Знайти нових клієнтів – проблема. Українське IT зростало під російськими ракетами, але блекаути можуть звести все нанівець /Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Знайти нових клієнтів – проблема. Українське IT зростало під російськими ракетами, але блекаути можуть звести все нанівець

Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна

Донедавна великим аутсорсерам вдавалося переконувати замовників у стійкості українського IT. Знищення Росією енергетичної інфраструктури ускладнило завдання в рази.

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

За вісім місяців 2022-го під російськими ракетами український IT-експорт зріс на 23% – до $4,6 млрд. Масовані удари по енергетичній інфраструктурі стали складнішим викликом – нові клієнти не хочуть розпочинати проєкти в Україні.

«Ринок лишається активним, але в нас почалися проблеми через обстріли – немає світла, мережі, води», – перераховує старший віцепрезидент зі стратегії та технологій GlobalLogic Андрій Яворський. 

Після першого удару 10 жовтня продуктивність співробітників GlobalLogic впала до 83%, але швидко відкотилася до звичних 95% від довоєнних, розповіла Forbes віцепрезидентка й операційна директорка компанії Анна Щербакова. Відтоді Україна пережила ще кілька великих обстрілів і наразі найсерйозніший блекаут 23-25 листопада.

Великий IT-бізнес перетворює офіси на автономні фортеці. Стандартний набір: генератори, кілька каналів резервного інтернету, запаси їжі, технічної та питної води. Попри це, переконувати замовників стає дедалі важче.

«Мій прогноз не буде позитивним, з безпекою ми розібралися, але з ударами по інфраструктурі не можемо нічого передбачити», – каже Яворський. В українських офісах GlobalLogic на жовтень 2022-го працювало понад 7300 фахівців. Тепер співробітникам із «червоних зон» – Києва, Харкова, Миколаєва – рекомендують релокуватися в західні регіони чи по можливості за кордон.

«Компанія допомагає із цим та надає фінансову компенсацію витрат у розмірі $1000 еквівалентом у гривні», – каже Щербакова. Додатково по $500 виділили на купівлю потужних батарей, павербанків тощо. Загальні витрати ще не підбивали, релокація триватиме до середини грудня. Перевезти українську команду й розгорнути мережу офісів у Карпатах також вирішила міжнародна Avenga.

Зростання IT-бізнесу в Україні наразі немає, констатує Яворський. До кінця війни суттєвих просувань із новими замовниками не буде, прогнозує фінансовий директор Ciklum Андрій Оксенюк.

У 2022-му Ciklum уперше за десятиліття випав із першої п’ятірки найбільших українських IT-роботодавців. На літо компанія мала трохи понад 3000 співробітників в Україні, свідчать дані DOU. Наймання не припиняли, але залежно від проєкту темпи зменшилися на 50-90%.

У менших компаній негаразди почалися ще навесні – нові клієнти й без блекаутів побоювалися робити нові замовлення. На пандемійних дріжджах бізнес київського аутсорсера WeSoftYou у 2020-му зріс утричі. «Цього року ми навряд чи побачимо якийсь прибуток ув компанії», – каже CEO Максим Петрук. Влітку 2022-го WeSoftYou втратив 40% виторгу. Старих клієнтів зберегли, але більшість нових припинили співпрацю.

Ринок IT-праці підтверджує песимістичний тренд – у листопаді на 16 300 вакансій претендувало понад 59 000 кандидатів, свідчить аналітика ресурсу Djinni. Це найгірший показник від початку літа.

Чому блекаути – не єдиний ризик

WeSoftYou вдалося уникнути суттєвих скорочень – команда зменшилася на десять співробітників. Наразі в компанії до 80 розробників. Один із великих клієнтів – німецький автогігант Audi – взяв курс на жорстку економію. «Вони дуже часто замінюють хороших провайдерів на виконавців із дешевших країн, на кшталт Індії чи Пакистану», – каже Петрук.

Затягування пасків через економічну рецесію – глобальний тренд. Від початку 2022 року 889 технокомпаній – переважно американських і європейських – звільнили понад 142 500 співробітників, свідчать дані популярного трекера Layoffs.fyi. Він відстежує зміни штату технологічних бізнесів від початку пандемії.

Найбільшу – осінню хвилю масових скорочень – започаткував Ілон Маск. Щойно купивши Twitter, він одразу ж попрощався з половиною команди. На фоні підготовки до рецесії й затягування пасків аналогічних заходів вжили Meta, Amazon, Google й інші бенефіціари COVID-19. Для порівняння, за увесь 2020 рік скорочення були удвічі меншими – до 81 000 спеціалістів. Три чверті з них втратили роботу в панічному другому кварталі. 

Це додатковий привід для занепокоєння українського IT? Безробіття на ринку програмістів у Долині малоймовірне, оптимістично каже Яворський. Рекрутери вишикувались у чергу за найкращими кадрами, що пішли з іменитих продуктових компаній, писало в середині листопада видання The Information.

«Глобальний контекст лишився той самий – попит на розробку цифрових послуг той самий, – стверджує Яворський. – Ми не бачимо проблем із попитом». До жовтня 2022-го глобальний штат сервісного GlobalLogic перевалив за 28 000 людей. Місяць по тому компанія поглинула одного з найбільших румунських гравців – Fortech із понад 1100 спеціалістів на борту. В Європі не закрито ще близько тисячі вакансій.

«Глобальні виклики – завжди вулиця із двостороннім рухом», – казав у інтерв’ю Forbes CEO Avenga Юрій Адамчук. З одного боку, клієнти скорочують видатки, менше інвестують у нові напрями, каже Адамчук, з іншого – намагаються стати ефективнішими. 

У пошуках економії замовники обиратимуть для розробки Україну – так ставалося не раз під час попередніх криз, заочно погоджується зі сценарієм співзасновник створеного в Україні SoftServe Ярослав Любінець. «Проте цього разу Україна переживає війну, що є дуже серйозною проблемою для нас порівняно з економічною кризою», – додає він.

Як не втратити шанси заробити? Берегти команди в Україні й посилювати за кордоном. Avenga із понад 1400 інженерів в українських офісах щойно придбала аргентинського аутсорсера IncluIT на 800 людей й розпочала експансію в Латинську Америку. 

Ще на початку року в той самий регіон подався SoftServe. «Ситуація із найманням у закордонних локаціях краща, ніж в Україні», – обережно каже Любінець. За кордоном – у Польщі, Болгарії, Латинській Америці – SoftServe виконує понад 30% замовлень.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні