Категорія
Війна
Дата

Спецслужби РФ запустили у Facebook та X кампанію для дискредитації підтримки України. Використовують фото і «цитати» світових зірок. Чому соцмережі на це не реагують? Розповідь Wired

Бейонсе, Тейлор Свіфт, Кріштіану Роналду /Колаж Анна Наконечна

Бейонсе, Тейлор Свіфт, Кріштіану Роналду. Також елементи зображення згенеровано ШІ Midjourney в співавторстві з Олександрою Карасьовою Фото Колаж Анна Наконечна

У листопаді у соцмережах Facebook та X (раніше Twitter) почали масово зʼявлятися фото різних відомих людей: Леді Гаги, Шакіри, Гвінет Пелтроу, Опри та інших із нібито їхніми цитатами проти підтримки України. Wired отримав звіт дослідницької організації Reset, яке говорить про те, що за цією антиукраїнською кампанією стоїть Росія. Forbes переказує головне з матеріалу

📲 45 секунд – на один пост, 20 хвилин на день, щоб дізнатися головні економічні та бізнесові новини. Підписуйтеся на Telegram-канал Forbes Ukraine, щоб економити час.

На початку листопада почалася агресивна дезінформаційна кампанія проти України, що спрямована на розпалювання ворожнечі проти українців і зрив підтримки від Євросоюзу. Особливістю цієї пропаганди, що націлена переважно на людей у Франції та Німеччині, є використання фейкових цитат відомих людей. 

  • «Скільки ще це триватиме? Українці поводяться, як шахраї, а ми продовжуємо платити. Неправильно це», – пише французькою «Тейлор Свіфт».
  • «Щоразу, коли українці отримують гроші, все йде погано», – каже німецькою «Селена Гомез».
  • «Кім Кардаш’ян» зазначає німецькою: «Те, як українці використовують нашу допомогу, розчаровує. Серйозно, комусь треба покласти цьому край». Майже слово в слово писав і «Кріштіану Роналду».
  • «Підтримувати українців неприйнятно. Їхні дії руйнують життя і суспільства», – написано поруч із фото телеведучої Опри Вінфрі

Серед інших знаменитостей, чиї фото було використано у цій дискредитаційній кампанії, були Бейонсе, Джіджі Хадід, Леді Гага, Дженніфер Лопес, Джастін Бібер, Шакіра, Гвінет Пелтроу та інші. Завдяки тому, що всі ці цитати пропагандисти накладали на фото зірок, Facebook було складно помітити цю скоординовану кампанію.

Про ці та інші деталі нового пропагандистського кейса Wired дізнався від дослідницької організації Reset. Протягом тижня дослідники виявили принаймні 560 рекламних постів у Facebook, які демонстрували фото знаменитостей із проросійськими і антиукраїнськими висловами. Згідно із Reset, лише на Facebook ця дезінформаційна кампанія дісталася принаймні 7,6 млн людей. 

Дослідники Reset вважають, що творці цієї пропаганди вдало використовують лазівки у системах верифікації реклами і модерації соцмережі Цукерберга. Накладання тексту на зображення, відсутність посилань і додаткового тексту в рекламних постах ускладнюють виявлення порушень. 

Цю кампанію запустили дві мережі, що спеціалізуються на створенні фейкових Facebook- та Х-сторінок. Reset дізналася, що за ними стоїть проросійська організація Doppelganger, а також російська розвідка

Що таке Doppelganger

Doppelganger активно поширює дезінформацію на Facebook та X вже певний час. Вперше цю організацію виявили у вересні 2022-го дослідники EU DisinfoLab, які борються із дезінформацією в ЄС. Принаймні з травня 2022 року група використовувала клони популярних ЗМІ, серед яких The Guardian і Bild, які вона заповнювала статтями, відео і результатами опитувань, що поширювали прокремлівську пропаганду в питанні вторгнення в Україну. 

Деякі ЗМІ раніше вже доводили, що кампанії Doppelganger ведуть до Кремля, але нова інформація антипропагандистських організацій показує, що зіркова антиукраїнська пропаганда повʼязана із Головним розвідувальним управлінням Росії, або ГРУ.

Російська пропаганда /Getty Images

На початку листопада почалася агресивна дезінформаційна кампанія, що спрямована на розпалювання ворожнечі проти українців і зрив підтримки України від Євросоюзу Фото Getty Images

Боти на Х, які раніше підштовхували переходити на фейкові сайти Doppelganger, тепер просувають сайти, що мають прямі звʼязки із російською розвідкою. Про це Wired дізнався від дослідників Antibot4Navalny, російської антидезінформаційної групи, що слідкує за діяльністю Doppelganger. 

Перший сайт – французький ObservateurContinental.fr. Відкриті джерела показують, що він повʼязаний з InfoRos, новинним агентством зі звʼязками з ГРУ. InfoRos управляє сотнями сайтів із проросійською пропагандою та активно поширює дезінформацію ще з часу анексії Криму. 

Другий сайт – німецький EuroBRICS. Німецьке видання Die Welt у жовтні 2022-го виявило, що автор контенту на цьому сайті отримує зарплату безпосередньо від InfoRos. 

Мережі фейкових сторінок

Багато зображень із нової кампанії Doppelganger на Facebook поширює на Х та сама мережа ботів, яку і раніше повʼязували із кампаніями Doppelganger. У цій соцмережі пропаганда ще й англомовна.

«Ми зібрали 75 фейкових цитат знаменитостей, що поширювалися на американську і європейську аудиторії за допомогою ботів Doppelganger», – кажуть в Antibot4Navalny. 

Дослідники стверджують, що кампанії на Х і Facebook відбулися одночасно, і в них було залучено понад 10 000 ботів. В один восьмигодинний період боти постили в Х понад 27 000 повідомлень, а іноді і 120 повідомлень щохвилини.

Кампанія «за участі» зірок розвивається. Тепер Doppelganger рекламує пости зі скриншотами підтверджених сторінок знаменитостей, що додає їм вірогідності. Було виявлено фейковий пост підприємця Річарда Бренсона, який «пише», що вважає американців винними у підриві «Північного потоку». 

І хоча Facebook видалив більшість ботів, деякі залишаються активними. Ця кампанія демонструє неспроможність соцмережі ефективно впоратися із дезінформацією таких масштабів. У серпневому звіті Meta визнала, що Doppelganger – це «найбільша і найагресивніша російська операція впливу, яку нам доводилося бачити з 2017-го».

Х не відповіла на прохання прокоментувати дослідження.

Doppelganger купує фейкові Facebook-сторінки в агентства, яке спеціалізується на створенні величезних мереж несправжніх сторінок, повідомила Reset. Дослідники виявили дві окремі мережі: в одній – 52 000 фейкових сторінок, а в іншій – 25 000. 

Попри те, що ці мережі ідентифікували, вони й далі продовжують працювати.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні