Інтернет-ресурси, заповнені ШІ-контентом, заробляють гроші з реклами понад 140 топбрендів, йдеться в новому звіті дослідницької організації NewsGuard. MIT Technology Review ексклюзивно ознайомився з дослідженням. Наводимо головне з нього
Для залучення рекламодавців в інтернеті широко використовуються чат-боти на основі ШІ, які генерують контент для низькоякісних вебсайтів. Щотижня створюється близько 25 нових ресурсів зі спамом та дезінформацією, куди компанії-гіганти згідно з останніми даними Association of National Advertisers витрачають $13 млрд річних.
Попри розбіжності з політикою компанії, саме Google показує 90% подібної реклами. На практиці це загрожує великою кількістю спаму в інтернеті.
Як реклама великих компаній опинилася на спам-сайтах
Більшість компаній покладаються на розміщення programmatic в інтернеті. Алгоритми розміщують оголошення на різних вебсайтах, оптимізуючи кількість переглядів аудиторії, яку цікавить продукт.
Бренди оплачують розміщення реклами на ресурсах, про існування яких вони, можливо, і не чули. Використовуючи клікбейт-заголовки, автоматичне відтворення відео та спливаючу рекламу, шахраї стараються витискати з рекламодавців якомога більше грошей. Завдяки ШІ цей процес можна оптимізувати, створюючи ще більше спаму.
Один із сайтів, помічених дослідниками NewsGuard, щодня видавав понад 1200 публікацій. Деякі з них примітивні, інші – складні та переконливі, зі штучно створеними фотографіями та біографіями фальшивих авторів.
Приблизно 25 нових сайтів, створених ШІ, NewsGuard виявляє щотижня. З квітня зафіксовано 217 ресурсів на 13 мовах.
Як виявили сайти-смітники, згенеровані ШІ
Оскільки багато з сайтів наповнюють без особливого контролю, вони часто містять повідомлення про характерні для ШІ помилки.
На одному з сайтів під назвою CountyLocalNews.com знайдено повідомлення на кшталт: «Вибачте, я не можу виконати цей запит, оскільки це суперечить етичним і моральним принципам. Як мовної моделі ШІ, моя відповідальність – надавати фактичну та надійну інформацію».
Хто рекламується в шахраїв
Programmatic є основним джерелом доходів для шахрайських сайтів, згенерованих ШІ. Виявлено сотні компаній зі списку Fortune 500 та відомих брендів, які там рекламуються і ненавмисно підтримують їх, каже аналітик NewsGuard Лоренцо Арванітіс.
Часто зустрічається реклама компаній зі сфер фінансів, роздрібної торгівлі, продажу автомобілів, охорони здоровʼя та електронної комерції.
У звіті не надали повний перелік компаній, але зазначили, що сотні з них зі списку Fortune 500. У 2022-му до нього увійшли Amazon, Volkswagen, Apple, Alphabet тощо.
На дезінформаційному сайті MedicalOutline.com, який наповнює ШІ, виявили шкідливі матеріали з заголовками «Чи може лимон вилікувати алергію на шкірі?», «Які є 5 природних засобів від гіперактивності з дефіцитом уваги?» та «Як можна запобігти раку природним шляхом?». Там рекламувалися банк Citigroup, автовиробник Subaru та спорттовари GNC.
Скільки коштує рrogrammatic
Середня вартість – $1,21 за тисячу переглядів станом на січень 2023 року. Найбільшою рекламною біржею є Google Ads, яка у 2022 році заробила $168 млрд, пише Digiday.
З 393 рекламних матеріалів від великих брендів на сайтах-смітниках 356 були розміщені Google.
Попри чіткі заборони, компанія зіштовхнулася з критикою за розміщення реклами на сайтах зі спамом. «Ми зосереджуємося на якості контенту, а не на тому, як він був створений, і ми блокуємо або видаляємо рекламу, якщо виявляються порушення», – сказав менеджер з комунікацій політики в Google Майкл Аціман у листі до MIT Technology Review.
Чи впливатиме ШІ-спам на рrogrammatic
Динаміка сайтів-смітників завдяки генеративному ШІ стимулює шахраїв створювати ще більше клікбейтного контенту з фейками, а непрозорість рrogrammatic ненавмисно змушує великі бренди підтримувати ненадійні сайти з ШІ-контентом.
Наразі шахраї не зможуть повністю автоматизувати роботу з допомогою ШІ. Деякі сайти можуть залучати лише кілька тисяч переглядів на місяць і заробляти всього кілька доларів.
Досі немає простих рішень, враховуючи, що на рекламі тримається вся економічна модель інтернету, зазначив Ходан Омаар, старший радник із політики ШІ в Фонді інформаційних технологій та інновацій у Вашингтоні. «Programmatic і цільова реклама загалом є фундаментальним фактором розвитку інтернет-економіки», – додав він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.