс для поширення прокитайських меседжів серед американців і цензурувала контент, який містив критику китайського уряду. (ByteDance заперечила звинувачення у поширенні прокитайського контенту, але не прокоментувала зауваження про цензуру.)

Наприкінці 2017-го ByteDance також купила французький застосунок News Republic, агрегатор новин. Його теж закрили невдовзі після TopBuzz і теж через те, що компанія цензурувала критику китайського уряду.

У 2018-му ByteDance ще купила Baca Berita, або BaBe, новинний застосунок в Індонезії. (Повідомлялося, що і у цьому застосунку є цензура на критику китайського уряду; у BaBe сказали Reuters, що компанія «не згодна із такими звинуваченнями».)

За словами Даффілда, менш відомі новинні застосунки та медіакомпанії, якими володіє ByteDance і до діяльності яких придивляються менше, ніж до TikTok, можуть бути найбільшими «векторами іноземної пропаганди». За його словами, «до них не будуть висувати ті ж безпекові вимоги, що і до TikTok».

 

Getty Images

Всі чули про TikTok, а дехто навіть знає, що популярна соцмережа належить китайському техногіганту ByteDance. Фото Getty Images

Корпоративне ПЗ

У 2019-му ByteDance видала свій перший корпоративний продукт під назвою Lark (відомий як Feishu у Китаї). Це інструмент для внутрішньої співпраці працівників компанії, який з часом почав усе більше нагадувати ByteDance-версію продуктів від Google чи Microsoft.

«Ці китайці більше десяти років намагалися створити власний Windows, – сказав Еваніна. – Схоже, що Lark – це результат цих старань».

Співробітники ByteDance і TikTok всі щоденні справи роблять в Lark, як і багато інших клієнтів компанії в Азії. Крім того, Forbes знайшов одну компанію в США, яка використовує Lark.

Також у 2021-му ByteDance окремо запустила BytePlus: це ринкова версія успішного алгоритму рекомендацій, який компанія розробила в TikTok, Douyin і Toutiao. Цей алгоритм пропонують як продукт для В2В і ним користуються клієнти в США, Сингапурі, Індонезії й Індії.

Охорона здоровʼя

ByteDance почала заходити в цю сферу ще до того, як цього місяця купила мережу лікарень Amcare.

Спершу була покупка медичної онлайн-енциклопедії Baikemy у 2020-му і подальший запуск Xiaohe, набору інформаційних інструментів про медицину, який пацієнти можуть використати для пошуку медичної інформації і записатися на онлайн-прийом до лікаря.

Еваніна сказав, що покупка Amcare та попередні угоди в цій сфері відображають мету китайського уряду – стати світовим лідером в індустрії штучного інтелекту і охорони здоровʼя до 2030.

«Китай хоче очолити світову медицину до кінця цього десятиліття, – сказав він. – І для втілення цієї ідеї він планує купити і мати доступ до якомога більшої кількості даних».

«Якщо ти збираєшся збудувати суспільство і хочеш створити архіви даних, – додає він, – тобі треба такі компанії ByteDance, щоб робити це за тебе».

Лю з Eurasia Group сказала, що диверсифікація ByteDance в охорону здоровʼя може допомогти компанії отримати перевагу над її американськими конкурентами. ByteDance вже немало знає про своїх користувачів, а додати до цього детальну медичну інформацію – і компанія може зібрати «значно повніші і ширші» дані.

Віртуальна реальність

Першим серйозним кроком ByteDance у світ віртуальної реальності стала покупка Pico, одного з найбільших виробників шоломів віртуальної реальності, у 2021-му. (Ціна угоди не розголошувалася.)

У березні 2022-го ByteDance почала агресивно рекламувати свої продукти ВР: користувачі Douyin, китайського TikTok, стали бачити рекламу шоломів від Pico щоразу, коли вони відкривали застосунок. У червні 2022-го Pico випустила новий шолом для європейських ринків, а у липні Федеральна комісія зі звʼязку США повідомила про плани компанії випустити шоломи і в США.

З нещодавнього: ByteDance відхопила собі PoliQ, китайський стартап ВР, який раніше розробив платформу для створення аватарів. Китайський техногігант також тестує кілька застосунків: в Китаї – додаток для посиденьок у формі аватарів Party Island, а в Південно-східній Азії – додаток для створення аватарів Pixsoul.

Getty Images

Перший застосунок для коротких відео вийшов у Китаї у 2016-му і ним став Douyin. Сьогодні архітектура алгоритмів TikTok’s і Douyin майже не відрізняється але у Douyin є різноманітні опції для е-торгівлі та вбудований платіжний процесор. Фото Getty Images

Соцмережі і короткий відеоформат

Саме за цим сектором ByteDance відома найбільше. Перший застосунок для коротких відео вийшов у Китаї у 2016-му і ним став Douyin. Потім була покупка американських Flipagram і Musical.ly. Ці дві компанії пропонували застосунки для коротких відео, які переважно використовували підлітки.

Деякий час ByteDance натравлювала одне на одну Flipagram і Musical.ly, а потім перейменувала Flipagram на Vigo Video, а Musical.ly – на TikTok. Сьогодні архітектура алгоритмів TikTok’s і Douyin майже не відрізняється, але дані для кожного алгоритму різні. Крім того, у Douyin є різноманітні опції для е-торгівлі та вбудований платіжний процесор. ( У 2020-му ByteDance також купила платіжний процесор UIPay.)

Ще у ByteDance є кілька інших застосунків для поширення відео, серед яких Xigua (ʼКавунʼ) Video. (ByteDance розширила діяльність компанії Xigua, яка тепер є продюсерською студією і у 2020-му співпрацювала із BBC Studios і Discovery.)

ByteDance також пропонує соціальні платформи, схожі на Facebook і Instagram. Helo, популярний в Індії конкурент Facebook, який ByteDance запустила у 2018, о – найбільша із цих платформ. Популярність Helo постраждала, коли Індія заборонила низку китайських застосунків, серед яких Helo і TikTok.

Також ByteDance розробила стримінг для музики Resso і відеоредактор CapCut.

Що далі? Повідомляють, ByteDance готується запустити Kesong, застосунок молодіжної соцмережі, яка зосереджена на стилі життя і хобі та планує стати конкурентом Xiaohongshu, китайського Instagram. А Douyin нещодавно почав тестувати опцію доставки їжі.

Ігри

У 2019-му ByteDance купила шанхайський стартап відеоігор Mokun Technology, а потім й ігрову студію Levelup.ai, щоб посилити свій підрозділ Nuverse, який займається відеоіграми.

Минулого року відбулася найбільша покупка ByteDance, коли вона витратила $4 млрд на великого китайського виробника відеоігор Moonton, а також нерозголошену суму на студію відеоігор C4games. Компанія планує використати таргетовані рекомендації, щоб відхопити більшу частку сектору.

Не обійшлося без неприємних моментів: нещодавно компанія приголомшила свою 101 Studio у Шанхаї, коли скоротила понад 100 працівників.

Компанії-розробниці мобільних ігор, які належать ByteDance, заробили на гравцях з усього світу понад $1 млрд, пише Sensor Tower. І робота в цьому секторі ставатиме лише активнішою, щоб не відставати від таких конкурентів, як Tencent.

Що більшою стає китайська компанія, то важливішою вона стає для китайської економіки, а отже і для комуністичної партії та держави.

А от спроби увійти на ринок смартфонів із брендом Smartisan можна сказати провалилися. У 2019-му на китайський ринок вийшов телефон, але за кілька місяців після виходу ByteDance перевела команду з розробки смартфонів на розробку обладнання для навчання.

Освіта

У 2016-му ByteDance почала вкладатися у освітні компанії і створювати власні освітні продукти, запустивши бренд освітеху Dali в Китаї у 2020-му. На час оголошення про запуск Dali компанія оголосила, що вже має 10 000 співробітників, а всесвітня пандемія сприяла теплому прийому ще одного продукту для цифрового навчання.

Наступного року ByteDance ще більше заглибилася у освіту, оголосивши про набір ще 13 000 працівників для розробки продуктів для онлайн-освіти, як то GoGoKid (застосунок для пошуку репетиторв з англійської) і Qingbei (стримінг для онлайн-уроків).

Та наприкінці 2021-го китайський уряд заборонив більшість комерційних освітніх сервісів і ввів серйозну цензуру на те, чого можна навчати учнів. Цього року ці обмеження стали ще жорсткішими.

За словами Лю, ці обмеження ввели тому, що уряд побоявся, що капітал «зруйнував ринок освіти», змушуючи вчителів йти на «халтури» після школи і брати гроші з учнів, яким була потрібна додаткова допомога.

Ці обмеження дуже вдарили по ByteDance і через них компанія змушена була скоротити багато співробітників, закрити деякі продукти і перепрофілювати інші, щоб відповідати новим вимогам.

Матеріали по темі
Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні