Категорія
Інновації
Дата

Від аеротаксі до робота-гуманоїда за $50 000. Як Бретт Едкок своєю ідеєю створення роботів підкорив гігантів BMW, Microsoft, OpenAI та Джеффа Безоса й залучив від них близько $700 млн

Figure робот-гуманоїд /CODY PICKENS FOR FORBES

Бретт Едкок, засновник виробника роботів Figure. Фото CODY PICKENS FOR FORBES

Заручившись майже $700 млн інвестицій, Бретт Едкок пообіцяв, що його компанія Figure, яка розробляє роботів, стане одним із найважливіших бізнесів у світі. Що ж, попереду у нього багато роботи

⚡️Ми дуже хочемо, щоб наші читачі знали більше, створювали більше і заробляли більше. Тому даруємо 44% знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом SMART до 19.05 Оформлюйте зараз за цим посиланням

Бретт Едкок, 38-річний засновник і гендиректор виробника роботів Figure, дуже пишається своїм роботом під назвою Figure 01, і не даремно. У січні його компанія оголосила про співпрацю з BMW, кінцевою метою якої є залучення роботів Figure до роботи на заводі автовиробника у Південній Кароліні. 

Шість тижнів по тому Figure зібрала $675 млн за оцінки $2,6 млрд від Microsoft, OpenAI Startup Fund, Nvidia і Джеффа Безоса. Крім того, Figure підписала угоду з OpenAI про розробку наступного покоління ШІ-моделей для людиноподібних роботів.

Така оцінка каліфорнійської компанії робить Едкока, якому належить близько 50% її акцій, новоспеченим мільярдером. Частка в Figure і акції його попереднього стартапу дають йому близько $1,4 млрд власного капіталу.

У компанії – чималі амбіції: майбутнє, в якому у кожної людини є власний робот-гуманоїд або два «для хатньої роботи…приготування кави чи обіду». За словами Едкока, це буде дуже вигыдно: «З часом це стане одним із найприбутковіших бізнесів у світі. Мета – стати загальновживаною заміною людській праці».

Втім, дворічній Figure ще є над чим попрацювати. Наприклад, потрібно вдосконалити ходіння робота. Такий висновок Forbes зробив із власних спостережень від демонстрації робота в офісі компанії. Figure 01 треба хвилин зо пʼять, щоб розігрітися, що він робить за підтримки троса, який кріпиться до планки на стелі. 

Та й розігрівання не завжди допомагає, бо, як ми побачили, в певний момент механічне стегно почало «жити своїм життям». Втім, за кілька хвилин налаштувань двох співробітників все налагодилося. Потім вони відчепили робота від троса і він покрокував самостійно.

Конкуренція у світі роботів

За останні 10 років роботів вдалося суттєво вдосконалити. Сьогодні нікого вже не здивуєш тим, що вони збирають автівки чи переносять речі на складах. Є й такі, що збирають і аналізують дані з обʼєктів будівництва. Останнім часом багато уваги приділяють людиноподібним роботам на ШІ, які можуть виконувати багато завдань і опановувати нові.

Чимало компаній взялися за цю справу. Tesla розробляє робота Optimus, який імовірно допомагатиме збирати автівки. Ще є американська Agility Robotics, норвезька 1X (має підтримку OpenAI та залучила $100 млн у січні) і Apptronik з Техасу (підписала угоду із Mercedes Benz на постачання роботів).

Скільки часу знадобиться Figure, щоб виготовити для BMW та інших потенційних клієнтів дійсно ефективних роботів? Враховуючи те, що у компанії нині лише три робочих роботи, Едкок дуже оптимістичний у своїх прогнозах. Він каже, що його роботи працюватимуть на заводі BMW впродовж наступних 12-18 місяців, хоч, може, і у невеликій кількості. «На перших етапах у нас буде один робот [Figure] для технічного оцінювання», – зазначає речниця BMW Наталі Ботерс.

Опанування роботом нових завдань – це не автоматичний процес. Щоб навчити Figure 01 відрізняти здоровий снек від шкідливого, інженери, які використовують оптичні трекери і камери, повинні повторити алгоритм дій із ним принаймні 50 разів. Вивчення низки взаємоповʼязаних кроків, які потрібно виконувати на конвеєрі на заводі, забере багато часу. 

Дослідник робототехніки аналітичної фірми Interact Analysis Еш Шарма очікує, що Figure ймовірніше знадобиться пʼять–шість років на комерціалізацію своїх гуманоїдів. Головна проблема – це здешевити виробництво роботів настільки, щоб їх було вигідно використовувати на складах і заводах. Едкок не розповідає про те, скільки витратив на виробництво перших роботів, але він прагне до цінника у $50 000 за одного.

Бретт Едкок робот-гуманоїд Figure 01 /CODY PICKENS FOR FORBES

Бретт Едкок і його робот-гуманоїд Figure 01. Фото CODY PICKENS FOR FORBES

Майстер перебільшень

Едкок народився у родині соєвих фермерів, вивчав бізнес в Університеті Флориди, а потім переїхав до Нью-Йорка, де працював у хедж-фонді Cedar Capital Partners. У 2012 році разом із випускником своєї альма-матер Адамом Ґольдштейном заснував Vettery, онлайн маркетплейс з пошуку роботи для фінансової та ІТ-сфери. У 2018-му вони продали своє дітище гіганту рекрутингу Adecco Group за $110 млн, близько $30 млн (до оподаткування) яких дісталися Едкоку.

Партнерство Ґольдштейна й Едкока продовжилося у сфері електроавіації. У 2018 році вони заснували компанію повітряних електротаксі під назвою Archer Aviation – і це попри повну відсутність досвіду у цій галузі. Співзасновникам вдалося залучити інвесторів, чиї гроші вони частково використали на дуже щедрі зарплати провідним талантам. За три роки компанія представила перший прототип двомісного повітряного таксі.

На початку 2021-го United Airlines замовив 200 аеротаксі, які ще не літали, на суму $1 млрд, а вже у вересні засновники вивели Archer Aviation на біржу через злиття зі SPAC-компанією. 

Сім місяців по тому Едкок несподівано залишає посаду співгендиректора компанії і зовсім йде з неї. За словами колишньої голови маркетингу і комунікацій Archer Aviation Луїзи Брістов, це було рішення ради компанії.

У Едкока є схильність до перебільшень. «В Archer я розробив пʼять поколінь повітряних суден з нуля», – хвалиться він. Але створення літальних апаратів – це командна робота, а не індивідуальна. Крім того, у Archer ще немає пʼяти поколінь авіасуден. 

Також він стверджує, що започаткував і профінансував Лабораторію Archer Aviation eVTOL в Університеті Флориди. «Я заснував ту лабораторію і виділив особистий грант для університету», – повідомляє він Forbes. 

Насправді ж цю лабораторію заснував авіаінженер університету Пітер Іфью у 2021 році за фінансової підтримки Archer Aviation і колишнього партнера Goldman Sachs, який був консультантом Archer. Про це розповів сам Іфью, додавши: «Без нас ймовірно не було б Archer, адже моя лабораторія створила перші прототипи для компанії». 

Почувши це, Едкок визнає, що ту лабораторію заснував Іфью, пояснюючи свої слова так: «Більшість грошей надала Archer. А коли я говорю «я», то маю на увазі себе як засновника Archer». Він також пожертвував певні кошти університету на лабораторію.

Сила нетворкінгу

Щоб заснувати Figure, Едкок працював з WeWork в Пало-Альто, намагаючись сконтактувати з різними людьми у сфері робототехніки. До серпня 2022-го йому вдалося найняти вісім людей, зараз у компанії працює вже 90 співробітників. Дехто з них працював у Boston Dynamics, Google DeepMind, Tesla і таємничому проєкті Apple Special Projects Group.

А як щодо факту відсутності у нього досвіду розробки роботів? Едкок відповідає, що робота в Archer дала йому знання про робототехніку. 

Спершу Едкок сам фінансував свою нову компанію: він не розповів, скільки саме вклав, але деякі джерела говорять про близько $20 млн (на додачу до виплати за Vettery він продав акції Archer Aviation на принаймні $70 млн). У березні 2023 року Figure залучила $70 млн від інвесторів у раунді, який очолила Parkway Venture Capital, а Intel Capital взяла в ньому участь.

Щоб зібрати $675 млн у лютому, Едкок залучив свою мережу знайомих. OpenAI зголосився інвестувати у Figure завдяки, як каже Едкок, його знайомству з гендиректором компанії Семом Альтманом. Також OpenAI хотіла зайти у сферу робототехніки. (У пресрелізі ШІ-компанія написала: «Ми в захваті від поточного прогресу Figure.») Nvidia вдалося залучити завдяки листуванню Едкока з гендиректором Nvidia Дженсеном Хуангом, а Сем Альтман привів Microsoft та інших.

Демонстрація можливостей людиноподібного робота Figure 01.

Інвестиції у $675 млн можуть позаздрити інші конкуренти, адже їм до таких цифр далеко:

  • Agility Robotics, заснована у 2015-му, загалом зібрала $180 млн;
  • 1X – $140 млн;
  • Apptronik – лише $29 млн.

Оцінка Figure неабияк вражає, каже аналітик Шарма, особливо враховуючи її невеликий досвід роботи в індустрії роботів-гуманоїдів.

Заручившись такою грошовою підтримкою, Едкок продовжує збільшувати свій штат. Станом на кінець квітня Figure шукала близько 30 спеціалістів різних напрямів, від міжнародного ланцюга постачань до контролю моторних функцій.

Втім навіть таке щедре фінансування не гарантує успіху. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні