Українські експортери втратили близько $160 млн через блокаду наземних пунктів пропуску через західні кордони. Такі розрахунки Національний банк надіслав у відповідь на запит ЕП. Втрати імпорту виявилися набагато більшими.
Ключові факти
- За оцінками НБУ, блокада пунктів пропуску зумовила втрати експорту в листопаді в сумі $160 млн та зниження імпорту на $700 млн.
- Регулятор пояснив більші втрати імпорту вищою залежністю від автоперевезень порівняно з експортом.
- На 17 грудня середньоденна кількість вантажівок, що перетнули кордон Польщі з початку блокади, скоротилася на 40% порівняно з середніми значеннями жовтня. Водночас НБУ зазначив, що перевізники почали переорієнтовуватися на інші напрямки, зокрема, зросла кількість перетинів кордону через пункти пропуску з Румунією (на 7%), Угорщиною (на 1%) та впала кількість перетинів кордону з Молдовою (на 4% та зі Словаччиною на 13%).
- Проте втрати від блокування кордону зі Словаччиною очікуються значно нижчими, ніж від блокування кордону Польщі, оскільки через нього проходило лише близько 5% вантажних автомобілів, пояснив регулятор.
- Загалом середньоденна кількість вантажівок, що перетнули всі наземні кордони впродовж 6 листопада – 10 грудня скоротилася на 23% порівняно з жовтнем. Перекрити таке падіння вдалося завдяки переорієнтації логістичних ланцюжків на залізницю та морський коридор, обсяги перевезень якими продовжують зростати.
Контекст
З 6 листопада перевізники Польщі розпочали страйк на кордоні з Україною, заблокувавши три пункти пропуску для проїзду вантажного транспорту: «Корчова – Краковець», «Хребенне – Рава-Руська» та «Дорогуськ – Ягодин».
У середньому один день простою через страйк на польсько-українських пунктах пропуску завдає одній українській компанії близько 1 млн грн втрат, підрахувала Європейська Бізнес Асоціація. За оцінкою Федерації роботодавців, наразі економіка зазнала понад €400 млн збитків внаслідок блокування кордону.
1 грудня заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач та держсекретар міністерства інфраструктури Польщі Рафал Вебер погодили заходи для розблокування кордону.
4 грудня у напрямку з України до Польщі на ПП «Угринів – Долгобичув» почався пропуск порожніх великовагових транспортних засобів загальною дозволеною масою понад 7,5 т.
11 грудня польські протестувальники розблокували рух вантажівок на найбільшому пункті пропуску «Ягодин – Дорогуськ», а вже 18 грудня знову його заблокували.
![Привідкритий кордон. Польські протестувальники частково розблокували один пункт пропуску. Чому це не врятує український експорт /Фото Getty Images](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/1/ab/846c8528-8a41a073ba416ef73e77694094403ab1.jpg?v=6344_2)
![«Цинічно розіграли українську карту». Туск звинуватив уряд Моравецького в бездіяльності в ситуації з блокадою кордону /Фото Getty Images](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/1/b1/d3f2a40d-721cebf8e7edb85cda243ac2ec3a6b11.jpg?v=5480_1)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.