Стартап з українським співзасновником Unstoppable Domains став єдинорогом після раунду на $65 млн. Їхня технологія замінює назви криптогаманців з понад 30 символами на короткі домени. Чому інвестори повірили в криптостартап, коли ринок криптовалют обвалився?
«Я не до кінця розумію причини успіху компанії», – говорить із сумнівами співзасновник і технічний директор Unstoppable Domains Богдан Гусєв. На борді фаундерів він єдиний українець. Компанію у 2018 році заснували також американці Меттью Гульд, Бредлі Кем і Брейден Печерські. Із майже 150 працівників тільки 20 знаходяться в Україні.
Unstoppable Domains – вже другий стартап з українським співзасновником, що став єдинорогом за літо 2022. У червні сервіс автоматизації бізнес-процесів airSlate також отримав оцінку в $1 млрд. Тепер вже є пʼять єдинорогів із українським корінням: Unstoppable Domains, AirSlate, People.ai, GitLab та Grammarly.
Частка Гусєва після раунду оцінюється в $20–50 млн. Мільйони не затьмарюють голову розробнику, а скоріше викликають суперечливі почуття. «Це віртуальні гроші, якими ти не розпоряджаєшся», – говорить він. І це не єдина причина сум’яття. «У попередній компанії за таку кількість зусиль ми заробляли $1. Я не можу знайти пояснень, чому тут це аж $10, – каже Гусєв. – Я б ще міг пояснити, якби це було $3».
Повірити у чудо, точніше – у Web3
Усі зусилля Unstoppable Domains кинуті на те, щоб продавати NFT-домени. У світі Web3 вони мають багато призначень. Основне – спростити криптовалютні перекази. Замість адреси криптогаманця довжиною у понад 30 символів, під час переказу вписується доменне ім’я. «Я не знаю жодної людини, яка памʼятає хоч один гаманець напамʼять, – говорить Олексій Бобок, CEO стартапу Weld Money. – Але майже всі памʼятають назву улюбленого сайту чи свою електронну пошту».
Вартість домену Unstoppable Domains починається з $5 за домен і може доходити до сотень доларів залежно від популярності й складності. Але користувач платить один раз і отримує його у власність як NFT на все життя або поки сам не захоче продати. «Багато інших блокчейн-компаній позиціюють себе як «ось ми створюємо NFT-домен, яким ви володієте», але фактично ти не володієш ним, якщо ти потім оплачуєш», – говорить Рев Міллер, співзасновник Atlantis World, партнер Unstoppable Domains.
Водночас бізнес-модель Unstoppable Domains робить його вразливим до коливань на ринку криптовалюти. 14 червня ціна біткоїна пробила позначку у $21 000. Увесь крипторинок подешевшав до історичних $970 млрд. Чому на такому тлі інвестори оцінили стартап аж в $1 млрд?
На рахунках стартапу лише $72 млн, а він уже єдиноріг
Скільки підіймали «колеги» по блокчейну, щоб дорости до $1 млрд у 2022 році?
- Aleo – фреймворк для розробки приватних додатків на блокчейні
Оцінка – $1,45 млрд
Загальна сума інвестицій – $298 млн
- CoinTracker – портфоліо та податковий менеджер для криптовалюти
Оцінка – $1,3 млрд
Загальна сума інвестицій – $101,6 млн
- Lukka – розробник софту для криптоактивів і блокчейну
Оцінка – $1,3 млрд
Загальна сума інвестицій – $207,3 млн
- Axelar – мережа, що допомагає зʼєднувати один з одним усі блокчейн-екосистеми, додатки та активи користувачів
Оцінка – $1 млрд
Загальна сума інвестицій – $63,75 млн
- Dune Analytics – постачальник криптоданих з відкритим вихідним кодом, що дозволяє будь-кому публікувати та отримувати доступ до них
Оцінка – $1 млрд
Загальна сума інвестицій – $79,42 млн
Насамперед перемовини з інвесторами тривали тоді, коли біткоїн ще коштував $50 000. Наприкінці березня TechCrunch з посиланням на трьох співрозмовників писав, що Unstoppable Domains домовляється про фінансування на $60 млн з новими та існуючими інвесторами, і якщо угоду закриють, то оцінка становитиме $1 млрд.
«Так, вони закривалися у складний момент, але все одно змогли переконати своїх інвесторів, що вони коштують мільярд, бо Unstoppable Domains – лідери ринку», – говорить Ігор Перція, керуючий партнер фонду Hypra з фокусом на Web3. Прямий конкурент стартапу – Ethereum Name Service (ENS), який за домени бере щорічну плату. Для інвесторів це не єдина відмінність від Unstoppable Domains.
ENS керує сингапурська неприбуткова організація True Names LTD. Натомість інвесторам цікаві компанії, які працюють на прибуток, пояснює партнер TA Ventures Олег Малєнков, який у фонді відповідає за інвестиції у Web3. «Інвестори вірять, що сьогоднішній $1 млрд може перетворитися в $10 млрд», – каже Перція. Чи варто чекати захмарних цифр від Unstoppable Domains?
З 2018-го Unstoppable Domains зареєструвала понад 2,5 млн криптодоменних імен, тоді як у жовтні 2020 року було 300 000. Виторг компанії за минулий рік – близько $80 млн. «Ми змогли добре зіграти на всіх цих хвилях криптосвіту», – розповідає Гусєв. Нинішня криптозима підморозила темпи – щомісячна кількість реєстрацій зменшилася у два рази, підраховує він.
Точну цифру реєстрацій стартап не повідомляє. Проте попит на домени відновлюється, свідчать цифри конкурента ENS, на балансі якого 1,7 млн проданих доменів. У червні кількість нових реєстрацій обвалилася на понад 60% – до 133 000. Однак за липень – ріст на 209%, зареєстрували 379 000 користувачів.
«Інвестори вірять, що реєстрація доменів – це значний крок для екосистеми. На це є великий попит, тому оцінка відображає потенціал компанії», – каже Малєнков.
Web3 не гарант щасливого майбутнього
Однак найбільша проблема стартапу не криптозима, а сама індустрія Web3, вважає Міллер. Необізнаність людей щонайменше з криптогаманцями стримує освоєння нових земель – гаманці мають 83 млн людей, це лише 1% населення планети. «Користувацький досвід поки що не на тому рівні, який пропонує Web2», – пояснює Міллер.
Криптосайти не відкриваються у звичних браузерах. Сайти стартапу підтримує лише Opera, в інших потрібно використовувати розширення Unstoppable Extension. Cтартап зробив перші кроки, щоб перехід новачків у Web3 був плавний. Оплачувати домен можна в доларах, а після покупки компанія безкоштовно його налаштовує.
Доменне ім’я використовується також як логін, щоб увійти у додатки Web3. Власник домену може наповнювати свої сайти. Для цього Unstoppable Domains дає безкоштовні шаблони. У майбутньому цю послугу можна буде монетизувати, вважає Гусєв.
Однак до масового прийняття (mass adoption) продукту ще далеко, це може настати через 7–15 років, прогнозує Міллер. Криптозима дає стартапу час для допилювання продукту й покращення користувацького досвіду, говорить Гусєв: «Коли йде бурхливий ріст ринку, весь фокус компанії – на масштабуванні, продажах і рекламі».
Ентузіазм розробників інвестори готові щедро підтримати навіть тоді, коли на носі стагфляція. Блокчейн-стартапи від початку 2022 року залучили $11,5 млрд фінансування, за даними Crunchbase. Цифра показує схожі до торішніх темпи, коли в індустрію за весь 2021-й влили понад $20,4 млрд.
«15 років тому були звичайні інвестори, що вкладалися в нафту. А були круті, які інвестували у Facebook. Тепер те саме – звичайні інвестори вкладаються у нафту у вигляді Facebook, а круті готові до чогось більшого й незрозумілого, – каже Перція. – А є і зовсім динозаври, що досі інвестують тільки в нафту».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.