Український оскарівський комітет висунув стрічку «Клондайк» на премію «Оскар» у категорії «Найкращий міжнародний повнометражний фільм». Що потрібно про неї знати?
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Реліз соціальної драми «Клондайк» відбувся 2022 року на найбільшому фестивалі незалежного кіно у США «Санденс». Стрічка стала першим ігровим кіно від України, що потрапило у програму. Тоді ж вона отримала нагороду за найкращу режисуру.
«Клондайк» – четверта повнометражна стрічка режисерки Марини Ер Горбач. Фільм виготовлено у копродукції України та Туреччини. Він розповідає історію родини, яка живе на російсько-українському кордоні та опиняється в епіцентрі катастрофи – збиття російськими військовими пасажирського літака МН17.
Після 24 лютого відчуття змінилися: тепер фільм дає можливість застрибнути в життя родин, які прокидаються посеред війни.
У листопаді «Клондайк» вийде в український прокат. «Для евакуйованих українців, які приходять на покази, фільм став емоційною розрядкою, – каже режисерка. – Так мистецтво має допомагати долати стрес».
Бюджет фільму – менше $1 000 000. 80% профінансувало Держкіно (20,8 млн грн), 20% – Туреччина. На зйомки витратили гроші України, постпродакшн, включно з графічним дизайном, анімацією та музикою, робили коштом Туреччини.
Зйомки розпочались у 2020-му, коли в держбюджеті з’явилася нова стаття витрат – Фонд боротьби з COVID-19. «Ми не знали, чи Держкіно нас зможе профінансувати, але почали будувати декорації своїм коштом, – пригадує режисерка. – Це був емоційний імпульс: ми маємо знімати цього року».
Команда фільму – люди з країн, що пережили війну. Грузини працювали над синхронними шумами в озвучці, звукорежисер та перекладачка – боснійці. Коли почалося вторгнення, команда написала Ер Горбач: «Марино, нам дуже шкода, ми знаємо, як ти почуваєшся».
На написання сценарію пішло менше року. «Я не пишу сценарії фізично, натомість багато думаю, – каже Ер Горбач. – Коли знаходжу свою «гусячу шкіру» та відчуваю, що «мурашки» триматимуть мене довго, починаю писати».
Малайзійський «Боїнг» збили 17 липня. На цю ж дату припадає день народження режисерки. У 2015-му Ер Горбач відчула: її не відпускає безкарність винних у трагедії. В 2016 році драфт сценарію був готовий.
Епізоди знято одним кадром. У сценарії першого епізоду фільму написано приблизно таке: герої прокидаються вранці, мріють про майбутнє, починається війна, їхній будинок знищують і встає сонце. Це зняли одним кадром, який триває п’ять хвилин.
«Коли щось відбувається, у людини з’являється емоція, – каже Ер Горбач. – У момент проживання її не можна обрізати та змонтувати. Вона йде потоком». Ритм фільму режисерка порівнює з диханням.
Головні нагороди «Клондайку»
Натисніть «Читати більше»
Кінофестиваль «Санденс»
«Найкраща режисерська робота»
Берлінський міжнародний кінофестиваль 2022 (Берлінале)
- Приз екуменічного журі (присуджується за мистецьку цінність і гуманістичну проблематику)
- Приз глядацьких симпатій
Міжнародний кінофестиваль у Фрібурзі
- «Вибір критиків»
- Гран-прі
- Приз молодіжного журі
Стамбульський міжнародний кінофестиваль
- Найкраща операторська робота
- Найкращий турецький фільм року
- Золотий тюльпан національного конкурсу
Міжнародний кінофестиваль у Сантьяго
Гран-прі журі
Сараєвський кінофестиваль
Нагорода «Серце Сараєва» за найкращу режисуру
Міжнародний кінофестиваль в Сіетлі
Гран-прі журі
«Клондайк» – висловлювання проти війни. У сучасному кінематографі насилля та війна стали частиною розваги, критикує Ер Горбач. «Серіал «Гра в кальмара» вразив мене тим, що рівень насильства й розваг у ньому зійшлися в одній точці, – каже режисерка. – Його рівень популярності був маркером того, що світ готовий до споглядання війни».
Режисерка вирішила створити анти-war – висловлювання проти війни, яке не перетворило б естетику війни на частину розваги. «Наші глядачі кажуть, що кіно можна показувати дітям старших класів. Тобто ми досягли своєї мети».
Ігрове кіно про реальні події. Частину з МН17 відтворено майже документально. «Ми були дуже точними в деталях, – каже режисерка. – Постановники спрацювали настільки чудово, що у нас часто запитують, де ми дістали ці кадри». Історія головних героїв передає відчуття Ер Горбач подій 2014-го.
Ідея стрічки. Одне із важливих питань – перетин кордонів. «Якщо одна країна порушує кордон іншої або ракети порушують кордон будинку, це не локальний конфлікт, як пишуть міжнародні ЗМІ. Це війна», – каже режисерка.
Ще одне питання – протистояння руйнування і створення. Головні герої – родина, яка чекає на дитину та будує життя. Відбувається конфлікт із силою, яка руйнує ці цінності. «Кіно про те, хто сильніший у глобальному сенсі, – пояснює режисерка. – І це питання набагато глибше, ніж політичне формулювання конфлікту: хто має рацію і чия земля».
Благодійні покази. Після «Санденсу» команду «Клондайку» накрило хвилею повідомлень: «Де подивитися кіно?» У перші місяці війни відбувалися покази для збору коштів. Найбільше зібрали у Фінляндії – €14 000 за два дні. Часто команда займалася разовою допомогою. «У всіх членів були родини, яким вони хотіли допомогти, – каже Горбач. –Охочим подивитися фільм ми давали номери карток родин, і за надану допомогу ділилися лінками для перегляду».
Останнє слово за «Оскаром». Тур «Клондайку» світовими кінофестивалями триває з березня. Його вже показують у кінозалах Бразилії. У планах – європейський кінотеатральний прокат. «Для них важливий статус фільму, – констатує Ер Горбач. – Польща, Італія, Іспанія, Велика Британія, Тайвань і багато інших країн чекають осені, аби дізнатися про вибір України в оскарівських перегонах».
Кого Україна висувала на «Оскар»
Натисніть «Читати більше»
- 2021 – «Погані дороги» Наталки Ворожбит
- 2020 – «Атлантида» Валентина Васяновича
- 2019 – «Додому» Нарімана Алієва
- 2018 – «Донбас» Сергія Лозниці
- 2017 – «Рівень чорного» Валентина Васяновича
- 2016 – «Українські шерифи» Романа Бондарчука
- 2014 – «Поводир» Олеся Саніна
- 2013 – «Параджанов» Олени Фетісової та Сержа Аведікяна
- 2012 – «Той, хто пройшов крізь вогонь» Михайла Іллєнка
- 2008 – «Ілюзія страху» Олександра Кірієнка
- 2006 – «Аврора» Оксани Байрак
- 2004 – «Водій для Віри» Павла Чухрая
- 2003 – «Мамай» Олеся Саніна
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.