Засновники компанії «Нова Пошта» В'ячеслав Клімов, 46, та Володимир Поперешнюк, 47, перемогли в номінації «Нові горизонти» премії Forbes «Підприємець року», що відбулася 10 лютого. Як вони обертають кризи на користь компанії, що допомогло зберегти партнерство і чому варто покращувати сервіс, навіть якщо на ринку майже не залишилося конкурентів
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Нам 21 рік, а ми продовжуємо отримувати премії за нові горизонти», – вигукує В'ячеслав Клімов зі сцени конференц-залу готелю Hilton, де відбувається церемонія нагородження переможців премії Forbes «Підприємець року». Вибір журі не випадковий. «Ми постійно розвиваємось і багато речей робимо першими. Так народжується інноваційний продукт», – каже Володимир Поперешнюк.
У 2021 році «Нова Пошта» експериментувала з безпілотною доставкою дронами. Наприкінці липня 2021 року дрон Discovery українського виробника «Аеродон» доставив посилку «Нової Пошти» з Києва до Харкова. Безпілотник вантажопідйомністю 340 кг подолав 480 км за 5 годин. «Мета – скоротити час польоту до трьох годин», – каже СЕО НП Олександр Бульба. У майбутньому дрони-доставники зможуть приземлятися на дах депо «Нової Пошти» – компактних відділень із цілодобово працюючими поштаматами. Крім дронів різного типу, R&D-підрозділ «Нової Пошти» розробляє електротранспорт, поштомати, упаковку, формати прийому та видачі посилок.
Одна з фішок – швидкість. У 2021 році, за словами Поперешнюка, НП доставляла посилки у півтора раза швидше. Це означає, що середня швидкість доставки скоротилася з 36 до 23 годин.
Виручка компанії за 2021 рік зросла більш ніж на 20% порівняно з такою у 2020-му, який НП завершила з доходом 16,9 млрд грн і чистим прибутком 991 млн грн. 2021 року українці відправили через «Нову Пошту» 372 млн посилок (+14%) – у кілька разів більше, ніж через державну «Укрпошту». Гендиректор «Укрпошти» Ігор Смілянський оцінює частку НП у цьому сегменті домінуючою.
На порядку дня швидке масштабування. Бюджет розвитку в 2022 році збільшився у півтора раза – до 5 млрд грн. Найбільша інвестиція – 1,2 млрд грн – на будівництво одеського терміналу. До кінця 2022-го НП планує збільшити мережу поштоматів удвічі – до 25 000 пристроїв, мережу відділень на 10% – до 11 000. Міжнародні посилки до кінця року доставлятимуть флот із двох літаків власної авіакомпанії Supernova Airlines.
На церемонії нагородження Марина Авдєєва поговорила з В'ячеславом Клімовим про партнерство, цінності та перфекціонізм.
Підприємництво – це завжди ризик. Тому я не питатиму, яка кількість касових розривів була у компанії «Нова Пошта» за всю її історію. Але чи збігалися вони з труднощами в нашій країні у 2008-му, 2014-му роках?
Дивним чином наші касові розриви ніяк не співпадали з проблемами в країні. Ми насправді любимо кризи. У кризи розвиваємося ще активніше.
Буквально кілька годин тому, під час вечері з товаришами-підприємцями, я згадував, як 2007 року, через шість років після народження «Нової Пошти», ми опинилися на межі банкрутства. Я дуже чітко запам'ятав цей момент та ці відчуття. Я не хотів би нікому з вас цього побажати. Але це дуже корисно.
І, звісно, 2014 рік. Тоді, мені здається, це точно було про розриви, але не касові. Я пам'ятаю щодня все, що відбувалося. Це дуже важливо пам'ятати зараз. Тому що це вселяє оптимізм: якщо ми всі пережили 2014 рік, нам не страшно вже нічого. І по-друге, у нас залишилася м'язова пам'ять.
Отже, все буде гаразд. «Нова Пошта» – це складно влаштований логістичний бізнес. Які основні індикатори допомагають оперативно зрозуміти, що в компанії все добре?
Незважаючи на величезні розміри, ми залишаємось параноїками якості та сервісу. Це наші головні метрики. Ви можете мені не повірити, але будь-який коментар у соціальних мережах на сторінці компанії чи мого партнера Володимира Поперешнюка може призвести до грандіозних змін у процесах компанії. Це зміни вартістю мільйони гривень, а подекуди й доларів. Ми стежимо за думкою наших споживачів.
Все в ім'я клієнта. Михайло Фрідман якось сказав, що партнерство – це постійна безперервна поступка. Я сама це чудово розумію. У мене три партнери. Але я не можу уявити В'ячеслава Клімова, який поступається в якихось рішеннях Володимиру Поперешнюку.
Я хочу звернути увагу, що приз сьогодні отримую за двох. Хочу пояснити, чому Володимира тут нема. Адже це найвищий ступінь нахабства не з'явитися на отримання призу від Forbes. Він у відпустці, грає у гольф. Тому я віддуваюся за нього. Ось так побудовано в нас партнерство. Хтось грає в гольф, а хтось залишається в лавці, як кажуть у Дніпрі.
Насправді, партнерство – це, ймовірніше, не поступки, це постійний пошук компромісу. Це точно не майданчик, на якому ти демонструєш партнеру, що ти сильніший чи розумніший.
Один із базових принципів нашого партнерства – якщо ми не досягаємо якоїсь домовленості, то знімаємо питання з розгляду, прибираємо його зі столу. Як правило, це закінчується тим, що через тиждень хтось із партнерів сприймає іншу точку зору.
Я думаю, що цей механізм взаємних компромісів, а точніше, вміння почути – це і є головна гарантія партнерства.
В'ячеславе, тут у залі дві сотні людей. Напевно, приємно думати, що кожен із них є клієнтом «Нової Пошти». Як прив'язати клієнта до компанії назавжди?
Це складне завдання. Напевно, річ у цінностях. Установка «цінність – клієнт» була проговорена нами з самого початку. Ми намагалися ніколи не відступати від неї. Коли ми мали вибір: прибутковість, EBITDA чи інтереси клієнтів, завжди обирали інтереси клієнтів. Якщо ти це робиш 365 днів на рік, як у нашому випадку протягом 21 року, до цього часу в тебе накопичиться кількість лояльних клієнтів.
В'ячеслав Клімов – авіаконструктор (здобув вищу освіту в Харківському авіаційному інституті. – Forbes) та В'ячеслав Клімов – підприємець зі списку Forbes. Це одна й та сама особа?
Це абсолютно одна і та сама людина. Я був авіаконструктором до 25 років. Я продовжую відчувати себе 25-річним хлопцем. Насправді той інженерний бекграунд, який є у нас із Володимиром, нікуди не йде, він залишається з нами. Компанія мислить інженерно. Але, хоч як це не парадоксально, все повертається на круги своя. 2022 року ми запустимо нашу авіакомпанію. Тому можна офіційно зарахувати це як aviation comeback.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.