В'ячеслав Климов, «Нова Пошта» /Олександр Чекменьов
Категорія
Компанії
Дата

У «Нової Пошти» у перші дні війни залишилось тільки 2% доставок. Як відновлюється компанія? Інтервʼю з співзасновником Вʼячеславом Климовим

8 хв читання

В'ячеслав Климов, «Нова Пошта» Фото Олександр Чекменьов

Війна не є підставою відмовлятися від інвестицій та розвитку, вважає засновник «Нової Пошти» В'ячеслав Климов. Які уроки він засвоїв?

Зазирнувши в операційний звіт від 26 лютого, співвласник «Нової Пошти» Климов, 47, спочатку не повірив своїм очам – обсяг доставок компанії в цей день упав до 2% від довоєнного рівня – неймовірний обвал, навіть з урахуванням війни. «Для такої машини і так обвалитися – це величезний виклик», – каже Климов.

У війну «Нова Пошта» (НП) увійшла домінуючи на ринку доставки. Виручка за 2021 рік зросла більш ніж на 20% порівняно з такою в 2020-му, яку НП завершила з доходом 16,9 млрд грн та чистим прибутком 991 млн грн. 2021 року українці відправили через «Нову Пошту» 372 млн посилок (+14%) – у кілька разів більше, ніж через державну «Укрпошту». Компанія збільшила бюджет розвитку в півтора раза, до 5 млрд грн, та планувала швидке масштабування.

Що залишається на порядку денному і якою «Нова Пошта» вийде з жорстокої війни, розвʼязаної Росією? Інтервʼю з Вʼячеславом Климовим.

Це скорочена та відредагована для зрозумілості версія інтервʼю.

10 лютого на сцені конференц-холу готелю Hilton у Києві ви отримували премію Forbes як найкращий підприємець року в номінації «Нові горизонти». Через 14 днів розпочалася війна. Наскільки ви були готові?

Ми свідомо не закладали сценарію великої війни. Проте був план дій. До першого його пункту входило моментальне створення оперативного штабу прийняття рішень. До другого – розгортання резервного центру управління поза Києвом. Він запрацював о 7:00 25 лютого. До нього увійшли пʼятеро: два власники, СЕО «Нової Пошти», операційний директор та директор національної мережі.

Люди та втрати

Опишіть стан справ у «Новій Пошті» одним реченням?

Компанія відчуває себе впевнено, втримує фінансову стійкість, активно відновлює операції, прагнемо до довоєнних обсягів.

Як це відображається в цифрах?

Працює понад 4500 відділень (з 9300 у 2021 році. – Forbes), 8000 поштоматів (із 13 000), у 6500 населених пунктах із видачею та курʼєрською доставкою. Такий обсяг дає понад 50% довоєнного обсягу посилок. І щодня ми відновлюємо роботу 100–200 відділень.

Яких збитків зазнала компанія?

Повністю знищено термінал у Маріуполі, серйозні пошкодження терміналів у Чернігові та Миколаєві. Близько двох десятків знищених відділень – це те, що ми знаємо. Станом на минулий тиждень збитки вимірювалися приблизно у 500 млн грн.

У нас до цього спокійне ставлення – все відбудуємо. Найбільша трагедія – втрата людей. Ми втратили сім співробітників: чотирьох мобілізованих військових та трьох цивільних.

У «Новій Пошті» працюють понад 30 000 людей, і з самого початку була позиція платити людям зарплату.

Як підтримуєте сімʼї?

Розробляємо програму підтримки. Компанія, безумовно, включиться до цього процесу.

Владислав Чечоткін буквально через кілька тижнів після початку війни оголосив про скорочення частини співробітників Rozetka і перезапуск бізнесу фактично з нуля. Є інший приклад. Власники компаній SkyUp та Join UP!, вирішили зберегти персонал, урізавши зарплати. Ви один із найбільших роботодавців країни. Який у вас підхід?

У «Новій Пошті» працює понад 30 000 людей, і з самого початку була принципова позиція платити людям зарплату. Топменеджмент відмовився за власною ініціативою від зарплати. І в березні ми «заморозили» мотиваційну частину – ці гроші виплатимо за підсумками квітня.

За 1800 мобілізованими співробітниками зберігаються їхні робочі місця, та їм нараховується заробітна плата в повному обсязі. Для нас це не лише обовʼязок, а й честь.

У вас були скорочення?

Оскільки операцій у березні було значно менше, частині співробітників повідомили, що ми не маємо для них роботи, і відправили у простій. Це стосується тих, хто не задіяний в операціях із клієнтами. У міру появи роботи ми їх повертаємо.

Скільки людей відправлено у режим простою?

У мене зараз немає такої інформації. Сильно ускладнює відповідь на це питання те, що ми не працюємо в областях, які перебувають під окупацією (згодом у пресслужбі НП уточнили, що у простій було відправлено трохи більше 1500 осіб. – Forbes).

Нова логістика та тарифи

У 2021 році середня швидкість доставки НП збільшилася у 1,5 раза. Наскільки вона сповільнилася через війну?

Все ускладнювалося неможливістю фізично доїхати до деяких населених пунктів через руйнування чи воєнні дії. У перші тижні змінювали логістичну модель раз на три дні, потім щотижня.

У березні могли їхати три–чотири дні замість одного. Це було повʼязано з блокпостами та зруйнованою інфраструктурою. Наприклад, підірваний міст у Стоянці, який є частиною траси Київ–Львів, коштував «Новій Пошті» втрати двох–трьох днів у швидкості доставки.

Наразі відправки Київ–Львів, Київ–Одеса доставляються наступного дня. З кожним днем нарощуємо темп.

Назавжди збережу скріншот операційного звіту за 26 лютого, у якому значилося, що обсяг доставок цього дня впав до 2%. Так звалитися – це величезний виклик.

Наскільки зросли тарифи?

За основним обсягом вантажів ми тарифи не змінювали. Прибрали акційний тариф 35 грн на доставку до поштоматів. Тепер він такий самий, як у разі доставки до відділення. За 1,5 місяця різко зросли тарифи на паливо та автопослуги, тому трохи підняли тариф на фрахт (коли клієнт замовляє доставку повної машини чи контейнера).

Тривожать зміни цінників на стелах АЗС. Напевно, не можемо не відреагувати на зростання вартості палива, але поки що компанія тарифи не змінює.

Керованість без доходів

Які три найпріоритетніші проблеми зараз?

Перша – стан доріг, що позначається на швидкості. Друга – проблеми із співробітниками. У деяких місцях, де ми відкриваємося, не вистачає людей. Третя – клієнти. НП – це як кровоносна система, і ми перекачуємо такий обсяг крові, який є у системі.

Якщо ми працюємо на 50% довоєнних обсягів, це означає, що 50% наших клієнтів або не працюють, або працюють не в тому режимі.

Компанією управляє менеджмент. Наша функція як власників просто бути поруч та іноді підправляти курс.

Яких ресурсів вам не вистачає, щоб система відновилася?

У нас немає проблем із ресурсами. Усі вони перебувають у головах та руках співробітників «Нової Пошти».

За рахунок чого ви покриваєте касовий розрив?

Попросили відстрочку в деяких постачальників і запровадили дисципліновану й жорстку політику затягування поясів. Витрати скоротили до мінімуму вже 25 лютого. Це забезпечило стабільність та фінансову стійкість компанії.

Василь Хмельницький зустрів війну з $250 000 на рахунках та боргами у $200 млн. У вас була фінансова подушка?

Так, вона завжди була. І на початку війни вона спрацювала та дозволила пережити важкий час.

Скільки грошей ви резервуєте на чорний день?

Сума має покривати всі наші витрати на місяць за умови нульових доходів.

Як змінилася система прийняття рішень та роль власників в управлінні?

Усі рішення, повʼязані з роботою бізнесу, ухвалюються менеджментом. Наша функція як власників просто перебувати поруч і іноді підправляти курс.

Боротимуся і чіплятимуся зубами, щоб у компанії не виникла внутрішня бюрократія.

У «Нової Пошти» у перші дні війни залишилось тільки 2% доставок. Як відновлюється компанія? Інтервʼю з співзасновником Вʼячеславом Климовим /Фото 1

Володимир Поперешнюк (ліворуч) та В'ячеслав Климов, засновники «Нової Пошти». Фото Олександр Чекменєв

Які із заходів воєнного часу залишите назавжди?

Наразі зайняті управлінською реформою всередині компанії. Мета – відмовитись від зайвого. «Схуднути» необхідно як в управлінському складі, так і в кількості рівнів прийняття рішень. В ідеалі я хочу, щоб між СЕО та працівником відділення було не більше двох-трьох управлінських рівнів. Боротимуся і чіплятимуся зубами, щоб у компанії не виникла внутрішня бюрократія.

Інвестиції в майбутнє

Пріоритетним завданням НП на 2022 рік було швидке масштабування. Ви надали 5 млрд грн на розвиток терміналів, поштоматів, відділень. У планах був запуск авіакомпанії. Що залишається на порядку денному?

Усе.

Я вірю в Україну. Вірю, що ЗСУ не лише дадуть відсіч, а й забезпечать перемогу. Це створить передумови швидкого відновлення економіки. А реалізувати ці передумови – завдання бізнесу.

Напевно, будуватимемо не в таких обсягах, як планувалося. Але принаймні будівництво одного сортувального інноваційного терміналу в Одесі я хочу відновити вже влітку. Продовжимо відкривати нові відділення та поштомати.

Запустимо авіакомпанію, і літаки «Нової Пошти» точно відбудуться цього року.

Будемо активніше розвивати міжнародну доставку. Тим більше зараз є попит з боку кількох мільйонів українців, які вимушено виїхали з країни.

Наскільки скоригується капітальний план?

Наразі формуємо новий бюджет – він дасть уявлення про обсяги. Думаю, ми знайдемо близько $100 млн на нові проєкти.

Проблеми e-commerce та уроки Rozetka

«Нова Пошта» – основний перевізник для українських інтернет-магазинів. Як швидко відновиться українська e-commerce?

Є відчуття, що струс для е-комерсу став більш травматичним, ніж для їхніх офлайн-колег. Але властивість е-комерсу в тому, що він швидко падає, але й швидше відновлюється. Ми на них чекаємо і як інфраструктура вже готові.

Друга цікава штука – багато наших клієнтів з офлайну стрімко диджиталізуються. Із задоволенням спостерігаю, як з 4 квітня улюбленець усіх Goodwine почав приймати замовлення через чат-боти в мобільному додатку. Ми їх доставляємо та бачимо, як кожен день обсяг відправок злітає. Причому це відправлення та продажі, яких не було раніше.

Чому та ж сама Rozetka так швидко схлопнулася? Які уроки має з цього винести український бізнес?

Усім потрібно думати про запас міцності, фінансову подушку. Деяким потрібно змінювати управлінські моделі. Бо якщо бізнес розсипався, значить, насамперед розсипалося керування.

Напевно, багатьом треба буде аналізувати роль власників у бізнесі.

Експансія

У цій війні найбільше постраждали компанії, заточені на внутрішній ринок. Чи вважаєте ви помилкою недостатню увагу до міжнародної експансії? Чи розраховуєте зростати за межами України?

Помилкою не вважаю, але, вважаю, ми сильно затрималися. Глобальний розвиток був у нашій стратегії, але війну ми зустріли, маючи лише НП Молдова та НП Global, яка обслуговувала доставки із США, Європи та Китаю до України. Цього явно замало.

Ми вивчили цей урок і скоро станемо набагато глобальнішими. З початку березня вивчаємо потенційно цікаві для нас ринки.

Які країни?

Аналізуємо Східну Європу – країни, куди поїхали українці. Не забуваємо про Штати та Китай – розуміємо, що можемо зробити там значно більше.

З якою моделлю заходитимете?

Вибір бізнес-моделі – ще одне завдання. Наприклад, близько 75% нашої мережі – франчайзі у невеликих населених пунктах. Вони, до речі, продемонстрували надзвичайну стійкість під час цього стресу. Не повірите, але вчора ми давали дозвіл нашим франчайзі відновлювати операції в Донецькій області. Люди готові працювати, навіть коли поруч із ними триває обстріл.

Це працююча модель, у якій у нас великий досвід, і це один із сценаріїв, з яким ми підемо на нові ринки.

Ви говорили, що за 10 років «Нова Пошта» буде втричі більшою. Чи зберігаєте прогноз?

Не знімаю. За півтора місяця стало зрозуміло, що Україна вціліла як держава, а нація відбулася. Українці досягли небувалого рівня консолідації та мобілізації. Ми зробили свій цивілізаційний вибір.

За всього трагізму ситуації зараз триває війна за незалежність. І Україна її виграє. Все це вселяє величезний оптимізм.

Україна на війні

Чому Україна переможе в цій війні?

По-перше – правда на нашому боці. Ми на своїй землі – це мотивація. Усі громадяни України розуміють, за що вони воюють.

По-друге – ми хочемо жити багатшими, звідси наш цивілізаційний вибір. Ми побачили жебраків, озлоблених покидьків, які атакують, і стає зрозуміло, що ми все робимо правильно.

Ну і, нарешті, українці вкотре продемонстрували, що ми – вільна нація на рівні ДНК. І цим пояснюються багато успіхів на фронті. Тому що кожен солдат, кожен офіцер бере на себе відповідальність і приймає рішення, не чекаючи наказу командування. І така система управління, яка реалізована в ЗСУ, можлива, лише якщо воюють вільні люди. Ми боремося за свою свободу як усвідомлений вибір.

Що нового ви дізналися про себе?

Виявилося, що маю більше ресурсу, ніж я думав. Зрозумів, що як керівник почуваюся досить комфортно в такій кризі, в умовах, коли потрібно ухвалювати жорсткі та інколи відчайдушні рішення.

Чого ви навчилися?

Дуже раціонально та економно витрачати слова та енергію.

Про що я вас не спитав?

Хочу закликати бізнес негайно відновлювати роботу. У бізнесі є парадоксальна річ. Якщо ти не відкриваєшся, бо думаєш, що немає клієнтів, ти ніколи не відкриєшся. Але як тільки ти відчиниш двері офісу, ресторану, щойно почнеш виробляти продукцію – у тебе миттєво зʼявляться клієнти. Вони заплатять тобі гроші, за які ти купиш щось у постачальників. Усі заплатять зарплату своїм співробітникам, ці люди підуть і щось куплять. Тільки так машина економіки запуститься.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд