Ілон, Ілон, Ілон Маск. Власник Tesla – справжня рок-зірка від бізнесу. Як він прожив рік, чого досягнув і що втратив
Категорія
Картина дня
Дата

Ілон, Ілон, Ілон Маск. Власник Tesla – справжня рок-зірка від бізнесу. Як він прожив рік, чого досягнув і що втратив

Ілон Маск. Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна

Ілон Маск – головний бізнес-ньюзмейкер року. Він встиг побувати найбагатшою людиною в історії людства та людиною року за версією TIME, а Tesla потрапила в клуб компаній вартістю в $1 трлн і отримала рекордний прибуток. Але успіхи Маска завжди йдуть паралельно з проблемами, які йому доводиться вирішувати. Як пройшов рік Ілона Маска

У Tesla все чудово?

В жовтні 2021 року капіталізація Tesla вперше перевищила $1 трлн. Капіталізацією в трильйони доларів можуть похвалитися лише пʼять компаній: Apple, Microsoft, Saudi Aramco, Alphabet та Amazon. Маску знадобилося 18 років, щоб привести Tesla до таких результатів.

Також Tesla третій квартал поспіль вдається продавати рекордну кількість електромобілів в умовах глобального дефіциту комплектуючих. Продажі виросли на 73%: у липні – вересні компанія поставила на ринок рекордні 241 300 машин. Із них 96% – це порівняно дешеві Model 3 і Model Y. З урахуванням зростання у четвертому кварталі, за підсумками року кількість проданих авто сягнула 936 372 штук. Високі продажі дали змогу Tesla заробити $1,62 млрд за третій квартал за виручки $13,8 млрд. За цей же період минулого року прибуток компанії був набагато скромнішим – $331 млн.

Щоправда, під кінець року компанія Маска оголосила погані новини. Tesla відкликає 475 000 електромобілів у США через технічні дефекти. Відкликають 356 000 електромобілів Model 3. У цих машинах можуть виходити з ладу камери заднього виду через двері багажника, які пошкоджують дроти. Непрацююча камера обмежує оглядовість водія, що своєю чергою збільшує ризик аварії. Tesla також відкликає 120 000 автомобілів Model S, зібраних з 2014 року. У них може мимоволі відкриватися капот.

Крім технічних проблем, компанія переживає ще й корпоративні. Шість жінок, які працюють або працювали на заводі Tesla у районі Затоки Сан-Франциско і в сервісному центрі на півдні Каліфорнії, подали позови на компанію. Жінки стверджують, що на підприємстві, яким керує Ілон Маск, колеги піддавали їх сексуальним домаганням, а компанія не вжила ніяких заходів з цього приводу.

Ілон Маск – найбагатша людина світу з будинком на 37 квадратів

У листопаді 2021-го Маск став найбагатшою людиною в історії людства. Його статки оцінили в $300 млрд. Проте це тривало не так довго. Незабаром курс акцій Tesla різко знизився, оскільки Маск опублікував у Twitter опитування, чи має він продати частину своїх акцій. Одразу по тому підприємець втратив кілька мільярдів доларів. Всього з початку листопада Маск продав майже 15,7 млн акцій Tesla за $16,4 млрд. У 2021 році Маск знову зайняв перше місце в рейтингу мільярдерів, які найбільше розбагатіли, і повторив власний рекорд. Приріст його статків другий рік поспіль становить майже $110 млрд.

До того ж в 2021 році одразу два авторитетні видання – TIME та Financial Times – назвали Маска людиною року. Журнал TIME нагородив мільярдера «за вплив, який мало хто мав на Землі, а може, і за її межами». Ще Маск збільшив свою і так величезну армію фанатів у Twitter – до 66 млн фоловерів. Це більше, ніж у Білла Гейтса та Брітні Спірс.

Також Маск продав майже всю свою власність включно із шістьма маєтками в Каліфорнії. Два маєтки він зміг продати за $29 млн кожен. Ілон Маск винаймає модульний будинок площею приблизно 37 кв. м у штаті Техас, який у середньому продається за близько $50 000. Плануванням будинок-конструктор нагадує невелику квартиру-студію: одна велика кімната, розділена перегородками на вітальню, спальню, кухню та ванну кімнату.

Матеріали по темі

Суд за кумівство

Пʼять років тому Ілон Маск купив у двоюрідних братів за $2,2 млрд компанію SolarCity. В 2021 році Маск був змушений захищати цю угоду в суді. Він залишився єдиним відповідачем у справі, яку порушили акціонери. Вони вважають, що покупка SolarCity була порятунком проблемної компанії, яку заснували двоюрідні брати Маска і в якій він був найбільшим інвестором та головою ради директорів.

Маск стверджував, що ця угода стане початком трансформацій і вони зможуть домінувати в індустрії сонячної енергії зі своїми дешевими панелями, акумуляторними батареями Tesla і високотехнологічними дахами із сонячних панелей («сонячні» дахи).

Мало того, що майже нічого із цього не сталося, в угоді присутній явний конфлікт інтересів. Двоюрідні брати Маска – Ліндон і Пітер Райви – заснували SolarCity у 2006-му за порадою самого Маска. Їхній багатий родич підтримав їх фінансово, володів 22,2% компанії на час укладання угоди із Tesla і був головою її ради директорів.

Стратегія SolarCity полягала в тому, що вони підписували угоди з клієнтами, які нічого не платили наперед, але протягом 20 років зобовʼязувалися купувати електроенергію, яку виробляють сонячні панелі, встановлені компанією. SolarCity стала найбільшою компанією зі встановлення сонячних панелей на житлові будинки. У 2016-му вона повідомила про рекордний виторг у $730 млн, але і про значний чистий збиток у $820 млн. На момент покупки SolarCity у неї був борг у понад $1,5 млрд.

Матеріали по темі

Німецьке бюрократичне пекло

Tesla саме була на коні у листопаді 2019-го, коли Ілон Маск оголосив про будівництво великого заводу електромобілів у Німеччині, серці європейського автопрому. За 38 км від Берліна Маск запланував побудувати новий завод за $4,9 млрд (€4 млрд). «Giga Berlin буде готовий із, здавалося б, неможливою швидкістю», – написав Маск на своїй сторінці у Twitter у липні 2020-го. Та не так сталося, як гадалося.

Шлях Tesla в Німеччині виявився значно більш тернистим, ніж уявляв Маск. Компанії довелося прибирати нерозірвані бомби часів Другої світової війни, які знайшли на місці будівництва. Також вона наштовхнулася на активний опір захисників довкілля через вирубування гектарів дерев, високі потреби заводу у воді та порушення природного середовища проживання кажанів та інших тварин. Завод відкрили в жовтні, але почати виробництво електромобілів в Німечинні у 2021 році так і не вдалось.

Матеріали по темі

Банкрутство SpaceX?

У SpaceX кризова ситуація – вона не встигає виробляти двигуни для своєї ракети Starship. Це гігантська ракета-носій нового покоління, яку SpaceX розробила, щоб відправляти на Марс і Місяць вантажі та людей. Ракета вже здійснила кілька коротких випробувальних польотів, але щоб перейти до орбітальних запусків, компанія має наростити виробництво двигунів.

Для запуску Starship потрібно принаймні 39 двигунів. «Ми ризикуємо стати банкрутами, якщо наступного року не будемо запускати Starship хоча б раз на два тижні», – заявив Маск на початку грудня 2021 року. Він не розкриває, скільки саме ракет зараз виробляє компанія і скільки їй не вистачає двигунів. Невідомо, яка саме причина затримок у виробництві двигунів. Маск часто казав, що налагодити самостійне виробництво компонентів ракети – один із найскладніших процесів. Ситуацію ускладнило звільнення інженера Віллі Хелтслі, який відповідав за розробку двигунів. За словами Маска, робота під керівництвом Хелтслі йшла повільно.

Матеріали по темі

Tesla для Індії

Міністерство дорожнього транспорту і автошляхів Індії схвалило у 2021 році чотири варіанти електромобілів Tesla для продажу у країні. Але Tesla потрапила у глухий кут. Індійський уряд хоче, щоб Маск пообіцяв налагодити місцеве виробництво електромобілів, перш ніж уряд Індії погодиться на митні знижки. Без цих поступок імпорт автомобілів Маска буде обходитися у непідйомні суми. Наприклад, Model 3, ціна на яку в США стартує від близько $44 000, в Індії треба буде продавати за близько $80 000, щоб компанія отримувала прибуток.

Матеріали по темі