У 2023 році до 76% зросло споживання українцями соцмереж для отримання новин. Водночас кількість людей, які щодня користуються інтернетом, сягнула 89%. Використання сайтів новин, телебачення, радіо показало тренд на спад, йдеться в дослідженні аналітичної компанії InMind, яке було проведено на замовлення Internews Ukraine.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Ключові факти
- Станом на листопад 2023 року споживання новин майже серед всіх видів медіа залишилося на рівні минулого року, окрім споживання телебачення. 47% українців використовують для новин кілька джерел. Ті, хто використовують лише одне джерело, як правило, віддають перевагу соціальним мережам.
- У 2023 році переважна більшість українців споживала новини із соціальних мереж – 76%. У порівнянні з минулим роком цей показник зріс на 2%. Водночас кожен третій українець використовував виключно соціальні мережі.
- Споживання сайтів новин знизилося на 1%, до 41%, телебачення – на 6%, до 30%, радіо – на 1%, до 10%. Споживання друкованої преси залишилося на попередньому рівні – 3%.
- Смартфон є основним девайсом, за допомогою якого респонденти отримують новини – 87%. Доля телевізорів та Smart TV – 30%, ноутбуків – 19%, а планшетів – 9%.
- Головним джерелом новин є Telegram-канали – 72% (зростання на 12% у порівнянні з часткою в 2022 році). Окрім того, використовуються інші соціальні мережі (Facebook, Instagram, Tik Tok, Twitter), різні джерела в YouTube (телевізійні канали, які транслюються через YouTube, персональні канали лідерів думок/експертів) і інтернет-сайти новин.
- Серед лідерів думок в українському сегменті інтернету – волонтери та суспільні діячі Сергій Стерненко (7%), Сергій Притула (6%) і президент Володимир Зеленський (5%). Колишній позаштатний радник Офісу президента Олексій Арестович посідає пʼяту сходинку в рейтингу (4%).
- Абсолютним лідером серед Telegram-каналів стала «Труха» (15%). У Facebook лідирує ТСН (9%).
Контекст
Згідно з результатами дослідження USAID-Internews щодо споживання медіа, опублікованого наприкінці 2022 року, 60% українців отримували новини з Telegram-каналів. Тоді як за допомогою телебачення споживали новини лише 36% співгромадян.
Онлайн-медіа обійшли навіть ТБ. «Людям життєво важлива оперативна інформація, а ТБ, сайти, медіа не можуть конкурувати з Telegram-каналами, у яких одна мета – опублікувати інформацію першими», – казала Оксана Мороз, засновниця ініціативи «Як не стати овочем». Вона додає, що суттєвий недолік більшості Telegram-каналів – відсутність мінімальної перевірки інформації на достовірність.
Агреговані цифри мало що кажуть про інформаційну потужність конкретного ЗМІ чи квазімедіа, якими є анонімні Telegram-канали. Основний новинний продукт на телебаченні зараз – марафон «Єдині новини», який цілодобово транслюється на шести каналах.
Частка за останні тижні – приблизно 10–11%, казав директор з ТБ-інвестицій Razom Group Ігор Полосьмак. За його розрахунками, тижневе охоплення марафону по всій Україні – близько 10,3 млн глядачів. Жодне інше ЗМІ не може похвалитися таким охопленням. Найбільші сайти ТСН, УНІАН та «Українська правда» мають зіставні цифри, але місячного охоплення.
Показник середнього охоплення однієї одиниці контенту дуже високий у найбільших Telegram-каналів, наприклад, кожну новину на каналі «Мир сегодня с «Юрий Подоляка» і «Труха» читає (або принаймні скролить) понад 1 млн людей.
Одним з активних блогерів, які розивають свої соцмережі та власний бренд під час великої війни, став колишній позаштатний радник Офісу президента Олексій Арестович. У лютому та березні 2022 року Арестович почав часто з’являтися в ефірі загальнонаціонального марафону як офіційний спікер Офісу президента. Його заспокійлива інтонація була явним контрастом на загальному тлі підвищеної тривожності решти спікерів та мільйонів українців.
Результат – шалене зростання фоловерів. Уже в квітні кількість підписників на YouTube сягнула 915 000, у травні – 1,38 млн. У червні – ще плюс 140 000. Фактично за перші три місяці війни його аудиторія зросла майже в дев’ять разів.
Далі зростання майже зупинилось – наразі у Арестовича 1,72 млн підписників на YouTube. Ця цифра виводить його в топлігу українського YouTube за показником кількості підписників. Для порівняння: одна з топлайфстайл-блогерок YouTube Afinka має 3,6 млн підписників, Дмитро Гордон – 2,5 млн, Сергій Стерненко – 1,75 млн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.