«Антиофіс» Альфа-Банк. Фото Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії

7 хв читання

«Антиофіс» Альфа-Банк. Фото Анна Наконечна

Над тим, як реорганізувати роботу і офісний простір в світлі нових даних, сушать голову бізнесмени всього світу. Forbes опитав українські компанії, щоб дізнатися про їхні плани. З отриманих відповідей можна зробити висновок, що бізнес схиляється до трьох основних варіантів: гібридний режим, повне повернення в офіси і додавання до класичних офісів опенспейс-простори для творчості та командної роботи

⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».

Nestlé переїжджає. З шестиповерхового офісу біля Рибальського моста компанія на початку 2022 року перебереться в опенспейс біля метро «Либідська». Новий простір буде розбито на зони для роботи відділів, коворкінг, кімнати для зустрічей, кава‑поінти і «тихі» кімнати, в яких можна читати, працювати і відпочивати. Головне – не розмовляти.

У чому причина переїзду? Поряд з офісом, який компанія займає з 2008 року, постійно йде ремонт. Створити у команди гарний настрій і підняти бойовий дух у таких умовах неможливо, каже директор Nestlé з корпоративних комунікацій і зв’язків з громадськістю Володимир Співак. Про переїзд компанія замислювалася давно, пандемія спонукала прискоритися.

«Ми зменшимо площу офісу на 6%, але використаємо її ефективніше і дамо команді кращі умови для роботи», – говорить Співак. У разі необхідності в новому приміщенні зможуть працювати всі співробітники центрального офісу. Але такого завдання немає – компанія обрала баланс роботи з дому й офісу.

Як людство працюватиме після пандемії? Готової відповіді не має ніхто. Як з’ясували консультанти McKinsey, котрі опитали влітку 2021 року понад 500 топменеджерів і 5000 офісних співробітників, погляди на оптимальний режим роботи у роботодавців та працівників істотно розходяться. Більш як половина керівників налаштована на те, щоб співробітники працювали в офісах щонайменше чотири дні на тиждень, тоді як понад половина співробітників хочуть мінімум три дні на тиждень працювати з дому.

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 1

IT‑компанія Jooble теж не розлучається з офісом, перейшовши на remote‑first. Площа її простору на Подолі – 2800 кв. м. За співробітниками закріплено робочі місця. Співробітники, які обрали гнучкий режим, користуються системою хот‑десків. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 2

IT‑компанія Jooble теж не розлучається з офісом, перейшовши на remote‑first. Площа її простору на Подолі – 2800 кв. м. За співробітниками закріплено робочі місця. Співробітники, які обрали гнучкий режим, користуються системою хот‑десків. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 3

IT‑компанія Jooble теж не розлучається з офісом, перейшовши на remote‑first. Площа її простору на Подолі – 2800 кв. м. За співробітниками закріплено робочі місця. Співробітники, які обрали гнучкий режим, користуються системою хот‑десків. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 4

IT‑компанія Jooble теж не розлучається з офісом, перейшовши на remote‑first. Площа її простору на Подолі – 2800 кв. м. За співробітниками закріплено робочі місця. Співробітники, які обрали гнучкий режим, користуються системою хот‑десків. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 5

IT‑компанія Jooble теж не розлучається з офісом, перейшовши на remote‑first. Площа її простору на Подолі – 2800 кв. м. За співробітниками закріплено робочі місця. Співробітники, які обрали гнучкий режим, користуються системою хот‑десків. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 6

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 7

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 8

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 9

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 10

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 11

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 12

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 13

Офіс Jooble. Фото Анна Наконечна

Попередній слайд
Наступний слайд

Над тим, як реорганізувати роботу і офісний простір у світлі нових даних, сушать голову бізнесмени всього світу. Forbes опитав 80 українських компаній і банків, аби дізнатися про їхні плани. З 43 отриманих відповідей можна зробити висновок, що бізнес схиляється до трьох основних варіантів. На гібридний режим роботи переходять більше половини, або 27 компаній. Сім із них мають намір додати до класичних опенспейс‑простори для творчості та командної роботи. Сім компаній беруть курс на цілковите повернення в офіси. Дев’ять поки що не визначилися з майбутнім форматом роботи.

Гібридні моделі

Перший український єдиноріг Grammarly у 2018 році переїхав в офіс площею 1750 кв. м у комплексі Gulliver. У лютому 2020‑го компанія додала до нього приміщення поверхом нижче. А ще за місяць обидва простори спорожніли. Через пандемію компанія перейшла на віддалений режим, у якому залишиться мінімум до кінця 2021 року.

З січня 2022‑го Grammarly планує розпочати роботу в гібридному форматі, з акцентом на дистанційку (remote‑first). Співробітники зможуть обирати, як працювати – в офісі або віддалено. Обов’язковою буде тільки участь у командних зустрічах, які триватимуть щонайменше два тижні раз у квартал. Частина співробітників, яка взаємодіє з кількома командами, приїжджатиме в офіси на місяць. Іногороднім працівникам компанія сплатить переїзд і проживання в Києві.

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 14

Перший український єдиноріг Grammarly у 2018 році переїхав в офіс площею 1750 кв. м у комплексі Gulliver. У лютому 2020‑го компанія додала до нього приміщення поверхом нижче. Фото Grammarly

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 15

Перший український єдиноріг Grammarly у 2018 році переїхав в офіс площею 1750 кв. м у комплексі Gulliver. У лютому 2020‑го компанія додала до нього приміщення поверхом нижче. Фото Grammarly

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 16

Перший український єдиноріг Grammarly у 2018 році переїхав в офіс площею 1750 кв. м у комплексі Gulliver. У лютому 2020‑го компанія додала до нього приміщення поверхом нижче. Фото Grammarly

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 17

Перший український єдиноріг Grammarly у 2018 році переїхав в офіс площею 1750 кв. м у комплексі Gulliver. У лютому 2020‑го компанія додала до нього приміщення поверхом нижче. Фото Grammarly

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 18

Перший український єдиноріг Grammarly у 2018 році переїхав в офіс площею 1750 кв. м у комплексі Gulliver. У лютому 2020‑го компанія додала до нього приміщення поверхом нижче. Фото Grammarly

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 19

Перший український єдиноріг Grammarly у 2018 році переїхав в офіс площею 1750 кв. м у комплексі Gulliver. У лютому 2020‑го компанія додала до нього приміщення поверхом нижче. Фото Grammarly

Попередній слайд
Наступний слайд

«Особисті зустрічі допомагають підтримувати взаємини і генерувати ідеї, а віддалена робота дає більше гнучкості», – описує переваги нової моделі керівник київського хаба Grammarly Анатолій Вісікірський. Між сесіями офіс Grammarly залишається відкритим – працювати звідти можна і поза креативними зустрічами. IT‑компанія Jooble теж не розлучається з офісом, перейшовши на remote‑first. Площа її простору на Подолі – 2800 кв. м. Офіс, ремонт якого обійшовся в €1 млн, відвідує близько 100 з більш ніж 500 співробітників. За ними закріплено робочі місця. Співробітники, які обрали гнучкий режим, користуються системою хот‑десків. Після переходу на дистанційку компанія скоротила кількість кімнат для відпочинку та обладнала додаткові переговорні зони.

Засновник IT‑аутсорсера Innovecs Алекс Луцький вирішив, що теперішній простір для роботи себе вичерпав. Компанія, в якій працює 700 осіб, протягом півтора року переїде в новий офіс. Точніше – «антиофіс». Ідея в тому, щоб створити такий простір, куди співробітники приходитимуть із задоволенням і яке зможе стати альтернативою коворкінгам та іншим місцям для роботи. Нині в офісі працює близько 40% співробітників компанії, обов’язкове відвідування для всіх Луцький запроваджувати не планує: графік роботи визначатимуть менеджери команд.

MЕTRO Cash & Carry переїхала в опенспейс із зонами для відпочинку, креативу і зустрічей ще на початку 2020‑го. У планах – перехід у режим коворкінгу і облаштування студії для зйомок навчальних відео. Але перебувати в офісі співробітники не зобов’язані. Немає у команди й фіксованих робочих годин. «Ми рекомендуємо бути гнучкими в призначенні зустрічей, – розповідає директорка MЕTRO з управління персоналом Анна Толмачова. – Але ніхто не контролює, почали ви працювати о 8‑й чи об 11‑й».

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 20

Nestlé переїжджає. З шестиповерхового офісу біля Рибальського моста компанія на початку 2022 року перебереться в опенспейс біля метро «Либідська». Фото Nestlé

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 21

Nestlé переїжджає. З шестиповерхового офісу біля Рибальського моста компанія на початку 2022 року перебереться в опенспейс біля метро «Либідська». Фото Nestlé

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 22

Nestlé переїжджає. З шестиповерхового офісу біля Рибальського моста компанія на початку 2022 року перебереться в опенспейс біля метро «Либідська». Фото Nestlé

Попередній слайд
Наступний слайд

З 2022 року всі співробітники «Nestlé Україна» працюватимуть з дому та офісу рівну кількість часу. «У нас 413 фабрик у всьому світі. Їхні команди виходять на роботу кожного дня, – транслює Співак підхід глобальної Nestlé.– Ми не відчуваємо морального права працювати лише віддалено». Повністю віддалений режим не підійде компанії в будь‑якому разі: так не виходить будувати корпоративну культуру та інтегрувати нових співробітників у команду.

«Простір» замість офісу

Трансформація офісів у простір для командної роботи – інший тренд, про який думають українські компанії. У січні 2021 року дослідницька компанія DXI опитала 30 000 офісних працівників у 31 країні. 66% опитаних скаржилися на втрату персонального контакту з колегами. «Коли губляться зв’язки, зупиняються інновації», – йдеться у звіті Microsoft, присвяченому гібридній роботі.

Найбільший IT‑аутсорсер України SoftServe не планує повністю переходити на віддалену роботу. «Повернення у доковідні часи точно не буде, – зазначає віцепрезидентка SoftServe з фінансів Соломія Гнатів. – Офіс має стати хабом для колаборації».

Компанія відкриває експериментальний офіс у Львові. У ньому буде менше робочих місць, ніж до пандемії, і більше зон для спілкування і відпочинку. Якщо тестування виявиться вдалим, SoftServe переведе в такий формат усі свої офіси.

Банк «Креді Агріколь» уже перебудував свої приміщення, скоротивши кількість робочих місць на третину, розповідає HR‑директорка фінустанови Олена Урусова. «Деякі кабінети ми об’єднали в гнучкі опенспейси, – каже Урусова. – Один із поверхів головного офісу – тепер сучасний коворкінг».

Анна Наконечна

У львівському офісі GlobalLogic 37 приміщень для зустрічей і три зони для командної роботи – там немає столів і можна писати просто на стінах. Фото Анна Наконечна Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 23

У львівському офісі GlobalLogic 37 приміщень для зустрічей і три зони для командної роботи – там немає столів і можна писати просто на стінах. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 24

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 25

У львівському офісі GlobalLogic 37 приміщень для зустрічей і три зони для командної роботи – там немає столів і можна писати просто на стінах. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 26

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 27

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 28

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 29

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 30

У львівському офісі GlobalLogic 37 приміщень для зустрічей і три зони для командної роботи – там немає столів і можна писати просто на стінах. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 31

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 32

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 33

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 34

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 35

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 36

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 37

Львівський офіс GlobalLogic. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 38

У львівському офісі GlobalLogic 37 приміщень для зустрічей і три зони для командної роботи – там немає столів і можна писати просто на стінах. Фото Анна Наконечна

Попередній слайд
Наступний слайд

Схожим чином реорганізувала офіси й IT‑компанія GlobalLogic. Акцент – на зонах для брейнстормінгу і командної роботи. У львівському офісі GlobalLogic 37 приміщень для зустрічей і три зони для командної роботи – там немає столів і можна писати просто на стінах. «Ідею такого простору подали співробітники, – зазначає старший віцепрезидент GlobalLogic Денис Балацко. – Їм важливо мати місце для спілкування та генерації нових ідей».

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. «У людей з’явилася можливість працювати вдома, і ми вирішили дати рівноцінну альтернативу», – говорить виконавча директорка банку Ольга Філіпенко. «Альфа» планує створити ще два таких простори.

Вперед, у минуле

У березні 2021 року Amazon заявив про плани відродити офісну культуру і повністю повернути співробітників у робочі простори. Поширення штаму вірусу «Дельта» змусило змінити курс. У червні Amazon дозволив співробітникам два дні на тиждень працювати віддалено.

МХП, одна з найбільших приватних компаній в Україні, в головному офісі якої працює близько 1 000 осіб, теж готується до повернення співробітників в офіси. «Припускаємо віддалену роботу один‑два дні на тиждень за узгодженням з керівником», – уточнює Катерина Банщикова, директорка МХП із захисту здоров’я і безпеки.

Один із мотивів відновлення повноцінної роботи з офісів – підвищення ефективності прийняття рішень, каже директорка з персоналу McDonald’s Ukraine Наталія Тиморіна. «Наші співробітники постійно присутні в ресторанах,– каже вона.– Тому для підтримки командного духу і солідарності наша рекомендація – працювати переважно в офісі».

Анна Наконечна

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 39

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 40

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 41

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 42

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 43

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 44

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 45

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 46

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 47

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 48

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 49

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 50

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 51

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Трансформація простору. Як українські компанії готують свої офіси до закінчення пандемії /Фото 52

Альфа‑Банк експериментує з концепцією «антиофісу». Команда програмістів «Альфи» працює в офісі, стилізованому під 13‑кімнатну квартиру. Фото Анна Наконечна

Попередній слайд
Наступний слайд

Щоб співробітники не позаражали одне одного, МХП розробила протоколи, що детально описують офісне життя під час пандемії. Всі відвідувачі головного офісу потрапляють під приціл температурної камери інфрачервоного спектра, в систему вентиляції вбудовано установку для пробіотичної дезінфекції, в нарадах не може брати участі більш як 35 осіб, розповідає Банщикова.

McDonald’s розділив центральний офіс на три зони (простір для зустрічей, фудкорт і зону для роботи, відпочинку та коворкінгу). «Кожен може працювати, де зручно. Але робочі місця організовані так, щоб взаємодіяти один з одним було легко», – каже Тиморіна. Що більше взаємодії між співробітниками, то більше інновацій.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд