Nokian Renkaat Oy /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Фінська Nokian мала мегазавод у РФ та виробляла там 80% шин. Але з війною в Україні пішла з російського ринку. Чому концерн обрав Румунію, а не Польщу для нового заводу. Розповідає NYT

Виробництво автомобільних шин на заводі Nokian Renkaat Oy, Всеволожськ, 2015 рік Фото Getty Images

З початком повномасштабної війни Росії в Україні фінський концерн Nokian Tyres вирішив піти з РФ попри те, що виробляв там 80% своїх шин. The New York Times поговорила з гендиректором компанії Юккою Моісіо про оновлену діяльність його компанії та ціну змін. Forbes коротко переказує матеріал

Велика війна пришвидшила вихід жінок на лідерські ролі. Вже 15 травня на форумі «Вільна» Forbes пропонує подивитися на це явище крізь нову, чітку оптику. Спікерки та спікери з Superhumans, Google, ENKO, McDonald’s, G. Bar та інших. Купуйте квитки за посиланням.

Війна в Україні та посилення напруги у відносинах між США й Китаєм змушують бізнеси враховувати під час вибору ринків, розташування офісів, каналів постачання та інвестицій не витрати на все це, а геополітичну ситуацію.

Коли Nokian Tyres, фінський концерн і виробник шин, обирав місце для нового заводу за $706 млн, то шукав правильну комбінацію доступної нерухомості, хорошої логістики, достатньої кількості робочої сили й прихильної до бізнесу атмосфери. Це стандартні умови, які завжди враховує будь-який бізнес, але часи змінюються.

Нові геополітичні реалії

Після 24 лютого 2022 року Nokian Tyres визначила для себе ще одну безкомпромісну умову: країна, в якій вона збудує завод, повинна бути членом ЄС і НАТО. «Геополітичний ризик був початковою точкою [у виборі локації]», – розповів її гендиректор і президент Юкка Моісіо.

Тепер, коли світ проходить деглобалізацію, оцінка політичних ризиків виходить на перший план. «Ми живемо у світі, який зазнав фундаментальних змін, – відзначає політолог Університету Джона Гопкінса Генрі Фаррелл. – Ми більше не можемо думати лише про інновації та ефективність. Тепер треба враховувати й безпеку».

Для Nokian, акції якої котируються на Гельсінській біржі з 1995-го, нова реальність стала як удар обухом по голові. В Росії компанія виробляла 80% шин для легкових авто, а на країну-агресора припадало 20% її продажів.

Моісіо розповів, що небезпеку концентрації виробництва в одному місці вони зрозуміли, «коли втратили мільярди». У січні 2022-го акції Nokian коштували понад €34 за штуку, сьогодні їхня ціна €8,25.

Санкції й публічний осуд у Фінляндії змусили компанію зрозуміти, що вихід лише один – піти з Росії. Моісіо зазначає, що виробництво в Росії було дуже вигідним і прибутковим, але також надзвичайно ризикованим, хоч цей факт вийшов з їхнього поля зору. Диверсифікація може бути не надто ефективною чи дешевою стратегією, визнає він, але «вона значно безпечніша».

Тому, північноєвропейський ринок обслуговуватиме завод Nokian у Фінляндії, американський – завод у Дейтоні, а на європейський працюватиме новий завод у Європі.

Зміни тенденцій

Керівники великих компаній починають розуміти, що ринок часто не вміє точно оцінювати ризики. У січневому опитуванні 1200 гендиректорів зі всього світу консалтингова фірма EY виявила, що 97% із них змінили плани своїх стратегічних інвестицій через нову геополітичну реальність. Більше третини повідомили, що переносять операції у нові локації.

Китай входить до переліку країн, із яких йдуть компанії. Торгово-промислова палата ЄС у Китаї у торішньому опитуванні виявила, що приблизно одна з чотирьох компаній планувала перенести свої операції з країни.

У червні 2022-го виконавчі директори Nokian попросили раду компанії схвалити вихід з Росії й будівництво нового заводу.

Вибір нової локації

Після схвалення почалися перемовини про вихід із країни, а також пошук нової локації. З останнім Nokian допомогла консалтингова фірма Deloitte, яка за чотири місяці зробила оцінку десятків кандидатів у Європі.

Вибір був важкий: Сербія не підійшла, бо не входить ані до НАТО, ані до ЄС; Туреччина входить до НАТО, але не до ЄС; а в Угорщині антиліберальний премʼєр, який дружить із Росією.

Моісіо розповів, що новий завод у будь-якому разі будувався б із думкою про мінімізацію вуглецевого сліду, але без війни вони б не наважилися взятися за такий, що працюватиме зовсім без вуглецевих викидів.

Дешевий російський газ і маніпуляція ним змусили компанію задуматися, щоб покласти край залежності від викопного палива. «Порушення [звичного ходу справ] змусили нас думати інакше», – каже Моісіо.

Юкка Мойсіо, гендиректор і президент Nokian /Getty Images

Юкка Моісіо, гендиректор і президент Nokian Фото Getty Images

Зрештою компанія обирала серед шести кандидатів, які порадила Deloitte: два місця в Румунії, два у Польщі, і по одному у Португалії та Іспанії. Гендиректор Nokian зазначив, що геополітика була початковою точкою вибору місця, але не кінцевою.

В Іспанії майже не було геополітичних ризиків і достатньо робочої сили, але Deloitte відкинула цей варіант через високі витрати на зарплату та жорсткі вимоги до регулювання умов праці. У Португалії теж немає проблем із геополітикою, але від неї відмовилися через занепокоєння про доступ до енергоресурсів і тривалість процесу ухвалення дозволів.

Попри антиросійську політику Польщу теж не обрали, але тут проблема полягала в антидемократичному уряді країни й відмові судової системи Польщі підкорятися нормам європейського законодавства.

І все ж польські міста Гожув і Конін посіли друге й третє місця у списку рекомендованих локацій завдяки своїй дешевій робочій силі, присутності інших міжнародних компаній і швидкості отримання дозволів.

Привітна Румунія

На першому місці опинилося румунське місто Орадеа. Країна змогла запропонувати баланс між усіма пріоритетами Nokian: робоча сила там одна з найдешевших у Європі, а рейтинг ризику відносно високий, але нижчий, ніж у Польщі. Були й такі переваги:

  • будівництво могло розпочатися негайно;
  • комунікації вже було підведено;
  • нова сонячна електростанція вже була в роботі;
  • гранти ЄС на будівництво в Румунії були більшими, ніж на будівництво в Польщі;
  • високий ентузіазм місцевих чиновників.

Сьогодні Орадеа – це квітучий економічний хаб, де живе 220 000 мешканців, є свій університет. Місто активно залучає фонди ЄС і будує індустріальні парки, в яких вже оселилися такі міжнародні компанії, як британський виробник електроніки Plexus і німецький постачальник для автоіндустрії Eberspaecher.

Nokian не збирається відтворювати у Румунії або ще десь той гумовий мегазавод, який був у компанії в Росії. За словами Моісіо, ідея «концентрації виробництва застаріла».

Він відмітив, що для нього компанія вийшла з режиму кризи 16 березня, коли $258 млн за продаж російських операцій прийшли на рахунок Nokian. Хоч ця сума й близько не відповідає реальній вартості тамтешнього виробництва компанії, вона допомогла профінансувати нове будівництво та ознаменувала закриття справ із Росією.

Непевність – це нова норма, вважає Моісіо, тому бізнес-лідери постійно повинні питати себе: що ми можемо зробити, який у нас план «Б».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні