Марк Цукерберг /Ілюстрація Getty Images / Анна Наконечна
Категорія
Лідерство
Дата

«Довіру зруйновано, залишилося відчуття зради». Чому працівники Meta вважають, що Марк Цукерберг наближає компанію до кризи. Розповідає The Washington Post

Співробітники Meta сумніваються у лідерських якостях Марка Цукерберга, гендиректора компанії. Фото Ілюстрація Getty Images / Анна Наконечна

Через скорочення та безрезультатні інвестиції у метавсесвіт, засновник Facebook Марк Цукерберг втратив своє бізнес-бачення й довіру команди. Про такі настрої дізналося видання The Washington Post із анонімних розповідей колишніх і чинних працівників техногіганта. Forbes переповідає історію Цукерберга, у якого щось пішло не так

Інвестувати? Почекати? Продавати? Війна змінює все, крім обов’язку лідера приймати виважені рішення. Вже 30 травня 40+ спікерів поділяться досвідом на Першій щорічній конференції про фінанси, інвестиції та економічне зростання. Купуйте квиток за посиланням.

За словами понад 20 колишніх й теперішніх співробітників компанії Meta, її гендиректор Марк Цукерберг наближає команду до кризи. Коли звільняють майже 21 000 твоїх колег, зникає відчуття безпеки та віри в компанію: кожен може стати наступним.

Минулого тижня акції Meta виросли на 13% після звіту про виторг компанії, який зріс вперше за майже рік. Втім, за словами інсайдерів, скорочення штату та нові заяви Цукерберга про додаткове урізання витрат зруйнували віру колективу у компанію.

Навіть деякі з топових керівників Meta звинувачують Цукерберга у проблемах компанії.

Наприклад, Meta найняла 41 000 людей під час пандемії, намагаючись скористатися збільшенням інвестицій. Як вдалося дізнатися WP, тоді Цукерберг ухвалював деякі рішення про збільшення штату попри заперечення виконавчих директорів.

Тепер Цукерберг вважає скорочення витрат за рахунок зменшення штату необхідністю, яку спровокували зростання облікової ставки та геополітична нестабільність. До такого рішення вдалися багато технокомпаній.

Це рішення зіпсувало й без того «підмочену» репутацію Meta серед працівників. Завдяки низці скандалів, таких як роль Facebook у поширенні дезінформації під час президентських виборів у США у 2016-му, компанії вже було важко наймати й утримувати таланти.

А у жовтні, ще до масових скорочень, лише 31% працівників Meta відповіли, що впевнені у шляху, який лідери компанії обрали для організації. Це на 11% менше, ніж у травні 2022-го.

Минулого тижня Цукерберг запевнив, що в компанію повернеться стабільність, щойно завершиться процес реструктуризації. Та після семи місяців постійних скорочень важко сказати, чи зможе гендиректор повернути довіру підлеглих.

«Особливістю Meta була довіра. Ми пили разом шипучку й відчували, ніби це наша компанія. Готові були захищати її, коли всі говорили: вона – втілення зла, – розповів один із працівників Meta. – Але довіру було зруйновано, залишилося лише відчуття зради».

Рішення у Facebook під час пандемії

Коли пандемія посприяла буму онлайн-торгівлі, Facebook повідомила, що е-торгівля стала найбільшим рекламним сектором компанії. Щоб скористатися цією нагодою, вона майже вдвічі збільшила кількість штату між 2019-м і 2022-м.

З’явилися нові продукти – Facebook Shop та Instagram Shop, за допомогою яких можна продавати товари у соцмережах, а також Live Shopping, що схожий на «Магазин на дивані», але для соцмереж.

Проте ризиковано було покладатися на е-торгівлю, адже компанії можуть будь-якого моменту відмовитися від реклами, яка не збільшує продажі.

Віртуальна реальність

Надто оптимістичною Meta була й в оцінці успіхів метавсесвіту.

Шолом віртуальної реальності Oculus.

Шолом віртуальної реальності Oculus.

Коли у жовтні 2021-го Цукерберг змінив назву компанії на Meta, щоб наголосити на розвитку нового напряму діяльності, команда сприйняла таке рішення з пересторогою.

Деякі працівники Reality Labs, підрозділу компанії, який займається віртуальною реальністю, раділи тому, що стануть центром діяльності Meta. Проте їх також непокоїла прискіплива увага до підрозділу, який ще не показав комерційних результатів.

З 2014-го, коли Meta купила компанію віртуальної реальності Oculus, інвестиції у розробку обладнання для метавсесвіту різко зросли. Meta намагалася розробляти окуляри доповненої реальності, смарт-годинники та шоломи віртуальної реальності. Не зупиняв компанію навіть низький інтерес споживачів до таких продуктів.

Наприклад, пристрій для відеодзвінків Portal, який Meta рекламувала як комунікатор наступного покоління ще з 2018-го, не виправдовував прогнозів продажів. А ті, хто все ж купували пристрій, не надто часто ним користувалися.

«Цілі не досягалися, але всі розуміли, це не мало значення», – відмітив колишній співробітник компанії.

Під час пандемії девайс намагалися подати як бізнес-продукт для дистанційної роботи, але безуспішно. Лише у 2022-му компанія закрила роботу над Portal.

Схожі проблеми були й з шоломами Quest, які допомагали занурюватися у віртуальну реальність Horizon Worlds, яку створила Meta, та у метавсесвіти інших виробників.

Виявилося, що покупці часто користуються цими шоломами лише кілька тижнів. Хто ж користується ними регулярно, частіше вирушають у метавсесвіти конкурентів, наприклад, Rec Room і VRChat.

Meta втрачає мільярди доларів на метавсесвіті: минулого року втрати сягнули понад $13,7 млрд, у 2021-му – $10,2 млрд, а у 2020-му – $6,6 млрд.

У грудні з компанії пішов Джон Кармак, колишній технологічний директор Oculus і консультант підрозділу віртуальної реальності. Попри авторитет і високу посаду він не зміг подолати непродуктивність підрозділу, що його дуже засмучувало.

«У нас величезна кількість людей і ресурсів, але ми постійно саботуємо самі себе й самі собі заважаємо», – написав Кармак у прощальному повідомленні.

Facebook

Справи соцмережі компанії теж йдуть не так добре, як хотілося б її керівництву. На початку 2022-го компанія повідомила про падіння кількості щоденних користувачів застосунком Facebook вперше за 10 років.

Аватари у метавсесвіті

Аватари у метавсесвіті Horizon Worlds, який створила Meta.

В останні три місяці 2021-го кількість користувачів скоротилася на близько пів мільйона. Акції компанії обвалилися більш ніж на чверть.

Влітку минулого року Цукерберг та інші директори почали говорити менеджерам про необхідність визначити найменш продуктивних працівників, а процес найму нових майже зупинився.

Заяви про скорочення штату поширили відчуття тривоги й зневаги серед співробітників Facebook. У листопаді минулого року рішення, кого звільнити, ухвалювало вище керівництво, а не менеджери підрозділів.

Наразі компанія перебуває в процесі другого раунду скорочень працівників – у квітні вирішено скоротити ще 4000 робочих місць.

Не дивно, що під час останніх загальних зборів компанії, запис яких вдалося отримати WP, працівники ставили під сумнів лідерство Цукерберга.

Зрештою, він уже порушив обіцянку про те, що скорочень штату більше не буде

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні