Фітнес-продукт BetterMe – один із найвідоміших додатків, створених в Україні. Він виріс на «фабриці стартапів» Genesis, а з 2019-го став самостійною компанією. Як його фаундерка Вікторія Рєпа намагається здобути статус власниці єдинорога
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Бізнес для мене – духовна гра, це не про гроші, це мій спосіб пізнання світу», – каже засновниця й CEO стартапу BetterMe Вікторія Рєпа, 30. На всі запитання про бізнес-показники учасниця першого українського списку Forbes 30 до 30 та номінантка премії «Підприємець року» за підтримки Mastercard, реагує гостро й охочіше розмовляє про візіонерство й місію компанії. Заробляти під $100 млн на рік це, вочевидь, не заважає.
BetterMe – один із найуспішніших випускників української продуктової IT-компанії Genesis, яку часто називають фабрикою стартапів. У двох топових продуктів Рєпи – додатків BetterMe: Health Coaching та BetterMe: Meditation – понад 5 млн активних користувачів на місяць (MAU). У додатках є плани тренувань, дієти, челенджі, тренінги та сервіси психологічної підтримки.
Протягом 2022-го стартап наростив аудиторію платних підписників на 20% – до 720 000 – і запустив власну лінійку фітнес-браслетів. Як засновниця виростила компанію, не вдаючись у метрики?
Шлях незалежності
У 2016-му Рєпа – випускниця Київської школи економіки (KSE) – влаштувалася аналітиком у Genesis. Того ж року почала розробляти лінійку фітнес-додатків для США. В основі – гіпотеза, що проблема зайвої ваги та ожиріння болісна для значної частини американців.
«Мені просто дозволили протестувати свою ідею», – розповідала Рєпа в одному зі своїх інтервʼю. Це типовий бізнес-підхід Genesis – швидко тестувати гіпотези амбітних співробітників і розвивати вдалі до повноцінного бізнесу.
BetterMe перетворився з ідеї на лінійку фітнес-додатків вже у 2017-му, за рік – вибився у лідери своєї категорії за завантаженнями в американському AppStore. Разом із Рєпою проєкт розвивав керівник медіапроєктів Genesis Віталій Лаптенок. Нині він – керівний партнер «венчурного крила» компанії, інвестфонду Flyer One Ventures.
Наразі у продуктів BetterMe загалом понад 110 млн завантажень на iOS та Android. Засновниця постійно підкреслює відокремленість від «материнської» Genesis. «Компанія виступає нашим інвестором, але ми незалежні», – наголошує Рєпа. Про роль Лаптенка вона воліє не згадувати. «Він займається своїми інвестиціями, ми не перетинаємося», – додає вона. Що означає незалежність?
«На старті у 2016 році Genesis інвестувала в BetterMe $5 млн, відтоді компанія не залучала зовнішніх інвестицій, а розвивалася коштом власного капіталу (бутстрепінг)», – свідчить письмова відповідь PR-служби стартапу Forbes.
Проте крім Flyer One Ventures (до 2021-го – Genesis Investments) компанія є у портфелі ще щонайменше двох фондів, свідчать дані спеціалізованих сервісів Pitchbook, Crunchbase та UnicornNest.
Один – Digital Spring Ventures зі штаб-квартирою в Абу-Дабі й казахським корінням. Це давній інвестор Genesis та її іншого зіркового випускника – африканської дошки оголошень Jiji. Частки Digital Spring Ventures в усіх проєктах компанія викупила у 2020-му.
Ще один інвестор – фонд Redseed – взяв участь у раунді серії A BetterMe у січні 2018-го, за даними Crunchbase. Його у 2015-му заснували двоє росіян: співзасновник Mail.ru Григорій Фінгер та творець соцмережі початку 2000-х «Мой Круг» Ілля Широков. Наразі на єдиній сторінці сайту Redseed немає жодної конкретної інформації про засновників та портфельні компанії. Проте згадування про інвестиції в компанію Рєпи, а також інші проєкти Genesis збереглися у вебархіві.
У раді директорів BetterMe – представники Horizon Capital та Genesis, стверджує Рєпа. «Перед якими я звітую як перед інвесторами», – каже вона. Повний склад акціонерів і свою частку в проєкті Рєпа не розкриває. Її стартап зареєстрований на Кіпрі. Бенефіціар юрособи BetterMe Limited – інша компанія BetterMe Business Holdings Corp із Британських Віргінських островів, свідчать дані з кіпрських реєстрів.
Віталій Лаптенок та співзасновник Genesis Володимир Многолєтній відмовилися коментувати досягнення BetterMe для цього тексту. Стосунки із засновницею залишились чудові, запевняє Многолєтній.
Horizon Capital – інвестор Rozetka, MakeUp, Ajax Systems, а також Genesis – отримав акції BetterMe у спадок у 2019-му. Тоді фітнес-імперія Рєпи операційно відокремилася від Genesis, а частки розподілилися між інвесторами.
«З 2018 року бізнес BetterMe виріс у більш ніж п’ять разів, міцно закріпився на перших позиціях AppStore», – каже принципал Horizon Capital Дмитро Бородай. Офіційно компанію не оцінювали, стверджують у PR-службі стартапу, але орієнтуються на приблизну вартість в $1 млрд. Чи може BetterMe бути ще одним українським єдинорогом?
Незалежні випускники Genesis
Наразі в «заліку» Genesis, крім BetterMe, ще п’ять компаній із незалежним управлінням:
Jiji, засновник – Антон Волянський;
appflame, засновник – Олександр Пасиков;
Quarks, засновник – Іван Ролік;
SocialTech, засновник – Максим Штепа;
Headway, засновник – Антон Павловський.
Війна й онлайн здоров’я
Географія BetterMe – увесь світ, крім Росії, заявляє компанія. Додаток доступний у 190 країнах, найбільше виторгу приходить із США, Китаю та Великої Британії. Серед українців найпопулярніший BetterMe: Mental Health – із 24 лютого компанія зробила його безплатним для українців. Наразі він має близько 250 000 завантажень з України.
Проте зв’язків із Батьківщиною BetterMe не втратив – 86% із 227 співробітників продовжують працювати з українських офісів. Очільниця ж проєкту в перші дні російського вторгнення виїхала до Варшави. «Мотивація була така: якщо не буде світла та інтернету, як комунікувати з партнерами та інвесторами», – пояснює Рєпа.
Стартап годує платна підписка на додатки. Тарифи – від $6 за тижневий доступ, до $50 за річний преміум. У 2021-му виторг компанії перевищив $100 млн, казала Рєпа в січневому інтервʼю YouTube-каналу Андрія Федоріва. Цифру у $80 млн річного доходу у вересні 2022-го публікувало європейське видання Sifted. Це більше, ніж у конкурентів із венчурним капіталом на зразок німецьких Freelectics із $70 млн інвестицій чи 8fit, у який вклали $9,8 млн, пише видання.
Рєпа готова ділитися лише динамікою зростання. У 2022-му, попри війну, виторг, за її прогнозом, має бути на 20% більшим, ніж роком раніше. BetterMe має на що претендувати – глобальний ринок mHealth-додатків у 2021 році оцінювався в $38,2 млрд та зростатиме й надалі, свідчить дослідження Grand view research. Та мільярдна оцінка поки під питанням.
«Ринок доволі конкурентний з великою кількістю публічних та приватних гравців, а також окремих продуктів від глобальних корпорацій, таких як Adidas, Nike, Samsung», – каже аналітик фонду GR Capital Богдан Дорош. За гіпотетичного виторгу $100-120 млн компанія може коштувати $160-192 млн, вважає він.
Ще один ризик для BetterMe – команда, що майже повним складом працює з України. Та продавати бізнес Рєпа поки не збирається. Натомість вона вирішила зайти у ще одну конкуренту нішу – гаджети для фітнесу.
З початку листопада стартап взявся розвивати «екосистему індивідуального здоровʼя». Це поєднання додатка для смартфона, послуг індивідуального коучингу та фітнес-браслета. Пристрої під замовлення виробляють на китайській фабриці.
«Розробляти власний девайс варто, коли на ринку зовсім немає готового рішення», – скептично каже CEO стартапу Raccoon.World Світлана Мальована. Вона вже обпеклася на хардвері – компанія робила контролер для фізіотерапії, але відмовилася від цієї ідеї. Рєпа іншої думки й планує брати ціною – $60 за пристрій. Цінник на продукти одного з найстаріших американських конкурентів Fitbit стартує від $100, Apple Watch ще вище – від $250.
План BetterMe на 2023-й – покращувати фітнес-браслети та глибше інтегрувати їх у знайомий бізнес додатків для здоров’я. «У світі ще такого немає, є просто фітнес-браслети, але вони не розвʼязують проблему із зайвою вагою», – каже Рєпа.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.