Глобалізуйся або вмирай, але глобалізуйся правильно. Партнер консалтингової компанії OLIVER WYMAN Адріан Сливоцький дає практичний гід, що дійсно вартує уваги бізнесмена у світі, де майже все хитко й непевно
Глобалізація – найпотужніший каталізатор метаморфози українського бізнесу від найкрихітнішого стартапу до велетня. Чому?
Глобалізація – це іспит. Кожен з нас, включно зі мною, вірить, що його бізнес – супер.
Міжнародна експансія дає змогу перевірити цю тезу. Глобалізація – це вчитель, це джерело зростання, це постійний поштовх шукати творчі рішення, це найкращий конкурент і дисципліна. Це потужне магнетичне поле, що змінює і трансформує нас.
Глобалізація дає змогу створити масивну міжнародну мережу, яка щомісяця міцнішає. Що більша мережа, тим більше високоякісних робочих місць в Україні.
Глобалізація – привід розвинути наші дипломатичні вмілості та побудувати небувалий унікальний бренд.
Виклик глобалізацією дає українському бізнесові нагоду такої різкої трансформації, що її пережили ЗСУ від 2014-го до 2022 року. Але за невеликим винятком: бізнес мусить рухатися набагато швидше. Дедлайни встановлюємо не ми, а нова дійсність, в якій ми живемо. І вам доведеться пройти цей процес у світі, перенасиченому непевностями.
Доба непевності розпочалася у 2022 році. Ніхто з нас не мав COVID-19 у наших прогнозах і бізнес-планах. Але пандемія – це лише попереджувальний постріл доби непевності. Ця доба дразлива, прецікава, сповнена несподіванок.
Почнемо з Китаю. Китай – це «крихкий велетень». Він хоче допомогти Росії завоювати Україну (без негативних наслідків), тому що Китай хоче завоювати Тайвань (без негативних наслідків). Але він також хоче продавати свій товар Америці та Європі.
Китай сидить у пастці суперечливих, взаємно ворожих бажань. Відчуває вкрай болючу «дилему потужних»: «Я потужний, але не можу зробити те, чого палко хочу».
Ця колюча дилема – доля всіх сьогоднішніх «потужних». Америка, Індія, Європа, Росія. Ніхто не може здійснити свої наміри. Складається вкрай заплутана картина.
Ця геополітична неясність породжує цілу низку непевностей для компаній, що діють або діятимуть глобально.
Але під поверхнею цих процесів та застоїв є структурні зміни. Саме ці зміни вирішальні, бо вказують, де виникають нові можливості для бізнесу.
1. Виробництво. Виробники поступово залишають Китай. Переносяться у Вʼєтнам, Індію, Бангладеш, Малайзію. Наразі це потік. Слідкуймо пильно, бо потік може перетворитися на повінь. Профіль наших найкращих шансів змінюється.
2. Піраміда. Світ мріє, що швидко стане зеленим. Дійсність інакша. У галузі попиту на енергію є піраміда. База – демографічне зростання. Середній прошарок – урбанізація. Жителі міст потребують у рази більше енергії. Вершина піраміди – шалене зростання середнього класу. «Хочу пристрої, хочу мʼяса, хочу машину, хочу подорожувати, хочу, хочу…» Лічильник вжитку аж тріщить.
Помножити ці змінні – і стає зрозуміло. Попит буде не стабільний, а різко динамічний. Цей постійний натиск діятиме щонайменше 20 років. Вплив на геополітику та бізнес невідворотний. Найбільш енергоощадні переможуть.
3. Поворот до домашніх ринків. COVID-19 усіх навчив зважати на ризики видовжених ланцюгів постачання. Знаємо, що ці ланцюги можна скорочувати. Нові технології, радикальна автоматизація, тривимірне друкування та багато інших чинників уможливлюють основне переміщення продуктивних сил. Той, хто слідкуватиме за ними орлиним зором, віднайде багато нових можливостей для продажу та постачання послуг.
Це лише три приклади змін у добі непевності. Вони породжують водночас і ризик, і нові шанси. Нові шанси для тих, хто виробив для себе нову гнучку систему, як упізнавати ці зміни та використовувати їх швидше, ніж інші.
Що потрібно, аби перемогти в добі непевності
- Глибше зрозуміти та постійно стежити за геополітикою. Вона дасть більше змін у наступні 10 років, ніж дала за останні 50.
- Розвинути мережу розвідників-скаутів, аби мати прямий доступ до знань та відчувати зміни на вибраних ринках.
- Розвивати якомога швидше наші бізнес-мережі задля пошуку нових спільників і союзників. Уявіть, який вигляд мали б ЗСУ без спільників. Для українського бізнесу обставини такі самі.
- Трансформувати кожен із бізнесів, щоб досягти максимальної швидкості та гнучкості. У новому господарстві непевностей без цього успіх неможливий.
Мабуть, найважливіший момент – чітко оформити й висловити особистий стратегічний намір свого бізнесу. Ось приклад, що його переслала мені генеральна директорка середнього українського бізнесу:
«За три роки ми хочемо, щоб 70% виторгу були міжнародні. 70%. Ми хочемо бути найбільш шанованою компанією в нашій галузі через нашу якість, технологію, послуги та довіру (так, етика має значення).
Ми хочемо, щоб наші клієнти та покупці були нашими найкращими союзниками в розвитку нашого бізнесу. Ми хочемо, щоб наша мережа, українська та неукраїнська, була неймовірно розлога та глибока.
Якщо ми на це спроможемося в обставинах різких змін та непевностей, будемо повторно перемагати. І водночас наша спільнота та наша країна стануть набагато сильнішими, життєстійкими та творчими».
Помножити подібну настанову на тисячі українських бізнесів – і можна вже побачити, що станеться. Метаморфоза компанії, метаморфоза бізнесу та метаморфоза спільноти.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.