Інтернет-ресурси, заповнені ШІ-контентом, заробляють гроші з реклами понад 140 топбрендів, йдеться в новому звіті дослідницької організації NewsGuard. MIT Technology Review ексклюзивно ознайомився з дослідженням. Наводимо головне з нього
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
Для залучення рекламодавців в інтернеті широко використовуються чат-боти на основі ШІ, які генерують контент для низькоякісних вебсайтів. Щотижня створюється близько 25 нових ресурсів зі спамом та дезінформацією, куди компанії-гіганти згідно з останніми даними Association of National Advertisers витрачають $13 млрд річних.
Попри розбіжності з політикою компанії, саме Google показує 90% подібної реклами. На практиці це загрожує великою кількістю спаму в інтернеті.
Як реклама великих компаній опинилася на спам-сайтах
Більшість компаній покладаються на розміщення programmatic в інтернеті. Алгоритми розміщують оголошення на різних вебсайтах, оптимізуючи кількість переглядів аудиторії, яку цікавить продукт.
Бренди оплачують розміщення реклами на ресурсах, про існування яких вони, можливо, і не чули. Використовуючи клікбейт-заголовки, автоматичне відтворення відео та спливаючу рекламу, шахраї стараються витискати з рекламодавців якомога більше грошей. Завдяки ШІ цей процес можна оптимізувати, створюючи ще більше спаму.
Один із сайтів, помічених дослідниками NewsGuard, щодня видавав понад 1200 публікацій. Деякі з них примітивні, інші – складні та переконливі, зі штучно створеними фотографіями та біографіями фальшивих авторів.
Приблизно 25 нових сайтів, створених ШІ, NewsGuard виявляє щотижня. З квітня зафіксовано 217 ресурсів на 13 мовах.
Як виявили сайти-смітники, згенеровані ШІ
Оскільки багато з сайтів наповнюють без особливого контролю, вони часто містять повідомлення про характерні для ШІ помилки.
На одному з сайтів під назвою CountyLocalNews.com знайдено повідомлення на кшталт: «Вибачте, я не можу виконати цей запит, оскільки це суперечить етичним і моральним принципам. Як мовної моделі ШІ, моя відповідальність – надавати фактичну та надійну інформацію».
Хто рекламується в шахраїв
Programmatic є основним джерелом доходів для шахрайських сайтів, згенерованих ШІ. Виявлено сотні компаній зі списку Fortune 500 та відомих брендів, які там рекламуються і ненавмисно підтримують їх, каже аналітик NewsGuard Лоренцо Арванітіс.
Часто зустрічається реклама компаній зі сфер фінансів, роздрібної торгівлі, продажу автомобілів, охорони здоровʼя та електронної комерції.
У звіті не надали повний перелік компаній, але зазначили, що сотні з них зі списку Fortune 500. У 2022-му до нього увійшли Amazon, Volkswagen, Apple, Alphabet тощо.
На дезінформаційному сайті MedicalOutline.com, який наповнює ШІ, виявили шкідливі матеріали з заголовками «Чи може лимон вилікувати алергію на шкірі?», «Які є 5 природних засобів від гіперактивності з дефіцитом уваги?» та «Як можна запобігти раку природним шляхом?». Там рекламувалися банк Citigroup, автовиробник Subaru та спорттовари GNC.
Скільки коштує рrogrammatic
Середня вартість – $1,21 за тисячу переглядів станом на січень 2023 року. Найбільшою рекламною біржею є Google Ads, яка у 2022 році заробила $168 млрд, пише Digiday.
З 393 рекламних матеріалів від великих брендів на сайтах-смітниках 356 були розміщені Google.
Попри чіткі заборони, компанія зіштовхнулася з критикою за розміщення реклами на сайтах зі спамом. «Ми зосереджуємося на якості контенту, а не на тому, як він був створений, і ми блокуємо або видаляємо рекламу, якщо виявляються порушення», – сказав менеджер з комунікацій політики в Google Майкл Аціман у листі до MIT Technology Review.
Чи впливатиме ШІ-спам на рrogrammatic
Динаміка сайтів-смітників завдяки генеративному ШІ стимулює шахраїв створювати ще більше клікбейтного контенту з фейками, а непрозорість рrogrammatic ненавмисно змушує великі бренди підтримувати ненадійні сайти з ШІ-контентом.
Наразі шахраї не зможуть повністю автоматизувати роботу з допомогою ШІ. Деякі сайти можуть залучати лише кілька тисяч переглядів на місяць і заробляти всього кілька доларів.
Досі немає простих рішень, враховуючи, що на рекламі тримається вся економічна модель інтернету, зазначив Ходан Омаар, старший радник із політики ШІ в Фонді інформаційних технологій та інновацій у Вашингтоні. «Programmatic і цільова реклама загалом є фундаментальним фактором розвитку інтернет-економіки», – додав він.

26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.