Споживачі вже використовують ChatGPT та інші ШІ-агенти для пошуку товарів, оминаючи традиційні платформи, зокрема Google. Через кілька років ШІ-інструменти можуть остаточно змінити розклад сил на ринку, кажуть експерти. HBR дослідив, що може запропонувати ритейл, щоб не втратити клієнтів
Оформлюйте передплату на 6 номерів Forbes Ukraine зі змістовними інтерв’ю, рейтингами та аналітикою, тепер зі знижкою 50%.
Раніше покупці шукали інформацію про потрібні їм товари в Google, переглядаючи відгуки, порівнюючи ціни та оформлюючи замовлення. Сьогодні цей процес спрощується: ШІ-агенти пропонують готові рішення – від аналізу характеристик до оформлення покупки. Це мінімізує роль таких гігантів, як Amazon і Google, та змінює логіку ринку.
Покупки через ШІ-додатки
Ще 20 років тому бренди та ритейлери мали рівний доступ до даних про споживачів. З приходом e-commerce онлайн-продавці отримали унікальну перевагу – детальні профілі клієнтів. Amazon, Alibaba, Zalando та інші гравці активно монетизують ці дані. Вони вибудовують стратегії персоналізованих продажів на основі зібраної інформації.

- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Генеративний ШІ загрожує цій моделі, адже аналізує тисячі джерел, обираючи товари за ключовими критеріями:
- Ціна – де найдешевша пропозиція?
- Наявність – чи є товар у продажу?
- Надійність – чи стабільно виконує замовлення продавець?
- Сервіс – наскільки проста процедура повернення?
- Партнерства – чи співпрацює магазин з авторитетними платіжними сервісами?
Переможці та переможені
Серед переможців HBR називає гігантів, схожих на Amazon – їхні логістичні можливості та сервіс відповідатимуть вимогам ШІ-агентів. Також у рейтинг переможців увійшли локальні магазини, якщо їхні товари будуть видимі у запитах ШІ.
В аутсайдери записали універсальні ритейлери, які не зможуть запропонувати конкурентні ціни або унікальний сервіс, а також бренди, що живуть лише завдяки своєму імені. Якщо продукт не має чітких конкурентних переваг, ШІ-агенти порекомендують дешевші альтернативи.
Як SEO колись визначало успіх у пошуку Google, так і AI-Agent Optimization (AAO) стане ключовим фактором видимості брендів у майбутньому.
Щоб залишитися в грі, компанії мають гарантувати вимірювану якість – товар повинен мати чіткі обʼєктивні характеристики. Оптимізувати відгуки – ШІ аналізує не лише кількість, а й зміст рецензій. Фокусуватися на споживчих запитах – важливішими стануть пошукові запити за потребами («кращий зарядний пристрій для подорожей»), а не за брендами.
ШІ-клієнти звертають увагу на естетично унікальні продукти, тому компаніям варто працювати з дизайном продуктів.
Перемогти ШІ-логарифми
Ключ до успіху ритейлерів – це диференціація відповідно до того, чому надають перевагу ШІ-агенти. Брендам необхідно виділятися в одній або кількох із наступних сфер:
Ціна. Пропонувати привабливу цінову пропозицію або бюджетну версію продукту, яка буде з’являтися у пошукових запитах ШІ-агентів як альтернатива низьковартісним безіменним конкурентам.
Продуктова інновація. Створювати продукти з унікальними характеристиками, матеріалами чи продуктивністю, які будуть виділятися у пошукових алгоритмах ШІ і не матимуть очевидних аналогів.
Дизайн. Пропонувати естетично унікальні продукти, які приваблюють споживачів, що цінують стиль і якість, і таким чином теж виділятися у пошуку ШІ-агентів.
Сервіс. Надавати винятковий післяпродажний сервіс – якісну підтримку клієнтів, гарантії, зручні повернення, але робити це так, щоб це помічали ШІ-агенти, які аналізують відгуки та обговорення у форумах.
Яскравий приклад – ринок бездротових зарядних пристроїв. З одного боку, бюджетні варіанти, такі як рішення від Ikea, які приваблюють покупців, орієнтованих на функціональність за доступною ціною. З іншого – преміумбренди, як Zens, що пропонують зарядні пристрої з покращеною електронікою, більшою кількістю котушок та швидшою зарядкою.
Обидві категорії мають свою аудиторію, але в майбутньому критично важливим стане те, наскільки ефективно кожен бренд комунікує свої унікальні переваги ШІ-агентам.




Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.