«Нафтогаз»  розпочинає пілотний запуск автозаправних комплексів (АЗК) мережі Glusco під власною торговою маркою U.GO /з особистого архіву
Категорія
Компанії
Дата

Державний «Нафтогаз» запускає власну мережу АЗС на базі Glusco Медведчука. Який у неї шанс захопити ринок

4 хв читання

«Нафтогаз» розпочинає пілотний запуск автозаправних комплексів (АЗК) мережі Glusco під власною торговою маркою U.GO Фото з особистого архіву

Державний монополіст «Нафтогаз України» під брендом U.GO запускає в Києві та області перші 30 АЗС заарештованої мережі Glusco, яку пов’язують із Віктором Медведчуком. У перспективі держава може стати одним із найбільших гравців на ринку. Чи виграють від цього споживачі?

⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

Поки Віктор Медведчук сидить у СІЗО, його бізнес отримує нове життя. «Нафтогаз України» у вересні запускає перші 30 заправок, які раніше були частиною мережі Glusco.  

Ці АЗС будуть працювати під брендом U.GO, який «Нафтогаз» запустив у 2017 році в Харківській області. «Це невелика мережа навіть за регіональними мірками, на національному рівні взагалі невідома», – каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Пальне мережі постачав Шебелинський НПЗ, який належить «Нафтогазу». Завод розміщений у 50 км від Харкова, тому він зупинився на початку війни. До війни U.GO намагалася розвиватись за лоукост-моделлю, каже аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко. «Але зараз це не виходить, бо втратили доступ до НПЗ», – зауважує він. Компанія змушена імпортувати пальне з Заходу, як і решта гравців ринку. 

Всього «Нафтогаз» отримав понад 100 заправок та чотири нафтобази Glusco, які були заарештовані в червні 2021 року. На той момент мережею володів ізраїльський бізнесмен Нісан Моїсеєв, якого розслідування «Радіо Свобода» пов’язує з Віктором Медведчуком. 

У грудні 2021 року Glusco оголосила, що мережу придбав грецький бізнесмен Дімітріос Аніфантакіс, пізніше – громадянин Кіпру Александрос Александру. Але в травні 2022 року уряд передав усю мережу Glusco в управління «Нафтогазу».

Скільки до війни коштувала Glusco?

До $35 млн – так оцінює мережу Дмитро Леушкін, власник мережі АЗС Prime. За його словами, заправки коштують не дорожче за $300 000 за одну, а нафтобази – ще $1–2 млн. Директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн дає мінімум удвічі більше – тільки заправки коштують понад $70 млн.

Цінність АЗС Glusco в їхній київській мережі, де зосереджено більше половини станцій, каже Сіренко. «У них непогані сучасні станції», – каже Куюн.

«Нафтогаз» поки що не може запустити всі станції мережі Glusco. На жовтень 2021 року половина АЗС мережі були здані в оренду, за даними профільного видання enkorr. Строк оренди може досягати пʼяти років, і «Нафтогаз» поки що не розриває ці контракти, каже Сіренко. «Вони запускають тільки ті станції, які не в оренді», – погоджується Куюн.

Чи зможе «Нафтогаз» нав’язати конкуренцію  

У квітні–травні в Україні вирувала паливна криза. Національний постачальник пального міг би суттєво покращити ситуацію та завоювати свою долю на ринку, каже Сіренко. «Але «Нафтогаз» чомусь проґавив цей час», – каже він. Ринок уже наситився, конкурувати буде набагато важче, додає він.

На запуск перших станцій пішло майже чотири місяці. Чому так довго? Головна причина затримки – вирішення всіх юридичних питань, каже Олексій Рябчин, радник голови «Нафтогазу України». «Щоб максимально знизити можливість повернення активів до попереднього власника через суд», – каже він.

Єдиною перевагою національної мережі може стати низька ціна пального, каже Сіренко. За його даними, зараз маржа великих гравців роздрібного ринку на літрі – 25%. «Великі мережі імпортують дизель по 44 грн за літр, а продають по 55 грн», – каже він.

При цьому ринок суттєво скоротився. На деяких АЗС продажі впали вдвічі, вважає він. Споживання бензину в Києві знизилось на 15-20% від довоєнного, каже Куюн.

Якщо «Нафтогаз» вийде на ринок з ціною на 4-5 грн менше, то може поборотись за свою частку, каже Сіренко. «Так вони добряче розбурхають ринок», – додає він. 

Ціни в першій АЗС «Нафтогаза» в Києві на 8 вересня: А-95 – 47,99 грн за літр, дизпальне – 52,99 грн за літр. ОККО і WOG, наприклад, пропонують бензин А-95 по 51 грн за літр, дизель – по 55 грн за літр, за даними Консалтингової групи А-95.

Середня вартість в країні: А-95 – 49,78 грн за літр, дизпальне – 53,36 грн за літр.

Державний «Нафтогаз» запускає власну мережу АЗС на базі Glusco Медведчука. Який у неї шанс захопити ринок /Фото 1

Перша АЗС U.GO в Києві на Кільцевій дорозі,16

Утім Куюн і Сіренко погоджуються, що низьких цін буде замало. «Потрібні потужний маркетинг, упізнаваність та довіра до бренду, смачна кава та хот-доги», – каже Куюн. «У АЗС «Нафтогазу» нічого з цього немає», – додає він.

Трейдинговий бізнес потребує швидкості в прийнятті рішень, додає Куюн. Державні компанії повільні, вони мають проводити тендери, чекати місяцями узгоджень від правління та наглядової ради, каже він. Так цей бізнес не працює, впевнений Куюн.  

У «Нафтогазу» є досвід та компетенції управління роздрібним паливним бізнесом, щоб ефективно конкурувати за споживача, не погоджується з експертами Рябчин із держкомпанії.

Він нагадує, що група володіє «Укравтогазом», який продає автогаз і має 90 станцій. Група також володіє 50%+1 акція «Укрнафти», яка має близько 540 станцій, а з 2017 року «Нафтогаз» розвиває мережу U.GO.

Амбіції «Нафтогазу»

Мета мережі «Нафтогазу», за словами Рябчина, – подолання дефіциту пального та створення додаткової конкуренції на ринку. 

«Нафтогаз», за його словами, має стати сервісно-орієнтованою компанією. «Будемо надавати весь спектр послуг сучасних АЗС», – каже він. Також у планах компанії розвивати електрозаправки, яких у групи поки що тільки 10, а в перспективі – водневі заправки для вантажного транспорту, додає Рябчин.

У кінці травня голова НАК «Нафтогаз» Юрій Вітренко заявив, що компанія має наміри стати оператором національної мережі з часткою на ринку нафтопродуктів до 30%.

За рахунок чого компанія буде нарощувати свою вагу? Наступна мережа, яку може отримати «Нафтогаз», – це «Татнєфть», говорить Сіренко. Активи компанії були заарештовані в травні та передані до АРМА. «Це понад 70 заправок», – каже він. Ще один претендент – мережа AMIC Energy, активи якої були арештовані в серпні. Цій мережі належить близько 200 АЗС і чотири нафтобази. Утім, як зазначає Сіренко, мережа продовжує працювати під старим брендом, і поки що її активи не були передані до АРМА. На українському ринку понад 5000 заправок, а тому «Нафтогазу» ще далеко до того, щоб стати помітним гравцем, каже Куюн.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд